Kunden har alltid rett… Eller?

(Sist oppdatert 01.11.2020 @ 20:28 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Fotobutikk, et utdøende fenomen.

Det er et uttrykk som heter at “Kunden har alltid rett”. I praksis er det slettes ikke alltid at dette stemmer! Det er etter mine erfaringer ganske så normalt som kunde å oppleve dårlig service. Det er tydeligvis ikke gitt at alle leverandører lar kunden være i hovedfokus, eller at den betalende kunden får så god behandling og opplevelse som vedkommende burde ha fått. Enkelte leverandører ser ut til å stille seg sterkt tvilende til om kunden alltid har rett.

Tidligere har jeg skrevet en artikkel eller to om dårlig service i lokale butikker (lenke). Denne gangen er temaet dårlig service hos en leverandør på nettet, nærmere bestemt hos en online fototjenesteleverandør.

Dette er min siste opplevelse innenfor temaet dårlig kundeservice: Jeg bestilte julekort i formatet 15 X 15 cm fra en fotoleverandør. I forbindelse med bestillingen stod det på deres nettside:

  • “Konvolutter følger med, uten tillegg i prisen.”

Jeg mottok leveransen og julekortene så fine og greie ut. Imidlertid var konvoluttene som fulgte med i formatet 16 X 11 cm, noe som passer dårlig oppimot de leverte kortene. Konvoluttene er altså for små i høyden.

Via leverandørens LiveChat-tjeneste tok jeg kontakt med dem og oppgav innledningsvis både bestillingsnummer, hvilke format kortene var i og ikke minst formatet til konvoluttene. Jeg spurte om det ikke var naturlig at det var samsvar mellom formatet på kortene og formatet på de leverte konvoluttene.

Noen av de flåsete svarene jeg fikk tilbake er gjengitt nedenfor:

  • “nei de du får er 3kantet,” (egen kommentar: Spurte om det ikke var naturlig at konvoluttene var tilpasset bestilte kort.)
  • “eg ser ikkje noe om det du prater om ,” (egen kommentar: Selv om alle nødvendige opplysninger hadde blitt oppgitt lenge før denne kommentaren kom.)
  • “det kan være lurt å nevne du har fått feil konvolutter så hadde vi sluppet å kaste bort 10 min.” (egen kommentar: Alle nødvendige opplysninger hadde blitt gitt, men vedkommende kunne tydeligvis ikke lese.)
  • “ja, men ingen ting om at du har motatt feil. ingen ting å kverrulere om” (egen kommentar: Gjentok opplysningene som “kundekonsulenten» ikke hadde fått med seg tidligere, med det resultat at jeg ble beskyldt for å drive med kverulering.)
  • “du skal få rett, vi ettersender 90, 15×15 konvolutter i morgen.» (egen kommentar: Etter ca. 15 minutter med gjentakelser, fornærmende kommentarer og småkrangling kom vi endelig til enighet.)

Dette var bare et lite utdrag. Språket og rettskrivningen til mannen på chat er heller ikke særlig god, men dette er et mindre problem som jeg kan være villig til å overse.

I denne dialogen jeg hadde med leverandør er det lite som minner om at “kunden alltid har rett». Å bli utsatt for slik service gjør det lite fristene å benytte samme leverandør neste gang. Det burde ha vært helt unødvendig å bli utsatt for slike småfornærmelser som jeg ble. Jeg mener selv at jeg ikke kverulerte og at jeg var saklige i min klage uten å bli hissige eller ufin.

Jeg har flere ganger tidligere benyttet samme leverandør uten å ha opplevd slike problemer. Noen kroner har jeg lagt igjen hos dem under denne og tidligere handler, men nå er jeg noe usikker på om jeg vil bruke dem flere ganger etter denne ene ødeleggende opplevelsen.

Å drive kundeservice er neppe alltid like enkelt og greit. Selv kjenner jeg til support i forbindelse med IKT, og noen ganger kan man ha lyst til å si til “kunden» at vedkommende kan ryke og reise. Enkelte er flinke til å kverulere, stille urimelige krav og har en frekk og pågående framtoning som kan få fram pigger hos de fleste.

Likevel: Fotoleverandøren jeg er misfornøyd med denne gang lever av sine betalende kunder. Det finnes mange slike leverandører der ute, så å måtte motta fornærmelser og dårlig service er ikke noe jeg må finne meg i. Da er det muligens like greit å finne en annen mer seriøs og kundevennlig leverandør neste gang.

(Jeg har valgt å anonymisere leverandøren. Konvoluttene har nå blitt ettersendt som lovet, og da det til slutt ble en løsning skal jeg la være å henge dem ut med navn i denne omgang. Forhåpentligvis er den hendelsen jeg skildrer en engangshendelse som ikke vil gjenta seg.)

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert