Sommerferien 2024 – Danmark, Sverige og Norge
Sommerferien 2024 ble det en ferietur med masse bilkjøring og lang ferjetur – og kjekke opplevelser – i Norge, Danmark og Sverige.
Vi kjørte nok over 2000 km (inkludert en del unødvendig kjøring pga. «løpsk GPS»), og turen gikk fra lørdag 29. juni til lørdag 6. juli 2024. Hovedmålene for turen var København (tivoliet, dyreparken/zoo og byen) i Danmark og Harry-handel i Sverige. Dette året ble det ingen tur innom Egersund.
Mer informasjon om den gjennomførte ferieturen følger.
Reiseruta
Vår reiserute under vår ferietur i perioden lørdag 29. juni til lørdag 6. juli:
Etappe: | Beskrivelse og detaljer: |
Etappe 1: Flatraket-Bergen. Bilkjøring i km: Ca. 343 km. | Overnatting på hotellet Quality Hotel Edvard Grieg utenfor Bergen. |
Etappe 2: Fjord Line-ferge mellom Bergen-Hirtshals. Bilkjøring til ferja: Ca. 16 km. | Overfart om natta med fergen MS «Bergensfjord». Vi hadde lugar med vindu og utsikt ut. |
Etappe 3: Hirtshals-Høje Taastrup (utenfor København). Bilkjøring i km: Ca. 470 km. | Lang etappe med bilkjøring med få stopp underveis. Overnatting på Thon Partner Hotel Høje Taastrup. Reiser til/fra/innenfor København via tog og buss. Sentrale besøk i køben: Tivoli i København, Københavns Zoo og Strøget. |
Etappe 4: Høje Taastrup (København) via Øresundsbron (Øresundsbroen) over til Sverige og videre opp til Strömstad. Bilkjøring i km: Ca. 500 km. | Nok en lang etappe med bilkjøring, som ble lengre enn forventet både pga. GPS-tullball og ikke minst trafikkulykker, stengte veier og omkjøringer. Overnatting på Strömstad Spa & Resort. Sentralt stopp: Grensehandel (Harry-handel) på Nordby Shoppingcenter. |
Etappe 5: Strömstad-Hemsedal. Bilkjøring i km: Ca. 360 km. Vi unngikk Oslo gjennom å benytte oss av ferja Moss-Horten. | Overnatting på Skarsnuten Hotel (Skarsnuten Mountain Resort & Spa). Vi benyttet oss ikke av spa-behandlinger, men vi var oppi deres ulike boblebad inne og ute. |
Etappe 6: Hemsedal-Flatraket. Bilkjøring i km: Ca. 290 km. | Hovedsakelig ren kjøreetappe, men med et stopp i Sogndal for å få i oss litt mat på en kinarestaurant der. |
Bilkjøring i km totalt: Ca. 1980 km. Dette antallet med km bilkjøring er regnet ut fra hva Google Maps oppgir. Pga. ustabiliteter med GPS-løsningen som førte oss på ville veier har vi nok kjørt en del mer. Videre var det diverse stengte veier og omkjøringer i Sverige som nok også gjorde turen lengre. Jeg kommer tilbake til dette.
Utvalgte bilder fra turen
Noen bilder i form av kollasjer fra ferieturen:
Flere detaljer fra turen
Noen punktvise detaljer relatert til ferieturen:
- Hotellet Quality Hotel Edvard Grieg utenfor Bergen levde opp til våre forventninger, men så har både jeg og min kone overnattet der før i forbindelse med kurs i jobbsammenheng. Intet spesielt å bemerke om kjøringen fra Flatraket og ned til Bergen.
- Ferjeturen mellom Bergen og Hirtshals i Danmark med Fjord Line og fergen MS «Bergensfjord»: Middels bra opplevelse. Ferjen begynner å framstå som litt slitt og «skramlete», middels standard, lang overfartstid, det var ekstremt dårlig med informasjon, taxfree-tilbudet var heller dårlig (dyrt og lite utvalg), det var lite med frie sitteplasser rundt i ferja og lugaren holdt så vidt minstemål kvalitetsmessig etter mitt syn.
- Høje Taastrup: Hotellet Thon Partner Hotel Høje Taastrup har sett sine beste dager, og kunne definitivt ha trengt en aldri så liten oppussing. Helt ok frokost, men slettes ikke overdådig. Ellers grei destinasjon som gjorde at vi slapp unna bilkjøring i storbyen København. God togforbindelse og enkel reise inn til København.
- Både tivoliet i København og dyrehagen (zoo) levde opp til våre forventninger og vel så det. Dyrehagen hadde masse spennende dyr å vise fram, og i tivoliet lot jeg meg imponere over at området vel så mye framstod som en fin park som en ren fornøyelsespark. Også OK å få se deler av København sentrum.
- Etappen Høje Taastrup (København) via Øresundsbron (Øresundsbroen) over til Sverige og videre opp til Strömstad: Oi, oi, oi og oi, oi, oi. Har oppstod det komplikasjoner! Sygic GPS fikk oss til å kjøre over Øresundsbroen, for så å lede oss tilbake til Danmark igjen. Vi fikk rett og slett tre turer over broa, hvor hver av turene kostet oss nærmere kroner 800,- i bompenger. Det hadde holdt med en tur, «kjære» GPS! (Motorvei og atskilte kjørefelt på begge sider av broen, uten muligheter for å snu før det var for seint!). I Sverige var det også masse tullball, både pga. GPS-villedning og pga. trafikk-ulykker, stengte veier og omkjøringer. Det ble en lang dag med en del unødvendig bilkjøring for å komme oss fra København til Strömstad.
- Overnatting på Strömstad Spa & Resort: Overpriset, ikke samsvar mellom pris og kvalitet! Hadde valgt annet hotell / overnatting hvis vi skulle ha valgt på nytt.
- Grensehandel på Nordby Shoppingcenter: Stort senter, og vi fikk handlet med oss en del snop. Ca. som forventet.
- Strömstad-Hemsedal: Vi fant fram til hotellet som var destinasjonen, men GPS-en ledet oss nok en gang på en noe rar rute. Vi kjørte i mange mil på en privat grusvei fra Ål-siden og over til Hemsedal. Imidlertid fin naturopplevelse, men neppe snareste veien. Overnatting på Skarsnuten Hotel (Skarsnuten Mountain Resort & Spa) var en fin opplevelse, med god standard og god frokost.
- Hemsedal-Flatraket: Ingenting spesielt å kommentere her, da det i hovedsak var en etappe med bilkjøring for å komme oss hjem igjen. Stopp i Sogndal underveis.
Noen andre momenter relatert til turen:
- Sygic GPS, du har SPARKEN! Likeså gjelder for Toyota sin GPS, som også tuller det til. Virker nesten som om Google Maps er den vi mest kan stole på. Spesielt Sygic villedet oss mer enn den hjalp oss! Tre ganger over broa mellom Danmark og Sverige, foreslo ulovlige omkjøringsveier i Sverige, ledet oss over en privat grusvei for å komme til Hemsedal osv. osv. Nei, dette var helt på trynet for å si det mildt! Det ble en dyr biltur både pga. unødvendige bompenge-avgifter og ekstra bruk av bensin pga. alt tullballet med unødvendig kjøring.
- Det ble litt vel mye mat fra McDonald’s underveis. Både pga. vår datter liker dette veldig godt, men vel så mye at det nesten bare er slik hurtigmat (fast food / junk food) å oppdrive langs motorveiene vi kjørte på.
- Ellers ble det i overkant mye bilkjøring, og det er også masse stygg og farlig bilkjøring fra andre man opplever underveis. Tilnærmet hater bobiler og Tesla etter ferien. Også enn del lastebilsjåfører / trailersjåfører skulle ha skjerpet seg betraktelig!
- Det er SLITSOMT med to- og trefelts motorveier, og jeg synes ikke motorveiene fungerer noe særlig bra heller. Alltid en del kjøretøyer som kjører alt for seint i høyre felt, og så må man hele tiden kjøre i «sikk-sakk» mellom høyre-feltet og venstre-feltet (forbikjøringsfeltet) for å få passende flyt. Dette er slitsomt, og noen ganger er det alt annet enn lett å skifte mellom feltene.
- Min kone sier at vi ALDRI skal på en slik bilferie igjen. Hun syntes det var alt for «travelt». Time will show om dette var siste gang pr. bil til Sverige og Danmark.
Toyota Corolla Cross på tur
I innlegget «Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota» har jeg føyet til en boks med blokksitat med overskriften «Toyota Corolla Cross på skikkelig langtur». Utenom GPS-problemene har jeg nevnt to tilfeller hvor «Adaptive cruise control (ACC)» sviktet meg, hvorav den ene episoden fort kunne ha ført til kollisjon hvis jeg hadde vært uoppmerksomme.
Borte bra, men hjemme best – hevdes det. Uansett kom vi hjem til f. eks. slikt:
Uansett: Alt i alt har vi hatt en fin ferie, med masse kjekke opplevelser. I etterkant har vi også noen feilkjøringer m. m. å le litt av.
Utenom selve ferieturen i sommerferien 2024 har det blitt opptil flere turer i løpet av året opp til Fosnavåg, med hotellovernatting (Thon Hotel Fosnavåg) og bading i Sunnmørsbadet.