Kjepphøye eiere av 4WD/AWD-biler

(Sist oppdatert 16.01.2024 @ 19:25 av Bjørn Roger Rasmussen.)

SUV med 4WD/AWD. Tilfeldigvis en BMW som illustrasjonsfoto.

Jeg har aldri hatt noe særlig sans for den gjennomsnittlige bileier av biler med firehjulsdrift / firehjulstrekk (4WD, 4X4, AWD). Ofte er slike personer høye på seg selv, sin bilkjøring og ikke minst på alt det deres bil kan mestre av krevende situasjoner i trafikken. Det virker som om enkelte tror at firehjulstrekk løser alt av alle tenkelige og utenkelige problemer.

Spesielt finnes det en del eiere av dyrere SUV-modeller som oppfører seg som om de er udødelige i trafikken. Med sin kvasse kjøring skaper de farlige trafikksituasjoner både for seg selv og andre medtrafikanter som de treffer på sin vei.

I forbindelse med dette temaet var det greit å få sannheten servert: Biler med firehjulstrekk har 20-30 % høyere risiko for ulykker på is og snø i forhold til bilene til vanlige  “fattigfolk” med kun tohjulstrekk.

Fra en artikkel publisert av NRK Vestfold og Telemark gjengir jeg følgende tre sitater:

  • – Det folk kanskje ikke er bevisste på, er at det er mye høyere risiko for utforkjøringsulykker på glatt føre med firehjulstrekk, sier fagsjef i NAF trafikktrening, Morten Fransrud.
  • En studie utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam har en klar konklusjon; biler med firehjulstrekk har 20–30 prosent høyere risiko for ulykker på is og snø.
  • NAFs bilbergere opplever at firehjulstrekkere havner lenger ut i skauen enn tohjulstrekkere.

Tittelen på selve artikkelen er: “Høyest risiko med firehjulstrekk på glatta | Firehjulstrekk kan gi en falsk trygghet.”

Vei og bil

PS! Det finnes også selvsagt fornuftige 4WD/AWD-eiere, som ikke bare er opptatt av å “brife” og å vise seg fram. F. eks. anser jeg det ikke akkurat som et statussymbol å eie en enklere Toyota, Subaru, Hyundai/Kia eller “Lada” (les: Suzuki) med firehjulstrekk. Tenker mer på eiere med dyrere biler slik som BMW, Mercedes, Volvo, Porsche, Audi, Tesla osv.

Begrepet MENINGSLØSE børstraktorer kan dras inn. Opprinnelig ble begrepet benyttet overfor biler av typen Mercedes-Benz G-klasse / GL (Mercedes Geländewagen). Store kjempe-SUV-er og sosse-SUV-er med firehjulstrekk og høy framkommelighet som aldri fikk hilse på terrengkjøring, selv om de teoretisk sett skal støtte slik bruk (ulendt terreng). Store SUV-er av typen Range Rover, Audi og BMW kan også tillegges denne klassen, og kanskje også elbilen Tesla Model X.

Subaru, ja. Dette merket har tidligere hatt noen modeller hvor firehjulstrekk har vært det eneste positive (?) med hele bilen. Kjørekomfort og utstyr har blitt ofret for å få presset inn 4WD til en akseptabel pris.

Biler med firehjulstrekk er selvsagt ikke dårligere enn andre biler på glatta, heller tvert imot. Problemet er sjåførene og deres “hønsehjerner”. En del bedriver uvettig og uansvarlig kjøring (kjører for fort osv.) på glatta i den tro at AWD/4WD (og andre elektronikk- og sikkerhetssystemer) redder samtlige situasjoner som måtte oppstå. Det svakeste leddet er nok en gang mennesket som sitter bak rattet og vedkommende sine vurderinger og handlinger.

Ellers er visstnok ikke 4WD (4×4, i utgangspunktet kontinuerlig drift på alle fire hjul) og AWD (All Wheel Drive, har ikke kontinuerlig drift på alle fire hjul) helt det samme. Teknologien og teknikken har jeg ingen interesse av eller kompetanse til å gå inn i. Dette med firehjulstrekk er ingen lett sak, nei.

Registrerer at mange av de toneangivende bilmerkene har hver sine systemer for slikt (firehjulstrekk), med noen særegenheter. F. eks. Volkswagen (VW) har 4Motion, som er det registrert varemerke for deres firehjulstrekks-system, og Mercedes-Benz sitt system heter 4Matic. Tror jeg enkelt og greit henviser til Wikipedia og artikkelen firehjulsdrift for mer omfattende oversikt og detaljer.

Hybrid og AWD-i-logoer hentet fra en Toyota Yaris Cross.

 

Ofte er det ikke “bare” firehjulstrekk som gjelder. I tillegg skal det gjerne være store og fine biler, og da gjerne av typen SUV (SUV: Sport Utility Vehicle, på norsk sport- og nyttekjøretøy). Fint skal det være, og man skal ha en bil som fungerer som et statussymbol. Å ha en bil som nesten er en jeep for å kjøre rundt i storbyen har vel strengt tatt lite for seg.

Selv har jeg i mange år kjørt bil med tohjulstrekk (forhjulsdrift) og piggfrie vinterdekk, og jeg har vært godt fornøyd med denne kombinasjonen. Fram til nå nylig har jeg vært klar på følgende: Jeg ønsker meg ikke noen bil med firehjulstrekk. Jeg bor ikke slik til at jeg trenger det, og jeg har heller ingen hytte langt inne på fjellet. Dessuten innebærer 4WD enda mer mekanikk og elektronikk i bilen, og desto større muligheter for store regninger fra verkstedet når ting “klikker” eller går i stykker. Firehjulstrekk kan gi bedre framdrift spesielt oppover bakker, men det løser ikke problemene med glatte og sleipe veier og svinger som man kan gli ut av. Men der har jeg ramlet, ja! Mer om dette etter hvert!

Nå er slike nymotens biler som de vi selv har utstyrt med masse teknologi som gjør det enklere enn noen gang å kjøre på glatte veier. Våre to biler har både blokkeringsfrie bremser med antispinnsystem og stabilitetskontroll. Eller for å bruke de tekniske begrepene: ABS (fra tysk: AntiBlockierSystem), TRC (TRaction Control System) og VSC (Vehicle Stability Control). Alle disse teknologiene gjør framkommeligheten betydelig bedre og tryggere enn i “gamle dager”, selv om våre biler kun drar på sine to forhjul.

Muligens jeg snubler og faller her

Nå har jeg skrevet et innlegg som virker som et angrep på dem som eier bilder med 4WD / AWD. Nå skal man ikke se helt bort fra at jeg faller selv her og går for en bil med firehjulstrekk. Lenge leve dobbeltmoralen og brutte prinsipper!

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal gå for en Toyota Yaris Cross (med AWD-i, bensin / hybrid) så snart de kommer på markedet. Og ja: Jeg har lagt inn en slik uforpliktende reservasjon på en slik bil.

Med det dårlige veivedlikeholdet det er rundt her jeg bor er det snart et “must” å ha en SUV-liknende biler til å kjøre rundt på de humpete og hullete veiene. Og AWD er helst også en nødvendighet for å ta seg fram på vinterveier hvor vintervedlikeholdet (snørydding, brøyting, strøing osv.) svikter. Imidlertid er jeg slettes ikke klar for elbil ennå!

Oppdatering pr. juli 2021:

Når dette skrives har jeg faktisk lagt inn en konkret bestilling på en slik bil, via privatleie 4 år (leasing). Sannsynligvis blir det siste bilen med bensinmotor heri gården! Slik vil bilen bli seende ut:

Toyota Yaris Cross. Bildekilde: https://www.toyota.no/

Det er avbildet farge og modell / utstyrsgrad jeg har lagt inn bestilling på. Forventet levering november/desember 2021. Så ja, jeg faller! Etter å ha kritisert dem som velger å gå for firehjulstrekk ender jeg selv opp med en bil som har AWD.

Min egen Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021.

 

Pr. 26.11.2021 har jeg tatt i bruk Yaris Cross-bilen med firehjulstrekk (AWD-i). Så da har jeg virkelig ramlet i salaten og brutt med tidligere prinsipper! Og med “steinglatte” veier og dårlig vintervedlikehold desember 2021 og januar 2022 har virkelig drift på alle de fire hjulene vært alfa og omega for fremkommeligheten (bakkene oppover)!

OK, bilen har firehjulstrekk, men det er strengt tatt ikke en ekte SUV. Det er snakk om en enklere crossover, så sånt sett har muligens kanskje ikke mitt fall vært så stort. Når jeg her kritiserer eiere av biler med firehjulstrekk tenker jeg hovedsakelig på biler som er langt større (ekte SUV-er), luksuriøse og dyrere enn den bilen jeg nå er i besittelse av.

Sommeren 2022: Muligens blir det nok et fall! Jeg vurderer seriøst å gå til anskaffelse (via privatleie) en Toyota Corolla Cross med AWD-I, i tillegg til Yaris Cross-en (bytter da ut vår Toyota Auris stasjonsvogn 2018-modell). I så tilfelle blir dette først i slutten av dette året (2022) eller over i år 2023. Elektrisk bil / elbil står jeg over i denne omgang, men om noen år er det neppe andre muligheter enn å gå for dette. Mer om disse tingene i mitt andre innlegg. (Ja, Toyota Corolla Cross med AWD-I er i bestilling pr. september/oktober 2022. Forventet leveranse første kvartal 2023. 10. januar 2023 fikk jeg bilen i hende!)

Våre biler medio januar 2023:

Våre Toyota-biler pr. medio januar 2023, Toyota Yaris Cross og Toyota Corolla Cross, begge utstyrt med AWD-i.

 

Elbiler – det være seg 2WD eller 4WD/AWD – har sine utfordringer knyttet til glatte vinterveier. Se lenke nedenfor relatert til regenerering av strøm som potensielt kan gi skumle situasjoner. En helt annen ting: Eiere av dyre elbiler ofte vel så kjepphøye og eplekjekke som eiere av luksuriøse SUV-er og 4WD-biler. Selv sier jeg foreløpig nei takk til elbil!

Jeg betviler selvsagt ikke at framkommeligheten oppover såpeglatte bakker og på dårlige skogsveier blir bedre med trekk på alle fire hjulene kontra trekk på kun to. Imidlertid gir ikke firehjulstrekk gevinster på framkommeligheten og trafikksikkerheten nedover bakker eller bortover flate strekk med mange svinger. Når man også velger å kjøre råere pga. sin store tiltro til bilen kan det fort ende galt.

Lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert