Sommerferien 2022 – Norge

(Sist oppdatert 06.08.2022 @ 19:22 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Sommerferie, Trondheim i starten av august 2022. Blant annet er Nidarosdomen og gamle bybro avbildet.

Sommerferien 2022 ble i stor grad tilbrakt hjemme på Flatraket, samt vi hadde to mindre ferieturer / utflukter med overnatting. Slik den familiære situasjonen er nå passer det best med Norges-ferie via bil, noe som også ble valgt dette året (i likhet med flere tidligere år). Utenlandsferier får vi eventuelt komme tilbake til om noen år.

Ferien vår på reise var todelt, hvor den første delen var en tur til Egersund for å mimre over gamle dager samt besøke kjente og familie. Del 2 var en tur til Trondheim, inkludert bading i Pirbadet. Bilder og litt mer informasjon i fortsettelsen.

Ferien del 1: Egersund

I starten av juli var vi i nærmere en uke på tur til Egersund. Nedover stoppet vi i Haugesund med overnatting på et hotell der (Clarion Collection Hotel Amanda), og på hjemveien hadde vi en hotellovernatting i Myrkdalen (utenfor Voss) på Myrkdalen Hotel. Under oppholdet i Egersund var vi også en tur i fornøyelsesparken Kongeparken (Ålgård).

Vi bodde på Grand Hotell i Egersund under oppholdet i Egersund, og vi fikk avlagt diverse familie og venner / bekjente et besøk. Hotellet i Egersund og Egersund generelt har jeg et noe ambivalent forhold til, som jeg har skrevet om tidligere (lenke). Hotellet i Myrkdalen var helt ok, mens hotellet vi benyttet i Haugesund nok har gått litt ut på dato og soler seg i gammel Amanda-glans.

Bilder fra denne ferieturen:

Et besøk ble avlagt m/hotellovernatting i Haugesund sentrum sommerferien 2022.

Egersund sommeren 2022: Parti av gågata og Grand Hotell Egersund.

Fornøyelsesparken Kongeparken på Ålgård (utenfor Sandnes og Stavanger) ble avlagt et besøk sommeren 2022.

Overnatting ble foretatt på Myrkdalen Hotel (utenfor Voss) sommeren / sommerferien 2022.

Ferien del 2: Trondheim

I overgangen mellom juli og august hadde vi en tur til Trondheim. Vi kjørte på direkten rett til Trondheim, mens vi på hjemveien hadde et stopp med overnatting i Molde. Hotellet vårt i Trondheim var Clarion Hotel & Congress Trondheim, mens vi i Molde overnattet på hotellet Scandic Seilet.

I Trondheim badet vi to dager på Pirbadet (innendørs badeanlegg). Videre vandret vi rundt i byen og fikk sett Solsiden-området, gamle bybro, torget og Nidarosdomen. Det ble mye gåing på hardt underlag, noe som kjentes godt på beina i etterkant. Vi besøkte også et søskenbarn av Sølvi som bor i Trondheim.

Flott by å besøke som turist, men jeg likte ikke å kjøre bil i byen. Tett trafikk, behov for hyppige feltskifter, taxi/bussfelt i hytt og pine, irriterende trafikklys, enveiskjøringer osv. Nei, bykjøring i storby som sjåfør i egen personbil liker jeg ikke!

Både hotellet i Trondheim og i Molde får gode skussmål fra meg. Imidlertid skulle vi i Molde i utgangspunktet ha overnattet på Thon Hotel Moldefjord, men overnatting på dette hotellet kansellerte vi da vi kom til Molde pga. uhøflig / lite servicevennlig betjening, håpløse parkeringsforhold rundt hotellet og et hotell som utvendig så mye styggere ut enn på bilder. Hvordan rommene så ut vet jeg imidlertid ikke, da vi forlot hotellet uten å benytte oss av det. Scandic Seilet var en kjempegod erstatter, som hadde ledig rom, gode parkeringsmuligheter, holdt til i et flott bygg og som leverte et bra produkt til en helt ok pris!

Noen bilder fra turen:

Sommerferie, Trondheim i starten av august 2022. Solsiden og områdene rundt hotellet avbildet.

Sommerferie, Molde i starten av august 2022. Molde sentrum.

Sommerferie, Molde i starten av august 2022. Hotell under vårt opphold: Scandic Seilet.

Og til slutt en bilde-kollasj (collage) til fra Trondheim:

Sommerferie, Trondheim i starten av august 2022. Hotell under vårt opphold: Clarion Hotel & Congress Trondheim. Pirbadet (utside avbildet) ble også benyttet.

Ferien for øvrig

Ellers har vi ikke bare vært på tur. Vi har vært mye hjemme på Flatraket også. Imidlertid har været vært så som så, men noen solnedganger har det da likevel blitt:

Solnedgang Flatraket pr. 24.06.2022.

Solnedgang Flatraket pr. 20.07.2022.

Alt i alt har det vært flott med sommerferie, samt de to ferieturene våre! Greit å få ladet batteriene våre før høsten er der med sitt jobbstress.

Lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/