Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota

(Sist oppdatert 04.12.2021 @ 18:30 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Vår Toyota Auris

Vår Toyota Auris stasjonsvogn, ny mai 2018.

I mai 2018 la jeg ut følgende status på Facebook:

  • “Tenker på Øystein Sunde sin sang “Engelsk bil”. Trodde aldri jeg skulle kjøpe engelsk bil, men den harde sannhet er at vår Toyota Auris kommer fra akkurat England. Produsert på fabrikken Toyota Motor Manufacturing UK (Burnaston, Derbyshire). Ikke noe særlig japansk over dette!”

Toyota er som kjent opprinnelig et japansk kvalitetsbilmerke, men likevel har de også fabrikker og produktutvikling i Europa. Jeg satser på at bilene som f. eks. bygges i England blir framstillet etter strenge japanske krav til kvalitet, og at ikke slett engelsk arbeidsmoral får råde. Nå har vi vel vår fjerde bil av merket Toyota, og fram til nå har vi vært godt fornøyd.

Vår hovedbil er en Toyota Auris stasjonsvogn fra mai 2018, og denne er som nevnt bygget i England. I tillegg hadde jeg i noen år en “konebil” (lille blå bille) som jeg, Bjørn Roger, benyttet meg av. Denne var av typen Toyota Aygo, 2014-modell. Denne bilen var muligens enda mer tvilsomme, da den var utviklet og produsert i Europa (Tsjekkia) i et samarbeid mellom Citroen, Toyota og Peugeot (av TPCA, Toyota Peugeot Citroën Automobile). Og nå står det ute i garasjen vår en franskbygget bil (Frankrike) til erstatning for Toyota Aygo, i form av en Toyota Yaris Cross.

Jeg nevnte Øystein Sunde og sangen “Engelsk bil“. Velger å gjengi noen humoristiske deler fra denne sangen:

  • Engelsk bil, engelsk bil. Jeg har alltid vært svak for en engelsk bil. Konservativ som en gammal ljå. Ikke rart at’n helst vil stå.
  • Så ble det engelsk bil, engelsk bil. En Vauxhall Victor og nok Dispril. Et tempel for britisk tradisjon. Salig’ er de faste i troen. Jeg hadde Engelsk bil, engelsk bil. Jeg kan’ke noe for det, jeg er anglofil. Men å dytte’n hjem ble et slitt refreng.
  • Jeg hadde engelsk bil, engelsk bil. Med stiv overleppe og et fåret smil. Og regnet høljer og motor’n står. Og vinduspusser’n nekter å gå.
  • Da ble det engelsk bil, engelsk bil. Der satt jeg med motorstopp i venstre fil. Med rumpa opp og med hue ne’. For å finne et svidd rele. Ja, jeg har engelsk bil, engelsk bil. Aldri lenger hjemmefra enn åtte mil. Når jeg starter’n, da brekker nøkkel’n. Og hvis jeg kjører’n i elva, da søkker’n.
  • Engelsk bil, engelsk bil. Nå vet jeg def’nisjonen på en engelsk mil: Det er litt lenger enn en hare hopper. Det er så langt du kommer før det stopper!

Med begrepet engelsk bil tenkes det ofte på nå historiske bilmerker og modeller slik som: Hillmann, Morris, Austin, Rover, Sunbeam, Humber, Talbot (engelsk/fransk), Jensen osv. Altså sære bilmerker med sære og spesielle løsninger, og med så som så kjørekomfort, luksus og kvalitet.

Lakkfarge bil

Du verden så kjedelige folk er med valg av farge på sine biler. Under noen lengre bilturer her på Vestlandet i de senere år har jeg noen ganger tellet hvor mange biler det er mellom hver fargerik bil. Man kan godt ha en rekke på minst 10-15 “kjedelige” biler (i hvert fall minst 8 av 10 biler er biler med kjedelig farge!) før det kommer en i spennende lakkfarger (sterke farger). Mote meg her og der!

Svært mange biler er enten hvite, svarte, grå eller brune. “Nøytrale” biler innenfor gråskalaen som er lite iøynefallende er det spesielt mye av. Selv er jeg i besittelse av en vinrød bil og en kraftig blåfarget bil, så jeg har selv unngått de fargene jeg kaller for kjedelige. Den blå blir etter hvert skiftet ut med en gullfarget (gulfarget) bil, som også ligger utenfor de fargene jeg definerer som kjedelige.

Men nå er visstnok trenden i ferd med å snu:

Ja til et “fargerikt” fellesskap!

Ellers går det mye i stasjonsvogner, SUV-er, elbiler og noen kombi-modeller når det gjelder bilmodeller. Sedan-varianten, som jeg i stor grad vokste opp med, er mer sjelden nå enn tidligere kan det virke som.

 

Vår Toyota-historie så langt:

  • Toyota (Corolla) Verso (2008). Byttet inn i 2016.
  • Toyota Aygo (2014) med “symaskin-motor”. Byttet inn 26.11.2021.
  • Toyota Auris kombi-modell hybrid (2016), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Byttet inn i 2018.
  • Toyota Auris Touring Sports stasjonsvogn hybrid (2018), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Har denne i vårt eie pr. dags dato.
  • Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021, 4 års privatleie.

Vi trengte mer bagasjeplass pga. dagens familiesituasjon, og vi valgte å bytte inn vår Toyota Auris (2016) med en Auris stasjonsvogn i mai 2018. Vår gamle Auris hadde vi kun hatt i ca. 2 år. Neppe det beste tidspunktet vi valgte for å foreta dette byttet, da det kommer en helt ny modell av Auris i slutten av 2018 eller helt i starten av 2019. Imidlertid kunne vi ikke vente på dette. Vi har til og med gått ned en utstyrsgrad fra Style til Sport Vision, og å betale over kr 100′ imellom for å få 26,5 cm ekstra lengde/større bagasjerom er jo ikke akkurat lav og billig cm-pris (ikke god “business”/økonomi).

Bilen er av typen hybrid, men ikke ladbare utgave. Muligens vår siste bil som bruker fossilt drivstoff og som man kan kjøre selv? Det blir nok et stort paradigmeskifte nå etter hvert med omsetning kun av nye biler som kjører på elektriske og/eller hydrogendrevne. Selvkjørende / autonome biler kommer nok også for fullt om ikke så alt for lenge.

Hel-elektriske bil, foreløpig nei takk!

Jeg er personlig IKKE klar for elbil pr. dags dato. Mine ufravikelige krav:

  • En elbil må ha minst like lang rekkevidde (minst 500 km, uavhengig av temperatur, veivalg og værforhold) som en bensindrevet bil med full tank.
  • Det må ikke ta mye mer tid å fylle en elbil (lade) enn det tar å fylle på bensin. Maks 10 minutter kan jeg vente på at ladingen skal fullføres.
  • Nettverket med ladestasjoner må bygges bedre ut, slik at det er like stor tilgjengelighet / tetthet på slike ladestasjoner (med ledige og fungerende / kompatible “pumper” / ladere) som det er pr. dags dato når det gjelder bensinstasjoner.
  • Man må slippe unna lange ladekøer og treffe på mange ladere som ikke virker eller ikke er kompatible med bilen.
  • Bilene må selvsagt være gunstig og konkurransedyktig priset. Luksuriøse bilpriser à la Tesla er langt over min lommebok.
  • De må ha tilsvarende funksjonalitet som sine bensin-fettere.
  • Det må bli slutt på kaoset med ulike standarder for lading / kabelkaos, og likeså ladestasjoner kun forbeholdt utvalgte bilmerker (jf. Tesla).
  • På “offentlige” ladestasjoner må det bli mulig å betale ladingen med vanlig betalingskort (“minibankkort” / VISA / Mastercard). Jeg “finner meg ikke” å betale via mobilregningen (SMS) og/eller egen ladebrikke.
  • Også ekstremt tungvindt at hvis man har anskaffet ladebrikke fra f. eks. NAF og/eller Norsk elbilforening må ladebrikka aktiveres hos de ulike aktørene som tilbyr ladestasjoner (nærmere 15 aktører pr. juli 2021).
  • Å få montert hjemmelader hjemme bør være relativt rimelig og enkelt.
  • Noen økonomiske gevinster og insentiver må foreligge.
  • Ladepris for strøm på offentlige ladestasjoner må være gunstig og helst ganske så lav.
  • Er elbil alltid så miljøvennlig? Strømmen man lader med kan være uren (fossil energi), og det kan også diskuteres hvor miljøvennlig produksjonen er. Spesielt i forbindelse med produksjon av batteriene + kassering av biler kan det stilles noen spørsmålstegn ved miljøvennligheten / miljøgevinsten.
  • Er batteriteknologien strengt tatt moden nok for slike kjøretøyer? Hva med levetiden på batteriene og resirkuleringen (miljøvern) av dem?
  • Kan man være garantert lang levetid på batteriene (gjerne gjennom garantiordninger), slik at man ikke plutselig får en overraskende regning på flere hundretusen for å skifte batterier på en halvgammel elbil?
  • Vil det norske strømnettet virkelig klare å ta unna all lading av elbiler, hvis dette blir allemannseie for alle i hver eneste by og bygd i Norge? Og vil det være nok klima- og miljøvennlig strøm tilgjengelig?
  • En seriøs og dyktig lokal forhandler med et godt serviceapparat er et absolutt krav.

Nå har jeg jeg vel heller ikke råd til å kjøpe ny bil akkurat nå, og jeg har vel heller ikke strengt tatt behov for å skifte ut noen av våre to biler pr. nå. (Våre biler er altså: Toyota Aygo fra 2014 og Toyota Auris fra 2018, begge med relativt lav kilometerstand pr. dags dato.)

Jeg ser ikke helt bort fra at vårt neste bil også blir av merket Toyota, og Toyota har heller ikke enn så lenge kommet med noen “vanlige” hel-elektriske personbiler. Hybrid er de flinke på, men de har holdt litt igjen med å tilby rene elbiler. Har imidlertid forstått at det kommer etter hvert, og da blant annet Toyota bZ4X som nok blir alt for dyr for min lommebok. Disse Toyota-faktaene bidrar også til at jeg neppe kjøper noen elbil her og nå.

Undersøkelse i 2021 viser visstnok at det er store forskjeller mellom by (sentrale strøk) og land (distriktene), med stor motstand mot elbiler i distriktene. Elbiler er mer eller mindre et by-fenomen. Sånt sett passer det bra at jeg er noe skeptisk mot elbil, i og med at jeg bor på landsbygda.

Lille Norge med sin biltrafikk kan ikke redde verden fra klima- og miljøkrise. Det vi gjør blir som en liten og ubetydelige fis i havet. Vi nordmenn kjøper ikke mer enn 0,7 % av bilene som lages globalt, og kun ca. 3-5 % av bilene som lages i verden i år (2021) er elbiler med batterier. Konvensjonelle bensin- og dieselmotorer – inkludert hybrid – velges av 95 % av bilkjøperne i vår verden. Riktignok velger nærmere 60 % av nybilkjøperne elbiler år 2021 her i lille Norge.

Selv eier jeg ikke skam i livet. Jeg føler ingen skam eller dårlig samvittighet for å kjøre rundt med bensindrevet bil. Jeg lar meg ikke tvinge til å kjøpe elbil før jeg er klar for det.

Selv hadde jeg en stund troen på at personbiler drevet av hydrogen kunne være framtiden og noe å satse på – også privat på sikt. Toyota var tidlig ute med å lansere en slik bil. Nå ser dette ut til å være et litt dødfødt prosjekt, da det har blitt tilnærmet ingen tilgjengelighet på fyllestasjoner for hydrogen. Etter en eksplosjon i en bensinstasjon på Østlandet som også tilbød hydrogenfylling (hvor brannen / eksplosjonen startet i hydrogendelen) har tilgangen på fyllemuligheter blitt totalt strupet, uten at noen satser (tør å satse) videre på dette her i Norge.

Pr. sommeren 2021: Nå er det vel muligheter for å fylle hydrogen igjen, men det forutsetter at man bor i Oslo / Oslo-området. Det finnes ikke fylle-muligheter i distrikts-Norge.

 

Vi kjøpte vår Toyota mens modellen ennå hadde navnet Auris. Etter den tid har Auris-navnet gått ut og blitt erstattet av det “gode gamle” Corolla-navnet. Imidlertid blir nok også den nye modellen produsert på europeiske fabrikker, f. eks. i England.

Som vår andre bil (“konebil”) hadde vi i noen år en Toyota Aygo, som endte opp med å bli mannens / undertegnedes (Bjørn Roger) transportmiddel for å komme seg på jobb:

Bil nummer to, vår Toyota Aygo, fotografert utenfor huset på Flatraket i 2014. Bilen var ny da.

 

Bilmerket Toyota er vi godt fornøyd med, men jeg håper for deres del at de ikke blir bilbransjens svar på fotobransjens Kodak. Det jeg mener med dette er at Toyota er lovlig seint ute med rene elbiler, dvs. trege med å tilpasse seg til det rådende markedet og den teknologiske utviklingen. De har satset mye på hybrid-teknologi, men de har så langt ikke gjort mye for å lansere rene elbiler eller nullutslippsbiler (riktignok lansert hydrogendrevne biler, men dette har ikke tatt helt av!). Batteriteknologien er neppe helt moden ennå, men likevel selges det masse elbiler (spesielt her i Norge) i et voksende marked hvor Toyota er totalt fraværende fra pr. dags dato (2020).

Svaret ble JA: Kanskje jeg i løpet av 2021 skifter ut lille blå bille, men da vurderer jeg faktisk å gå for privatleie (leasing). Dumt i disse tider å legge ned masse penger i en ny Toyota drevet med fossilt drivstoff. Toyota Yaris Cross ser litt kul ut, og kunne muligens ha vært en ok bil for meg til transport fram og tilbake mellom hjemme og jobb + litt jobbkjøring. Som jeg også skrev som kommentar via Toyota sin Facebook-side om bilmodellen: “Takk og pris for en slik bil for oss som ikke ønsker helelektriske bil…” Hvis jeg hadde vært enda mer bemidlet enn det jeg er kunne også Lexus – Toyotas luksusmerke – ha vært et aktuelt valg.

Ja, nå har jeg satt i bestilling en Toyota Yaris Cross via privatleie (4 år). Det blir nok siste bensindrevne bil (riktignok hybrid) her i huset. Slik ser den ut:

Toyota Yaris Cross. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

Det er avbildet farge og utstyrsgrad jeg har valgt å sette i bestilling, inkludert AWD-i. Forventet levering først i november desember 2021. Grad og type: Toyota Yaris Cross Executive Bi-Tone SUV personbil 5d 1.5 bensin hybrid automat AWD-i med fargene 22VS Brass Gold Metallic (5C2) / Black (202).

Min Facebook-kommentar i forbindelse med bestilling:

Min Facebook-kommentar om Toyota Yaris Cross, i forbindelse med at bilen har blitt bestilt. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

I tekstformat: “Elbil, nei fysj og fy! Her går det i bensin til ‘the bitter end’. Forhåpentligvis får jeg en slik i garasjen – Toyota Yaris Cross AWD hybrid – innen jeg blir 50 år i november. (Bil har blitt bestilt. Estimert levering først i oktober / november desember 2021. Skal erstatte lille blå bille – Toyota Aygo.)”

Nå prøver jo myndighetene via sin avgiftspolitikk å tvinge oss bort fra bensinbiler og over på elbiler, så dette blir muligens kanskje min siste nye bensindrevne bil. Sånt sett greit å ha bilen på privatleie (leasing) i stedet for å kjøpe den. “Time will show / tell” hva framtiden bringer.

Litt kritikk av Toyota:

Jeg kommer ikke utenom dette med leveranse og leveringstid. Helt i slutten av juni ble bil av typen Toyota Yaris Cross bestilt. Siste status om forventet levering er dette: “Pr i dag (e-post 13.09.2021) ser det ut som bilen din kommer litt ut i desember – men det er tidlig å si noe 100 %.” Og pr. 1. november 2021 sier lokal leverandør: “Vi har pr i dag en forventet levering i månedsskiftet november / desember 😊” Hvis man pr. 31.10.2021 går inn på Toyota sin nettside og later som om man skal bestille en slik bil: “Levering om 38 uker”. (Pr. 10.11.2021 har forventet leveringstid sunket ned til “bare” 36 uker.)

ALTSÅ: TRETTIÅTTE UKER! Dette er ALT FOR LANG LEVERINGSTID, selv om det har vært korna og mangel på mikrochiper! Muligens Toyota ikke burde ha oversolgt og markedsført bilmodellen så hardt, hvis de ikke er i stand til å produsere og levere. Forhåndsreservasjon av bil – slik som jeg bet på – var i hvert fall bare unødvendig tullball.

Toyota Nordfjord, min lokale Toyota-forhandler: Toyota Yaris Cross-reklame pr. 29. september 2021.

 

Endelig er byggingen eller produksjonen av min Toyota Yaris Cross fullført der nede i Frankrike:

Endelig! Tirsdag 26.10.2021 meldes det at min Toyota Yaris Cross er ferdig montert / bygget, og at den forlater fabrikken.

 

Sjekket status på nytt 14.11.2021, hvor det står å lese:

Leveransestatus på min bestilte Toyota Yaris Cross pr. 14.11.2021.

 

Lokal forhandler har fått inn demonstrasjonsbil av typen Toyota Yaris Cross. Jeg har sett på bilen med egne øyne utvendig, men så langt har jeg ikke gjort noen framstøt for å få lov til å prøvekjøre den. Tenker jeg kan vente til jeg selv får bilen min i hende. Ei bekjent i Egersund har prøvekjørt bilmodellen, og hun har rapportert følgende om testrunden:

  • God kjørekomfort.
  • Gode seter.
  • Var vanvittig lett på rattet.
  • Digget allround-kameraet (360 graders panorama kamera) når en skal rygge. Så bilen som om der fløy en drone over bilen og filmet.

(Vedkommende har etter prøvekjøringen selv lagt inn bestilling på en slik bil. Stoler på hennes vurderinger om ta jeg har noe bra i vente.)

Og fra en kommentar fra en fremmed på Toyota Norge sin Facebook-side:

  • “Ligger som limt i svingene, kommer fort opp i fart og for en oversikt!”

Har også lest følgende rundt forbi på nettet om bilmodellen:

  • Tilbyr god kjørestilling, gode seter, bra oversikt til alle sider, elegant og behagelig ratt, rattfunksjoner som er lette å betjene.
  • Bra utstyrt i forhold til sin klasse.
  • Svært lettkjørt bil i god Toyota-tradisjon.

Jeg har også notert meg at enkelte gir bilmodellen det glatte lag: Det rettes kritikk mot at det ikke er en elbil, høy pris, veistøy, svak motor, for liten, støyende motor osv. Jeg velger å tro at slike klagere er litt vel storforlangende overfor en slik bil som dette. Tenker jeg ikke gidder å ta slik kritikk seriøst. Alt i alt har jeg stor tro på bilmodellen, men Toyota overdriver markedsføringen og overselger i forhold til sin reelle leveranse-/produksjonskapasitet.

Endelig har jeg fått levert bilen (26.11.2021), med kallenavnet lille gullegg:

Min egen Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021.

 

Det finnes snart en app for alt, og selvsagt finnes det en app relatert til Yaris Cross-bilen, hvor en god del info. er tilgjengelig og enkelte ting kan styres ifra:

App-en MyT og min Toyota Yaris Cross.

 

 Første erfaringer med Toyota Yaris Cross

Etter å ha hatt bilen i ca. en uke (pr. 03.12.2021) kommer jeg opp med en liste over mine første erfaringer – positive og negative – relatert til Toyota Yaris Cross:

Positive sider / fordeler:

  • Kult design.
  • Passe størrelse etter min smak.
  • God kjørekomfort.
  • Gode seter og god sittestilling.
  • Sitter passe høyt og man har god oversikt over det som skjer utenfor (ikke minst pga. kameraløsningen).
  • Velutstyrt i sin klasse.
  • Masse sikkerhetsfunksjoner.
  • Topp med AWD for framkommelighetens del på vinterglatte norske veier.
  • App-en MyT er kjekk til å få oversikt og “kontroll” over bilen.
  • Takk og pris (ikke-ladbar) hybrid bensinmotor med noe EV-drift, og ikke en ren elbil.
  • Praktisk med “skiluka” i baksetet som gjør det mulig å transportere lange ting inni bilen.
  • En mer avansert og funksjonsrik cruise control (fartsholder) enn jeg har hatt tidligere.
  • En god del slektskap med RAV 4, noe som bare er bra.
  • Lavt bensinforbruk.
  • En Toyota, som bør bety kvalitet og lite med problemer!
  • (Ikke direkte relatert til bilen: Seriøs og dyktig lokal merkeforhandler, som tilbyr nødvendig service og oppfølging i etterkant.)

Negative side / ulemper:

  • Noe veistøy.
  • Noe “masete” motor hvis den må jobbe hardt.
  • Noe svak motor.
  • Ikke strømuttak til disposisjon for dem i baksetet.
  • Manuelt rullegardin i tak (panoramaglasstak).
  • Høy pris i forhold til bilstørrelse og motorstørrelse.
  • Bagasjerommet er noe lite. (Men i småbilklassen er det muligens ikke så lite.)
  • Noen knapper (varme i ratt, varmetråder vindu bak osv.) knotete plassert.
  • Lang leveringstid.
  • Usikker på om det er en fordel eller ulempe: Bilen er bygget / produsert i Europa (Frankrike).

Alt i alt et bra og fornuftig bilvalg, hvor produktet absolutt lever opp til forventningene mine.

 


 

Del av statistikken

Rett før innlevering av gamlebilen mai 2018 ble jeg uheldigvis del av denne statistikken:

Altså: Noen bulker annen persons bil og stikker av uten å gjøre opp for seg, f. eks. legger ikke igjen noen lapp eller sjekker opp hvem som eier bilen og tar telefonisk kontakt i etterkant.

Deler konas småsinte Faceboook-kommentar fra 18. mai 2018: “No er eg eitrande sinte!!! Etter ein kort handletur i Måløy kom eg tilbake til bulk i bilen vår. Det er greit at folk er uheldige, men syns folk kan være ærlige og ordne opp. Skade til ca kr 14.000,- er ikkje greit å stikke i frå. Bilen vår stod utforbi Måløy brygge frå ca kl 10.00- 11.30 i dag. Forsatt sjans til å rydde opp om nokon har sett kven som gjorde det.”

Irriterende å måtte ta denne utbedringskostnaden på egen kappe, når det tross alt er andre som har påført bilen skader og vi er helt uskyldige. Bilen stod parkert på en oppmerket parkeringsplass osv. Ble politianmeldt, men gjerningsmannen/kvinnen vil neppe bli funnet.

Oppdatering pr. juli 2021: Registrerer at bilen kjøpt i 2018 både begynner å få en del små-bulker og riper i lakken / karosseriet. Også disse har blitt påført bilen av andre enn oss selv, og uten at jeg / vi til dags dato har blitt kontaktet av den / de ansvarlige for å ha gitt vår bil skader. Det er ikke snakk om de store skadene (lakk noenlunde intakt, så neppe stor fare for rust), men det er likevel irriterende!

Nei, det gode og ærlige mennesket finnes vel tilnærmet ikke. Respekten for andres eiendeler står ikke høyt i vår befolkning, vi moralske mennesker!

 

Jeg er avhengig av å kunne kjøre bil til butikk og jobb. Imidlertid er jeg ikke all verdens opptatt av bil, og jeg er slettes ingen “handyman” eller mekaniker som kan skru bil. Jeg må ha en driftssikker bil som ikke gir meg masse kluss og dyre verkstedsregninger. Det lengste min bilinteresse går er at jeg synes det kan være kjekt å se programmet “Top Gear” på BBC eller “The Grand Tour” på Amazon.com Prime Video.

Nei takk til overvåkning i regi av forsikringsselskapet

“Smart” bilforsikring hvor en “dings” blir montert i bilen hvor forsikringsselskapet kan følge med på bilkjøringen (kjøredata i sanntid overføres til app på mobil for deretter å bli lastet opp til selskapet) er helt uaktuelt for meg å ta i bruk. Jeg lar ikke et forsikringsselskap overvåke meg på en slik måte. Jeg ønsker ikke at et forsikringssystem skal vurdere min bilkjøring via et poengsystem som igjen påvirker forsikringspremien ut fra om man kjører aggressivt eller forsiktig.

I denne artikkelen skriver jeg også noen ord om Toyota Yaris Cross. I praksis har jeg vel der delvis solgt sjelen min til Toyota. Denne bilen overvåker hvor bilen er, hvor jeg kjører, beregner ecoscore osv. osv. Og alt dette har både jeg som kunde tilgang på, og ikke minst Toyota sentralt. Får bare stole på at de ikke misbruker eller bruker denne informasjonen til noe ondsinnet overvåkning hos Toyota.

 

Som sagt er vi i hovedsak godt fornøyde Toyota bileiere. Det eneste jeg kan si er noe negativt med Toyota Auris er at det ikke er noen god vinterbil. Dessuten er slike biler ikke helt fornøyd med vestlandsværet, da sensorfeil oppstår. Se eventuelt mer om dette i lenke til slutten i denne artikkelen. Det er også greit å ha en relativt lokal leverandør og merkeverksted å forholde seg til (ca. 14 km til forhandleren).

Til og med bytting til/fra vinterdekk er et problem (publisert på Facebook 18. oktober 2016, delt på nytt oktober 2020):

Toyota med varselsystem for dekktrykk (dekktrykk-sensor).

 

EGENTLIG vil de tydeligvis ikke at kundene skifter dekk selv. Heldigvis fikk jeg hjelp fra den lokale bilforhandleren (merkeforhandleren), som sa hva jeg skulle gjøre for å nullstille / endre mellom dekk-settene. Prosedyren står IKKE beskrevet i manualen til bilen. Der står det kun hvordan man skal trykke (en knapp i hanskerommet) for å kalibrere lufttrykket i det dekksettet som står på bilen i utgangspunktet. (Visstnok et EU-krav at nyere biler skal være utstyrt med en slik dekktrykk-sensor.)

Vinterdekk og store biler

På vinteren brukes selvsagt vinterdekk på privaten, men det er for min del snakk om piggfrie vinterdekk. Jeg har i mitt “syndige liv” som bilfører på fast basis kun kjørt biler med piggfrie vinterdekk. Selv er jeg skeptisk til og stoler ikke på piggdekk, og jeg har heller ikke nok kompetanse og/eller erfaring med å kjøre på slike dekk. De få gangene jeg har lånt biler med piggdekk på har jeg ikke følt meg særlig høy i hatten på glatte veier.

Dette med valget av piggfrie dekk i stedet piggdekk har selvsagt mye med vane og erfaringer å gjøre, og jeg er fullt klar over at på enkelte fører er piggdekk best. Imidlertid har piggfrie dekk fungert helt fint på vinterføre i de årene jeg har kjørt bil (siden 1989). I og med jeg bor på Vestlandet er det sjeldent føre hvor piggdekk hadde vært tingen. Alt i alt er det få dager med snø, is, slaps og glatt her. Er heller ikke avhengig av å kjøre på vanskelige vinterveier.

Jeg har latt førerklasse C1 (lett lastebil) løpe ut, og jeg har aldri tatt BE (personbil med tilhenger). Det får være bra nok med muligheter for å kjøre vanlig personbil. Ser selv ikke noe behov for å kunne kjøre rundt med “store drog” av noen biler, det være seg mindre lastebiler eller store tilhengere. Campingvogn eller bobil (grøss og gru!) vil jeg i hvert fall ikke ha!

 

Generelt er jeg noe skeptisk til og ikke glad i europeiske biler og bilmerker. Jeg liker dem rett og slett ikke, uten å ha noe objektivt og håndfast å komme med. Selv vil jeg ha bil fra bilmerker med opprinnelse i Asia, det være seg Japan eller Sør-Korea pr. dags dato (og muligens Kina på sikt). Imidlertid har jo også slike bilfabrikanter ofte fabrikker i Europa. Amerikanerne kan også ha sine biler i fred for meg.

Pampe-biler fra produsenter slik som Mercedes og Tesla står jeg gladelig over. Hvis jeg noensinne får lyst til å kjøpe meg en slik pampebil håper jeg at noen får meg tvangsinnlagt på sinnssykehus! VW liker jeg heller ikke, og det samme gjelder for amerikanske biler / bilmerker. BMW har jeg litt mer sans for, men ikke nok til at jeg velger å gå for dette merket. Hvis jeg skulle hatt bil fra et dyrere merke hadde jeg nok valgt meg Lexus, dvs. Toyota sitt bilmerke for luksusbiler.

I forbindelse med pampebiler kan og børstraktorer nevnes. Opprinnelig var det da snakk om biler av typen Mercedes-Benz G-klasse / GL (Mercedes Geländewagen). Imidlertid kan kategorien godt utvides til å inneholde andre sosse-SUV-er eller kjempe-SUV-er fra f. eks. BMW, Audi og Range Rover. Kanskje bør det også ryddes plass til de dyrere Tesla-modellene (f. eks. elbilen Model X) innenfor kategorien. Som oftest er det snakk om forvokste SUV-er (jeeper) med høy pris, høy bakkeklaring, gode egenskaper i terrenget og firehjulstrekk, men hvor bilene i praksis som oftest bare benyttes på alminnelig landevei eller i by av de bemidlede eierne sine.

For tiden er det Toyota det går i hos oss. Tidligere har vi vært borti både Mazda, Hyundai, VW og Subaru. Selv om vår Toyota er produsert i Europa tenker jeg likevel at det er et driftsstabilt og greit bilmerke å ha i vår besittelse i kommende tider. Jeg får vel bare akseptere og leve med at jeg har en “engelsk bil” (og snart fransk bil) som Øystein Sunde synger om.

Fransk bil av merket Toyota

Sukk! Fra vondt til verre! Lille blå bille – Toyota Aygo (produsert i Tsjekkia) – vurderes skiftet ut. Vurderer å gå for Toyota Yaris Cross, og denne er bygget i Frankrike. Oppdatering: Valget er tatt, og det blir en Toyota Yaris Cross på oss. Fra tsjekkisk og engelsk bil til fransk bil….

Får supplere med enda mer av teksten fra Øystein Sunde-sangen:

Men franskmenn lager de rareste biler
Som ruster og skrangler og lekker som siler
Jeg satt igjen til slutt med en våt sigar
Og en bag full av verktøy som ingen andre har

Jeg får bare krysse fingrene for at Toyota holder kontroll på franskmennene i forbindelse med bilproduksjonen. Jeg vil ikke ha en sær fransk bil (eller hel-ekte europeisk bil for den saks skyld) i mitt hus eller garasje!

Nok en nasjon og nasjonalitet kan sannsynligvis blandes inn: Selve motoren og hybrid-systemet til bilen blir visstnok produsert i Polen. Polen , polakker og polske arbeidere er også involvert i byggingen av den “japanske” Toyota-en, ja.

I en annen setting har jeg latterliggjort 4WD / AWD-biler / bileiere. Hvis det blir Toyota Yaris Cross på meg vil det bli med firehjulstrekk. Nok et prinsippbrudd og fall fra min side!

 

Alt i alt har biler av merket Toyota vært et hyggelig bekjentskap for vår del. Bilene har vist seg å være ganske så problemfrie samt gi mye bil for pengene, og den lokale forhandleren gir oss også god service. Ser ikke bort at det også i fortsettelsen blir flere biler av merket Toyota for vår del.

Lenker:

Toyota Yaris Cross-lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert