Lokale butikker kontra netthandel

(Sist oppdatert 20.01.2024 @ 17:21 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Fotobutikk, et utdøende fenomen.

I utgangspunktet ønsker jeg å støtte opp om og handle i lokale butikker, men jeg må innrømme at det i den senere tid har blitt mye netthandel i stedet. Jeg har nesten mistet troen på lokale butikker pga. diverse negative erfaringer med dårlig service, lite vareutvalg, høye priser, utsolgt, dårlig kunnskapsnivå hos selgerne, arrogant betjening, lite vilje til å høre på kundens ønsker og behov, butikkene ønsker helst å selge de produkter de har brent inne med på lager og alt i alt opplever jeg en del butikker som lite profesjonelle i sitt møte med meg som kunde.

Jeg har tidligere her i bloggen skrevet en relativt krass artikkel om mine dårlige erfaringer med lokale butikker i Egersund. Våren 2014 valgte vi å flytte fra Egersund opp til Flatraket i Selje kommune, Nordfjord, Sogn og Fjordane. Etter flyttingen har det vært behov for å handle inn både det ene og det andre til vårt nye hus, da vi hadde en stor og kraftig opprydning og kastet masse slitte ting før flyttingen.

Beklageligvis har det fort vist seg at butikkene rundt her vi nå bor, hovedsakelig dem i Måløy, slettes ikke er særlig bedre enn dem jeg tidligere har skrevet om i Egersund.

Oppdatering oktober 2016: Jeg ble igjen minnet på dette temaet i og med at det i Måløy settes i gang en konkurranse – #eghandlarlokalt – november og desember 2016 for å få folk til å handle lokalt. Kampanjen/konkurransen er et samarbeid mellom lokalavisen Fjordenes Tidende, Toyota Nordfjord og Førde AS og MH24 (Måløy Havneservice AS). Ordningen har blitt videreført i årene etterpå.

Enkelte steder i Norge “støvsuger” store kjøpesentre i utkanten av byene markedet / handelen, i tillegg til netthandel. Akkurat dette er ikke et aktuelt problem i Måløy, da.

Mitt syn på initiativet #eghandlarlokalt (Eg handlar lokalt) i Måløy: I utgangspunktet støtter jeg ideen om i størst mulig grad å handle lokalt. “Parolen” lyder gjerne noe slikt: Støtt lokalt næringsliv gjennom å handle lokalt. Imidlertid forventer jeg da god service av den lokale butikken. Jeg er lei av å møte dårlig service der selger synes kunden er et “ork” eller kunden på andre måter blir behandlet nedlatende og uprofesjonelt. Jeg ønsker heller ikke å forholde meg til selgere som ikke har nødvendig kompetanse på produktene som selges i butikken. Profesjonell og god service er et mitt syn et “must” hvis småbutikker skal overleve.

Også i Måløy har jeg møtt på de samme problemene som jeg allerede har nevnt: Dårlig service, lite vareutvalg, høye priser, utsolgt, dårlig kunnskapsnivå hos selgerne, arrogant betjening, lite vilje til å høre på kundens ønsker og behov, butikkene ønsker helst å selge de produkter de har brent inne med på lager og alt i alt en del butikker som er lite profesjonelle i sitt møte med kundene. Innimellom må jeg være så ærlige at jeg ser på dette å handle lokalt er noe for spesielt interesserte.

Dette å handle lokalt framstår etter mitt syn i noen tilfeller som den reneste “ekstremsporten“. Man må enkelte ganger ta til takke med (ekstremt) dårlig servicenivå, dårlig kompetanse om produktene, produktene må gjerne “spesialbestilles” (med lange og usikre leveringstider) og i noen tilfeller må man ta til takke med et produkt som ikke framstår som det helt optimale i forhold til egne ønsker og behov.

Lokalavisen Fjordenes Tidende (FJT) har hatt rullende en reklame slik som dette på sin nettside:

Annonse Fjordenes Tidende #eghandlarlokalt

Annonse Fjordenes Tidende #eghandlarlokalt

 

Hele reklameargumentasjonen for #eghandlarlokalt pr. desember 2018 har vært:

Visste du at…

  • for kvar 1.000 kroner du brukar lokalt, gir du ca. 4.000 kroner til lokalsamfunnet?
  • ved å handle lokalt bidreg du til å behalde lokale arbeidsplassar?
  • ved å handle lokalt bidreg du til at idrettslaget ditt får sponsormidlar kvart år?

Det hevdes høsten 2019 også at lokalhandel bidrar til å spare miljøet. Også i 2020 fortsetter de med fokuset på å handle lokalt.

Bilde fra Eghandlarlokalt (@eghandlarlokalt) på Facebook – Måløy. Kilde:
https://www.facebook.com/eghandlarlokalt/

 

Låner et lite sitat fra statusen min kone la ut på Facebook 15. september 2014:

“Kjenner eg blir frustrert og irritert over dårleg service på enkelte lokale butikker i Måløy, i dag blei eg faktisk så irritert at etter beløpet var slått inn i kassa og vedkommande ikkje kunne klare å skrive ut ein bytte lapp på noko eg skulle ha i gave fordi eg kjøpte to gaver og ikkje berre ein, ja då sa eg at slik dårleg service finn eg meg ikkje i og sa at då kunne han selge det til nokon andre og kjefta meg ut døra…veit ikkje om eg berre er stolt av min eigen oppførsel… Blei ein anna butikk som fikk selge varer til meg og som hadde bra service. Blir fort til at eg handlar på nettet i staden for lokale butikker. Dette var dagens sukk frå meg.”

 

I forbindelse med julehandelen 2018 gav jeg nok en gang de lokale butikkene (i Måløy) en sjanse. Imidlertid var det nok en gang en noe begredelig erfaring. Produktene man vil ha er ikke inne på lager, og det gis ikke noe tilbud om at ting kan skaffes inn. Ellers enkelte steder noe middelmådig service (kunden er til bry?) og lite produktkunnskap også. HELDIGVIS finnes det hederlige unntak, men de negative erfaringene overskygger fort de mer positive. De lokale butikkene ødelegger på mange måter sitt eget eksistensgrunnlag ved at de ikke er villig til å innfri kundens helt ordinære ønsker og behov. Det er og blir nok en gang vel så enkelt og greit å oppsøke nettet og bestille der.

Kundebehandlingen (i Måløy og også sikkert andre steder) avhenger av hvem du er. Kundebehandlingen er langt fra lik. F. eks. får kjente lokale stamkunder (og bekjente / venner av butikkbetjeningen) mye bedre behandling enn meg. Tydeligvis ønsker enkelte butikker seg ikke nye kunder, og i hvert fall ikke kunder slik som meg (tilflytter m. m. med ukjent familiært opphav).

Lokalavisen Fjordenes Tidende (fjt.no) i Måløy, ja. Hva skal jeg si og mene om denne? Fint og flott i seg selv at de kjemper kampen for lokale butikker, men det blir noe ubalansert. De mer eller mindre “beordrer” at vi skal bruke lokale butikker, men de tørr ikke å stille krav eller kritiske spørsmål til de lokale butikkene. F. eks. servicenivået til enkelte butikker kunne absolutt ha blitt diskutert.

Til tider ser jeg på hele avisen som ganske feig og ubalansert. De kan angripe og kritisere kommunen og kommuneadministrasjonen sin som bare det, men næringslivstopper og maktpersoner i det private næringslivet lar de være i fred. Utrolig, men sant: Fjordenes Tidende ble kåret til årets lokalavis 2022 ☹.

Tilbake til artikkelens hovedtema etter en liten avsporing:

Spesielt butikker som selger klær og sko gjør meg til tider frustrert. Ofte er de helt utsolgt for produkter i “populære størrelser” (tomt lager), og ofte kan de ikke skaffe mer av produktene (etterbestille) heller. Dette er et generelt problem i lokalbutikker over hele landet. Ofte lar produktene seg skaffe via nettet, og da har man ikke noe annet valg enn å handle på nettopp nettet. Snakk om butikker som graver sin egen grav.

For å spinne litt videre på akkurat dette, inkludert noen gjentakelser: En bransje som er “ekstrem” med å ikke dekke kundenes ønsker og behov er butikker som selger sko og klær. Det er snakk om mote- og sesongvarer, hvor det lange tider på forhånd blir bestilt inn et visst sortiment til butikken av ulike størrelser og modeller. Tydeligvis kan butikkene ikke etterbestille når lageret er tomt for en bestemt størrelse, mens via nettet kan man uten problemer få tak i de samme varene. Det legges virkelig opp til at man skal handle slike produkter via nettet!

Til og med kaffe har jeg kjøpt en del av via nettet, da sortimentet i lokale butikker er heller begredelig og kjedelig:

Facebook-status om kaffestatus pr. 27.08.2021. Teksten: “Her skal det drikkes! Riktignok kun ‘ufarlig’ kaffe. Begge kaffemaskiner skal få kjørt seg!”

 

En del av det som kjøpes via nettet blir kjøpt akkurat her pga. variert og stort sortiment som lokalbutikker på ingen som helst måte kan matche. Andre ting kjøpes via nettet pga. allergi. Blant annet har en så rar ting som popcorn (til selv-popping) blitt handlet via nettet, da ikke alle i vårt hus tåler mikropopcornet som dagligvarebutikkene selger.

 

Jernia

Interessant artikkel publisert 27.02.2019:

Et sitat fra artikkel, basert på Jernia-sjef Espen Karlsen sine uttalelser:

“– Vi er selv skyld i våre problemer. Detaljhandelen har i altfor mange år kunnet tjene godt med penger uten å yte service. Vi har tatt inn ungdom rett fra skolebenken og uten opplæring til å sitte i kassen. Vi har mishandlet kundene i altfor mange år, og det betaler vi regningen for nå, sier han.”

De erkjenner at de ikke kan leve av å frakte billig dritt fra Kina, og at god service er svært viktig. Det kommer også fram i artikkel (Harald J. Andersen, direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke) at god rådgivning og gode rådgivere er sentralt for lokalhandelen.

 

Fra min tidligere artikkel her i bloggen gjentar jeg følgende:

“Personlig har jeg ikke noe ønske om at sentrum skal bli lagt øde og brakk, eller kun bestå av frisørsalonger. Det er koselig med sentrumsbutikker, og da særlig nisjebutikker eller frittstående butikker som ikke tilhører de store upersonlige kjedene. Butikker som kan tilby personlig og god service, god veiledning, kompetanse og gode opplevelse hvor kunden er i sentrum applauderer jeg så gjerne. Imidlertid frykter jeg nok at enkelte butikker med sin dårlige service er på vei til å grave sin egen grav.”

Og

Butikkene burde ha satset på: “Personlig og profesjonell service der selgeren har høye kunnskaper om produktene de selger samt gir sine kunder god personlig oppfølging.”

I utgangspunktet er jeg villig til å betale litt ekstra i form av høyere pris for personlig og god service + kompetanse hos en lokal butikk. Imidlertid er det slettes ikke alltid de lokale butikkene klarer å levere noen god kundeopplevelse. Hvis man som kunde ikke opplever det lille ekstra hos den lokale butikken er det svært fristende å bruke nettet i stedet. Skuffelsen etter å ha opplevd dårlig service i en lokalbutikk sitter litt i kroppen, og det frister lite til å oppsøke samme lokale butikk på nytt på en god stund.

Et irritasjonsmoment med lokalbutikkene er dårlig opplæring av vikarer. Det er fint og flott å slippe til de unge som ferievikarer og lørdagsvikarer, forutsatt at de har fått god opplæring. Dette med god og tilstrekkelig opplæring er slettes ikke alltid tilfellet. I en del tilfeller må man gå fra butikken med uforrettet sak pga. vikarer som ikke klarer å fikse opp i handelen.

Når jeg nå klager på butikkene her i området gjelder ikke dette bare for de mindre sentrumsbutikkene. Et av kjøpene vi har gjort (høsten 2014) er innkjøp av nytt TV-apparat (Samsung 50″, UHD/4K, Smart TV). Tenkte først å handle hos en viss kjedebutikk som har et navn som begynner på El og slutter på kjøp. Etter å ha sett det dårlige utvalget i lokal butikk, stive priser samt opplevd selgere med minimal kompetanse ble det kjøp på nettet av dette også.

Handel

Handel

Dessuten hadde ikke lokal butikk inne den modellen jeg ville ha, så jeg måtte nok ha argumentert litt for å få dem til å ta det inn. Ofte pleier kjedeselgere i slike situasjoner prøve på alle slags forsøk på å overtale meg til å kjøpe et av apparatene de har i sitt standard-sortiment (les: produkt med høy bruttofortjeneste for butikken).

Har så langt godt fornøyd med TV-kjøpet. Fint å ha et Smart TV med programvare / apps for direkte avspilling av Netflix, TV 2 Sumo, NRK, NRK Super, Spotify m. m. fra apparatet uten ekstra “bokser”. Det er også mulig å bruke apparatet til trådløs visning av innhold fra PC og nettbrett. (Innkjøp av Google Chromecast sammen med apparatet var nesten et tabbe-/bomkjøp da all funksjonalitet i apparatet i hovedsak gjør Chomecast-boksen overflødige.) Oppdatering november 2019: Nå har fjernsynsapparatet blitt gammelt, ifølge TV 2 Sumo!

En utfordring med å handle ting via postordre og/eller via netthandel er transporten av det fysiske produktet i hel tilstand (lytefritt) ut til meg som kunde. Jeg har mer enn en gang vært frustrert over “knuseposten” transportfirmaene representerer. Pakker blir uforsvarlig (hardhendt) behandlet, transportskader pådras produktene til tross for god emballasje og det blir styr og ståhei i etterkant av handelen for å få ordnet opp i alt dette. I hovedsak er det snakk om logistikkfirmaene Postnord og Bring/Posten (tilsvarende erfaringer med begge) her vi bor, med leveranse til lokalbutikken (post og pakker i butikk).

For ordens skyld: Vi fant en god lokal leverandør av møbler (Fagmøbler). Noen biler har også blitt handlet lokalt (Toyota Nordfjord). Og bensinen handler vi i hovedsak hos MH24. Noe har vi altså handlet lokalt, og noen gode opplevelser under handling lokalt har vi også hatt!

Det er vel ikke kun salg via Internett som er et konkurransemessig problem for de små sentrumsbutikkene. Et annet stort problem er handelslekkasjen mot større byer, og ikke minst at mange lar seg friste til å dra til større kjøpesentre med kjedelige kjedebutikker som oftest ligger utenfor sentrumskjernen.

Det snakkes om og det spås om den store butikkdøden. Til og med store kjeder med fysiske butikker med typisk tilholdssted i større kjøpesentre sliter eller begynner å slite med å holde hodet over vannet (unngå konkurs og/eller røde tall i regnskapene). Spesielt i USA har enkelte kjeder gått dukken, og også her i Norge har enkelte godt innarbeide kjeder og butikker forsvunnet. Og mer butikkdød og kjededød blir det nok, hvor netthandelen med store globale aktører (f. eks. Amazon) vil overta.

Møkka lei av sutrende lokalbutikker

Jeg er møkka lei av sutrende lokalbutikker som klager over sin snarlige død og at nettet er deres bane, samtidig med at de ikke klarer å levere den service en lokalbutikk skal og bør gi. F. eks. er jeg lei av å gå inn i en lokal fysisk butikk hvor jeg blir møtt med slike ting som dette:

  • Lite med utstillingsprodukter. Å kunne ta, se og føle på et produkt er et “must” i en fysisk butikk!
  • Tilnærmet ingenting på lager, og hvor gjerne kundens ønskede produkter (i rett modell, farge og størrelse) heller ikke kan bestilles inn / skaffes “innen rimelig tid”. (Typisk for f. eks. klær og sko.)
  • Utgått på dato varelager, gjerne kombinert med høye priser.
  • Elendig service og manglende kompetanse blant salgsfolka.

Butikker som driver slikt har havnet inn i en ond sirkel eller spiral. Slettes ikke rart at slike butikker dør ut! I slike tilfeller er det ikke primært konkurranse fra nettet som “dreper” dem, og det er vel helst til pass for dem at butikkene forsvinner.

Skal ikke nevne navn og nummer her, men f. eks. har jeg vel praktisk talt gitt opp jernvarehandel i Måløy etter meget dårlige egenerfaringer i forbindelse med tidligere handel. Klær og sko kjøpt lokalt, glem det!

 

Lokale sentrumsbutikker blir ikke sviktet “bare” pga. netthandelen og store kjøpesentre (som ofte ligger utenfor bykjernene). En del dropper rett og slett sentrumshandelen og de lokale småbutikkene pga. for få parkeringsplasser i sentrum (eventuelt for høy parkeringsavgift), eller i hvert fall skylder de på dette og bruker det som en troverdig unnskyldning. Om dette er relevant for her hvor jeg nå bor vites ikke.

En fordel med lokale bedrifter og butikker er at de ofte er tett innpå og del av lokalmiljøet. De gir tilbud om sommerjobb (arbeidstrening) til lokale ungdommer, og ofte er de flinke til å støtte opp og å sponse premier til basarene til idrettslag, skolekorps osv. Lokalbutikkene og nisjebutikkene bidrar til levende lokalsamfunn og lokalmiljøer (bysentre og landsbygder), de bidrar lokalt noe som nettbutikkene som oftest ikke gjør. Det sies at man må bruke lokalbutikkene i dag hvis man ønsker å dem der i morgen.

Enkelte er lite glad i den gjeldende 350-kronersgrensen eller regelen. Sendinger fra utlandet med en verdi på under 350 kroner inkludert frakt og forsikring, er nemlig toll- og avgiftsfrie. Dette kan ødelegge for norsk handel og lokale butikker, og deres konkurransesituasjon. Oppdatering: 350-kronersgrensen fjernes i 2020.

Handlingsvanene har konsekvenser

I bloggen “Butikkutvikler.no” tilhørende Gøril H. Florvaag fant jeg innlegget med tittelen “Frekke forbrukere – kronikken som burde vært på trykk i alle landets aviser!”. Det vedkommende vil fram til er at forbrukeradferden eller handlingsvanene våre har konsekvenser.

Fra nevnte artikkel gjengir jeg to sitater:

  • “Frekke forbrukere. Er du en av dem? Du handler og handler, men bryr deg hverken om hvor, hvordan eller hvorfor?”
  • “Vær klar over at hvor du handler, hvordan du handler og hvorfor du handler har konsekvenser langt ut over det du selv er klar over.”

Masse handel på nett kan f. eks. bety døden for lokale butikker. Dette er noe jeg selvsagt er klar over, men jeg mener at også de lokale butikkene må gjøre en innsats for å bedre kvaliteten på sin salgsinnsats overfor oss forbrukere. Litt ekstrainnsats og ekstraservice bør lokalbutikkene/de fysiske butikkene yte for å gjøre seg fortjent til kjøpernes tillit.

En annen ny trussel er framveksten av helt selvbetjente butikker eller i hvert fall kasser (dagligvarebutikker for det meste). Man kan selv skanne varene, dra kortet og gå fra butikken uten å ha hatt noen som helst kontakt med butikkansatte. Dette vil nok også bli en stor trussel i tiden framover overfor butikkansatte som blir overflødige.

 

Nordmenn lever i en tilnærmet evigvarende kjøpefest. Nordmenn liker å shoppe, og spesielt liker vi tilbud, salg og kampanjer (“elleville dager”) hvor vi kan gjøre et “kupp”. Enkelte kjøper alt for mye, og de handler rett og slett over evne pga. det er så billig. Kreditt- og betalingskortene går varme for enkelte, og man ender opp med tilnærmet uhåndterlige kredittgjeld.

Småbutikkene i form av lokale butikker og unike nisjebutikker klarer ofte ikke å holde tritt med tilbudene til de store. De små har ikke anledning til å følge med på priskrigen til de store kjedene som har bedre innkjøpsavtaler og større volumer. Det har blitt litt av noen salgs- og kjøpsorgier i forbindelse med Halloween, valentinsdagen, mors- og farsdagene, “Black Friday” (“Black November”), jul osv.

Innimellom opplever jeg lokale butikker både som dyre (høy pris) og dårlige (dårlig produktkvalitet og eventuelt dårlig service). Spesielt når det gjelder leker eller leketøy har vi handlet en del lokalt som har vist seg å ha elendig produktkvalitet. Det selges av lokale butikker rett og slett søppelprodukter med dårlig produktkvalitet / produksjonskvalitet. Fordelen å handle på nettet er et mye større utvalg, og hvor man kan lese andres erfaringer mer det konkrete produktet man ønsker å kjøpe. Man kan med å være en litt bevisst innkjøper og forbruker unngå de verste bomkjøpene gjennom aktiv bruk av nettet og netthandel.

Det har etter flyttingen fungert veldig bra å bestille produkter via nettet. Alt vi bestiller ender opp i den lokale butikken (Joker Flatraket) som kun ligger noen hundre meter fra vårt hus. Enkelt og greit å hente produktene her. Denne lokalbutikken er vi for øvrig godt fornøyd med, og mye matvarer handles der.

Likevel: Må nesten innrømme en del handelslekkasje ut av bygda i retning av Rema 1000 (Deknepollen, utenfor Måløy). Rema har bedre (lavere) priser, ferskere varer, flere alternative produkter for allergikere og større utvalg enn den lokale Joker-butikk. Utvalget blir noe begrenset i lokalbutikken, og man må hele tiden følge med at man ikke kjøper et produkt gått ut på dato.

Rema 1000 er ikke akkurat særlig billige de heller, men de har noe bedre priser enn lokalbutikken på Flatraket. Joker-kjeden prøver jo å prise seg selv helt ut av markedet! I disse dyrtider har i hvert fall ikke vi anledning til eller økonomi til å handle alt i lokalbutikken. Så rike er vi ikke, og dessuten er det ikke alle produkter vi får der!

Sukk! November 2022 ble vi nok en gang minnet på variabelt servicenivå når man faktisk prøver å handle lokalt. Vi var på jakt etter noe så enkelt som en voksduk, og en butikk i Måløy hadde faktisk sorten inne. Utvalget var riktignok lite, men i nøden kunne vi nok ha slått til på en duk. Problemet er bare at vi har et rundt kjøkkenbord, og vi ville jo ha duken tilpasset dette bordet. Men nei da, da kunne de ikke hjelpe oss! Rett hjem og ut på nettet, og vips i løpet av noen få minutter hadde vi fått satt i bestilling flere voksduker tilpasset og tilklippet vårt runde kjøkkenbord.

En ting som også kan nevnes er lokale butikkers servicenivå overfor “ukjente” kunder. Som tilflytter til et område hvor få kjenner meg har jeg noen ganger opplevd ekstremt dårlig service. Stamkunder og venner / kjente av butikkbetjeningen får tipp-topp service og rabatter, mens jeg som ukjent kunde knapt blir lagt merke til eller får betjening. Rabatter og gode priser kan jeg i hvert fall se langt etter!

Redaktøren (nå eks-redaktør) av lokalavisen Fjordenes Tidende (Erling Wåge) skrev på lederplass tirsdag 26. november 2019 (på papir og i E-Avisen) blant annet:

  • “Vil vi ha lokale butikkar, så må vi bruke dei.”

Teoretisk sett helt korrekt, men selv kan jeg ikke helt blanko støtte denne oppfordringen. Etter diverse negative erfaringer med lokale butikker og deres service sitter det litt inne å støtte enkelte butikker gjennom å handle lokalt. Dessuten er det mange som handler som galne på handleturer på store kjøpesentre utenfor sitt eget hjemmested (handelslekkasje).

Fjordenes Tidende anno 2022

Lokalavisa er evig tro – enige og tro inntil Dovre falle – overfor lokalbutikkene! Avisen støtter butikkene i tykt og tynt. Lederen i Fjordenes Tidende 25. februar 2022 (skrevet av Håvar Fagerli, ansvarlig redaktør) omhandlet dette å handle lokalt. Ifølge Håvar:

  • I gang med kampanjen #eghandlarlokalt 6. år på rad.
  • Han mener at vi trenger de lokale butikkene.
  • Lokalbutikkene har angivelig serviceinnstilte og hjelpsomme butikkmedarbeidere som jobber iherdig for å hjelpe deg.
  • Det hevdes at lokalbutikkene stiller opp for deg når man trenger noe, og da må vi som forbrukere stille opp for lokalbutikkene med å handle lokalt.
  • Man legger igjen penger lokalt gjennom å bruke lokalbutikkene, og bidrar sånt sett til mer lokal verdiskapning.
  • Det er en (helt) annen opplevelse å handle i fysiske butikker enn å bare handle over internett.

Lenker til innlegget (selve innlegget bak betalingsmur):

Selvsagt en del gode poeng i det han skriver. Imidlertid er ikke alltid de lokale butikkene tilliten verdig pga. dårlig service osv. ellers beskrevet i denne bloggartikkelen.

Enkelte typer butikker finnes ikke en gang i Måløy. F. eks. har vi ikke lenger en egen skobutikk.

 

Dobbeltmoral: Lokale butikker er det angivelig viktig å støtte, men samtidig kan enkelte samtidig også benytte seg av høyst tvilsomt nettverkssalg. Forstå det den som kan.

Julehandelen 2019 – med reprise 2020, 2021 og 2022 – er nå over, og for min del ble det i hovedsak handel via nettet når det gjelder julepresanger / julegaver. Imidlertid handlet jeg via norske nettbutikker, og jeg styrte gladelig unna billige utenlandske nettbutikker som selger dårlige piratprodukter. Produktene som ble bestilt hadde uansett ikke de lokale butikkene inne på sine lagrer og i sine butikkutstillinger, så det var likeså greit og praktisk å handle via nettet. Når man handler via nettet er det ganske så “nibbelig” med leveransen. Varene sendes ut med muligheter for pakkesporing underveis og ender til slutt opp i lokalbutikken (Joker Flatraket) klar for utlevering, hvor butikken ligger mindre enn 300 meter unna vårt hus i luftlinje.

Korona-pandemien våren 2020

Etter og i forbindelse med korona-pandemien og nesten-nedstengningen av Norge er det igjen nytt fokus og trøkk på dette å handle lokalt og å bruke lokalbutikkene. Man hører uttalelser slik som: “Aldri har det vært viktigere å støtte opp om lokalt kultur- og næringsliv.” Kulturdelen skal jeg ikke kommentere her, da innlegget handler om handel og bruken av lokale butikker og/eller netthandel.

Mange butikker har tapt masse penger og omsetning under korona (COVID-19), og for del av dem er det ganske så kritisk økonomisk sett. Det er et være eller ikke-være – overlevelse eller nedleggelse / konkurs – for en del butikker. Lokalbutikkene er viktige å beholde blant annet pga. arbeidsplasser, skattepenger og liv i sentrum.

For å sikre lokalbutikkenes overlevelse fokuseres det igjen på at vi bør støtte opp om dem og bruke dem. I teorien er jeg enig i dette, selv om slike “kampanjer” ikke løser de grunnleggende problemene: Dårlig service, lav ekspertise, lite vareutvalg i lokal butikk, ikke alle slags produkter som selges av lokale butikker, høye priser, gamle varer / modeller osv.

Jeg kommer nok fortsatt til å handle en god del på nettet, selv om litt handel innimellom skjer via lokale butikker. Ja takk til begge deler.

 

Og:

Handle lokalt er viktigere enn noensinne

I forbindelse med korona (covid-19) 2020 er det enkelte som hevder at det er viktigere enn noensinne å handle lokalt, f. eks. i forbindelse med julen 2020. En del av de lokale butikkene kan stå i fare for å gå konkurs som følge av delvis nedstengning og smittevernstiltak i landet vårt.

Mot slutten av 2020 har det vært ekstra mye “gnål” om å støtte de lokale butikkene. I mine øyne har slettes ikke alle butikker gjort seg tilliten verdig til at jeg skal støtte dem. Jeg handler en god del fra nettbutikker, men jeg forholder meg primært til de norske nettbutikkene og ikke til de store internasjonale / globale aktørene.

Dem om det! Så lenge som mange av de lokale butikkene ikke klarer å levere det jeg vil kalle en absolutt minimumsservice og kvalitet til meg som kunde blir det lite aktuelt å bruke dem i noen utstrakt grad. Det er nok netthandelen som vinner for min del i år også.

 

Jeg vil fortsatt gjerne ha lokale butikker, men da må de kunne tilby meg som kunde ok service. Butikkene bør ha inne et bra sortiment med produkter som man kan ta og føle på, og betjeningen bør kunne tilby gode opplevelser, profesjonell rådgivning og veiledning hvor kundens ønsker og behov vektlegges.  Jeg begynner å bli lei av dårlig service der jeg som kunde er mer til bry enn til glede for butikken.

Les også min tidligere artikkel skrevet rundt ca. det samme temaet:

Lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert