Ja til Pride og likekjønnet kjærlighet!

Pride (KI)

Pride, regnbueflagget og likekjønnet kjærlighet, ja takk. Illustrasjon generert med kunstig intelligens i form av ChatGPT.

👨‍❤️‍👨🏳️‍🌈🥳🌈👩‍❤️‍👩🍭 Juni er Pride-måned!

Enkelte legger mye innsats og energi i å bekjempe likekjønnet kjærlighet, homofili, rosa kompetanse, regnbueflagget og Pride. For noen virker Pride og regnbueflagget nærmest som en rød klut, noe som får dem til å reagere sterkt («klikke»).

Selv er jeg en 100 % heterofil mann, men jeg støtter fullt og helt homofiles rett til å elske den de vil, og til å feire kjærligheten sin uten å bli møtt med fordømmelse, hets, hat, diskriminering, trusler og/eller vold.

For meg handler dette om menneskeverd, nestekjærlighet, inkludering, omsorg og respekt. Alle mennesker skal kunne kjenne seg akseptert og trygge, uten å bli presset ut i utenforskap, skam eller en følelse av å være feil. Homofile er ingen trussel mot andre. De skader ingen ved å leve ut sin kjærlighet.

Jeg mener også at kristne bør være varsomme med å fordømme andre. Det finnes mange såkalte synder som kristne ofte hopper bukk over, samtidig som homofili gjøres til et stort problem og en kjempesynd. I den store sammenhengen framstår dette både skjevt og hyklersk. Gud er glad i alle sine skapninger, også homofile. Også mennesker som lever i likekjønnet kjærlighet, er omsluttet av Guds kjærlighet og velsignelse. Mennesker som lever i likekjønnet kjærlighet, kan være like gode — eller bedre — troende kristne enn heterofile.

Homofili er ikke smittsomt, ikke et motefenomen og ikke noe mennesker bør dømmes for. Legning er en del av hvem man er. Uansett bør (skeiv) kjærlighet møtes med respekt, ikke fordømmelse.

Les mer 🙂

Guds straffedom, dommedag og endetid

Dommedag

På den satiriske nettsiden «Smyrna menighet i Oslo – Norges viktigste nettsted» stod det følgende å lese oktober 2017:

  • «Flommen på Sørlandet er Guds straffedom over denne landsdelens homofile orgier !!!»

Tenker den satt! Det presenterte budskapet kan få noen og enhver til å svelge vrangt kaffen. Det er vel viktig nå med en gang å få understreket at nevnte nettside er en satirenettside (parodi). Hele nyhetssaken er oppdiktet og ikke reell.

Grunnen til at jeg likevel trekker fram denne artikkelen er at det faktisk finnes mange eksempler der kristne mennesker bruker dagsaktuelle hendelser som begrunnelse for sitt destruktive og spekulative budskap. Spesielt har enkelte kjente karismatiske kristenledere valgt å bruke dagsaktuelle hendelser (naturkatastrofer, terror, krig, konflikter m. m.) til å presentere og spre sin edder og galle, svovel og ild.

(PS! Det er IKKE verdt å lese kommentarene under artikkelen. Å lese dem er bare fordummende og bortkastet tid.)

Enkelte er kjapt ute med å presentere budskapet om at den og den hendelsen fant sted pga. Guds straffedom. Endetiden og dommedag er nær. Omvend dere på flekken! Folk skal SKREMMES til omvendelse og frelse, om de vil eller ei. Nevnte satireartikkel KUNNE ha vært sann og oppriktig skrevet og ment!

Les mer 🙂

Bjørn Eidsvåg – kristen?

Bjørn Eidsvåg

TV 2 ble i en periode programmet «Trude/» (talkshow) sendt, hvor Bjørn Eidsvåg var gjest desember 2010. Etter å ha sett nevnte episode gjorde jeg meg noen refleksjoner som jeg skal skrive litt om i denne artikkelen.

Innledningsvis bør jeg nevne at jeg i mange år har hatt sansen for artisten Bjørn Eidsvåg. Jeg har flere av hans plater i min samling, jeg har vært på en del konserter med ham og jeg har også lest biografien som ble skrevet om ham.

I mange år har Bjørn Eidsvåg i sine sanger skrevet om tvil og tro, han har vært på leting, han har til tider kritisert kirka og kristendommen og han har ikke alle de riktige svarene for hånden. Mange ganger har det versert rykter om at Bjørn Eidsvåg ikke lengre er kristen eller rettroende, selv om han i utgangspunktet er presteutdannet.

Jeg mener at det ikke er min eller andre menneskers oppgave å avgjøre og å dømme om Bjørn Eidsvåg er kristen eller ei, samt å avgjøre om han en gang i framtiden kommer til himmelen eller helvete. Denne oppgaven bør vi alle overlate til vår Gud. Dermed vil jeg la denne saken ligge.

Les mer 🙂

  • Fotosamlingen ovenfor blir ikke oppdatert. For de nyeste bildene, se fotogalleriet mitt utenfor bloggløsningen: foto.brr.no