Julekonserter i kirkene

Innlegg sist oppdatert av

Kirkebygg

Et irritasjonsmoment i førjulstider er alle kirkekonsertene. Artister som resten av året har lite med kirka å gjøre blir plutselig så kirkelige og åndelige nå rundt juletider og trekker mot kirke med sine konserter. Av og til synes jeg kirkene mer likner på konserthus og griske, kommersielle pengemaskiner enn på kirker i adventstida.

Er det egentlig kirka sin oppgave å være kulturhus for alle slags “halvt tvilsomme” og nostalgiske artister? Personlig heller jeg nok mot NEI. Det finnes da kulturhus, kinoer, skoler, gymsaler osv. som kan benyttes til konserter. Kirker og tilsvarende bygg har en annen funksjon enn å fungere som konsertlokaler og (verdslige) kulturhus.

På Verdidebatt.no har en tilsvarende sak blitt diskutert i desember 2009 under overskrifte: “Julehykleri”. Mari Klingen skriver blant annet:

  • “Det jeg ikke kan forholde meg til, er at disse artistene omtrent krever å få stå i Guds hus og synge sanger om en frelser og et evangelium de ikke tror på. De utnytter kristendommen, og gjør Gudshuset om til et sted der de kan tjene penger på de kristnes tro.” og “Jeg er veldig for ei åpen og inkluderende kirke, og vil jo at alle skal føle seg hjemme der. Men kirka er tross alt ikke primært et konsertsted, så det må da kunne gå an å ha et lite skille?”

Tilbake til mine egne tanker rundt problemstillingen:

Julekonsertene blir ofte arrangert av et bookingselskap der den konkrete artisten har leid kirka. Selve kirkesystemet står gjerne ikke som arrangement og kan dermed ikke direkte lastes for selve innholdet. Imidlertid burde de muligens ha filtrert litt bedre og sagt nei til enkelte griske artister som kun vil utnytte kirka som konsertlokale.

I denne diskusjonen kan følgende Bibelvers være relevant:

Matt 21, 12-13: Så gikk Jesus inn på tempelplassen og jaget ut alle dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker og sa til dem: “Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule.”

 

Julesangere

Julesangere

Helst enda verre er det med diverse kulturarrangementer og adventskonserter (og muligens på skolegudstjenester?) i disse førjulstider, gjerne arrangert i et samarbeid mellom kirke, frivillige lag og foreninger og kommune. Ofte kan slike arrangementer romme mye kultur og lite av julens budskap. Å pakke inn jule- og adventsbudskapet i bomull for ikke å støte noen virker som tanken. Muligens et forsøk på å utvise såkalt politisk korrekthet?

Juletiden er neppe tidspunktet for svovelpredikanter og forkynnelse om dom, fortapelse, omvendelse og endetid. Imidlertid finnes det en mellomting mellom ytterpunktene svovelpreken og ingen forkynnelse. Som besøkende i kirka bør man på en eller annen måte bli minnet på at en virkelig er i kirka og ikke bare i et “simpelt” konsertlokale. Kirka regnes som Guds hus og bør være et hus for bønn og kristen forkynnelse.

Et annet moment rundt dette med julekonserter et at de kan virke ekskluderende. Det blir et klasseskille mellom dem som har råd til å delta på konserter, og dem som slettes ikke har råd til dette. Kirkerommet er i adventstider slettes ikke for alle og enhver.

Jeg har også personlig opplevd å være på Gudstjeneste Juleaften hvor julebudskapet kun har hatt en birolle. Det blir viktigere “å piske opp” den kommersielle julestemningen og å skape forventninger til den materielle julefeiringen enn å formidle Bibelens viktige julebudskap på en høytidelig, ekte og levende måte.

Kirkekonsertene med artister som bruker kirkene som rene konsertlokaler har sine ulemper. Konsertene kommersialiserer kirkene (kommersiell utnyttelse av kirkebyggene), og konsertene kan bidra til å forflate julens budskap. Enkelte av de som opptrer utviser også liten ydmykhet og respekt overfor kirkerommet (dekker foran kirkas utsmykking, hardhendt rigging som kan skade kirkerommet osv.). Høye billettpriser hvor slettes ikke alle har økonomisk anledning til å delta er også betenkelig. Inngangspenger i kirka er i seg selv noe betenkelig.

Fra artistenes ståsted  velges nok kirkene primært for stemningens og nostalgiens del. Det er ikke alltid så billig å nyttiggjøre seg av en kirke, da det ofte både koster en del å leie kirkene og ikke alle kirker har så mange sitteplasser (gir lavere billettsalg) som f. eks. et kulturhus ofte har. Dessuten må gjerne alt nødvendig utstyr for lyd og lys leies inn, kjøres til og rigges opp og rigges ned for det enkelte konsertarrangementet. En del slike ting står ofte ferdig klar til bruk i ekte konserthus/kulturhus.

For en del artister er det ganske så tabu å snakke om Jesus på sine julekonserter. Det kristne budskapet må for all del pakkes inni bomull, da man ikke vil støte noen. Samtidig er mange av oss nordmenn i større eller mindre grad opptatt av og interessert i barnetroen og det åndelige. Folk flest tåler litt Jesus på en julekonsert. Kirkekonserter og jul er og blir store doser med nostalgi, sødme, julesanger og julebudskap.

Julekonsertene har enkelte fordeler også. Slike konserter er ofte en av de få gangene i året “folk flest” søker til kirke. Dette gir jo noen unike muligheter for å gjøre folket litt mer kirkevante. De kan i beste tilfelle bidra til at man kan få tatt tilbake noe av åndeligheten i kirkene.

Sjaman i kirka

Om enn på siden av artikkelens hovedtema om bruken av kirker til alskens tvilsomme julekonserter:

Kirke i Stavanger – St. Petri kirke – vil slippe til en sjaman i kirka, i tospann med eks-kongelig prinsesse Märtha Louise. Den amerikanske sjamanen går visstnok under tittelen Shaman Durek, og er tydeligvis eks-kongelig høyhet sin arvtaker nå når hennes engleskole utgår.

Jeg kan svært godt forstå dem som er skeptiske til et slikt arrangement og en slik bruk av et kirkelokale. Selv har jeg absolutt ikke sansen for dette som har blitt annonsert.

Som sjefredaktør Vebjørn Selbekk skriver ironisk i sin lederartikkel 9. april 2019:

  • “For den overnaturlig billige prisen av kun kroner 595,- kan hvem som helst få adgang til kirken for å lytte til sjamanen og sjarlatanen når de to kommer dit den 20. mai (2019).”

Stavanger-biskop Anne Lise Ådnøy gir arrangementet godkjent-stempel, og sier det går inn under “selvutvikling”. Hjelpes meg for en konklusjon og framvisning av mangelfull dømmekraft!

Nei, dette er skuffende av folkekirken. En slik avgudsdyrkelse og et slikt arrangement som dette har INGENTING i en kirke å gjøre. Misbruken av sin tidligere kongelige status er også en tvilsomme side med hele saken.

Oppdatering, mai 2019: Biskopen – Anne Lise Ådnøy – tok i siste liten “til vettet”, og hun satte ned foten og stengte kirka for prinsesse Märtha Louise og sjamanen Durek Verrett og hans show. Makan på hva kirka vurderte å slippe til i sine vigslede lokaler, lokaler innviet for ekte gudstro. Humbug fra en pengegrisk og tvilsomme sjaman som gir syke og svake mennesker falske forhåpninger har ingenting i et kirkebygg å gjøre. Slike okkulte og alternative greier bør ikke kirka fronte.

I stedet for at arrangementet ble holdt i kirkelig regi og med kirkelig velsignelse og legitimitet ble det avholdt i verdslig regi på et hotell i Stavanger-kantene. St. Petri kirke i Stavanger ble til slutt ikke åstedet for galskapen. Å holde det på et hotell eller annet ikke-kristelig lokale er helt ok for meg, da vi tross alt har ytrings- og religionsfrihet i dette landet.

Lenker:

 

Personlig forventer jeg å få et møte med Bibelens ekte budskap når jeg først har oppsøkt kirka, uansett om det er snakk om en konsert, Gudstjeneste eller annet arrangement inne i kirkerommet! Alle arrangementer bør inneholde et visst minimum av forkynnelse som minner de frammøtte på at man faktisk er i en kirke som har til oppgave å forkynne Guds ord. Som kristne bør vi ikke skamme oss over evangeliet!

Ellers ønsker jeg alle en fin adventstid samt god jul og godt nyttår!

(Opprinnelig skrevet og publisert i min gamle blogg 13. desember 2008, redigert og utvidet november 2009 og publisert på nytt i min nye blogg november 2010 med senere redigeringer og oppdateringer.)

Lenker (flere av dem bak betalingsmuren til Vårt Land):

Utskrift
Del dette:
Tagged , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

En kommentar til Julekonserter i kirkene

  1. John sier:

    Det er jo ikke så mye annet kirken brukes til nå til dags. For guds klare ords lære skal jo ikke lyde der lenger. Den lære som er tuftet på katekismens 5 parter. Det er blitt så ute av moten at det duger ikke lenger.
    Budene, trosbekjennelsen, fadervår, barndåp, nadverd,
    Luthers lille katekisme, Pontopidans sannhet til gudfryktighet, Luthers huspostille osv. er lærdom som leder mennesker over dødens broløse strøm der den lære får virke med den hellig ånds lys og kraft.

    Et helligt Liv, en salig Død
    Hinanden kjærligt møder,
    Det Liv har Manna i sit Skjød,
    Som Døden selv forsøder.
    De To maa ikke skilles ad,
    Den Ene gjør den Anden glad
    Og meget liflig favner.

    og en annen salme:
    Guds Ord det er vort Arvegods,
    Det skal vor Afkoms være;
    Gud giv os i vor Grav den Ros,
    Vi holdt det høit i Ære!
    Det er vor Hjælp i Nød,
    Vor Trøst i Liv og Død;
    O Gud, ihvor det gaar,
    Lad dog, mens Verden staar,
    Det i vor Æt nedarves!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *