(Sist oppdatert 10.10.2024 @ 20:42 av Bjørn Roger Rasmussen.)
Det er ganske skremmende og betenkelig å se på hvor frie tøyler inkassobransjen har fått i vårt land. Norge har visstnok den mest lønnsomme inkassobransjen i verden. Pengeinnkreving og inkasso framstår i en del tilfeller som en meget useriøs og grisk bransje.
Dagens regelverk tillater at inkassobyråene påfører forbruker alle kostnader relatert til pengeinnkrevingen, og det er også tillatt med helt hinsides og urimelige gebyrer og salærer knyttet opp mot virksomheten. Innkrevingen skjer i hovedsak i samsvar med regelverket og lovverket, men likevel er det ikke særlig etisk og moralsk bra slik som bransjen opererer.
Når man ikke betaler en regning innen rimelig tid er det rett og rimelig at man blir noe straffet noe for «overtredelsen», men det bør bli et bedre samsvar mellom gebyrer, arbeidsinnsatsen til pengeinnkreveren, opprinnelig utestående beløp og lønnsomheten til pengeinnkrevingsbransjen.
Heldigvis er det igangsatt en arbeidsgruppe som skal se på reglene knyttet opp mot inkassovirksomhet. Inkassoloven som gjelder pr. i dag er ca. 30 år gammel, og absolutt moden for revidering.
Det tas til orde fra flere hold for at gebyrene relatert til inkasso og pengeinnkreving må ned. De norske inkassosalærene er uforholdsmessig høye, med urimelig god avanse til dem som driver med slikt (dekker innkrevingskostnadene og en høy fortjeneste!). Dessuten kan det hevdes at det er unødvendig og stor bruk av namsmannen for å drive inn bagatellmessige pengekrav. Hvis ting havner hos og via den statlige namsmannen / namsfogden (politiet) blir ting svært dyrt. Vi har en del å lære av Sverige på dette området (se lenker).
«Sløvhet» med betaling eller andre årsaker kan gi konsekvenser for både økonomi og for muligheten til senere å ta opp lån eller få lov til å kjøpe produkter og/eller abonnementer som krever kredittsjekk. Betalingsanmerkninger kan sette en stopper for enkelte ønskede framtidige transaksjoner og avtaler.
Selv har jeg vært frustrert over måten Melin Collectors (nå: Convene) driver på. Disse driver pengeinnkreving i hovedsak på vegne av legekontorer, legesentre og andre helserelaterte virksomheter. Det er sannelig krevende nok å være syk, om man ikke i tillegg skal måtte forholde seg til de «økonomiske gribbene» og «blårussene» i nevnte firma. Selvsagt er det lov å drive med innkreving og innfordring, men gebyrene må stå litt i samsvar med jobben som blir utført for å kreve inn pengene.
Å klare å forstå seg på deres knotete betalingsløsninger som slettes ikke alltid virker er alt annet enn lett, hvor man i nøden rundt å være syk burde ha vært spart fra tilleggsbelastningene med å bli økonomisk straffet pga. misforståelser. Småsummer kan fort bli ganske store når det legges til gebyrer og kjøres inkasso rettet mot uheldige privatpersoner.
På forumet til Doktoronline har metodene til Melin Medical / Melin Collectors blitt diskutert en del. Selv om det muligens er å gå litt langt i anklagende mot firmaet velger jeg å gjengi deler av en kommentar:
- «Melin Medical / Melin Collectors er, med all respekt, noen svindlere som har svært dårlig omdømme. Det eneste dette selskapet lever av, er 1) å ulovlig ta 5 kr i gebyr på kortbetaling hos legen, og 2) tjene penger på inkassokrav.»
Litt rart at seriøse helserelaterte virksomheter vil gi et slikt firma så mye makt og tilnærmet monopolstilling i markedet.
Fastleger kan oppleve inkassokravene mot sine «kunder» som svært ubehagelige, og enkelte vurderer til å med å skrote automatene og bytte til andre betalingsløsninger. Betalingsautomatene i seg selv fungerer i hovedsak bra, men problemet er de nære tilknytningene til Melin Collectors og deres harde inkassokjør / inkassoløp overfor pasienter som unnlater å betale når de skal. Rådet for legeetikk liker heller ikke den monopol-liknende situasjonen Melin-konsernet har fått.
Her har jeg KUN skrevet om den lovlige og «hvite» del av bransjen. Jeg har ikke tatt for meg dem som driver med ulovlig pengeinnkreving, gjerne kombinert med grove trusler, vold osv. Torpedovirksomhet osv. Ellers har jeg i denne artikkelen skrevet mye om Melin-konsernet, men det finnes en hel haug eller skog med griske og til dels useriøse inkassobyråer der ute.
ENDELIG blir det litt oppstramming av regelverket rundt forbrukslån og kredittkort. Dette var på høy tid! Man har fått slengt etter seg kredittkort og forbrukslån som koster skjorta, og som noen ganger medfører at man belåner seg over pipa. En fin ting er også opprettelsen og innføringen av gjeldsregistre, som forhåpentligvis kan fungere som et viktig tiltak for å få bukt med den høye forbruksgjelden blant oss nordmenn.
Det meldes oktober 2020:
Også dette er på høy tid! At det fra 1. oktober 2020 kom begrensninger i hva inkassoselskapene maksimalt kan ta i gebyrer og salærer er en fin ting! Jeg synes ikke synd på inkassobyråene i det hele tatt! Deres overdrevne griskhet må ta slutt!
I dyrtidene vi er i mot slutten av år 2023 er det grunn til å frykte at utfordringene med inkasso og gjeldsproblemer vil øke på. Mange sliter med å få hjulene til å gå rundt, og både dette å holde boliglån og eventuelle forbrukslån er utfordrende for mange. Beklageligvis er det gjerne inkassoselskaper som skor seg på andres ulykke i slike situasjoner. Og utover år 2024 blir ikke akkurat problemene med høy inkassogjeld mindre.
Normalt sett pleier jeg å si at den enkleste måten å drive lovlig kriminalitet på er å drive med bank og forsikring, men jeg tenker også inkassobyråer må føyes til denne lista. Inkasso- og pengeinnkrevingsbransjen trenger definitivt bedre reguleringer som ikke er så urimelige overfor forbrukeren.
Lenker:
- Nettavisen: Inkassoselskap gir alle ansatte 116.000 hver i bonus (Kredinor)
- Bergens Tidende: Urimelige slurvegebyrer – Det bør ikke være altfor lønnsomt å drive pengeinnkreving
- TV 2: Bekymret for nordmenn som handler på kreditt: – Man kaster seg på en gjeldskarusell og klarer ikke å gå av før det er for sent
- TV 2: Raser mot inkassoselskap: – Sender pengekrav til syke som ikke får betalt regningen (Melin Collectors/Melin Medicals)
- NRK Sogn og Fjordane: Desse automatane har gjort legen styrtrik og omstridd (Melin Collectors)
- NRK: Betalingsautomater kan føre til svært dyre legebesøk: – Veldig ubehagelig for meg som fastlege (Arne Bredvei)
- Aftenposten: Kristin Eilertsen oppdaget ikke inkassokravet fra legekontoret før det ble trukket fra lønnsslippen: – Jeg ante ikke at jeg skyldte noe (om Melin Collectors)
- Nettavisen NA24: Inkasso: Politi (namsmann) er fortvilet over småkravene de er tvunget til å inndrive
- Doktoronline – Forum: Ikke mottatt purringer (om Melin Medical / Melin Collector)
- JohnEnger @ Home (blogg): Melin Collectors’ særdeles ufine innkreving!
- NRK nyheter: Rentekrav på 22 øre ble til over 4000 kr etter inkassosak
- NRK kommentar (Cecilie Langum Becker): Det er noe absurd i at 20 kroner kan bli til 5000 etter en inkassosak
- E24: Regjeringen tar inkassogrep: – Tiden er moden – inkassobransjen
- NRK nyheter: Justisministeren vil granske inkassobransjen (Justisminister Tor Mikkel Wara, Frp.)
- blogg.brr.no: Bank og banksystemet
- Melin Collectors / Convene
- Lovdata: Lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven)
- Dinside: Slik vil gjeldsregistrene fungere
- TV 2: Derfor haster det å rydde opp i gjelden din (gjeldsregistre)
- Dagens næringsliv (Inger Lise Blyverket, Forbrukerrådet): Innlegg | Ja til svenske inkasso-tilstander!
- Forbrukerrådet: Rapport | Ja til svenske inkassotilstander!
- P 4 nyheter: – Vil bli mindre mislighold | Gjeldsregistrene har gjort det vanskeligere for kunder med gjeldsproblemer å ta opp nye lån.
- NRK: Kraftig fall i inkassosaker fra forbrukslån under koronakrisen
- Fjordenes Tidende: Færre inkassosaker i 2020: – Nedgangen i antall saker skyldes i all hovedsak ulike koronaeffekter
- DinSide Økonomi: Kredittkjøp | Kan bli kostbart | Dette må du vite om delbetaling.
- E24 (april 2023): Nordmenns forbruksgjeld øker for første gang på fire år | Samtidig har volumet av misligholdte lån gått ned, selv om andelen fortsatt er høy.
- Nettavisen Økonomi: Inkassoselskap skroter høye salærer: – Utdatert | – Det er fullt mulig å tjene gode penger uten skyhøye salærer, mener inkassobransjen selv. (Løsning: Automatiserte purre- og inkassotjenester.)
- Finansavisen: Angriper høye fakturagebyrer | Legekontorer, bompengeselskap, treningssentre og andre drar årlig inn minst 10 milliarder kroner mer i fakturagebyrer enn deres faktiske kostnader.
- DinSide Økonomi: Du kan kutte gjelden din | Mange inkassokunder får nå en ekstra mulighet til å kutte i gjelden sin.
- Nettavisen Økonomi: Inkassogjeld | Kraftig inkasso-økning: Sliter med å betale boliglån
- TV 2 Nyheter: Advarer mot farlig trend: – Flere gir opp | Ekspertene er bekymret for en urovekkende tendens blant mange nordmenn. | Gjeldsproblemer og inkasso: – Det er all grunn til å frykte at mange (unge) rett og slett har gitt opp («gjeldsfatigue»)
- Nettavisen Økonomi: Kredinor slår gjeldsalarm: – Folk har gitt opp | Inkassoselskapet Kredinor ser økende betalingsproblemer hos sine kunder.
- DinSide: Ut mot gebyr: – Uholdbart | Robert Lundgren reagerer kraftig etter å ha mottatt et uventet gebyr fra selskapet Convene.
- Nettavisen Økonomi: Fakturagebyr | Norske giganter (Telia, Telenor og Convene) kutter gebyrer etter trussel om enorme bøter | Nå blir det blant annet billigere å gå til legen.
- TV 2 Nyheter: Kraftig økning i forbruksgjeld: – Flere vil få betalingsproblemer | Dyrtid gjør at flere bruker forbrukslån for å betale regninger. Det vil skape betalingsproblemer for mange, advarer Gjeldsregisteret.
- ABC Nyheter: Banktopp med klar beskjed: – I år burde flere droppe ferieturen | Over tre av ti nordmenn skal betale årets ferie med kredittkort, men to av ti sier de ikke klarer å betale fakturaen når den kommer.
- TV 2 Nyheter: Nesten 6,5 millioner inkassosaker registrert: – Aldri vært flere inkassosaker (høsten 2024) | Nordmenn har den økonomiske kniven på strupen, og sliter med rekordmange saker og et rekordhøyt inkassobeløp på 129 milliarder.