Er Chromebook-maskinene gode og funksjonelle nok?

(Sist oppdatert 21.01.2022 @ 7:06 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Chromebook-logo

Chromebook-logo. Kilde: https://www.google.com/chromebook/

Er Chromebook-maskinene gode og funksjonelle nok, og tilbyr de nødvendige læremuligheter for å klargjøre dagens unge på framtidens arbeidsliv? Ja, det vil jeg absolutt hevde. For folk flest, og gjerne spesielt for dem i skolealder, gjør Chromebook-maskinene en mer enn god nok jobb med å dekke de grunnleggende IKT-behov den typiske bruker måtte ha. At alt dette gjøres til en fordelaktig pris er heller ingen ulempe.

Jeg har tidligere publisert en artikkel om Chromebook-maskiner og Chrome OS. Denne artikkelen du nå leser er på en måte en oppfølgingsartikkel, basert på en debatt jeg havnet i med en Facebook-venn. Det startet med et uskyldig bilde av gaming-møblene vi har kjøpt til vår datter, og endte opp i en relativt heftig diskusjon for og imot Chromebook-maskiner i skolene.

Det du ellers leser her i denne artikkelen har blitt publisert fra en Chromebook-maskin.

Det blir videre mer eller mindre en ordrett gjengivelse av den lille diskusjonen jeg havnet oppi. Alt startet med at jeg delte et bilde på Facebook av de nyinnkjøpte gaming-møblene som vår datter skal nyte godt av. Ingen datamaskin var avbildet, da hun først får denne til sin bursdag om noen dager.

Status-oppdateringen på Facebook som startet diskusjonen for og imot Chromebook relatert til skole.

 

Røpte likevel at pulten ville få selskap av en Chromebook-maskin, og da var debatten i gang:

Kommentar fra venn: Stopper helt opp og ser leeeenge på posten din: Seriøst?!? Selge sjela til Google allerede?

Mitt svar: Ja, sjelen selges til høystbydende. Ble Google og ikke Apple i denne runden.

Min tilleggskommentar i etterkant: Det er et poeng dette med Google. Det er ikke bare-bare å gi fra seg masse personopplysninger etc. til en slik stor og global aktør, med kommersielle hensikter. Imidlertid er vel neppe Google så mye verre enn f. eks. Apple og Microsoft.

Kommentar fra vedkommende sin samboer som har en Chromebook-maskin hun ikke bruker: Kan ikke gjøre så veldig mye mer enn å surfe på nett med den. En pc med Windows kan gjøre så utrolig mye mer.

Min kommentar, der jeg var dum nok å pense inn mot skole: Ellers er jo sannheten den at Chromebook virkelig har vokst seg store innenfor norske skoler. Svært mange kommuner og skoler har valgt å gå for løsningen, ikke minst pga. hyggelige priser og ok funksjonalitet i forhold til prisen..

Kommentar fra venn: Sannheten… Tragedien mener du?

Likeledes når man skal lære kidsa fremtidig databruk er det en fordel å ha mer maskinkraft enn en middels mobiltelefon.

Videre hadde han hentydninger om at de som velger Chromebook / Chrome OS til skoleverket neppe er de mest intelligente eller datakyndige i utgangspunktet, og at det nok mer er “blåruss”-kalkyler som ligger bak valget enn krav om funksjonalitet. Også noen ord om at en Chromebook kan brukes som hammer, men det er neppe det rette redskapet for jobben.

Kommentar fra venn: Hvis Chromebook dekker behovet er det ingen grunn til å velge noe annet. Jeg mener bare at behovet burde vært større i skoler. For forventningene når De Håpefulle kommer i arbeid er adskillig mye større i mange yrker.

Mine kommentarer og svar:

Ser hva du skriver, og er vel ikke særlig enig. Alle skal ikke bli ingeniører eller ha yrker som krever masse regnekraft eller kraftig datautstyr.

Jeg synes et mye større problem er at man i mange år har kjøpt PC-kraft langt over evne. Ser i de jobber jeg har hatt at mange bruker maskinen som en litt avansert skrivemaskin, der de maksimalt utnytter 10 % av kraften og funksjonaliteten til maskinen. Masse penger kastet ut av vinduet på alt for kraftig utstyr og programvare.

I slike sammenhenger er det bra med enklere verktøyer slik som Chromebook. Og dessuten er jo snart alt ute i skyen uansett, hvor lokal maskin nesten mer fungerer som en tynnklient enn en fullverdig PC uansett.

Nå kommer jo koding for fullt i skolen, og det er slettes ikke noe problem å bruke Chromebook til denne opplæringen.

En del grunnleggende innenfor IKT kan man lære uansett om “boksen” heter Windows PC, Mac, iPad, Chromebook eller noe helt annet.

Kommentarer fra venn:

Jeg mener alle elever bør ha tilgang på Windows, Mac og evt andre systemer som er relevant. Utdanningen vi gir folk skal være basert på de beste spådommene om hva fremtiden vil bringe på bordet for dem videre i livet.

Med å gå for ChromeOS så begrenser du læremulighetene betraktelig, men du sparer masse penger. På det eneste stedet man for all del ikke skal spare penger.

Min respons:

Du hevder at elever bør ha tilgang på relevante IKT-systemer, da utdanningen skal være basert på de beste spådommene om hva framtiden vil bringe.

Joda, har hørt slike uttalelser en del ganger før. Imidlertid er jeg sterkt uenig i dette som hevdes her. En elev som starter i 1. klasse nå skal muligens gå godt over 20 år på skole. På disse 20+ årene vil det skje masse endringer uansett. Å henge seg opp i spesifikk teknologi og systemer er etter mitt syn tull og tøys. Det viktigste er å bli fortrolig med teknologien og å kunne nyttiggjøre seg av den, uavhengig av om den heter Windows, MacOS, iOS, Android eller noe helt annet.

Til og med jeg hadde litt «data» eller «EDB» på skolen. Men da lærte vi Brum og WordPerfect tekstbehandling, enkel programmering i BASIC og PASCAL, CP/M som operativsystem, Windows var ikke oppfunnet osv. osv. Likevel har jeg den dag i dag nytte av del grunnprinsipper fra den tid selv om verden har gått videre.

Du skriver også: «Med å gå for Chrome OS så begrenser du læremulighetene betraktelig, men du sparer masse penger. På det eneste stedet man for all del ikke skal spare penger.»

Velkommen til virkeligheten sier nå jeg. Ofte står valget mellom noen avdankede og trege Windows-maskiner som har sett sine beste tider, eller å kunne velge billige systemer slik som Chrome OS. Med Chrome OS kan man kanskje klare å få til 1-til-1 forhold mellom antall datamaskiner og antall elever. Med Windows og andre plattformer blir dette for dyrt.

Selvsagt er det et poeng i at skolene har omfavnet Chrome OS og Chromebook pga. hyggelige priser. Imidlertid hadde ikke en gang skolene valgt denne løsningen hvis funksjonaliteten var så dårlig som du vil ha det til.

Hvordan læremulighetene blir begrenset betraktelig klar jeg ikke helt å forstå meg på. Det er snakk om grunnskoleelever jeg i hvert fall snakker om, dvs. 1.-10. klasse. De skal ikke bli teknologieksperter eller nerder, men de skal bruke teknologi som verktøy i vanlige skolefag. Det er ikke snakk om så høyt nivå at man møter veggen med Chromebook-maskiner eller nettbrett for den del.

Jeg vil vel heller ikke bruke en Chromebook-maskin til «tunge» operasjoner slik som videoredigering, tunge beregninger, 3D og CAD. Imidlertid er det slettes ikke alle av oss som jobber med slike ting eller trenger å lære slikt. Til spesielle formål må man så gjerne velge Windows eller Apple.

Og ca. her stoppet vi diskusjonen før vi ble helt uvenner. Fikk litt deja ju til “gamle” dager og krigene mellom oss Atari ST-eiere og Amiga-eierne på den andre siden.

Det kan her mot slutten også legges til at det stadig kommer oppdateringer av operativsystemet, og mer og mer funksjonalitet gjøres tilgjengelig. Chrome OS og Chromebook er i høyeste grad en levende plattform, hvor det finner sted masse utvikling.

Chromebook og Chrome OS har sine fordeler og ulemper, men jeg står fortsatt inne for at til svært mange brukere dekker disse systemene behovene.

Lenker:

(Innlegg ikke oppdatert i senere tid. Slo imidlertid av kommentarfunksjonene på innlegget januar 2022, da det har vært mange forsøk på innlegging av uønskede kommentarer (spam).)

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Kommentarer er stengt.

  • Spamkommentarer blokkert