Uønskede bankkunder?

Penger

Fra vår tidligere hovedbank mens vi bodde i Egersund (Fokus Bank, nå under navnet Danske bank) fikk vi i sin tid en lite hyggelig henvendelse. Det ble gitt beskjed om at vi ikke var aktive nok kunder i deres målestokk. Pga. vi ikke var aktive nok skulle vi bli «straffet» med 0,75 % høyere rentesats på boliglånet enn det andre kunder fikk, noe som ved kjapp hoderegning viste seg å utgjøre ca. kr 10.000,- på årsbasis. I banken hadde vi der og da huslån, betalingskort, litt aksjefond samt diverse kontoer inkludert lønnskonto.

Banken skrev: «Hvis dere velger å fortsette som i dag, vil vi etter hvert sette opp boliglånsrenten til X % nominelt. Dette er renten som vi for tiden tilbyr kunder som ikke bruker oss aktivt.»

Hva vi må gjøre for å bli «aktiv nok» i det daglige? Joda, ifølge banken må vi bruke deres betalingskort aktivt samt betale regninger via dem. Hvor grensen går for at man er «aktiv nok» etter bankens målestokk vites ikke.

Makan på frekkhetens og griskhetens nådegave! Vi var etter eget syn helt greie kunder for banken. Vi hadde boliglån hos dem samt noen brukskontoer. Likevel var vi ikke «aktive nok» for banken selv om vi brukte dem som vår hovedbank og aldri misligholdt vårt kundeforhold. Vi ringte dem heller ikke ned «dem i Trondheim» etter at de la ned sin lokale filial i Egersund.

Stønn! For en kundebehandling! Banken ville visstnok ha sine kunder bastet og bundet på armer og bein samt presse dem til å handle og sløse med pengene for at de skulle bli fornøyde. Deres første bud lød nok at «Du skal ikke ha andre banker enn oss» mens andre bud sannsynligvis var «la kundenes penger får bein til å gå på». Profitt betyr alt, mens dette å gi kundene profesjonell økonomisk veiledning har gått ut på dato.

Den eneste aktøren som tjener på slike tiltak er banken selv. Resultatet de ville oppnå var ganske sikkert et høyere tall (resultat) på bunnlinja for å blidgjøre sine aksjonærer!

Oppdatering: Etter at jeg skrev denne artikkelen var jeg i kontakt med en kunderådgiver og fikk bekreftet at jeg skulle få de «riktige» betingelsene (samme rente som andre «aktive» kunder). Imidlertid ble jeg aldri klok på hvor de satte skillet mellom ”passiv” og ”aktiv” kunde i det daglige. Om det var antall kontotransaksjoner, antall betalte regninger i nettbanken, størrelsen på lønnsinnbetalingen til konto, antall ganger betalingskortet ble brukt i løpet av en måned, beløpsstørrelse inn/ut eller andre kriterier vites ikke.

Oppdatering: Etter denne artikkelen ble skrevet har jeg skiftet hovedbankforbindelse. Jeg/vi er nå kunder hos Sparebanken Vest, en bank som er representert med lokal filial ikke så all verdens langt fra der vi nå bor. Fra Flatraket og inn til bankens filialkontor i Måløy er det ca. 16 km. Denne banken har fra våren 2014 og fram til nå oppført seg fint mot oss som kunder.

Lenker: