Morsomme og irriterende søppelpost

(Sist oppdatert 10.06.2022 @ 21:47 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Penn (kulepenn) og skriving

Stort sett blir jeg irritert når jeg mottar søppelpost (spam mail, useriøse e-poster, Nigeria-brev). Imidlertid er noen av dem også litt morsomme, spesielt dem som er på kvasinorsk etter bruk av automatiske systemer for oversettelse! Tydeligvis kan Google Translate / Google Oversetter og tilsvarende tjenester for språkoversettelse gi litt rare sluttresultater.

Flirte litt av språket i eposten jeg nylig fikk som er gjengitt nedenfor (se skjermdump med tittelen “Uønsket e-post”):

Det er både vanskelig å forstå hva budskapet er og ikke minst er det ingen tvil om dette bare er tullball fra ende til annen. Jeg slettet e-posten og trykket ikke på lenka i e-posten. Dessuten har jeg ikke kundeforhold til noen leverandører som hadde sendt ut noe slikt makkverk.

Uønsket e-post

Danske Bank svindel

 

(Viktig avklaring: Søppel er det samme som boss, som er uttrykket som benyttes her rundt vi bor nå..)

En ting er alskens leverandører som prøver å selge alle slags (unyttige) produkter og ikke minst piratprodukter og medisin (Viagra osv.). Dette er irriterende nok i seg selv og enkelte av produktene kan være helseskadelige. Helst enda verre er alle kjeltringer som vil stjele identiteten til sitt offer eller vedkommende sine penger.

Nå har vi i mange år levd med slike uønskede e-poster, noe som tyder på at det må et marked for slik svindel og lureri. Enkelte personer må la seg lure. Hvis ikke hadde nok utsendelsen av slike tvilsomme henvendelser stoppet opp av seg selv. Forsøkene på svindel blir mer og mer profesjonelle, så en dag kan man fort sitte på limpinnen.

I perioder har det blant annet vært mange forsøk på å lure nettbankbrukere til å oppgi diverse personlige data til nettsider som til forveksling ser svært like ut som den ekte bankens nettsider. Det er heller ikke måte på hvor steinrik man kunne ha blitt med å nesten ikke gjøre noe som helst. Det eneste som må til er oversendelse av diverse personlige (sensitive) opplysninger. Å bli utsatt for identitetstyveri må være et mareritt!

Det er liten grunn til å gå på denne konkrete svindler-e-posten mottatt i juli 2021:

Forsøk på ku-svindel, eller var det banksvindel(?).

 

At “banken” kaller meg for ei ku er ikke akkurat smigrende og tillitsskapende! Hele teksten:

“kjære ku

du trenger aktiv Engangskode-appen, for kontoen din før 18.07.2021. Når du har gjort alt dette, vil kontoen din bli aktivert umiddelbart, og du vil kunne fortsette bruke ditt navaerende kodekort kredittkort.
Klikk Her
Vennlig hilsen”

Resten av innholdet og språket halter også veldig. Den falske nettsiden som lenken fører til ser noe mer troverdig ut:

Falsk SpareBank 1 nettside.

 

 

Selvsagt er adressen i adressefeltet “rar”, og https (sikker tilkobling) benyttes ikke. Videre ville neppe banken ha spurt etter slike opplysninger. Design og layout har de nok stjålet fra den offisielle banknettsiden til SpareBank 1.

Det er ikke måte på hvor mange penger og premier jeg har mottatt tilbud om via e-post. Man er den heldige vinner av hovedgevinsten i et helt ukjent lotteri hvor man ikke har “tatt lodd”, helt gratis skal man få en iPhone osv. For nesten ingen innsats skal man motta et stort pengebeløp, eller tilfeldigvis er jeg den eneste etterkommeren av en avdød og skal motta en stor arv i form av et stort pengebeløp. Det er for godt til å være sant og er selvsagt svindel og humbug alt sammen. Hvis noe synes for godt til å være sant, er det ofte det!

Gratis Apple iPhone

Så langt synes jeg at det har gått tålig greit å skille mellom seriøse og useriøse henvendelser, selv om forsøkene på svindel stadig blir mer proffe og utspekulerte. De useriøse har ofte avslørt seg via dårlig språk, dårlig/uprofesjonell layout/design, for godt til å være sant-budskap (gjør nesten ingenting, tjen millioner), lenker til rare adresser (lange og kronglete adresser uten kobling til firmaet e-posten angivelig kommer fra), det spørres etter personlige opplysninger som det ikke er naturlig å utlevere osv. Generelt er det viktig å være noe skeptisk og kritisk til både vedlegg som kommer via e-post og lenker på Facebook, da både vedlegg og lenker kan medføre fare for virus/malware/skadevare og/eller svindel.

En del single har blitt lurt av diverse sjekketjenester på nettet. De kriminelle vet å utnytte personer i en sårbar situasjon. En del unge (barn og ungdom) har også blitt lurt av “gamle griser” til å foreta seksualrelaterte handlinger foran åpent webkamera. Alt og alle på nettet er beklageligvis ikke ærlige sjeler eller det de utgir seg for å være.

Svindelforsøkene blir stadig mer og mer avanserte og proffe, og nå dukker det etter hvert opp en del svindel e-post med ganske så bra norsk språk også. Faren for å gå på limpinnen blir ikke mindre framover. Får bare håpe at en sunn porsjon med godt gammeldags “bondevett” og en litt kritisk grunninnstilling holder i kampen mot svindelforsøkene. På tide å få av seg den norske nisselua med all sin naivitet og godtroenhet til andre mennesker, og i stedet anlegge en skeptisk holdning til det som skjer på nettet.

Telenor svindel-epost

I starten av 2017 var det en god del falske svindel-eposter i omløp som utgav seg for å være fra Telenor. Design og layout så troverdig ut, og det norske språket i e-posten var ikke så aller verst (sikkert kopiert fra offisiell Telenor-informasjon). Alt i alt en ganske så profesjonelt laget e-post. Det eneste språklige begrepet jeg reagerte på er “Utsikt faktura” som ikke gir noen mening. Imidlertid pekte ikke avsenderadressen og lenker mot Telenor sine domener.

E-posten utga seg for å være et varsel om en ubetalt Telenor-faktura. Å følge lenken i e-posten var visstnok mindre lurt da dette medførte at skadevare (kunne) bli installert som igjen ville forsøke å kryptere filene på harddisken, etterfulgt av pengeutpressing for å få dem åpnet opp igjen. Denne gangen var det altså snakk om skadevare og ikke å lure til seg informasjon.

Nok en gang svindel i navnet til Telenor: Tenk om all svindel var like lett å gjennomskue som dette elendige forsøket:

Nok en Telenor svindel-epost. Får neppe noen refusjon av penger gjennom å gi fra seg masse betalingsinformasjon, inkludert kortnummer og CVV-kode.

 

E-posten nedenfor er mer en slik tradisjonell sak hvor man prøver å lure til seg informasjon i form av nettfisking (fishing / phishing eller nettfiske / phiske):

Neppe en e-post fra "Microsoft kontoteamet"

Neppe en e-post fra “Microsoft kontoteamet”

 

Man skal lures til å tro at Microsoft trenger oppdaterte personopplysninger for å unngå at kontoen blir sperret. Hvis man er dumme og fyllet ut informasjonen blir den nok brukt til god gammeldags svindel (identitetstyveri, tapping av kredittkort / penger, misbruk av e-post konto / adresse eller tilsvarende).

Et nesten likt forsøk:

Forsøk på Outlook-svindel.

 

Og nok en henvendelse i ca. samme gate:

Klart jeg går på limpinnen her, basert på det fantastisk gode språket og den realistiske problemstillingen.

 

Nok et forsøk på Outlook-svindel i denne omgang avbildet nedenfor:

Forsøk på Outlook-svindel april 2020.

 

Sistnevnte foreligger også i norsk språkdrakt, hvor teksten neppe hadde fått toppscore hos en norsklærer:

Kjære medarbeider, ansatte.

Vi migrerer alle ansatte e-postkontorer til Outlook 2020 Office Mail-ansatte, og som slik bør alle aktive ansatte og ansatte sjekke og logge på for denne oppgraderingen og overføringen skal tre i kraft nå.

Gjeld gjøres for å forbedre sikkerheten og effektiviteten til de nylig mottatte spammeldingene.

Vennligst be alle ansatte og ansatte Klikk her Til Outlook Webmail 2020 for ansatte

Merk på denne koblingen i Outlook er for alle e-postbrukere på denne tjenesten, og hvis ikke, Vi vil deaktivere og slette ubekreftede og inaktive e-postkontoer uten ytterligere forsinkelse i over av de neste 24 timene. Gjør som råd ovenfor.

Vennlig hilsen,
Ekstern e-postbehandler,
Outlook Service for Staff og Internet Service
Copyright 2020.

 

Nok om forsøk på Outlook-svindel. Videre til:

I mai 2019 fikk jeg mitt ståsted en ny variant av svindelforsøk rettet mot meg. Tror det er første gang jeg har fått en SMS til min mobiltelefon (ikke epost), med en link i for å oppdatere betalingsopplysningene mine på “Netflix” for å få opphevet at “kontoen er sperret”:

SMS: Kontoen din er sperret nkt.ie

SMS: Kontoen din er sperret nkt.ie

 

Nysgjerrig som jeg er måtte jeg på en relativt sikker måte (fra iPad nettbrett) bare sjekke hva slags nettside man kom til ved å følge lenken. Nei, jeg var ikke så dum at jeg la inn mine Netflix innloggingsopplysinger på denne nettsiden som møtte meg:

Falsk (fake) Netflix innloggingsside

 

Bare adressen i adressefeltet forteller det meste. Dette er IKKE ekte Netflix. Ellers ser man det på språk, design etc. at dette bare er juks og humbug, selv om de har stjålet Netflix-logoen og ellers gjort noen dårlige forsøk på å lage en nettside som likner på Netflix sin. Jeg hadde nok blitt svindlet for brukeropplysninger og eventuelt penger hvis jeg hadde forsøkt meg på en pålogging på den nettsiden.

Nedenfor er en annen variant av forsøk på Netflix-svindel, hvor det hevdes at betalingsinformasjonen må oppdateres:

Forsøk på Netflix-svindel igjen!

 

Avsenderadressen for e-post og adressen i nettleserens adressefelt sier kjapt at dette ikke er ekte… Fake så det holder, nok et forsøk på svindel!

Og selvsagt er det noen som prøver å utnytte det faktum at mange kjøper varer på nett, med behov for å få varene (pakkene) transportert hjem via et transportfirma:

SMS-svindel pakkeforsendelse.

 

SELVSAGT skal jeg også – nesten uten å gjøre noe som helst – motta masse penger, sånt helt ute videre:

Gratis penger, ja særlig!

 

Jeg har “fra gammelt av” registrert mitt eget firma i Brønnøysundregistrene. Dette medfører også en del ulemper, da en del norske aktører tydeligvis bruker slike firmaregistreringer som utgangspunkt for utsendelse av bedriftsrettet reklame (selv om jeg har svart NEI til dette!). Jeg er IKKE interessert i tilbud på kontorutstyr eller tilbud på regnskapssystemer. Firmaregistreringen medfører også mottakelse av tilbud fra kataloghaier om å få oppføring av firmainformasjon til blodpris i diverse kataloger og web-baserte bedriftskataloger/registre som ingen leser eller har interesse av å være oppført i.

Elkjøp-svindel kan man også motta, hvor man er den heldig utvalgte som skal få gratis en Apple iPhone smarttelefon:

Elkjøp-svindel. For godt til å være sant, dårlig språk og ikke minst tvilsomme lenker / lenkeadresser.

Elkjøp-svindel. Logo, bilde og grafisk utforming er nok stjålet fra deres ekte nettside.

 

SELVSAGT er det ikke Elkjøp som står bak dette her. Det er enkelt og greit svindlere og lurendreiere som benytter seg av folks kjennskap til Elkjøp samt ønskene om å få et billig epleprodukt. Generelt sett kan jeg styre min begeistring for iPhone mobiltelefoner. Enkelte mennesker er naive, lettlurte og griske – nesten uten kritisk sans – når det er snakk om å få noe billig eller gratis.

Så var det en falsk e-post fra flyselskapet Norwegian:

Norwegian-svindel.

Selv prøver jeg i størst mulig grad å styre unna bruken av dette lavpris flyselskapet. Sikkert flere år siden jeg sist reiste med dem. Meget lite sannsynlig at de vil utbetale til meg over 90.000,- kroner. Humbug og svindel fra ende til annen, hvor det selvsagt ikke er Norwegian som står bak.

Posten (?) sitt gode renommé og rykte blir også forsøkt utnyttet:

“Posten”, pakken din venter på levering mot at man bekrefter betalingen på kroner 20,-.

 

Og neste steg i forsøket på pakkesvindelen:

Nei, dette er ikke Posten sin nettside. Sikkert best å stoppe her, før man blir svindlet.

 

Slettes ikke posten sin nettside, og slettes ikke slike ting som posten ville ha spurt etter for å utlevere en pakke.

En til i samme gate:

“Posten”, gebyr å betale for å få pakke.

 

Og:

“Posten”, gebyr å betale for å få pakke.

 

Så klart jeg biter på denne, jeg som ikke en gang venter på noen pakke via posten! Jeg er lei nå! STOPP! Etter å ha mottatt flere titalls slike e-poster begynner jeg å bli mektig lei!

Og nok en variant av misbruk av posten sitt gode navn og rykte:

Fra: Posten <support@register.com>
Til: Meg
Emne: Fullstendig betaling av gebyrer

kjære kunde,

Varene dine har ikke blitt sendt på grunn av fortolling, så du må betale for prosessen, og varene blir sendt til deg neste dag.

Levering av kode : 390512150605109274

Hvis avgiftsprosessen ikke er fullført, må vi returnere varene til deres opprinnelige hjem.

Vi har for tiden et stort antall pakker som ikke er levert, noe som kan forsinke pakken på grunn av epidemien i noen områder.

Merk: Hvis sendingen bare er forsinket på grunn av COVID-19-epidemien.

 

Hjelpeste! Håper kjeltringene snart har nådd bunnen med sine dårlige forsøk på svindel. Med den norsken som er presentert ovenfor er det ingen grunn til å tro at det er posten som har sendt ut informasjon!

Ikke måten på hvor mange pakker jeg skal motta (pakkemeldinger via SMS jobb), og som angivelig har blitt stoppet og som kan “frigjøres” via en aldri så liten betaling:

Pakkesvindel-forsøk i lange baner februar 2022, skjermdump 1.

Pakkesvindel-forsøk i lange baner februar 2022, skjermdump 2.

 

Masse rart som kommer pr. e-post:

Spam eller uønskede e-poster

 

Vel er jeg svimete og distre, men jeg hadde nok husket hvis jeg hadde lagt inn bestilling på en Apple iPhone SE mobiltelefon august 2020. Dessuten er lenkene ganske så suspekte: https://idex.com.tr/wp-content/uploads/2019/.erdal og https://rlshbd.in/admin/.spil (to ulike varianter mottatt, heldigvis fungerer ikke lenkene, 404-error). Neppe behov for å avbestille noe som helst! E-posten:

Forsøk på svindel – Apple iPhone SE (avbestillingslenke).

 

Skatteetaten blir også misbrukt:

E-post angivelig fra Skatteetaten mars 2022.

 

Må nesten gjengi teksten i sin helhet i tekstformat, da det er en del “artige” formuleringer i den:

Hallo;

Etter de siste beregningene avbryt treningen av aktiviteten din; vi har bestemt at du er kvalifisert til å motta en import refusjon på 2165,74 NOK.

Vennligst send inn skatterefusjon forespørselen til oss slik at vi kan behandle den så raskt som mulig (behandlingstiden er 10 virkedager).

For å få tilgang til skjemaet for import refusjon, klikk her

En refusjon kan bli forsinket av ulike årsaker. For eksempel innsending av ugyldige filer eller
registreringer etter en viss grense.

assisterende skattemegler

skatteetaten- 2022

 

Med formuleringer av typen “avbryt treningen av aktiviteten din”, “en import refusjon” og “assisterende skattemegler” er det liten fare for å gå på limpinnen. Vel kan etater slik som Skatteetaten ha et litt vel byråkratisk språk til tider, men slik kvasi-norsk som er gjengitt her finnes neppe i brev og skriv fra dem.

Jeg har aldri engasjert meg i Bitcoin eller andre kryptovalutaer / digitale valuter, og jeg har heller ingen umiddelbare planer om å starte med det heller. Da blir det alt for godt til å være sant at jeg har en stor gevinst som venter på meg innenfor dette:

Mars 2022 var det dette fantastiske forsøket på Bitcoin-svindel.

 

Man får neppe noe gratis! Morsomme norsk med masse rare formuleringer her også. Noen utvalgte formuleringer som fikk meg til å trekke på smilebåndet:

  • “Gratulerer – tusenvis varsel sendt til deg!”
  • “du har bare slutten (5) på kontoen din for å få din Bitcoin-kontosaldo”
  • “Du har ikke svarede”
  • “Det er en dag på dagen i begynnelsen av begynnelsen”

I løpet av år 2020 fikk jeg også en del “gode tilbud” i form av søppelpost. Spesielt til min Hotmail / Outlook.com-konto kom / kommer det store mengde med useriøs e-post. Heldigvis blir det meste lagt inn i mappa “Søppelpost” automatisk. Det går i tilbud for Bitcoin-handel (les: svindel), lån, helsekost og vidunderkurer, pengespillreklame og diverse andre former for forsøk på pengesvindel. Forsøk på pornosvindel har også kommet min vei. På en tilfeldig dag i april 2020 mottok jeg følgende dritt: Tilbud om å kjøpe grønn te (angivelig slankende), casino / pengespill, pakkesporing (fiktive pakker som jeg ikke venter på!), helsekost og sexrelatert spam. Det har vel heller ikke endret seg til det bedre siden den gang (status quo).

Søppelpost mottatt i løpet av ca. 3 døgn september 2020. Til min Hotmail / Outlook.com-konto.

 

Sukk. Stadig mye slike e-poster. Nytt eksempel:

Spam-mail: Spesielt til min gamle Hotmail-adresse / Outlook.com-adresse mottar jeg masse uønsket e-post.

 

Jeg mottar også noe spam / uønskede e-poster til min adresse knyttet opp mot domenet mitt (brr.no). Heldigvis i litt mindre mengder her enn det som er tilfellet via Outlook.com. Eksempler:

Uønskede e-poster (spam) som har funnet veien til min @brr.no-adresse.

 

Blant annet finner en del totalt uinteressante porno-reklame veien til denne adressen. Imidlertid har jeg hatt samme adresse i drift helt siden 2001, så jeg har nok oppigjennom årene havnet i diverse oversikter og kataloger som benyttes til å sende ut spam.

En liten avsporing: En ting er all dritten via e-post. I tillegg sendes det ut uønskede SMS-er, og en “klassiker” har blitt Microsoft-svindel (teknisk støtte/brukerstøtte-svindel) pr. telefon…. Jeg har hatt noen slike oppringninger, men så langt har jeg aldri besvart dem. Jeg har ikke for vane å ta telefonen når det ringes fra ukjente numre.

Også bloggen min utsettes for “bombardement” av useriøse kommentarer:

Også bloggen utsettes for spam-kommentarer.

 

Og denne her varianten begynner jeg å bli mektig lei av:

Typisk kommentar-spam i min blogg. Eric Jones meg her og der…

 

Og den “karen” der – “Eric Jones” – gir seg aldri!:

Stønn! Gir “Eric Jones” seg aldri? I flere år har “han” plaget meg!

 

Stadig nye innlegg fra “ham”. Skriver ting i gåsetegn eller anførselstegn, da den / de som sender ut alt dette tullballet helt sikkert ikke heter Eric Jones. Hele reklamen / spam-en til spott og spe i tekstformat:

Hi, my name is Eric and I’m betting you’d like your website brr.no to generate more leads.

Here’s how:
Talk With Web Visitor is a software widget that’s works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It signals you as soon as they say they’re interested – so that you can talk to that lead while they’re still there at brr.no.

Talk With Web Visitor – CLICK HERE http://talkwithwebtraffic.com for a live demo now.

And now that you’ve got their phone number, our new SMS Text With Lead feature enables you to start a text (SMS) conversation – answer questions, provide more info, and close a deal that way.

If they don’t take you up on your offer then, just follow up with text messages for new offers, content links, even just “how you doing?” notes to build a relationship.

CLICK HERE http://talkwithwebtraffic.com to discover what Talk With Web Visitor can do for your business.

The difference between contacting someone within 5 minutes versus a half-hour means you could be converting up to 100X more leads today!

Try Talk With Web Visitor and get more leads now.

Eric
PS: The studies show 7 out of 10 visitors don’t hang around – you can’t afford to lose them!
Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – and it even includes International Long Distance Calling.
You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting.
CLICK HERE http://talkwithwebtraffic.com to try Talk With Web Visitor now.

If you’d like to unsubscribe click here http://talkwithwebtraffic.com/unsubscribe.aspx?d=xxx.yy

 

Og den / de – i regi av navnet Eric Jones – gir seg aldri! Samme budskap nok en gang, men med en annen web-adresse denne gangen og noen småjusteringer av teksten:

Hey, my name’s Eric and for just a second, imagine this…

– Someone does a search and winds up at brr.no.
– They hang out for a minute to check it out. “I’m interested… but… maybe…”
– And then they hit the back button and check out the other search results instead.
– Bottom line – you got an eyeball, but nothing else to show for it.
– There they go.

This isn’t really your fault – it happens a LOT – studies show 7 out of 10 visitors to any site disappear without leaving a trace.

But you CAN fix that.

Talk With Web Visitor is a software widget that’s works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know right then and there – enabling you to call that lead while they’re literally looking over your site.

CLICK HERE https://jumboleadmagnet.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works.

Time is money when it comes to connecting with leads – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later can be huge – like 100 times better!

Plus, now that you have their phone number, with our new SMS Text With Lead feature you can automatically start a text (SMS) conversation… so even if you don’t close a deal then, you can follow up with text messages for new offers, content links, even just “how you doing?” notes to build a relationship.

Strong stuff.

CLICK HERE https://jumboleadmagnet.com to discover what Talk With Web Visitor can do for your business.

You could be converting up to 100X more leads today!

Eric

PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – and it even includes International Long Distance Calling.

You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting.
CLICK HERE https://jumboleadmagnet.com to try Talk With Web Visitor now.

If you’d like to unsubscribe click here http://jumboleadmagnet.com/unsubscribe.aspx?d=xxx.yy


Nok en gang svindel og humbug, som gikk samme veien som tidligere kommentarer fra den kanten:

DELETED SPAMMED ITEMS

#  prefix  comment author comment author email comment date
1 wp_ Eric Jones eric.jones.z.mail@gmail.com 2022-03-12 12:42:54

PS! Ovenfor har jeg ikke gjort lenkene aktive / trykkbare. Nettsidene er ikke verdt å oppsøke!

 

Det må ha blitt hundrevis av likelydende e-poster over en lengre periode på noen år. Har nesten lyst til å bruke et litt stygt språk om saken: “Fuck you, ‘Eric Jones’.”

Hvorfor skal jeg trykke på “unsubscribe”? Jeg har ALDRI tegnet noe abonnement på denne dritten her! Ingenting tyder på at avmelding av e-post-lista vil medføre det ønskede resultatet, og dessuten skiftes jo adresse på domene / webside innimellom.

Løsninger for anti-spam samt moderering gjør at kommentarene aldri kommer ut i offentligheten uten godkjenning fra meg. Takk og pris for løsninger som stopper dritt, slik at man ikke bidrar til å spre tullballet videre. Og nå har jeg også tatt sjansen på å aktivere auto-slett, for helt å slippe å se dritten fra Eric Jones med venner.

August 2020 ble jeg virkelig overrasket! Spam og uønskede henvendelser via e-post er dagligdags, men denne gangen fikk jeg faktisk et fantastisk tilbud om masse penger uten risiko utsendt fra Portugal via tradisjonell postgang (brev pr. post, “snail mail”):

Svindel via gammeldags postbrev

Svindelforsøk via gammeldags postbrev: Jeg skal bli steinrik, helt uten risiko… Så heldige jeg er, da!

 

Angivelig sendt av Christopher Leeds (administrerende partner) i det engelske advokatfirmaet “The Leeds Law Firm”. Gjelder visstnok en arv etter Amos Rasmussen. Advokatfirmaet ser ut til å eksistere, men resten er jo bare forsøk på snusk og lureri da. Selvsagt har jeg ikke besvart henvendelsen eller sendt over personlige data, som igjen nok ville ha medført at jeg ble lurt for penger.

Tilbake i 2011 fikk jeg en e-post med enda dårligere språk enn i flere av dem jeg har gjengitt ovenfor. For en “billig” penge var jeg den “heldige utvalgte” til å få et godt tilbud om lån uten sikkerhet. Om ikke annet ble jeg slettes ikke fristet pga. det dårlige robotspråket. Riktignok føler jeg meg av og til ”slått ned av banker” pga. deres utrolige kreativitet for stadig å legge gebyrer på alt de driver med.

Uønsket e-post

Uansett hvis noen måtte lure: Jeg hoppet ikke på noen av de nevnte tilbudene jeg har mottatt!

Jeg blir innimellom ganske så lei av all slags spam epost og annen uønsket markedsføring. Synd at et slikt fint medium som epost og Internett er i ferd med å bli helt ødelagt og gjort ubrukelig som kommunikasjonskanal pga. man drukner i all slags uønsket søppelpost – kommunikasjonsstøy! I tillegg har man jo de håpløse telefonselgerne som ringer på de dårligste tidspunkt, dørselgere samt alle slags dårlige tilbud som sendes rundt pr. SMS og faks samt “junk” på TV (les: tåpelig reklame og TV Visjon Norge).

Se også tidligere artikkel (lenke) her i bloggen med tittelen “E-post fra Russland”.

Lenke:

Redigert utgave av artikkel første gang publisert 02.11.2011.

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

  • Spamkommentarer blokkert