Troende er (ekstra) dumme

(Sist oppdatert 15.08.2022 @ 19:11 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Hjerne og kors

Undersøkelser og forskning viser at troende/religiøse mennesker i gjennomsnitt er mindre intelligente enn ikke-troende/ateister. En mulig forklaring på hvorfor det er slik er gjengitt i den allerede lenkede artikkelen fra “Illustrert Vitenskap”, hvor det blant annet skrives:

“Ateister er mer intelligente enn religiøse mennesker, og det skyldes at ateistene er flinkere til å tøyle sine instinkter og handle rasjonelt i stedet.”

Dette å handle rasjonelt er koblet til en høyere intelligens. Troende styres ofte i stor grad av “primitive” instinkter (“autopilot”, ikke bruk av intellektet).

For meg høres det sannsynlig ut at religiøse/troende er mindre intelligente enn ikke-troende/ateister. Jeg får det i hvert fall til å stemme med egen logikk. Enkelte religiøse er jo troende til litt av hvert. De tenker i liten grad selv og lar seg blindt lede av hellige skrifter og religiøse ledere. De sluker alt rått uten å bruke sin logikk, kritiske- og konstruktive tankevirksomhet.

Troende tenker ikke alltid selv, da de drives av instinkter og lar seg ukritisk lede. De følger sin hyrde blindt som en dum sau i en saueflokk. De blir ensporede og sluker alt rått. En del av dem oppfører seg som om det er farlig å tenke selv. De blir faktaresistente og lever i sine ekkokammer. Troende er ikke nødvendigvis de skarpeste knivene i skuffa, for å si det slik. I slike miljøer kan maktmisbruk, hersketeknikker og negativ sosial kontroll ha gode kår.

Enkelte av de “mindre smarte” og nesten ikke-selvtenkende kristne er kjappe med å kaste seg på alle slags konspirasjonsteorier. De er livredde for verdenen på utsiden av bedehuset, og de er livredde og skylder på alt og alle for at det skjer en avkristning. Det er trygt og godt å forenkle den kompliserte verden gjennom å tro på konspirasjonsteorier og skylde på samfunnsutviklingen (sekulariseringen). Egentlig ganske utrolig å se at det er såpass mange kristne som tyr til tvilsomme konspirasjoner og konspirasjonsteorier.

Som jeg har skrevet på Facebook en gang: “Tydeligvis en del dumme, eller i hvert fall enklere sjeler, innenfor troens rekker som lar seg forføre av alle slags konspirasjonsteorier.” Enkelte av dem har vel ikke all verden med utdannelse heller.

Disiplene til TV Visjon Norge er for meg et godt eksempel på kristne som ikke tenker selv. De styres utelukkende av instinkter. Rasjonalitet og tankevirksomhet er fremmedord der i gården. Alt som blir sagt fra talerstolen er Guds lov som må adlydes blindt. Det samme er tilfellet innenfor enkelte sekter, og også i ordinære menigheter med sekteriske tendenser. Utrolig masse rart både finner og sted i USA og blir importert til Norge.

Som nevnt: Personer i Visjon Norge-miljøet bekrefter og beviser at dette at troende er (ekstra) dumme stemmer. Enkelte av dem tror på konspirasjonsteorier, de svelger rått tvilsomme forkynnelse og fortolkninger av Bibelen, presenterer dårlig argumentasjon, dårlig språk osv. En porsjon med kristenhat og rasisme er heller ikke uvanlig.

Vi ser også kristen dumhet i form av at tullete og tvilsomme forkynnere / predikanter / pastorer klarer å samle støttespillere. Jeg forstår det ikke at noen kan være så dumme og naive at de gidder å høre på slikt vås og tullball!

Det politiske partiet KrF er etter mitt syn verdt et eget avsnitt. Deres familiepolitikk framstår for meg som totalt naiv, dømmende og urealistisk. Få klarer å leve opp til deres idealer. Likevel kjører partiet på og forventer bred støtte innenfor kristne miljøer. Takk og pris har en del våknet opp her slik at partiet ikke lenger klarer å oppnå all verdens støtte for deres uintelligente politikk. Det kan ikke være en “intelligent elite” som har utformet den diskriminerende, dømmende og trangsynte politikken deres.

En annen ting som er skremmende med mange troende, gjerne spesielt kristne, er deres debattkultur i sosiale media og diskusjonsfora. Masse usaklige diskusjoner og dømming av andre finner sted som ikke er verdig en kristen. Meddebattanter blir dømt nord og ned, samt tillagt meninger som de ikke har. Enkelte kristne er ekstremt stygge og dømmende i sin omtale av andre, med stor bruk av hersketeknikker og ondsinnet kristenhat. Varslere som er kritiske til lederes oppførsel og metoder blir ofte ikke tatt på alvor, og ledelsen av en del kristne miljøer er alt annet enn profesjonell og slettes ikke basert på gode prinsipper fra kunnskapens og forskningens verden.

Enkelte troende kristnes dumhet og lavere intellekt merkes (lav IQ) – og avsløres – blant annet gjennom diskusjoner og kommentarer via nettet. Argumentasjonen som presenteres kan framstå som svært dårlig, haltende og tynn. Noen tyr fort og ofte til usakligheter, dømming, hets og hat. En del troende takler heller ikke berettiget kritikk.

Det kan også observeres i bruk en del dårlig norsk språk, og det er relativt mye å pirke på når det gjelder rettskrivning, tegnsetting og grammatikk. Sammensatte ord og orddeling er og en gjenganger som det gjøres mye feil med. Kommunikasjonens-kvalitet er ofte ganske så som så (les: lav). Altså: Dårlig språk og elendig argumentasjon er ofte “normalen” blant en del troende kristne (ikke akkurat akademisk nivå!).

Muligens en liten avsporing: Litt skremmende å se på enkelte kristnes ghettoliv. De lever i menighetens beskyttende miljø, sender barna på kristne skoler og aktiviteter. En del av dem er helt utmeldt av storsamfunnet. De følger ikke med på de vanlige nyhetene og bryr seg lite om samfunnet og livet på utsiden av bedehuset.

Dette med intelligens blant troende kontra ikke-troende baserer seg selvsagt på gjennomsnitt. Det finnes svært intelligente kristne, og det finnes ateister som er “dumme som et brød”. Rent gjennomsnittlig tenker jeg nå at forskernes oppdagelser stemmer med virkeligheten. For en gangs skyld stemmer teori og praksis.

Det er nok en egen “folkerase” eller mennesketype som lett lar seg fenge og fange av religion og tro. Muligens er det en spesielt lettpåvirkelig mennesketype som lar seg binde av en styrende tro, hvor den enkelte bare er en ubetydelig og ikke-tenkende brikke i et større spill.

Med fare for å virkelig fornærme noen: Er karismatikere (pinsevenner etc.) og ekstremkarismatikere spesielt naive, lettlurte og dumme? Selv klarer jeg ikke helt å forstå at oppegående tenkende mennesker kjøper en del av den dårlig begrunnede forkynnelsen til denne “leiren”. Bare pga. en halvlært røver av en predikant har sagt at Bibelen skal tolke slik og så hadde ikke jeg nødvendigvis godtatt argumentasjonen og forkynnelsen. Anti-intellektualismen dyrkes, og det ses ned på personer med akademisk tyngde / bakgrunn.

Nå er det stor spennvidde blant landets kristne, dvs. de kristne er ikke en ensartet og homogen gruppe. Noen troende er mer selvtenkende og resonnerende enn andre. Også i de kristnes rekker finnes det selvsagt smarte mennesker, som i liten grad vises igjen i gjennomsnittstallene og normalfordelingskurvene. Det samme gjelder helt sikkert blant ateister og ikke-troende.

Tid for klisjeer: Kanskje kaster jeg stein i glasshus gjennom å skrive alt dette her. Eventuelt bidrar jeg til å lage storm i et vannglass, eller til å slå inn allerede åpne dører. Det jeg har skrevet kan oppfattes som dømmende og stemplende mot dem som måtte ha en religiøse tro.

Jeg må få innrømme at jeg selv er en troende kristen. Imidlertid er jeg i høyeste grad en kritisk og tenkende kristen som ikke bare finner seg i alt som skjer. Jeg tenker i stor grad selv, og jeg lar meg ikke uten videre bli drevet av instinkter og på autopilot selv om en kristenleder skulle prøve å beordre meg til å bli ledet. Jeg sliter med å forstå meg på dem som sier at de er Bibeltro.

En annen faktor muligens litt på siden av artikkelens hovedartikkel er hvordan kristen bakgrunn påvirker jobbmulighetene. I et eksperiment ble tusenvis av fiktive jobbsøknader sendt ut, og det kan virke som om kristen tilhørighet og kristen bakgrunn kan gjøre det vanskeligere å få jobb. Selv kan jeg svært godt forstå arbeidsgiverne som er skeptiske til religiøse eller kristne jobbsøkere. En del kristne er moralens voktere på sin hals, de kan ha en ekstrem-konservativ eller ekstrem-karismatisk tro / tilnærming, noen av de troende er i sin egen lille (fiktive) verden og klarer dårlig å samarbeide med “vanlige” ikke-kristne mennesker og deres syn på alkohol (mange kristne som er avholds) kan oppleves som et problem. En del sære kristne ødelegger!

Alt i alt tror jeg på at troende er dummere – mindre intelligente – enn ikke-troende rent gjennomsnittlig. Mange troende lever et liv hvor pastor og menighetens ledelse styrer deres liv uten at de selv må tenke og fundere over teologiske spørsmål. De drives mer eller mindre av instinkter og stimuli fra lederpersoner. Å la seg blindt lede krever ikke noen stor intelligens eller tankevirksomhet. Tenkende og oppegående mennesker vil ikke uten videre la seg innordne i slike rigide systemer.

Lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

En kommentar til Troende er (ekstra) dumme

  1. Perot sier:

    Ja ateister er søren meg spesielle altså. Forskjellen på ateister og religiøse mennesker, er at ateister er en gruppe mennesker som tror på de samme tingene. Og religiøse mennesker er en gruppe mennesker som tror på de samme tingene… En gjeng med genier alle sammen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert