Helelektriske bil, foreløpig nei takk!

Lading av elbil med fornybar energi (vindkraft og sol, vannkraft ikke avbildet).

Foreløpig sier jeg pent og høflig (?) nei takk til bil utelukkende drevet av batterier, strøm, lading og elektrisitet.

Ikke-ladbar / selvladende hybridbil er helt ok, men jeg er ikke klar for eller moden for å ha en ren elbil privat. På sikt er det vel neppe noen vei utenom elektrisk drevet bil, men jeg kommer nok til å sitte på gjerdet og holde meg til bensindrevet bil i noen år til. Det er for mange umodenheter og svakheter med dagens elbiler til at det frister meg å nedgradere til en slik sak. Økonomisk sett er det heller ikke forsvarlig å gå for slik bil pr. nå, og klima-/miljø-kampen er vel ikke det som opptar meg så veldig sterkt heller. Før eller siden må man nok over på elbil, men heller siden enn før for min del!

Et elektrisk batteridrevet leketøy som elbilen representerer – som ikke er ferdigutviklet – er ikke ønskelig for min del på nåværende tidspunkt. Og er elbiler så miljøvennlige som elbil-mafiaen vil ha det til? Muligens blir biler drevet av hydrogen eller amoniakkk som drivstoff vel så aktuell teknologi som elbiler i framtiden?

Muligens blir hele elbil-hypen kun en parentes i historien? Blir elbiler rett og slett den nye DAB-fadesen, hvor kun Norge velger en teknologi resten av verden ikke vil ha?

Viktig presisering:

Nye bensinbiler vil fortsatt bli i salg etter 2025!

Jippi, og takk og pris! Nå kan det se ut til at det ikke haster med å skaffe seg elbil, i og med at det fra 2025 fortsatt vil være fullt lovlig å selge nye bensindrevne biler på det norske markedet! Kjempegode nyheter dette, da!

Og mer om det samme: Heldigvis finnes det litt fornuft igjen blant rødgrønne rikspolitikere: «– De som fortsatt har behov for å kjøpe en bensin eller dieselbil, skal gjøre det med god samvittighet også etter nyttår» (etter overgangen til år 2025).

Innledende oppdatering

Gledelige tall mai 2024, hvor det er tilbakegang i andelen solgte elbiler her i Norge:



Beklageligvis har det i etterkant gått feil vei, hvor det knapt selges annet enn elbiler. Det gode mai-salget 2024 av biler drevet av fossilt drivstoff var nok beklageligvis et forbigående blaff.

Innledning

Det framstår som en parodi (eller ironi?) og direkte latterlig å kalle ladere på (enkelte) offentlig tilgjengelige ladestasjoner for hurtigladere eller lynladere. Lading som tar noe særlig mer enn 5 minuttet på et relativt tomt batteri er ikke hurtig! Ferdig snakka. Rekkevidden må også være akseptabel uavhengig av temperatur, vær og vind (minimum 500-600 km på en lading). Flere ladere ute i det offentlige rom – som til enhver tid virker – må komme på plass, og det må bli ryddet opp i betalings-kaoset.

I innlegget mitt med tittelen «Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota» – «Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota, men IKKE elbil!» – har jeg i lengre tid hatt en «avhandling» om hvorfor jeg ikke er klar for hel-elektrisk bil. Nå har jeg flyttet det jeg generelt har skrevet om elbiler til denne artikkelen du nå leser. Mine motargumenter mot elektriske biler følger nedenfor:

Hel-elektriske bil, foreløpig nei takk!

Vi nordmenn har tilnærmet blitt «hjernevasket» av miljøaktivister og politikere til å tro at hele det globale miljøet, klimaet og jorda kan reddes gjennom at alle kjører elbil. Gjennom å følge motefenomenet anskaffelse (kjøp) av helelektrisk bil skaffer man seg god samvittighet. Dumme, naive og lettlurte nordmenn! Å klappe seg selv på skulderen og skryte av at man gjør en innsats for klimaet og miljøet gjennom å kjøre elbil grenser til tider over mot hykleri og ekstrem dobbeltmoral. Samtidig med at elbilen er på plass praktiseres det gjerne massivt med bruk og kast, overforbruk samt lange og hyppige langreiste (og forurensende) feriereiser (pr. fly eller cruisebåt).

Det bør ikke være økonomi som utelukkende får bilister til å velge elbil. At elbil velges bør være basert på et ekte miljøengasjement, og/eller at man best får dekket sine ønsker og behov med en slik bil.

Elbiler – den nye religionen for enkelte?

Jeg forstår meg ikke på fanatismen og den ekstreme «religiøsiteten» (nyreligiøsiteten) knyttet opp mot elbiler. Enkelte elbil-tilhengere oppfører seg som noen dømmende og hetsende drittsekker mot oss som velger å kjøre biler drevet av diesel eller bensin. Alle motargumenter mot elbiler blir latterliggjort eller totalt avvist, og det er ikke måte på hvor fortreffelige elbilene er og hvor dumme vi er vi som ikke har sett «lyset» ennå.

Jeg tviler på det sterkeste at det kun er klima- og miljøhensyn som får enkelte til å ta helt av med dyrkingen av elbiler. Økonomiske hensyn tipper jeg og er noe underordnet. Noen liker vel teknologien som ligger bak elbiler, men jeg kan sånt sett strengt tatt ikke forstå at noen lovpriser dagens batteriteknologi. Den er mildt sagt i barndommen og meget primitiv. Imidlertid vil det finne sted mange forbedringer i batteriteknologien – og ladingen – i årene som kommer.

Det høres ut for at «alle» har kastet seg på elbil-bølgen. Dette stemmer selvsagt ikke, da det vil ta mange mange år før alle biler drevet av bensin eller diesel er skiftet ut. Norge er et knøttlite land med relativt mange elbiler, men i det store verdensbildet er det enda lengre unna at man har en personbilpark som kun består av nullutslippsbiler.

De som kjører rundt i elbil må så gjerne fortsette med dette for min del! De kan til og med snakke varmt om sin valgte elbil-modell osv. Imidlertid vil jeg ha meg frabedt at de spiller på min samvittighet og kritiserer mitt valg, jeg som ikke deler deres syn på elbilens fortreffelighet. Jeg kjører enn så lenge rundt med mine bensindrevne biler med beste samvittighet, uten å ha behov for å bli belært eller hetset av elbil-fanatikere og/eller klima-/miljøvernaktivister.

Joda, elbiler er nok framtiden. Imidlertid har jeg selv ingen hast med å kaste meg på denne bølgen! Elbilene er ennå bare i barndommen (eller i steinalderen). Pr. nå hadde det etter mitt syn vært en nedgradering å gå fra bensindrevet bil (hybrid) til helelektrisk drevet bil.

Alt i alt: For de fleste av oss er bil et nødvendig onde, et verktøy vi benytter oss av for å komme fra A til B. Et transportmiddel. Bil er ikke noe jeg dyrker, eller er noe spesielt interessert i.

 

Og mer om nesten det samme:

Toyota bZ4X og dobbeltmoral

En del hevder gjerne at de foretrekker elbil pga. de tenker på klimaet og miljøet (og ikke pga. pengene spart). Så lanserte Toyota sin elbilmodell bZ4X, hvor bilen fikk massiv kritikk pga. lav rekkevidde. Den lave rekkevidden skyldes blant annet lite batteri, som er et valg Toyota har tatt for å gjøre batteriproduksjonen minst mulig ressurskrevende. Videre hadde Toyota i utgangspunktet satt på relativt restriktive og konservative innstillinger for utnyttelse og lading av batteriet, slik at det sikres ekstremt lang levetid på batteripakken.

Slike smarte valg fra produsentens side, som er bra fra klimaet og miljøet, ble altså ikke akseptert av «elbil-mafiaen». Dette betyr igjen sett med mine øyne at elbilfanatikerne i realiteten mer eller mindre «driter» i klimaet, miljøet og den knappe ressurstilgangen på komponenter til batteripakken. For meg er all denne kritikken rettet mot Toyota i forbindelse med lanseringen av elbilmodellen Toyota bZ4X ren dobbeltmoral – og helt uberettiget kritikk – forutsatt at man virkelig bryr seg om klimaet og miljøet.

I etterkant har Toyota blitt «tvunget» til å gjøre diverse modifikasjonen i programvaren, noe som har medført noe utvidet rekkevidde på bekostning av de tidligere ganske så konservative og restriktive batteri-innstillingene.

(Selv er jeg så ærlig at jeg innrømmer at lang rekkevidde vil være et must for meg ved et framtidig valg av elbil, og dette trumfer for min del klimaet og miljøet med god margin. Jeg kommer ikke til å få meg elbil en vakker dag pga. klimaet og miljøet, men pga. det muligens er det eneste reelle valget om kun kort tid.)

 

Er alt med elektriske biler en eneste ren bløff? Lureri og fanteri, uten alle lovede positive effekter for klima og miljø? Blir satsningen på elbiler bare en flopp i det lange løp? Muligens er mye av «hypen» rundt elbilene sin fortreffelighet over fossilbilene i virkeligheten konspirasjoner, løgn og myter? Selv har jeg ikke noe fasitsvar på dette, men noe små-skeptisk er jeg til den ensidige satsingen på elektriske biler.

For meg høres det ikke så fristende ut med elbil pr. nå, med dagens lite modne lade- og batteriteknologi. Å ha en slik bil innebærer: Umoden batteri- og ladeteknologi, rekkeviddeangst, ladeangst, ladestress, venting, betalingskaos, ladere som ikke virker og enkelt og greit et ladehelvete når man er på farten. Nei, takke seg til bensindrevet (hybrid) bil en stund til!

Rekkeviddeangst, ladekaos og behovet for nesten doktorgrad for å forstå seg på de ulike offentlig tilgjengelige ladestasjonene og ladesystemer / ladestandarder, nei takk! Pr. dags dato vil jeg ikke ha en slik lekebil, tivolibil eller radiobil av typen elbil. Subsidierte tivolibiler, nei takk!

Ladekaos elbil.

Jeg er personlig IKKE klar for ren elbil (EV = Electric Vehicle) pr. dags dato. Mine ufravikelige krav:

  • Kjøp av elbil er et fenomen for rikinger, dvs. statussymbol (jf. statens subsidiering av kjøp av dyre biler fra Tesla). Dette «gamet» vil ikke jeg delta i før man må.
  • Barnesykdommer – og alvorlige feil og svakheter med teknologien – må bort!
  • En elbil må ha minst like lang rekkevidde som en bensindrevet bil med full tank (minst 500-700 km, relativt uavhengig av temperatur, veivalg og værforhold).
  • Det må ikke ta mye mer tid å fylle en elbil – kort ladetid – enn det tar å fylle på bensin. Maks 10 minutter kan jeg vente på at ladingen skal fullføres. («Full tank» med strøm uten lang ladetid ønskes, takk!)
  • Nettverket med ladestasjoner må bygges bedre ut, slik at det er like stor tilgjengelighet / tetthet på slike ladestasjoner (med ledige og fungerende / kompatible «pumper» / ladere) som det er pr. dags dato når det gjelder bensinstasjoner.
  • Man må slippe unna lange ladekøer og treffe på mange ladere som ikke virker eller ikke er kompatible med bilen.
  • Bilene må selvsagt være gunstig og konkurransedyktig priset. Luksuriøse bilpriser à la Tesla er langt over min lommebok.
  • Produksjonskostnadene – og sluttprisen ut til oss sluttkunder – må betydelig ned!
  • De må ha tilsvarende funksjonalitet som sine bensin-fettere.
  • Det må bli slutt på kaoset med ulike standarder for lading / kabelkaos, og likeså ladestasjoner kun forbeholdt utvalgte bilmerker (jf. Tesla). (Dette har bedret seg i den senere tid!)
  • På «offentlige» ladestasjoner må det bli mulig å betale ladingen med vanlig betalingskort («minibankkort» / VISA / Mastercard). Jeg «finner meg ikke» å betale via mobilregningen (SMS) og/eller egen ladebrikke.
  • Å kunne betale med vanlig bankkort på ladestasjonene er et minimum, og man må slippe å måtte registrere seg hos hver enkelt av de mange leverandørene av offentlige ladere.
  • Også ekstremt tungvint at hvis man har anskaffet ladebrikke fra f. eks. NAF og/eller Norsk elbilforening må ladebrikka aktiveres hos de ulike aktørene som tilbyr ladestasjoner (nærmere 15 aktører pr. juli 2021).
  • Å få montert hjemmelader hjemme bør være relativt rimelig og enkelt.
  • Noen økonomiske gevinster og insentiver må foreligge.
  • Ladepris for strøm på offentlige ladestasjoner må være gunstig og helst ganske så lav.
  • Er elbil alltid så miljøvennlig? Strømmen man lader med kan være uren (fossil energi), og det kan også diskuteres hvor miljøvennlig produksjonen er. Spesielt i forbindelse med produksjon av batteriene + kassering av biler kan det stilles noen spørsmålstegn ved miljøvennligheten / miljøgevinsten.
  • Er batteriteknologien strengt tatt moden nok for slike kjøretøyer? Hva med levetiden på batteriene og resirkuleringen (miljøvern) av dem?
  • Kan man være garantert lang levetid på batteriene, slik at man ikke plutselig får en overraskende regning på flere hundretusen for å skifte batterier på en halvgammel elbil? Ekstremt gode garantiordninger på batterier er et minstekrav for min del, med garantitid på minst 7-10 år.
  • Vil det norske strømnettet virkelig klare å ta unna all lading av elbiler, hvis dette blir allemannseie for alle i hver eneste by og bygd i Norge? Og vil det være nok klima- og miljøvennlig strøm tilgjengelig? Hva med strømmangel og distribusjonsnettet for strøm?
  • Batteriproduksjonen kan medføre en del forurensning, inkludert av «stoffer» man i liten grad kjenner langtidskonsekvensene av (f. eks. «evighetskjemikalier» av typen PFAS).
  • Det blir helt hull i hodet for regnskapet – både økonomisk og for miljøet / klimaet – hvis fullt av brukbare biler drevet av fossilt drivstoff skal vrakes over natta. Unødvendig bruk og kast er ikke bra, og en bil bør bli benyttet ut sin tiltenkte livslengde.
  • Produksjon og transport av nye biler fra fabrikk og ut til kjøper medfører tross alt en del forurensning, selv om selve bilen (sluttproduktet) under drift drives av elektrisk strøm og ikke gir utslipp.
  • En seriøs og dyktig lokal forhandler med et godt serviceapparat er et absolutt krav.
  • Alt tyder på at jeg i fortsettelsen – elbil eller ikke elbil – holder meg til bilmerker med opprinnelse fra Asia. F. eks. Tesla sine biler (uavhengig av modell) har et ufattelig stygt design sett med mine øyne. Tesla sitt design og formspråk framstår som noe designet av en småskole-elev. Også mange hel-europeiske biler appellerer ikke til meg og min smak når det gjelder design og estetikk. (Eksempel på bilmerker som jeg liker designet til: Hyundai, Mazda og selvsagt Toyota / Lexus, da.)
  • Elektriske biler løser ikke lokale problemene med f. eks. forurensende og irriterende veistøv / svevestøv.
  • Tesla har ellers mange ufordragelige og klysete bileiere! ALDRI Tesla på meg, da jeg ikke vil bli del av imaget til typiske Tesla-eiere!
  • Pga. batteriene blir ofte elbilene ganske så tunge i form av høy egenvekt (gjerne oppimot 2 tonn / 2000 kg). Dette medfører ofte i neste omgang ganske lav eller liten lovlig nyttelast.
  • Godt fungerende biler (biler i god stand) drevet av fossilt drivstoff må kunne bli benyttet ut sin tiltenkte og naturlige livslengde! Å vrake alle slike biler alt for tidlig ut fra prinsipper og ideologi blir alt for dumt!

Selv foretrekker jeg velutprøvd og moden motorteknologi gjennom (hybrid) bensinmotor, i stedet for å velge ren elbil med mer umoden og ikke ferdigutviklet teknologi (uferdig teknologi). Nå har jeg jeg vel heller ikke råd til å kjøpe ny bil akkurat nå, og jeg har vel heller ikke strengt tatt behov for å skifte ut noen av våre to biler pr. nå.

Jeg ser ikke helt bort fra at vår neste bil også blir av merket Toyota, og Toyota har heller ikke enn så lenge kommet med noen «vanlige» hel-elektriske personbiler. Hybrid er de flinke på, men de har holdt litt igjen med å tilby rene elbiler. Har imidlertid forstått at det kommer etter hvert, og da blant annet Toyota bZ4X som nok blir alt for dyr for min lommebok. Disse Toyota-faktaene bidrar også til at jeg neppe kjøper noen elbil her og nå. Uansett er nok Toyota pr. dags dato mitt foretrukne bilmerke.

Facebook-status pr. 29.05.2022 om høye bensinpriser og elbil.

 

Selvsagt er jeg kjent med at en rekke bilprodusenter er i ferd med eller i løpet av noen få år helt skal fase ut leveransen av nye bensin- og dieselbiler (fossilt drivstoff). Ingen tvil hvor veien går framover, mot nullutslippsbiler (elektriske og muligens hydrogendrevne). Likevel er det nok likeså greit å ikke hoppe på bølgen tidlig, slik at diverse «barnesykdommer» og dårlige spesifikasjoner har blitt eliminert.

Jeg er ingen dum sau!

I innlegget «Jeg er ingen dum sau!» skriver jeg:

  • «Et dagsaktuelt eksempel på saueflokk-mentalitet er dette at alle plutselig må anskaffe seg elektriske biler. Ikke kom her og si at alle dem som går for elbil kun gjør det for å redde miljøet, eller at det er det eneste riktige valget for å dekke deres behov! Den er for tynn! Tipper det vel så mye har å gjøre med gruppepress, hvor ingen tør å ta sine egne valg som medfører at man går mot strømmen.»

 

Undersøkelse i 2021 viser visstnok at det er store forskjeller mellom by (sentrale strøk) og land (distriktene), med stor motstand mot elbiler i distriktene. Elbiler er mer eller mindre et by-fenomen. Sånt sett passer det bra at jeg er noe skeptisk mot elbil, i og med at jeg bor på landsbygda. Høsten 2022 hevdes det fra NAF sin side at hver femte bil på norske veier er elektriske, men dette stemmer neppe med den reelle situasjonen her på bygda. Her er det nok fortsatt betydelig lavere andel elbiler enn landsgjennomsnittet, og høy andel elbiler er nok fortsatt hovedsakelig et storbyfenomen.

NAF, ja. Jeg er fortsatt medlem av NAF (Norges Automobil-Forbund), men det er primært pga. diverse medlemsfordeler (rabatter, veihjelp, bladet MOTOR osv.). Strengt tatt misliker jeg NAF sitt snevre fokus, hvor det er litt for mye egoisme og smalsporenhet fra bilister og bilbransje. Nå i disse tider har de også lagt sin uforbeholdne elsk på elbiler, noe som ikke appellerer til meg som er delvis elbil-motstander på nåværende tidspunkt. NAF framstår som ganske så hjernevasket, hvor de kun fremmer bruken av elbiler for tida. Både MOTOR og NAF bør være for alle som benytter seg av bil, og ikke bare for dem som er nyreligiøse (fanatiske) eilbil-eiere.

Uansett er NAF likevel noe mer balansert enn Norsk elbilforening, som jeg ALDRI ville ha vært medlem av selv om jeg hadde eid elbil. De argumenterer ensidig om elbilens fortreffelighet, og de oppfører seg som de reneste bilselgerne av elbiler som sluker rått alt som kommer fra bilbransjen. Foreningen fungerer rett og slett som el-bilbransjens forlengede arm. De påstår selv å være «en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø». Jojo. Sannhet med modifikasjoner det der, ja. De får bare stå på med sitt prosjekt med å kjøpe seg god samvittighet og være viljesløse nikkedukker for bilprodusentene / importørene av elbiler.

Mer om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening er en interesseforening med muligheter for medlemskap for eiere og brukere av elbiler. Norges Automobil-Forbund (NAF) er en norsk medlemsorganisasjon for feltet samferdsel, trafikanter og transport, og da spesielt rettet mot personbiltrafikken (og MC). Også NAF har blitt mer og mer opptatt av elbiler og elbilisters ve og vel. Det holder med NAF, og Norsk elbilforening er en totalt unødvendig og overflødig organisasjon.

Elbilforeningen (Norsk elbilforening) framstår helst for meg som en forblindet / ensporet sekt eller kult, hvor alt av klima- og miljøvernsproblemer løses bare alle får seg elbil. En meget naiv og feilaktig tilnærming, hvor de helt ignorerer at også elbiler har sine utfordringer relatert til ressurstilgang, klima, miljø og praktisk funksjonalitet. Videre er det andre bransjer som forurenser mye mer enn litt veitrafikk her i Norge. Foreningen «skyter» på alt og alle, og nåde den som ikke er like begeistret for elbilens fortreffelighet som foreningen er.

Selv om jeg skulle ende opp med elbil til slutt, kan jeg ikke tenke meg å bli medlem hos dem. For min del holder det med medlemskap i NAF (Norges Automobil-Forbund), som på mange måter dekker de samme behovene og områdene som elbilforeningen. Imidlertid tenker de noe videre og bredere.

Selv hadde jeg sett på det som en stor ære og en stor glede i å motta slik stempling:

 

Egoisme- og useriøsitetenes forening – Elbilforeningen – liker selvsagt ikke forslaget til statsbudsjettet for 2024. Der legges det opp til lavere trafikkforsikringsavgift (“årsavgift”) for bensin- og dieselbiler, men ingen tilsvarende reduksjon for dem med elbiler. Bare bra etter mitt syn at eiere av elbiler får svi litt på avgiftsområdet!

Jeg klarer ikke å forstå at såpass mange velger å kjøpe seg bil av merket Tesla. Bilene har riktignok en god del spennende teknologi, men designet på eksteriøret tiltaler meg ikke i det hele tatt. Man skal heller ikke søke lenge på netter for å komme over skrekkhistorier om feil og mangler med bilene, og ikke minst en horribelt dårlig kundeservice når noe er galt. (Og grunnleggeren av bilmerket – Elon Musk – er en eksentriske dust eller idiot!)

En annen side med elbiler er at det finnes en del ufordragelige eiere av elbiler. Spesielt enkelte som kjører Tesla framstår som nyfrelste religiøse personer av den ekstreme sorten. I kommentarfelt etc. sabler de ned alle kritiske spørsmål og kommentarer mot elbiler. Og nåde dem som måtte si at de foretrekker biler drevet av bensin eller diesel. Rett skal være rett: Samtidig er det mange misfornøyde Tesla-eiere, som sliter med masse uforklarlige og uventede problemer med sine biler pga. lav produktkvalitet. Flere ulykkelige Tesla-eiere kan rapportere om sine opplevelser med mange feil og mangler med bilene, og om en arrogant leverandør som i liten grad kommer kundene i møte.

Nei, det er ikke på tide å gravlegge rekkeviddeangsten og ladeangsten!

Er det på tide å parkere rekkeviddeangsten, ladeknipe og rekkeviddestresset? Nei, så absolutt ikke! Det er fortsatt et stort forbedringspotensial her! Produsentenes rekkeviddetall lyver som bare det, og videre er rekkevidden svært avhengig av ytre forhold slik som temperatur (årstid), vær, føre, terreng, asfaltkvalitet, dekk, bruken av utstyr inni bilen, kjørestil osv. Dessuten har biler i normal prisklasse alt for kort rekkevidde uansett, og da spesielt på vinterstid. Rekkevidde på under 600 km er ikke akseptabelt!

Videre er det mer «stress» å lade en elbil enn å fylle bensin på en fossil bil. Man kan virkelig pådra seg berettiget ladeangst! Rekker man fram til laderen, er det ledig lader når man kommer dit, er det rett type lader tilgjengelig, virker den offentlige laderen, har jeg riktig brikke eller tilsvarende for å kunne betale og har jeg tid til å vente i «evigheter» (gjerne minst ½ time) for å bli ferdig med ladingen? Ladetid som overstiger 10-15 minutter når man er på farten kan ikke tolereres.

Ladeangst og rekkeviddeangst består!

 

En morsomhet:

 

Norge, EU og verden – framtiden

Jeg er på ingen som helst måte klimaskeptiker / klimafornekter, da jeg så absolutt tror på at vi mennesker bidrar til klimaendringer og miljøødeleggelser. Imidlertid har jeg liten tro på at en «liten klatt» med elektriske personbiler her ute i Distrikts-Norge kan redde det globale klimaet. Det er andre viktigere områder å gripe fatt i angående forurensning.

Å elektrifisere all privatbilisme i Norge redder neppe det globale klimaet og miljøet i seg selv. Lille Norge med sin beskjedne biltrafikk kan ikke redde verden fra klima- og miljøkrise. Det vi gjør blir som en liten og ubetydelige fis i havet. Vi nordmenn kjøper ikke mer enn 0,7 % av bilene som lages globalt, og kun ca. 3-5 % av bilene som lages i verden i år (2021) er elbiler med batterier. Konvensjonelle bensin- og dieselmotorer – inkludert hybrid – velges av 95 % av bilkjøperne i vår verden. Riktignok velger nærmere 60 % av nybilkjøperne elbiler år 2021 her i lille Norge, mens i år 2022 er nær 80 % av alle nye biler elbiler.

Heldigvis er det på global basis lenge til og langt fram før bensinbilene (og dieselbilene) møter sin endelige «død» og/eller utryddelse. Samlet salg av ladbare hybrider og elbiler er økende, men så langt er det størst økning i salget av ladbare hybrider i den store verden samlet sett. Imidlertid utgjør likevel salget av nye fossilbiler ca. 80 % av det totale bilsalget våren 2024.

Elbil og batterilading / ladestasjon.

Mange steder utenfor Norges grenser har ikke salget av elbiler «tatt av» i nevneverdig grad (pr. år 2023). I enkelte land er elbiler mer eller mindre bare et leketøy for rikfolka. Det er slettes ikke rett fram mange steder å få på plass infrastruktur for strømoverføring og nok tilgang på strøm for lading. Uten subsidiering av bilene og infrastrukturen er det svært dyrt også å gå over til elektrisk transport.

Selv eier jeg ikke skam i livet. Jeg føler ingen skam eller dårlig samvittighet for å kjøre rundt med bensindrevet bil. Jeg lar meg ikke tvinge til å kjøpe elbil før jeg er klar for det. Er jeg storforlangende og kravstore? Nei, så langt derifra. Jeg godtar rett og slett ikke at vi skal ta til takke med et dårligere produkt i miljøvernets navn.

Elbil-mafiaen vil ikke akseptere at ikke alle støtter deres syn på elektriske bilers fortreffelighet. Det må være lov for andre å gjøre andre valg enn det de har gjort, uten å bli utsatt for kritikk, hets og hat. Deres belærende og latterliggjørende tone overfor oss tilhengere av tradisjonelle biler basert på fossilt drivstoff kan de spare seg! Elbil-mafiaen har enkelt og greit en svært nedlatende, dømmende og belærende tone overfor oss meningsmotstandere. Og at «noen få» i Norge (vi er et lite land!) kjører rundt i elektriske biler redder ikke kloden! Elbilenes fortreffelighet har mer eller mindre blitt den nye religionen (nyreligiøsitet) for enkelte.

Klima- og miljøvern er viktig, men snakk om å starte i feil ende gjennom å elektrifisere personbilparken. Høye strømpriser våren 2022 og framover tyder på at strøm er en mangelvare, og da blir det noe rart å gå i gang med den store elektrifiseringen av bilparken. Noen frykter rasjonering på strømmen etter hvert, og hvordan skal man da få ladet alle elbilene? Elbiler redder vel ikke hele verden, og det kan etter hvert bli knapphet på råmaterialer til slike biler – og da spesielt på komponentene til batterier. Produksjonen, transporten og vrakingen av elbilene er vel heller ikke akkurat miljøvennlige (klimavennlige), og strømmen som man lader bilene med kan i noen tilfeller være «skitten» strøm (forurensende produksjon, f. eks. fra kullkraftverk).

I noen tilfeller er dette den reelle sannhet:

Bil med forbrenningsmotor (diesel) vs. elbil ladet med «skitten» strøm.

 

Illustrasjon «lånt» fra nettet. Bruken av «skitten» strøm til å lade en elbil vil ikke redde vårt klima, miljø og/eller jordklode.

Regjeringen har satt som mål at nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, og EU har vedtatt noe likende fra 2035. Spesielt det norske målet er noe spesielt, i og med strømkrisen vi for tiden er inne i (høye priser på strøm og generell knapphet på strøm / energi, hovedsakelig pga. Ukraina-krigen og Russland-boikotten år 2022). Det kan til og med bli aktuelt med strømrasjonering i Norge. Å gå da «all in» for elbil fra regjeringshold blir noe spesielt og korttenkt, da disse ekstra elbilene vil legge enda mer press på strømforsyningen.

År 2024 har det vært flere bilprodusenter som har meldt at de vil trappe ned eller utsette sine storsatsinger på elektriske biler, og noen melder også at de vil bruke en del midler på å videreutvikle den tradisjonelle forbrenningsmotoren. Den globale verdenen og bilbransjen er ikke klar for å satse alt på en hest. Biler drevet av fossilt drivstoff vil nok være med oss i lange tider framover (flere tiår), selv om Norge nok vil være et «hederlig unntak» der store deler av bilparken blir elektrisk i løpet av de kommende årene.

Ifølge en NAF-undersøkelse gjengitt i en DinSide-lenke i slutten av denne artikkelen er det fortsatt mange som er skeptiske til elbiler her i Norge, så sånt sett er jeg i godt selskap. Noen av argumentene som framsettes mot elbiler er: For kort rekkevidde, for dårlige hurtiglademuligheter, lang ladetid og elbil er for dyrt. Økonomiske fordeler med elbil slik som momsfritak / mindre avgifter på kjøp av bil, billigere parkering og mindre bompengeavgifter er nok for lengst borte vekk før jeg kommer ned fra gjerdet.

Ifølge livsløpsanalyse er visstnok elbiler klart mest miljøvennlige over tid. Står dette seg over tid? F. eks. er det enkelte forskere som er bekymret for at flere elbiler skal medføre farlige typer for forurensning, f. eks. «evighetskjemikalier» (PFAS). Virkningene og konsekvensene av slik forurensning / utslipp er noe usikre pr. dags dato.

Det er en myte og en stor løgn at det finnes hurtiglading og hurtigladere pr. dags dato. Ladetider på mer enn 5-10 minutter (batteriprosent 10-80 %) er ikke hurtig!

Nytt argument som kan kastes inn i debatten relatert til elbiler: Mange blir syke av el-biler! Visstnok strålingen og drivverket som medfører sykdom, uvelhet og helseproblemer. (OK. Det kommer fra en ikke-troverdig kilde, fra et miljø som driver med å dyrke konspirasjonsteorier. Likevel kan det være et fnugg av sannhet i det.) En kjensgjerning som ikke kan bestrides er i hvert fall at elbiler gjør flere bilsyke.

Ikke klare for å fase ut fossile kjøretøy 🚗🚙🛣️🚘

Jeg vil helst hevde at vi her i Norge ikke er klare for å fase ut fossile kjøretøy på en god stund enda. I den forbindelse velger jeg å applaudere dette innlegget fra bladet MOTOR desember 2023:

Noe av det han tar tak i: Lading tar alt for lang tid, og det er ikke imponerende rekkevidde. Han skriver blant annet om egne opplevelser i forbindelse med en Europa-tur (ferie) pr. elbil.

Selv skrev jeg som kommentar på MOTOR sin Facebook-side relatert til nevnte innlegg:

  • «Endelig noen som sier sannheten, og som har god peiling på hva han snakker om! Møkka lei «ekstrem-religiøse» elbil-fanatikere som har tunell-syn, hvor de bare ser og dyrker elbilens fortreffeligheter. Ladetid må ned, lading / systemer for lading må bli enklere og rekkevidden må opp + akseptable priser på bilene! Også litt spesielt utfordrende med lading etc. her i distrikts-Norge. Selv kjører jeg en ikke-ladbar hybridbil (bensin).»

Supplert med svar på en kommentar om at det her skjedd en del på elbil-fronten siden år 2000:

  • «Joda, til og med jeg ser den. Og i og med at jeg holder meg til privatleie (leasing) av bil kommer jeg heller ikke utenom elbil i neste runde. (Skjedd litt siden jeg hadde en prøvetur med en Think elbil for mange herrens år siden!)»

Innertier dette innlegget! En del av kommentarene fra elbil-mafiaen er det ikke verdt å bruke energi på.

 

Og som forventet: De økonomiske fordelene med å kjøre og å eie elbil blir stadig mindre og mindre, ettersom staten og private aktører stadig strammer inn på «frynsegodene» som ble innført i elbilens barndom. Etter hvert blir nok elbilen like stor melkeku for staten som fossile biler har vært i form av skatter og avgifter.

I reklamen for elbiler oppgis gjerne WLTP-tall for rekkevidden man kan forvente av elbilen sin på en ladning. WLTP står for «Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure», og det er snakk om en målemetode for rekkevidde som er alt annet enn pålitelig. Det er liten grad av realisme i tallene for forventet rekkevidde for elbiler som benyttes i Norge. Testene utføres i 23 graders temperatur, noe som bare en sjelden gang er tilfellet for de relativt barske kjøreforholdene vi har i Norge.

Det foreligger noe uklare prising, ulike prismodeller og varierende prissetting ved lading av elbiler på offentlig tilgjengelige ladestasjoner (mot betaling). Noen av utfordringene er forhold slik som: Dårlig skilting av prising (priser), noen steder prising på tid mens andre priser pr. kW ladet. Nå blir det vel ryddet opp i dette sakte men sikkert.

En pause fra skriveriene mine med en morsomhet fra nettet:

Elbilvettreglene «lånt» fra «Latterdøren» på Facebook.

 

Kilde: Hentet fra innlegg på Facebook fra siden «Latterdøren«.

Tilbake til skriveriene:

Men den betalingen, den betalingen. Det er HELT uaktuelt for meg i overskuelig framtid å betale for lading av en elbil via et knippe (dusin) med brikker, masse ulike abonnementer / avtaler / kontoer hos ulike operatører og/eller drøssevis av app-er på mobilen. Jeg aksepterer kun kortbetaling (tapping). Hvis dette ikke kommer på plass skal jeg sannelig vente LENGE før jeg går over til elektrisk bil.

Det er på tide diverse særfordeler for elbiler (momsfritak, gratis/billligere parkering, lavere bompengeavgifter osv.) gradvis blir faset ut og blir fjernet. Rikfolk kan godt betale moms og andre avgifter på sine luksuriøse elbiler, og ellers kan reglene for biler uavhengig av drivstoff godt harmoniseres. Hjertelig velkommen avgiftssjokk på elbiler (men ikke så hjertelig velkommen til økte avgifter på bensinbiler som rammer meg)!

NAF «gnåler» om at man bør droppe vektavgiften på elbiler. Dette støtter jeg IKKE 100 % opp om! Hvorfor skal staten subsidiere luksuriøse elbiler til rikfolka?

Det «stinker» litt av elbil-satsningene her i Norge. Det har i flere år blitt drevet omvendt Robin Hood-politikk, hvor staten har tatt fra de fattige for å gi til de rike. Staten har subsidiert rikfolks kjøp av dyre elbiler i form av svært lave skatter og avgifter på slike biler, noe som på ingen måte har kommet de fattige og mindre bemidlede til hjelp. NAV for de rike, som strengt tatt ikke trenger hjelpa?

Når det gjelder design, funksjonalitet og utforming av elbiler finnes det mye spennende på markedet. Der har man kommet vel så langt som med biler drevet av fossilt drivstoff. Det som er igjen av utfordringer med elbilene er som tidligere nevnt: Kort rekkevidde og teknologi på steinaldernivå når det gjelder lading og batterier. Rekkeviddeangst, ladekø, mangel på ladestasjoner, lange ladetider («hurtiglading», en vits!) og betalingsproblemer, nei takk.

Det store tapet av rekkevidde vinterstid i standard norsk vinterkulde er ikke akseptabelt! En god del av dagens elbiler på markedet liker dårlig norsk vinter, både med rekkevidde-tap og problemer med frosne komponenter (frosset ladeluke osv.). Rekkevidden kan fort bli halvert i kulda, noe som er for dårlig i et vinterland som Norge. Med de to bensindrevne bilene jeg pr. dags dato disponerer er gjennomsnittlig bensinforbruk på i underkant av 0,5 liter pr. mil, og dette er ganske så uavhengig av sommer eller vinter.

Elbil tilknyttet lader / under lading (illustrasjon).

 

Har jeg noensinne kjørt hel-elektrisk bil? Ja, men ikke veldig mye. For mange år siden hadde jeg en testtur med en norskprodusert bil av typen Think. Nå i senere tid (våren 2022) har jeg via jobben hatt kortere turer i en Hyundai IONIQ 5. Det er ingenting å si på kjørekomfort, utstyr og kvalitet på sistnevnte, da bilen i seg selv er helt tipp-topp. Det er alt det ladestyret som «stresser» meg.

I forbindelse meg meg og mitt forhold til elbiler kan faget markedsføring og reklame dras inn i debatten. Innenfor markedsføringen har man noe som kalles for spredningsmodellen eller diffusjonsprosessen. Oss forbrukere kan deles inn i fem grupper ut fra hvor kjappe vi er til å ta i bruk nye produkter og produktinnovasjoner.

De fem forbrukergruppene er:

  • Innovatører
  • Tidlige brukere
  • Tidlig majoritet
  • Sen majoritet
  • Etternølere

Spredningen utover i gruppene følger normalt sett standard normalfordelingskurve.

Tipper vi må si at dem som kjøper elbiler her og nå tilhører tidlig majoritet. Selv ønsker jeg ikke å hoppe på bølgen før man har kommet til slutten av sen majoritet eller starten av etternølerne. Så treg og sær er jeg, jf. argumentasjon ovenfor.

Drivstoffkostnader elbiler kontra fossilbiler

En stor fordel med elbiler pr. dags dato er jo at det tross alt er mye billigere å «fylle tanken» på slike enn på bensin-/dieselbiler. Pr. starten av april 2023 er prisene for lading følgende ifølge NAF:

Tenker prisene for lynlading (ikke hurtiglading) er de mest interessante prisene. De ligger gjerne på mellom 5-9 kroner pr. kWt. En relativt standard moderne elbil har gjerne et batteri på 70-80 kWt, hvor «normalen» vel er bare å lade til ca. 80 %. La oss da si lading av ca. 60 kWt. «Full tank» (lading til ca. 80 % altså) vil da koste et sted mellom kroner 300 og kroner 540. Strømtap osv. har jeg ikke tatt med i regnestykkene.

Lading hjemme blir enda billigere! Her jeg bor koster hver kWt ca. kroner 1,50 inkludert nettleie, avgifter og moms pr. mars 2023. Lading av 60 kWt med denne strømprisen ville da ha kostet kroner 90,-, og hvis total full-lading fra tilnærmet flatt batteri (80 kWt) kroner 120,-. For kroner 120,- får man på en god dag kun ca. 5 liter med bensin.

En relativt standard elbil er vel VW sin ID.4:

Høyeste WLTP rekkevidde (meget teoretisk rekkevidde!) er oppgitt til 529 km for denne bilmodellen.

Min bensindrevne Toyota Corolla Cross har til sammenlikning ca. 45 liters bensintank, og med en bensinpris på kroner 22,- koster det kroner 990,- å fylle den helt opp. For denne summen klarer bilen å gå ca. +/- 600-700 km.

Så ja… Det er definitivt kroner å spare i drivstoffkostnader på å kjøre elbil i stedet for bensin-/dieselbil. Videre er det andre fordeler med elbiler i form av billigere bompasseringer, billigere parkering og noe lavere engangsavgifter ved kjøp. Muligens litt mindre service-utgifter med elbil også? Imidlertid er verditapet på de to biltypene relativt sammenliknbare. Likevel: Enn så lenge velger jeg å holde (godt) fast på bensinbilen.

Elbil til hverdag og fest – og ferie

I det vanlige hverdagslivet (den grå hverdag) kunne elektrisk bil ha fungert helt ok for meg også, med diverse kjøring til jobb samt handling og ærender på fritiden. Lading kunne da primært ha blitt gjennomført hjemme – hjemmelading – nattestid, og da gjør det lite eller ingenting om ladetiden er f. eks. 10-15 timer. F. eks. bil med en rekkevidde på 300-400 km på fulladet batteri hadde nok holdt til over en ukes vanlig bruk for min del, uten behov for lading underveis. (Kunne f. eks. utført ladingen i helgene.)

En utfordring kan bli å få installert hjemmelader privat. Tipper installasjonen blir ganske så dyr, da hus og garasje ikke akkurat er tilrettelagt for slikt. Selve prisen på selve laderen er ganske så forutsigbar, men jeg tipper at en standard-installasjon som ofte er inkludert i pakkeprisen ikke holder i mitt tilfelle. (Og flust av penger å bruke på slikt har jeg IKKE! Nå i disse dyrtider er det ikke bare-bare å investere i slikt.) En annen utfordring er et ganske så tvilsomt strømnett (dårlig, ustabilt og underdimensjonert) i bygda jeg bor i.

Hvordan blir det i framtiden med tilgangen på strøm, og ikke minst prisbildet? På et eller annet tidspunkt tar nok dagens strømstøtte slutt, og det spås jo muligheter for mangel på strøm. Selv om man har strøm i strømkontakten kan den bli mye dyrere i framtiden enn det den er nå. Muligens det ikke blir så mye å spare på å ha elbil i framtiden?

Utfordringen med elbiler ligger hovedsakelig når de skal benyttes på langturer og ferieturer. Man må finne fram til en lader når det er påkrevd, og videre må det da være en lader som faktisk virker, riktig type lader, laderen må være ledige, betaling må være enkelt uten et «app-helvete» og man må ha tida til å få ladet bilen. Jeg bor også i grisgrendte strøk, hvor det lokalt og regionalt er langt mellom laderne hvis uventet behov for lading skulle oppstå på kortere utflukter.

Personlig har vi også en utfordring med et utålmodig fosterbarn (med spesielle behov), som slettes ikke slår seg til ro i mangfoldige minutter for å få ladet en bil på farten. Vedkommende kan vanskelig tas med i en butikk eller kafe mens lading pågår, da dette ville virke stressende på barnet. Lengre ladetid enn 5-10 minutter for å få forholdsvis full tank vil fungere dårlig for vår del.

Så er det selve bilen, da. Jeg har havnet inn på privatleie (leasing), noe jeg nok også vil fortsette med framover. Greit å slippe ansvaret med å eie en bil, og ikke minst den store investeringen det er å kjøpe en flunkende ny bil. Hvis jeg har forstått det korrekt er det ikke så attraktivt økonomisk sett med å velge leie av elektrisk bil.

Så altså pr. år 2024 eier jeg ingen biler selv. De to bilene som står ute i garasjen er begge biler på privat-leie / privatleasing. Jeg er selvsagt fullt klar over at jeg blir TVUNGET over til elbil ved neste korsvei, som for min del blir slutten av november 2025 (Toyota Yaris Cross) og starten av januar 2027 (Toyota Corolla Cross) pga. utløp av leieavtalene.

Drivstoff til bensindrevne kontra elektriske biler

Med bensindrevne biler har alt vært såre enkelt. Det finnes masse bensinstasjoner spredt omkring, og mange av dem har både overbygg over bensinpumpene (kjekt hvis det er regnvær) samt betjente stasjoner / kiosker. Bensinpumpene er kompatible med alle biler, og man kan betale med sitt betalingskort uavhengig av medlemskap eller ei. Bonuskort og kundekort finnes, men å ha det rette kortet er ikke et «must» for å få fylt bensin. Selve prosessen med å fylle bensin tar sjeldent mer enn 5 minutter.

Med elbiler er alt pr. nå mer komplisert. Det finnes ulike kjeder med hver sine betalingsløsninger og medlemskap (må være registrert før første lading), og få plasser kan man betale med vanlige betalingskort fra bank. I en del tilfeller er laderne defekte, og i tillegg er det ulike standarder og ulike kapasiteter for lading som kan skape problemer og forvirring. Det kan være litt vanskelig å finne en ledig lader og ladestasjon når man trenger den pga. lav utbyggingsgrad / utbyggingstakt. Ladingen tar alt for mye tid (fra 20 minutter og oppover), kan oppstå og ofte har ikke ladestasjonene tak / overbygg over seg (jf. surt regnvær på Vestlandet).

Med de høye strømprisene forut for julen 2021 og videre i hele 2022 er det muligens kanskje likeså greit å ikke ha elbil! «Plutselig» var det ikke så billig lengre å «fylle tanken» på elbilen.

Ellers er det lenge til den siste bensin- eller dieseldrevne bilen er historie her i Norge. Selv om nesten alle nye personbiler solgt i 2022 og 2023 er elektriske, består et sted mellom 70 og 80 % av den norske bilparken (personbiler) fortsatt av biler drevet av fossilt drivstoff. Gjennomsnittsalderen til norske personbiler er på ca. 11 år. Det er ikke gjort i en håndvending å erstatte alle dagens bensin- eller dieseldrevne biler med nullutslippsbiler (primært elbiler).

Manglende realisme i at alle skal kjøre elbiler pr. dags dato

«Heldigvis» er andelen elbiler på kun ca. 16 % pr. 2021 i Norge, som i 2023 har økt til noe over 20 %. Ingenting tyder på at vi har et strømnett (forsyningsnett) som kan håndtere at alle i bygd og by får seg slike biler som trenger lading (for lav dimensjonering på nettet og gammelt strømnett som sårt trenger oppgraderinger og vedlikehold). Høye strømpriser tyder også på strømmangel. Samtidig er det jo ønsker om å elektrifisere det meste, inkludert oljesokkelen i Nordsjøen.

Viktig å huske på i den store sammenheng: Personbiltrafikken i Norge bidrar med KUN mindre enn 10 % av de samlede klimagassutslippene. Sannsynligvis andre steder det er mer «lønnsomt» å kutte utslippene enn å gå til krig mot den private bilkjøringen. At alle i lille Norge kjører rundt i nullutslippsbiler redder ikke det globale klimaet og miljøet!

Sukk. Norge er og blir et elbil-paradis (eller helvete?). Andel elbiler av alle personbiler i Norge er på 24 % pr. 2023. Norge ligger langt framme i forhold til resten av Europa, hvis målet er å få elektrifisert bilparken. I hele Europa (EU) ligger den gjennomsnittlige andelen elektriske personbiler på langt under 5 % av den totale personbilparken. I Norge år 2023 hadde nyregistrerte elektriske personbiler en andel på 82 %. Samtidig i Europa (EU) var markedsandelen for nye elektriske biler på nesten 15 %. Europa totalt henger kraftig etter Norge med andre ord.

Dette med elbil til alt og alle rimer ikke og går ikke i hop, så jeg tenker fortsatt at det er greit at noen gjør som meg og ikke går for elbil. Selv synes jeg at jeg gjør en god innsats for virkelighetens Norge gjennom å IKKE gå for elektrisk bil pr. nå. For høy andel elbiler her og nå kan gi totalt sammenbrudd av strømnettet – eller strømmangel – er jeg redd for.

Kjipe og gjerrige elbilister! I en lenke i denne artikkelens lenkesamling viser en undersøkelse at elbilister mer kostnadsbevisste enn fossilbilister.

Elbilen skal liksom redde kloden vår

Dette å google på nettet frambringer en del interessante momenter. Å forsøke i hurtigtempo å tvinge alle personbileiere i Norge over til nullutslippsbiler er jo bare noe stort tullball! Man redder ikke kloden bare med å gjøre noe med personbiltrafikken her i landet. Joda, personbiltrafikken bidrar med noen klimagassutslipp, men i den store globale sammenhengen er det bare snakk om nesten ubetydelige verdier – en liten dråpe i havet.

I underkant av 1/5 (under 20 %) av samlede norske klimagassutslipp kommer fra veitrafikken. Noe over halvparten av denne forurensningen igjen kommer fra personbiler med bensin- eller dieselmotorer, mens busser, varebiler og lastebiler bidrar til resten av utslippene fra veitrafikken. Til sammenlikning bidrar sektorene olje- og gassutvinning, industri og bergverk samt luftfart, sjøfart og anleggsmaskiner m.m. sammenlagt med over 60 % av forurensningen.

Nasjonen Norge bidrar med sånt ca. 0,1 % av verdens samlede utslipp av klimagasser. Sånt sett spiller det nesten ingen trille om hva vi foretar oss her i Norge. Og uansett hvordan man vrir og vender på det er det bare en liten andel av forurensningen som kommer fra personbiler. Det er også lite logikk i og et stort paradoks at man ikke kan forbrenne petroleumsprodukter her i Norge, men samtidig kan vi pumpe opp masse olje og gass fra Nordsjøen som vi selger til andre land for forbrenning i disse landene.

Utenom klimagassutslippene snakkes det om lokale problemer med svevestøv. Svevestøv-verdiene blir tilnærmet like om det er snakk om elbiler eller biler drevet av fossilt drivstoff.

Årets rekkeviddetest vinteren 2024 i regi av NAF

Januar 2024 gjennomførte bladet Motor og NAF rekkeviddetest av elbiler. Toyota valgte å ikke stille med sin bZ4X, da Toyota Norge mener Motor og NAF har lagt for mye (ensidig) vekt på rekkevidde i denne testen. Her støtter jeg Toyota 100 %, hvor jeg godt forstår at de ikke ønsker å være med i dette rotteracet!

(NAF ville ikke akseptere Toyota sitt nei til å låne ut en bil til dem, så NAF valgte å leie inn en bruktbil av typen Toyota bZ4X fra et bilutleiefirma. Bilen oppnådde ganske dårlige resultater, slik at NAF fikk en gyllen mulighet å bedrive stygg utdriting av Toyota. Useriøse greier!)

Rekkevidde er viktig, men det finnes så mange andre momenter også å ta hensyn til. Dessuten blir det noe feil å sammenlikne luksusbiler til over millionen til «normale» biler med en prislapp på under kroner 600.000. Det blir som en sammenlikning av epler mot bananer. Man bør kunne forvente å få litt igjen i form av lang rekkevidde m. m. når man bruker over millionen på bil.

Andre vel så viktige momenter som rekkevidde:

  • Behovene til bilkjøper, hva vedkommende vektlegger som sentrale og mindre sentrale egenskaper.
  • Pris og økonomi, og da både relatert til innkjøp og bruk over tid / driftskostnader (jf. service).
  • Høy driftsstabilitet er selvsagt et «must».
  • Tilgjengelig leverandør- og serviceapparat, og da gjerne i lokalmiljøet. (Selv kan jeg «kun» velge mellom VW og Toyota.)
  • Bilens øvrige egenskaper, inkludert størrelse, nyttevekst, komfort, utstyr, funksjonalitet, design og hvor praktisk den er utformet.
  • Hvor velrenommert bilmerket er, og bilens tekniske kvalitet. (I utgangspunktet noe små-skeptiske til Kina-bilmerkene som dukker opp som paddehatter, hvor man vet lite og ingenting om bilens holdbarhet over tid, f. eks. i 5-10-15 år.)

Enkelt og greit: Ulike personer har ulike ønsker og behov. Rekkevidde er kun en faktor av mange.

Muligens bør jeg virkelig vurdere om jeg vil fortsette med å være medlem av NAF. NAF framstår til tider som en ren elbil-forening. De har nesten blitt som religiøse fanatikere med sin ensidige dyrking av elbilens fortreffelighet. Mange av oss har fortsatt bensin- eller dieseldrevne biler, og slettes ikke alle av oss har noen store planer om noen umiddelbar endring av dette.

Mer om den useriøse testen med NAF og Motor sine egne ord:

Denne kommentaren min er også del av innlegget «Biltester – hva er vitsen?«.

Glatt føre

På glatt føre er det ikke bare-bare med elbil. Ifølge artikkel på nettet havner elbiler lengre ut i grøfta enn biler med bensin- eller dieselmotor. Årsakene til dette er forhold slik som den tunge batteripakken (jf. fysikkens lover), regenereringen av strøm ved nedslakking som kan låse hjulene og at man får all effekt fra bilen umiddelbart (man kan begynne å spinne uten at antispinn klarer å redde situasjonen). Man kan så definitivt komme ut for problemer og trøbbel på glatta med en elbil, og dette uavhengig av om man har tohjuls- eller firehjulsdrift.

Pådrag av gass og regenerering kan man som bilfører styre, mens dette med høye tyngden på elbiler bare er og blir en fysikkens utfordring. Forsiktighet med bilkjøringen er nok det eneste som hjelper, eventuelt kombinert med å la bilen stå på de aller verste is- og snødagene.

Toyota og deres satsing på elbiler / nullutslippsbiler

Mitt favoritt-bilmerke pr. dags dato er Toyota, og jeg har pr. dags dato til disposisjon 2 stk. bensindrevne biler m/hybrid (Toyota Corolla Cross og Toyota Yaris Cross) privat fra nevnte merke. Og da må jeg også ha med noen ord om Toyota og deres (manglende) satsing på elektrisk drevne biler:

Generelt har Toyota sin toppledelse uttrykt skepsis mot rene elbiler. De virker mer giret på å fortsette med hybridbiler samt biler drevet av hydrogen. De har vel helst sagt at elbiler er et blindspor, og at andre løsninger – inkludert hydrogen – er framtiden. Likevel har de om enn noe seint gitt etter for presset:

Toyota har annonsert en kraftig satsing på elbiler i tiden fram mot år 2030. Noen steder står det at 16 nye elbiler vil komme, mens andre har kommet til tallet 30 ulike bilmodeller (søstermerket Lexus medregnet). Se lenkesamling i slutten for mer informasjon om denne helomvendingen fra Toyota. I etterkant har det igjen kommet motstridende signaler, hvor det virker som om Toyota ønsker å bremse ned tempoet på sin satsning på elbiler.

Tenker at det blir fart i sakene nå når verdens største bilprodusent – Toyota – setter inn støtet! Barnesykdommer og svakheter vil nok bli eliminert ganske kjapt, så neste gang blir det nok muligens kanskje elektrisk bil av merket Toyota på meg. Tenker tiden der og da er moden for et slikt valg.

Toyota sin noe trege og seine satsing på elektriske biler: Seint, men (sannsynligvis) bra. Mye av dagens elbiler vil nok framstå som beta-modeller fra steinalderen når nye generasjoner av elbiler kommer på markedet. Med Toyota sin nye toppsjef Koji Sato bak rattet tenker jeg at Toyota også får opp tempoet når det kommer til elektriske biler.

Jeg tviler sterkt på at Toyota blir det nye Nokia og/eller Kodak, hvor Nokia og Kodak framstår som to store konsern som ikke tidsnok klarte å tilpasse seg endringene i markedet (begge firmaene finnes fortsatt, men framstår som små og ubetydelige skygger av seg selv). I den store sammenheng – i den globale verden – er andelen elektriske biler pr. nå og i de kommende årene forsvinnende liten. I noen år til vil det fortsatt være bra salgs for Toyota og andre av biler drevet av fossilt drivstoff. Videre finner jeg presenterte strategier og planer fra Toyota sin side som svært fornuftige.

Selv tror jeg nok at Toyota er bilbransjens svar på teknologibransjens (IKT) Microsoft. Microsoft var seint på banen med å støtte helhjertet opp om Internett, men du verden så de har kommet sterkt tilbake. På samme måte tipper jeg at Toyota vil klare seg veldig bra også i en framtid bestående av mer og mer nullutslippsbiler.

Deres første framstøt når det gjelder elektrisk bil på det Nordeuropeiske markedet kan ikke akkurat sies å ha vært helt vellykket. Først hadde man forsinkelsene med leveransen av bZ4X pga. problemet med hjulmutrene som kunne løsne under fart, og deretter har de slitt med ekstremt mye dårligere rekkevidde enn reklamen skulle tilsi. Spesielt har rekkeviddetallene vært skuffende dårlige for norske vinterveier. Alt i alt virker det som om de har begynt å selge et produkt – betaprodukt – som slettes ikke er ferdigutviklet for praktisk bruk på veiene.

Som jeg skrev på Facebook om bZ4X: «For mye ‘tull’ og ‘barnesykdommer’ med bZ4X. Får satse på at Toyota etter hvert kommer sterkt tilbake med sin elbil-satsning….»

Hvis – eller når – Toyota når sine mål med elbiler med en rekkevidde på ca. 120 mil (1200 km) på en lading – og med en ladetid på ca. 10 minutter (10-80 %) – begynner det virkelig å bli interessant med elbil for meg også. Faststoffbatterier høres ut som god løsning på mange av dagens svakheter med elektriske biler.

Stopp pressa! Jeg er i ferd med å bli «forelsket» i en elbil fra Toyota, som for tiden kun er på konseptstadiet:

Toyota Urban SUV-konseptet. Tegninger / foto fra Toyota.

 

Ser ut til å kunne bli en verdig Yaris Cross-erstatter, når privatleie-avtalen utløper november 2025. Antar regjeringen og Stortinget står på sitt, slik at det kun blir tillatt med nullutslippskjøretøy fra år 2025. Altså: Da må jeg over på elbil, og da kan nevnte modell så absolutt framstå som et interessant og aktuelt alternativ.

Selvsagt er jeg fullt klar over at det pr. nå (desember 2023) er snakk om en konseptmodell. Det kan – og vil – bli noen endringer i design og funksjonalitet før endelig lansering i løpet av år 2024. Også endelig navn er noe usikkert, hvor mange spår på at det blir noe med bZ (Beyond Zero). Muligens det blir enten bZ2X eller bZ3X (jf. dagens storebror bZ4X).

Sukk! En aldri så liten kalddusj fra Toyota oktober 2024: Det kan se ut for at Toyota Urban SUV-konsept-modellen i endelig utgave blir en Suzuki i forkledning. En aldri så liten show-stopper, da slettes ikke alle biler fra Suzuki har vært noe å samle på.

Framover blir et for øvrig en del samarbeid om batteriteknologi mellom japanske Toyota og kinesiske BYD:

Kinesiske elbiler

Huawei mobiltelefoner og mobilsenderutstyr kunne vi i den vestlige verden ikke ha, da det var fare for spionasje, etterretning og overvåkning fra kinesiske myndigheter (det autoritære kommunist-regimet i Kina). Nå i den senere tid (starten av år 2023) er det også mye snakk om at enkelte ønsker å stenge muligheten for bruk av det sosiale mediet TikTok, i og med at tjenesten har kinesisk opphav. Elbiler fra Kina og batteriteknologi til elbiler kjøper vi likevel gladelig fra Kina i store kvanta, selv om slike biler gjerne har sterke data-hjerner som potensielt kan bli misbrukt.

Til dels er det ganske lav merkelojalitet når det gjelder bilmerker. Noen bilkjøpere går for ukjente kinesiske bilmerker, da de kan tilby mye bedre og mer oppdatert teknologi enn det konkurrentene fra dinosaurselskapene presenterer. Dinosaurselskaper i denne sammenheng er de tradisjonelle og godt etablerte bilmerkene / bilprodusentene (Europeiske, amerikanske og asiatiske merker fra f. eks. Japan og Sør-Korea). På fint kalles vel dette for å velge disruptiv (banebrytende) innovasjon / teknologi (disruptive technologies).

Noen farer med å velge kinesisk: 1) Er kvaliteten og holdbarheten (over tid) god nok? 2) Bilmerker kan forsvinne / gå inn (bli utkonkurrert), noe som kan gi trøbbel med å skaffe reservedeler og nødvendig service. 3) Politisk kan det bli aktuelt med blokader, importrestriksjoner og/eller handelshindringer / høye tollmurer / proteksjonistiske tiltak mellom Europa/USA og Kina. 4) Kinesiske biler har ofte kraftige datahjerner / datamaskiner innebygget, og ikke minst kameraer og sensorer. Kan dette benyttes av kinesiske myndigheter til etterretning og spionasje, og til eventuelt å fjernstyre bilparken? 5) Er menneskerettighetene godt nok ivaretatt for de kinesiske arbeiderne som lager elbiler til oss som bor her i Europa?

Ikke en gang det norske forsvaret / militæret ser ut til å ha betenkeligheter med masse kinesisk teknologi og biler på norsk jord, og da ikke en gang i de tilfeller de benyttes i nærheten av (hemmelige) militære installasjoner. De norsk rikspolitikerne ser heller ikke ut til å være særlig bekymret, eller å se eventuelle farer og risikoer. Er vi alt for naive her, eller er kinesisk bilindustri virkelig helt ufarlig for Norge? Selv har jeg ikke et endelig svar på det.

Det har vært noe løselig snakk om å innføre handelsboikott / tollmurer overfor Kina, og at vi må begrense Kina sin verdensmakt på det økonomiske området. Vi i Vesten har gjort oss farlig avhengige av Kina og deres produksjonsapparat for en rekke produkter, og da ikke minst på det teknologiske området. Kinesiske bilprodusenter og bilindustri kan på sikt helt utkonkurrere sine konkurrenter i Vesten. Det pågår mer eller mindre en «blodig» handelskrig og maktkamp mellom Kina og Vesten, subsidiert av den kinesiske stat.

«Snart» (?) blir ingenting produsert i den vestlige verden, og det kan fort vise seg farlig for oss å være så avhengig av Kina. Hvis plutselig leveransene fra landet stopper opp vil vi slite! Det er ikke bare-bare å gjøre seg så avhengig (høy avhengighet) av et såpass lukket land med autoritært og «upålitelig» styresett.

Kina er en relativt stor militærmakt, som man heller ikke skal spøke med. Man skal ikke helt se bort fra at Kina til slutt invaderer selvstyrte Taiwan, noe som nok vil falle myndigheter her i Vesten tungt for brystet. Kina ser heller ikke ut til å fordømme Russland sin invasjon av Ukraina, og båndene mellom Kina og Russland ser ut til å bli enda tettere enn tidligere.

Tilbake til bilbransjen etter den relativt lange og kritiske innledningen relatert til Kina: Til tross for alt dette er det ingen som i nevneverdig grad setter spørsmålstegn med kinesiske elbiler. Kinesiske biler og bilmerker ruller innover vårt land i et forrykende stort tempo. Mange av dagens biler har mye smart teknologi innebygget. Kan det ikke tenkes at bilene kan bli benyttet av kinesiske myndigheter for spionasje, etterretning og overvåkning av oss i Vesten? Kan vi tillate at et autoritært og ikke-vennskapelig rike som Kina gis så mye makt?

Første halvår 2023 har salget av Kina-biler stoppet litt opp. Kun ca. 4 % av nye biler på norske veier i nevnte periode var fra kinesiske bilmerker. Dette er sånt ca. en halvering fra året før. Alt tyder imidlertid at de kommer stert tilbake med en voldsom vekst i årene som ligger foran oss.

En annen side ved saken er at vi gjør oss veldig avhengige (og sårbare) av Kina som leverandør av mange produkter, inkludert biler og komponenter til bilindustrien. Hvis leveransene fra Kina stopper opp – pga. boikott eller tiltak fra kinesisk side – sliter vi enkelt og greit! Vi har gjort oss svært avhengige av både biler fra Kina og ikke minst komponenter produsert i Kina til bilindustrien i resten av verden. Vi har virkelig rotet det til for oss selv!

Når alt dette er sagt ser det ut for at det kommer mange / masse spennende bilmerker og bilmodeller fra Kina. Se innlegget «Biltester – hva er vitsen?» for en oversikt over dagens aktuelle kinesiske bilmerker på det norske markedet.

Til tross for min skepsis mot kinesiske bilmerker og det kinesiske regimet: Det er sannelig ikke bedre med amerikanske biler av merket Tesla, levert av firmaet med galningen og den svært kontroversielle gründeren Elon Musk bak rattet.

Hydrogen og nullutslippsbiler

Selv hadde jeg en stund troen på at personbiler drevet av hydrogen kunne være framtiden og noe å satse på – også privat på sikt. Toyota var tidlig ute med å lansere en slik bil. Nå ser dette ut til å være et litt dødfødt prosjekt, da det har blitt tilnærmet ingen tilgjengelighet på fyllestasjoner for hydrogen. Etter en eksplosjon i en bensinstasjon på Østlandet som også tilbød hydrogenfylling (hvor brannen / eksplosjonen startet i hydrogendelen) har tilgangen på fyllemuligheter blitt noe redusert, uten at noen tør å satse skikkelig på dette her i Norge.

Pr. sommeren 2021: Nå er det vel muligheter for å fylle hydrogen igjen, men det forutsetter at man bor i Oslo / Oslo-området, eller i nærheten av enkelte andre store byer. Det finnes få eller ingen fylle-muligheter i distrikts-Norge.

Jeg registrerer at Toyota ikke gir opp, og de jobber ufortrødent videre med biler drevet av hydrogen og/eller brenselcelle. Det virker som om de ikke har mistet troen på at hydrogen kan bli en ok løsning for framtiden. Utenom Toyota satser Hyundai videre på hydrogen, og nå kommer sannelig også europeiske BMW (med delvis lånt teknologi fra Toyota) på banen.

Noen fordeler og ulemper med hydrogendrevne biler kommer nedenfor:

Fordeler:

  • Nullutslippsbiler (kun utslipp av ufarlig vann/vanndamp), og dermed (minst så) klima- og miljøvennlige som elbiler.
  • Et bra alternativ for dem som bor slik til at det ikke lar seg gjøre å få montert lader hjemme (hjemmelader) til lading av en eventuell elbil.
  • Rekkevidden påvirkes i liten grad av temperatur og vær.
  • Kan bli gitt bra og konstant rekkevidde (kun avhengig av størrelsen på tanken).
  • Å fylle tanken med hydrogen tar maksimalt 3-5 minutter.
  • Slipper unna store, tunge og sårbare batterier og batteriteknologi.
  • Mindre mengder med kritiske råvarer går med i produksjonen.

Ulemper:

  • Produksjons- og ikke minst utsalgsprisen for drivstoffet hydrogen må ned.
  • Tilgangen på grønn hydrogen / grønt hydrogen (og blått hydrogen) må bedres betydelig. Nei takk til grått hydrogen.
  • Manglende infrastruktur med få fyllestasjoner for hydrogen i Norge og Europa for øvrig.
  • Hydrogen er eksplosjonsfarlig under gitte betingelser.

Jeg begynner nå i februar 2023 NESTEN å få tilbake troen på at hydrogen som drivstoff for vanlige personbiler kan bli til noe. «Redd» at neste bil her i huset blir elbil, men jeg håper på at dette bare blir et mellomstadium før hydrogenbiler kommer for fullt.

Det tekniske innenfor biler drevet av hydrogen skal jeg i liten grad rote meg inn i. Imidlertid har jeg forstått det slik at det i forbindelse med hydrogen har vært snakk om brenselcelle-teknologi. Toyota har med sitt testprosjekt Toyota Corolla Cross H2 visstnok valgt en annen tilnærming, hvor de forbrenner hydrogen (forbrenningsmotor) og bruker hydrogen rett inn i stempelmotoren. Prinsipp mer likt som med bensin/diesel-motorer, men hvor hydrogen er drivstoffet og forurensningen er null.

Toyota Corolla Cross (H2 Concept) med motor drevet av hydrogen (bilde fra Wikimedia Commons, publisert under CC-BY-SA-4.0-lisens):


TOYOTA Corolla Cross with hydrogen engine 

Beklageligvis skjer det alt for lite innenfor feltet biler drevet av hydrogen. De store tyske bilprodusentene – «lokomotivene» i bilbransjen – har stort sett gjort strategiske valg som innebærer satsing på elektriske biler i stedet for hydrogen. Kina og kineserne er også bremseklosser for hydrogensatsinger, i og med at de har egeninteresser i at verdens bilprodusenter skal gå for elektrisk. Kina er en sentral leverandør av komponenter til elektrisk drevne biler.

Her i Norge skjer det også fint lite. I og med at det ikke gjøres noe fra myndighetenes side for å stimulere til utbygging av fyllestasjoner for hydrogen kan man ikke gå til anskaffelse av hydrogendrevne biler. Hønen og egget-situasjon dette her! Batterier og batteriteknologi kan ikke løse alt, hvor jeg håper og tror at biler drevet av hydrogen kan være et bra supplement for å nå målene om nullutslipp.

Et annet potensielt framtidig drivstoff som innimellom trekkes fram relatert til transportbransjen er ammoniakk. Forbrenning av ammoniakk i en forbrenningsmotor gir ingen klimagassutslipp (ikke CO2-utslipp), og avfallsproduktet fra forbrenningen er vann. Imidlertid kan det visstnok oppstå NOx-utslipp (nitrogenoksid) hvis forbrenningen og etterbehandlingen ikke skjer på riktig måte. Videre må jo ammoniakken ha blitt framstilt på en miljøvennlig måte for at det skal være klima- og miljøvennlig. Ammoniakk er giftig hvis det slipper fritt ut.

Hydrogen og ammoniakk kan f. eks. nyttiggjøres i en bil via en brenselcelle. En annen mulighet er å bruke en modifisert forbrenningsmotor. Framtiden til slike energikilder i vanlige privatbiler avhenger av at man klarer å gjøre drivstoffet konkurransedyktig på pris (jf. dagens bensinpriser). Videre må man få til en miljøvennlig utvinning og framstilling av drivstoffet. Imidlertid hadde det vært greit å kunne fylle tanken med slikt drivstoff i stedet for tungvint og langdryg lading av batterier.

Utenom hydrogen og ammoniakk e-fuel også være et alternativ. E-fuel framstilles av hydrogen og CO2, og kan brukes på helt vanlige diesel- og bensinmotorer/biler. Slikt drivstoff gir ikke null utslipp, men en reduksjon på nærmere 85 % kan visstnok oppnås.

Fram til nå har jeg tenkt at jeg har hatt «vanlige» biler, da de ikke har vært gamle veteranbiler. Nå i disse tider med elektriske biler som det eneste saliggjørende, blir jo slike biler som dem jeg har stemplet som fossilbiler. Og fossil høres jo ennå mer avleggs og gammelt ut enn veteran.

Selvsagt er jeg fullt klar over at nullutslippsbiler (elektriske og/eller hydrogen) er framtiden. Alle nye biler i Norge skal jo som kjent være nullutslippsbiler fra 2025, så på et eller annet tidspunkt blir også jeg nødt til å hoppe på den grønne bølgen! Elbil har jo blitt en bil for folk flest, men jeg velger enn så lenge å stå over.

Bilsalget i Norge

Over 90 % av nye biler som selges i Norge for tiden (pr. starten av år 2024) er av typen elektriske. Dette høres jo fint og flott ut, men det undrer ikke meg at situasjonen har blitt slik. På Facebook skrev jeg dette som kommentar til situasjonen:

  • «Hønen og egget-situasjon dette her. Ikke rart at det nesten ikke selges biler drevet av bensin eller diesel, da flere av de store bilprodusentene har kuttet leveransen av slike. Imidlertid blir det noen år til med bensindreven bil for min del…»

Dette at det er tilnærmet slutt på salget av nye personbiler med forbrenningsmotorer har ikke bare å gjøre med det frie tilbudet og etterspørselen. Det har vel så mye å gjøre med myndighetenes og medienes (tvetydige) skremselspropaganda. Det høres jo nesten ut for at eksisterende bensin- og dieseldrevne biler blir ulovlige å benytte seg av snarlig, og at man egenhendig ødelegger hele klimaet og miljøet ved å kjøre rundt med en «gammeldags» bil. Det spilles på samvittigheten og ansvarsfølelsen, og ikke minst frykten for klodens undergang. Videre betyr selvsagt økonomiske insentiver fra myndighetene relatert til nullutslippsbiler en stor rolle.

Tipper at en god del mennesker her i Norge velger å gå for elbil av helt andre årsaker enn bekymringer relatert til klima og miljø. Dessuten redder man ikke kloden gjennom å kjøre elbil, samtidig med at man fortsetter med storstilt forurensning – og dobbeltmoral – på andre områder i livet. Bruk og kast-mentaliteten og over-konsumering (ekstrem materialisme) til den jevne nordmann er ikke gode saker, og enkelte av oss reiser alt for mye med fly og/eller hurtigbåter / cruiseskip.

For: Det kan og bør ikke være den elendige og primitive batteriteknologien som lokker. Jeg har heller ikke troen på at alle nordmenn over natta har blitt klima- og miljøaktivister.

Bil er dyrt! Også elbil koster skjorta!

Det har blitt «steike dyrt» med bil og bilhold her i Norge! Ser f. eks. at OFV pr. mars 2024 i sin beregning rekner med en kostnad pr. kjørte km på mellom noe over 7 kroner til noe over 9 kroner, avhengig av drivlinje / drivstofftype. Elektriske biler er noe billigere i bruk enn bensindrevne, men det er slettes ikke gratis drift av helelektriske biler heller. I beregningen har de tatt med faktorer slik som verditap (avskrivning), drivstoff, forsikring, service, dekk, bompenger osv.

I et grisgrendt land som Norge – hvor det mange steder er dårlig med kollektivtrafikk – har man ikke så mange andre muligheter enn å «bite i det sure eplet» og betale det som det koster for å holde bil. Uten bilen går ikke hverdagslivet opp, da man trenger bil for å komme seg på jobb, i forbindelse med handling / transport og for å få fritiden til å gå rundt. Bilen er en livsnødvendighet i vår hverdag, hvor bil og bilhold helst må kunne sies å inngå under fysiologiske behov (grunnleggende livsnødvendige behov) i Maslows behovspyramide / behovshierarki:

Maslows behovspyramide

Maslows behovspyramide

Avslutning

Det har blitt typisk norsk å eie og å kjøre elbil. Selv er jeg ikke der pr. januar 2023.

Jeg har ikke noe fastlåst prinsipp om at jeg aldri skal ha elektrisk dreven bil. Om fire-fem år er det vel ikke noen vei utenom å få seg elbil. Innen denne tid håper jeg at en del av «barnesykdommene» både med selve bilene og ladestasjonene har blitt løst. Men fri og bevare meg vel fra å ende opp med bil fra Tesla!

Enn så lenge holder jeg meg til hybrid-biler drevet av kombinasjonen bensin og strøm.

Lenker:

Engelskspråklige lenker:

Bensin og diesel:

Biler og bilpolitikk generelt:

Kinesisk bilindustri:

Hydrogen / ammoniakk:

Tull og tøys – og useriøst – fra Polestar om konkurrenten Toyota:

Flere Toyota-lenker m. m.:

Lenker relatert til Toyota sin satsing på elbiler: