Trenger vi de lokale butikkene?

Gågata, Egersund (sommer 2008).

Mitt svar er et betinget JA forutsatt at butikkene har den nødvendige service m. m. å tilby meg som kunde. Imidlertid får enkelte butikker meg til å stille meg selv følgende spørsmål: Hvorfor skal jeg som kunde støtte opp om de lokale butikkene i sentrum?

Enkelte butikker her i Egersund klager på handelslekkasje. I stedet for å handle i de lokale butikkene bestiller folk produkter via nettbutikker på Internett eller de gjør innkjøp “nordover” (les: Stavanger og Jæren).

Trenden med at folk ikke lengre bruker de lokale butikkene i sentrum og i stedet handler på kjøpesentre eller via nettet er en ganske framtredende trend mange steder i vårt land. Enkelte går så langt at de hevder at innen 3-5 år ville vanlige butikker i bykjernene forsvinne en etter en. Kun kjøpesentre og nettbutikker vil bestå.

Er det så rart at folk ikke er lojale mot de lokale butikkene? Jeg synes i hvert fall ikke at det er det minste rart når det gjelder sentrumsbutikkene i Egersund.

Jeg kan være villig til å betale litt ekstra for et produkt i en lokal butikk hvis jeg får god og kvalifisert service. Og det kan være greit å se et produkt “live” i en butikk i stedet for å se på et lite og dårlig bilde i en nettbutikk på nettet.

Hva opplever jeg ofte i praksis? De lokale butikkene er langt dyrere enn sammenliknbare butikker nordover eller på nettet samtidig med at selgerne ikke er i stand til å yte god service. Enkelte selgere kjenner svært lite til produktene som butikken deres selger og andre plasser er selgerne lite interessert i å hjelpe kundene. Virkeligheten i enkelte butikker i sentrum er altså: Stive priser, dårlig utvalg, dårlig service og kommentaren “beklager utsolgt”. I stedet burde butikkene ha satset på: Personlig og profesjonell service der selgeren har høye kunnskaper om produktene de selger samt gir sine kunder god personlig oppfølging.

Noen butikker deler gjerne ut en katalog for den kjeden de tilhører, men likevel har de lite av produktene inne i sin butikk. Viljen og evnen til å få bestilt inn produktene når kundene spør etter dem er gjerne lav. Muligens gir de sine stamkunder en god service, men hva med oss som ikke er en av de faste?

Kunden har alltid rett er et kjent uttrykk. Dette gjelder tydeligvis ikke i praksis når det gjelder å få riktig servicenivå og passende produkt til riktig pris i enkelte av butikkene i Egersund.

Jeg har blitt påminnet om denne saken i forbindelse med at vi har fått et barn i huset. En del innkjøp av alt fra leker til klær må foretas til jenta. I den forbindelse er det naturlig å søke etter informasjon på Internett på jakt etter aktuelle produkter. Ofte finner vi produktkataloger og nettsider med interessante produkter. Neste steg er å finne en lokal forhandler. Ofte står det forhandlerlister hvor også en eller flere forhandlere i Egersund er oppramset.

Skuffelsen er da stor når man går i den lokale butikken som skal være forhandler og ikke får hjelp. Noen ganger har de ikke hørt om produktet i det hele tatt selv om det står opplistet i katalogen de selv deler ut. Andre ganger har de det ikke inne på lager, og det er slettes ikke alltid de er særlig interessert i å bestille det inn heller. Resultatet til slutt blir dermed gjerne netthandel.

Personlig har jeg ikke noe ønske om at sentrum skal bli lagt øde og brakk, eller kun bestå av frisørsalonger. Det er koselig med sentrumsbutikker, og da særlig nisjebutikker eller frittstående butikker som ikke tilhører de store upersonlige kjedene. Butikker som kan tilby personlig og god service, god veiledning, kompetanse og gode opplevelse hvor kunden er i sentrum applauderer jeg så gjerne. Imidlertid frykter jeg nok at enkelte butikker med sin dårlige service er på vei til å grave sin egen grav.

Eivind Andreas Endresen har i sin blogg også vært inne på temaet lokale butikker og deres overlevelse. Han har skrevet en artikkel som heter: “Butikker uten historie er sjanseløse”. Ifølge ham vil spesielle og underholdende butikken med en spesiell identitet ha den største sjansen for å overleve i den harde konkurransen.

Jeg oppfatter deler av handelsstanden i Egersund som lite profesjonell. Så lenge de lokale butikkene både er langt dyrere enn sammenliknbare butikker samtidig med at servicen er så dårlig blir det ofte til at jeg ikke støtter opp om lokalt næringsliv. Selvsagt finnes det butikker i området med god service, men beklageligvis klarer de dårlige å ødelegge helhetsinntrykket for meg som kunde.

Uansett: Arrangementet “Julebyen Egersund” hver desember er et bra tiltak på veien i retning mot et bedre sentrum!

(Jeg kunne selvsagt også skrevet noen “velvalgte” ord om servicenivået til enkelte store kjedebutikker i kjøpesentra. Dette får jeg eventuelt komme tilbake til i en senere artikkel.)

Skrev følgende kommentar til artikkelen på Facebook i svar til en kommentar jeg fikk fra en av byens butikkeiere:

Først av alt: Dette er ikke ment som et personlig angrep mot enkeltpersoner eller butikker i sentrum.

Folk som reiser “nordover” er vel mest opptatt av mange butikker å velge mellom samt stort vareutvalg. Det er muligens ikke pris som er viktigst for dem. Selv tilhører jeg IKKE dem som drar “nordover”, så akkurat når det gjelder dette fenomenet skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg.

Når det gjelder meg og butikkene i sentrum har jeg prøvd å handle nok ganger og i nok butikker til å kunne uttale meg. Jeg er ingen storhandler, men som folk flest trenger jeg innimellom noen varer. Og det er i slike tilfeller jeg har opplevd skuffelsen. I utgangspunktet er jeg villig til å bruke og støtte lokale butikker, men ikke for enhver pris. At prisene er noe høyere i lokale butikker kan jeg akseptere forutsatt at servicen er god. Imidlertid har ikke enkelte butikker i Egersund sentrum og omegn god service.

Hvis en butikk er med i en kjede forventer jeg at de har inne eller rimelig enkelt kan skaffe de varene som står nevnt i kjedens brosjyre. Beklageligvis har jeg litt for mange ganger hørt at “joda, dette har vi hatt inne, men vi er utsolgt”. Greit nok det. Men når man da ikke får noe skikkelig svar om når produktet kommer inn igjen eller om butikken i det hele tatt kan skaffe det blir jeg litt oppgitt.

Forventer også at små butikker i sentrum har en viss minimumskompetanse angående de produktene de selger, men der har jeg også opplevd den harde virkelighet noen ganger. Den som står i butikken har kun butikken som en jobb uten å ha fnugg av interesse for produktene de forhandler.

Enkelte butikker har også sagt at dette produktet kan vi kun skaffe hvis man skal ha så og så mange enheter. Ofte er da tallet såpass høyt at man ikke har lyst til å bestille så lenge butikken ikke har et produkt å vise. Å bare bestille et stort kvanta fra et lite bilde i en katalog er noe risikofylt.

Så har vi enkelte butikker som henviser til netthandel. Slike som gjør dette sier jo egentlig i klartekst at de ikke ønsker å bestå som butikk.

I artikkelen min i bloggen skriver jeg om mine PERSONLIGE erfaringer med enkelte butikker i sentrum (skal ikke navngi dem her åpent på Facebook). Enkelte butikker er ikke sitt ansvar bevisst. Hvis det er ønskelig at jeg som kunde skal støtte opp om dem må servicenivået og opplevelsen opp.

Jeg har ikke noe ønske om at sentrum skal dø ut. Men jeg ønsker heller ikke å støtte opp om butikker som ikke gir meg et visst minimum av service. I slike tilfeller er det like greit å handle billig på nettet. Ved netthandel får man produktene fort og greit hjem for en billig penge, selv om servicen slike plasser er så som så. På netthandel kompenserer imidlertid de lave prisene for fraværet av service.

Kan til slutt velge å nevne noen få butikker i sentrum som virkelig gir god service og god produktkjennskap til det de selger: Vigrestad AS, NMS Bok & Musikk og Tengesdal Sport AS.

Ja til lokale nisjebutikker i sentrum med GOD service og kunnskap!

Kommentar lagt inn på Facebook til min artikkel: “Jeg betaler GJERNE mer for å kunne hente varen med en gang og å kunne få råd og hjelp.”

Annen artikkel om tilsvarende tema: “Lokale butikker kontra netthandel”.