Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota

(Sist oppdatert 26.09.2022 @ 18:38 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Vår Toyota Auris

Vår Toyota Auris stasjonsvogn, ny mai 2018.

Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota, men IKKE elbil!

I mai 2018 la jeg ut følgende status på Facebook:

  • “Tenker på Øystein Sunde sin sang “Engelsk bil”. Trodde aldri jeg skulle kjøpe engelsk bil, men den harde sannhet er at vår Toyota Auris kommer fra akkurat England. Produsert på fabrikken Toyota Motor Manufacturing UK (Burnaston, Derbyshire). Ikke noe særlig japansk over dette!”

Toyota er som kjent opprinnelig et japansk kvalitetsbilmerke, men likevel har de også fabrikker og produktutvikling i Europa. Jeg satser på at bilene som f. eks. bygges i England eller Frankrike blir framstillet etter strenge japanske krav til kvalitet, og at ikke slett engelsk arbeidsmoral eller fransk særhet får råde. Nå har vi vel vår fjerde bil av merket Toyota, og fram til nå har vi vært godt fornøyd.

Vår hovedbil er en Toyota Auris stasjonsvogn fra mai 2018, og denne er som nevnt bygget i England. I tillegg hadde jeg i noen år en “konebil” (lille blå bille) som jeg, Bjørn Roger, benyttet meg av. Denne var av typen Toyota Aygo, 2014-modell. Denne bilen var muligens enda mer tvilsomme, da den var utviklet og produsert i Europa (Tsjekkia) i et (nå avviklet) samarbeid mellom Citroen, Toyota og Peugeot (av TPCA, Toyota Peugeot Citroën Automobile). Og nå står det ute i garasjen vår en franskbygget bil (Frankrike) til erstatning for Toyota Aygo, i form av en Toyota Yaris Cross.

Jeg nevnte Øystein Sunde og sangen “Engelsk bil“. Velger å gjengi noen humoristiske deler fra denne sangen:

  • Engelsk bil, engelsk bil. Jeg har alltid vært svak for en engelsk bil. Konservativ som en gammal ljå. Ikke rart at’n helst vil stå.
  • Så ble det engelsk bil, engelsk bil. En Vauxhall Victor og nok Dispril. Et tempel for britisk tradisjon. Salig’ er de faste i troen. Jeg hadde Engelsk bil, engelsk bil. Jeg kan’ke noe for det, jeg er anglofil. Men å dytte’n hjem ble et slitt refreng.
  • Jeg hadde engelsk bil, engelsk bil. Med stiv overleppe og et fåret smil. Og regnet høljer og motor’n står. Og vinduspusser’n nekter å gå.
  • Da ble det engelsk bil, engelsk bil. Der satt jeg med motorstopp i venstre fil. Med rumpa opp og med hue ne’. For å finne et svidd rele. Ja, jeg har engelsk bil, engelsk bil. Aldri lenger hjemmefra enn åtte mil. Når jeg starter’n, da brekker nøkkel’n. Og hvis jeg kjører’n i elva, da søkker’n.
  • Engelsk bil, engelsk bil. Nå vet jeg def’nisjonen på en engelsk mil: Det er litt lenger enn en hare hopper. Det er så langt du kommer før det stopper!

Med begrepet engelsk / britisk bil tenkes det ofte på nå historiske bilmerker og modeller slik som: Hillmann, Morris, Austin, Sunbeam, Humber, Talbot (engelsk/fransk), Jensen, TVR, MG, Reliant, Mini, DeLorean (DMC) osv. Flere av disse er i mine øyne katastrofe- og fiaskobilmerker. Altså sære bilmerker med sære og spesielle løsninger, og med så som så kjørekomfort, luksus og kvalitet. Noen har (heldigvis!) gått inn, noen har flagget ut produksjonen og noen har blitt kjøpt opp av større grupper.

Engelsk / britisk bilindustri har også presentert diverse sportsbiler, SUV-er og luksuriøse biler i form av merker slik som: Lotus, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Rover, Morgan, Rolls-Royce, Bentley osv. Noen av disse har vel vært tilnærmet ok biler, selv om de har kommet fra Storbritannia.

Lakkfarge bil

Du verden så kjedelige folk er med valg av farge på sine biler. Under noen lengre bilturer her på Vestlandet i de senere år har jeg noen ganger tellet hvor mange biler det er mellom hver fargerik bil. Man kan godt ha en rekke på minst 10-15 “kjedelige” biler (i hvert fall minst 8 av 10 biler er biler med kjedelig farge!) før det kommer en i spennende lakkfarger (sterke farger). Mote meg her og der!

Svært mange biler er enten hvite, svarte, grå eller brune. “Nøytrale” biler innenfor gråskalaen som er lite iøynefallende er det spesielt mye av. Selv er jeg i besittelse av en vinrød bil og en gulfarget (gull) bil, så jeg har selv unngått de fargene jeg kaller for kjedelige. Tidligere hadde jeg i flere år en iøynefallende blå bil, som også var alt annet en kjedelig.

Men nå er visstnok trenden i ferd med å snu:

Ja til et “fargerikt” fellesskap!

Som det framgår av dette innlegget har vi for tiden biler av merket Toyota. Og denne produsenten har ikke alltid det største utvalget – eller de mest spenstige valgene – å tilby når det gjelder lakkfarge. De har ofte mange “kjedelige” og “safe” farger i sitt sortiment.

Ellers går det mye i SUV-er, elbiler, stasjonsvogner og noen kombi-modeller når det gjelder bilmodeller. Sedan-varianten, som jeg i stor grad vokste opp med, er mer sjelden nå enn tidligere kan det virke som.

 

Vår Toyota-historie så langt:

  • Toyota (Corolla) Verso (2008). Byttet inn i 2016.
  • Toyota Aygo (2014) med “symaskin-motor”. Byttet inn 26.11.2021.
  • Toyota Auris kombi-modell hybrid (2016), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Byttet inn i 2018.
  • Toyota Auris Touring Sports stasjonsvogn hybrid (2018), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Har denne i vårt eie pr. dags dato.
  • Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021, 4 års privatleie.

Forut for Toyota-rekken: Mazda 323 (fars bil), Mazda 626, Hyundai Matrix og Subaru Justy (min kones bil, skikkelig drittbil med elendig kjørekomfort og null utstyr).

Vi trengte mer bagasjeplass pga. dagens familiesituasjon, og vi valgte å bytte inn vår Toyota Auris (2016) med en Auris stasjonsvogn i mai 2018. Vår gamle Auris hadde vi kun hatt i ca. 2 år. Neppe det beste tidspunktet vi valgte for å foreta dette byttet, da det kommer en helt ny modell av Auris i slutten av 2018 eller helt i starten av 2019. Imidlertid kunne vi ikke vente på dette. Vi har til og med gått ned en utstyrsgrad fra Style til Sport Vision, og å betale over kr 100′ imellom for å få 26,5 cm ekstra lengde/større bagasjerom er jo ikke akkurat lav og billig cm-pris (ikke god “business”/økonomi). (Etter vårt kjøp har Toyota forlatt Auris-navnet og gått tilbake til Corolla-navnet på denne bilserien.)

Bilen er av typen hybrid, men ikke ladbare utgave. Muligens vår siste bil som bruker fossilt drivstoff og som man kan kjøre selv? Det blir nok et stort paradigmeskifte nå etter hvert med omsetning kun av nye biler som kjører på elektriske og/eller hydrogendrevne. Selvkjørende / autonome biler kommer nok også for fullt om ikke så alt for lenge.

Hel-elektriske bil, foreløpig nei takk!

Rekkeviddeangst og behovet for doktorgrad for å forstå seg på de ulike offentlig tilgjengelige ladestasjonene, nei takk!

Jeg er personlig IKKE klar for ren elbil (EV = Electric Vehicle) pr. dags dato. Mine ufravikelige krav:

  • Kjøp av elbil er et fenomen for rikinger, dvs. statussymbol. Dette “gamet” vil ikke jeg delta i før man må.
  • Barnesykdommer – og alvorlige feil og svakheter med teknologien – må bort!
  • En elbil må ha minst like lang rekkevidde som en bensindrevet bil med full tank (minst 500-600 km, relativt uavhengig av temperatur, veivalg og værforhold).
  • Det må ikke ta mye mer tid å fylle en elbil (lade) enn det tar å fylle på bensin. Maks 10 minutter kan jeg vente på at ladingen skal fullføres.
  • Nettverket med ladestasjoner må bygges bedre ut, slik at det er like stor tilgjengelighet / tetthet på slike ladestasjoner (med ledige og fungerende / kompatible “pumper” / ladere) som det er pr. dags dato når det gjelder bensinstasjoner.
  • Man må slippe unna lange ladekøer og treffe på mange ladere som ikke virker eller ikke er kompatible med bilen.
  • Bilene må selvsagt være gunstig og konkurransedyktig priset. Luksuriøse bilpriser à la Tesla er langt over min lommebok.
  • Produksjonskostnadene – og sluttprisen ut til oss sluttkunder – må betydelig ned!
  • De må ha tilsvarende funksjonalitet som sine bensin-fettere.
  • Det må bli slutt på kaoset med ulike standarder for lading / kabelkaos, og likeså ladestasjoner kun forbeholdt utvalgte bilmerker (jf. Tesla).
  • På “offentlige” ladestasjoner må det bli mulig å betale ladingen med vanlig betalingskort (“minibankkort” / VISA / Mastercard). Jeg “finner meg ikke” å betale via mobilregningen (SMS) og/eller egen ladebrikke.
  • Å kunne betale med vanlig bankkort på ladestasjonene er et minimum, og man må slippe å måtte registrere seg hos hver enkelt av de mange leverandørene av offentlige ladere.
  • Også ekstremt tungvindt at hvis man har anskaffet ladebrikke fra f. eks. NAF og/eller Norsk elbilforening må ladebrikka aktiveres hos de ulike aktørene som tilbyr ladestasjoner (nærmere 15 aktører pr. juli 2021).
  • Å få montert hjemmelader hjemme bør være relativt rimelig og enkelt.
  • Noen økonomiske gevinster og insentiver må foreligge.
  • Ladepris for strøm på offentlige ladestasjoner må være gunstig og helst ganske så lav.
  • Er elbil alltid så miljøvennlig? Strømmen man lader med kan være uren (fossil energi), og det kan også diskuteres hvor miljøvennlig produksjonen er. Spesielt i forbindelse med produksjon av batteriene + kassering av biler kan det stilles noen spørsmålstegn ved miljøvennligheten / miljøgevinsten.
  • Er batteriteknologien strengt tatt moden nok for slike kjøretøyer? Hva med levetiden på batteriene og resirkuleringen (miljøvern) av dem?
  • Kan man være garantert lang levetid på batteriene (gjerne gjennom garantiordninger), slik at man ikke plutselig får en overraskende regning på flere hundretusen for å skifte batterier på en halvgammel elbil?
  • Vil det norske strømnettet virkelig klare å ta unna all lading av elbiler, hvis dette blir allemannseie for alle i hver eneste by og bygd i Norge? Og vil det være nok klima- og miljøvennlig strøm tilgjengelig?
  • En seriøs og dyktig lokal forhandler med et godt serviceapparat er et absolutt krav.

Selv foretrekker jeg velutprøvd og moden motorteknologi gjennom (hybrid) bensinmotor, i stedet for å velge ren elbil med mer umoden og ikke ferdigutviklet teknologi. Nå har jeg jeg vel heller ikke råd til å kjøpe ny bil akkurat nå, og jeg har vel heller ikke strengt tatt behov for å skifte ut noen av våre to biler pr. nå. (Våre biler er altså: Toyota Yaris Cross fra 2021 på privatleie og Toyota Auris fra 2018 kjøpt og betalt, begge med relativt lav kilometerstand pr. dags dato.)

Jeg ser ikke helt bort fra at vårt neste bil også blir av merket Toyota, og Toyota har heller ikke enn så lenge kommet med noen “vanlige” hel-elektriske personbiler. Hybrid er de flinke på, men de har holdt litt igjen med å tilby rene elbiler. Har imidlertid forstått at det kommer etter hvert, og da blant annet Toyota bZ4X som nok blir alt for dyr for min lommebok. Disse Toyota-faktaene bidrar også til at jeg neppe kjøper noen elbil her og nå.

Facebook-status pr. 29.05.2022 om høye bensinpriser og elbil.

 

Selvsagt er jeg kjent med at en rekke bilprodusenter er i ferd med eller i løpet av noen få år helt skal fase ut leveransen av nye bensin- og dieselbiler (fossilt drivstoff). Ingen tvil hvor veien går framover, mot nullutslippsbiler (elektriske og muligens hydrogendrevne).

Undersøkelse i 2021 viser visstnok at det er store forskjeller mellom by (sentrale strøk) og land (distriktene), med stor motstand mot elbiler i distriktene. Elbiler er mer eller mindre et by-fenomen. Sånt sett passer det bra at jeg er noe skeptisk mot elbil, i og med at jeg bor på landsbygda.

Lille Norge med sin biltrafikk kan ikke redde verden fra klima- og miljøkrise. Det vi gjør blir som en liten og ubetydelige fis i havet. Vi nordmenn kjøper ikke mer enn 0,7 % av bilene som lages globalt, og kun ca. 3-5 % av bilene som lages i verden i år (2021) er elbiler med batterier. Konvensjonelle bensin- og dieselmotorer – inkludert hybrid – velges av 95 % av bilkjøperne i vår verden. Riktignok velger nærmere 60 % av nybilkjøperne elbiler år 2021 her i lille Norge.

Selv eier jeg ikke skam i livet. Jeg føler ingen skam eller dårlig samvittighet for å kjøre rundt med bensindrevet bil. Jeg lar meg ikke tvinge til å kjøpe elbil før jeg er klar for det. Er jeg storforlangende og kravstore? Nei, så langt derifra. Jeg godtar rett og slett ikke at vi skal ta til takke med et dårligere produkt i miljøvernets navn.

Klima- og miljøvern er viktig, men snakk om å starte i feil ende gjennom å elektrifisere personbilparken. Høye strømpriser våren 2022 tyder på at strøm er en mangelvare, og da blir det noe rart å gå i gang med den store elektrifiseringen av bilparken. Noen frykter rasjonering på strømmen etter hvert, og hvordan skal man da få ladet alle elbilene? Elbiler redder vel ikke hele verden, og det kan etter hvert bli knapphet på råmaterialer til slike biler – og da spesielt på komponentene til batterier. Produksjonen, transporten og vrakingen av elbilene er vel heller ikke akkurat miljøvennlige (klimavennlige), og strømmen som man lader bilene med kan i noen tilfeller være “skitten” (forurensende produksjon).

Regjeringen har satt som mål at nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, og EU har vel vedtatt noe likende fra 2035. Spesielt det norske målet er noe spesielt, i og med strømkrisen vi for tiden er inne i (høye priser på strøm og generell knapphet på strøm / energi, hovedsakelig pga. Ukraina-krigen og Russland-boikotten år 2022). Det kan til og med bli aktuelt med strømrasjonering i Norge. Å gå da “all in” for elbil fra regjeringshold blir noe spesielt og korttenkt, da disse ekstra elbilene vil legge enda mer press på strømforsyningen.

Ifølge en NAF-undersøkelse gjengitt i en DinSide-lenke i slutten av denne artikkelen er det fortsatt mange som er skeptiske til elbiler her i Norge, så sånt sett er jeg i godt selskap. Noen av argumentene som framsettes mot elbiler er: For kort rekkevidde, for dårlige hurtiglademuligheter, lang ladetid og elbil er for dyrt. Økonomiske fordeler med elbil slik som momsfritak / mindre avgifter på kjøp av bil, billigere parkering og mindre bompengeavgifter er nok for lengst borte vekk før jeg kommer ned fra gjerdet.

Det foreligger noe uklare prising, ulike prismodeller og varierende prissetting ved lading av elbiler på offentlig tilgjengelige ladestasjoner (mot betaling). Noen av utfordringene er forhold slik som: Dårlig skilting av prising (priser), noen steder prising på tid mens andre priser pr. kW ladet. Nå blir det vel ryddet opp i dette sakte men sikkert.

Men den betalingen, den betalingen. Det er HELT uaktuelt for meg i overskuelig framtid å betale for lading av en elbil via et knippe (dusin) med brikker, masse ulike abonnementer / kontoer hos ulike operatører og/eller drøssevis av app-er på mobilen. Jeg aksepterer kun kortbetaling (tapping). Hvis dette ikke kommer på plass skal jeg sannelig vente LENGE før jeg går over til elektrisk bil.

Det er på tide diverse særfordeler for elbiler (momsfritak, gratis/billligere parkering, lavere bompengeavgifter osv.) gradvis blir faset ut og blir fjernet. Rikfolk kan godt betale moms og andre avgifter på sine luksuriøse elbiler, og ellers kan reglene for biler uavhengig av drivstoff godt harmoniseres.

Når det gjelder design, funksjonalitet og utforming av elbiler finnes det mye spennende på markedet. Der har man kommet vel så langt som med biler drevet av fossilt drivstoff. Det som er igjen av utfordringer med elbilene er som tidligere nevnt: Kort rekkevidde og teknologi på steinaldernivå når det gjelder lading og batterier. Rekkeviddeangst, ladekø, mangel på ladestasjoner, lange ladetider (“hurtiglading”, en vits!) og betalingsproblemer, nei takk.

Har jeg noensinne kjørt hel-elektrisk bil? Ja, men ikke veldig mye. For mange år siden hadde jeg en testtur med en norskprodusert bil av typen Think. Nå i senere tid (våren 2022) har jeg via jobben hatt kortere turer i en Hyundai IONIQ 5. Det er ingenting å si på kjørekomfort, utstyr og kvalitet på sistnevnte, da bilen i seg selv er helt tipp-topp. Det er alt det ladestyret som “stresser” meg.

Selv hadde jeg en stund troen på at personbiler drevet av hydrogen kunne være framtiden og noe å satse på – også privat på sikt. Toyota var tidlig ute med å lansere en slik bil. Nå ser dette ut til å være et litt dødfødt prosjekt, da det har blitt tilnærmet ingen tilgjengelighet på fyllestasjoner for hydrogen. Etter en eksplosjon i en bensinstasjon på Østlandet som også tilbød hydrogenfylling (hvor brannen / eksplosjonen startet i hydrogendelen) har tilgangen på fyllemuligheter blitt totalt strupet, uten at noen satser (tør å satse) videre på dette her i Norge.

Pr. sommeren 2021: Nå er det vel muligheter for å fylle hydrogen igjen, men det forutsetter at man bor i Oslo / Oslo-området. Det finnes ikke fylle-muligheter i distrikts-Norge.

Fram til nå har jeg tenkt at jeg har hatt “vanlige” biler, da de ikke har vært gamle veteranbiler. Nå i disse tider med elektriske biler som det eneste saliggjørende blir jo slike biler som dem jeg har stemplet som fossilbiler. Og fossil høres jo ennå mer avleggs og gammelt ut enn veteran.

Selvsagt er jeg fullt klar over at nullutslippsbiler (elektriske og/eller hydrogen) er framtiden. Alle nye biler i Norge skal jo som kjent være nullutslippsbiler fra 2025, så på et eller annet tidspunkt blir også jeg nødt til å hoppe på den grønne bølgen! Elbil har jo blitt en bil for folk flest, men jeg velger enn så lenge å holde (godt) fast på bensinbilen.

 

Fylling av drivstoff – bensin eller strøm:

Drivstoff til bensindrevne kontra elektriske biler

Med bensindrevne biler har alt vært såre enkelt. Det finnes masse bensinstasjoner spredt omkring, og mange av dem har både overbygg over bensinpumpene (kjekt hvis det er regnvær) samt betjente stasjoner / kiosker. Bensinpumpene er kompatible med alle biler, og man kan betale med sitt betalingskort uavhengig av medlemskap eller ei. Bonuskort og kundekort finnes, men å ha det rette kortet er ikke et “must” for å få fylt bensin. Selve prosessen med å fylle bensin tar sjeldent mer enn 5 minutter.

Med elbiler er alt pr. nå mer komplisert. Det finnes ulike kjeder med hver sine betalingsløsninger og medlemskap (må være registrert før første lading), og få plasser kan man betale med vanlige betalingskort fra bank. I en del tilfeller er laderne defekte, og i tillegg er det ulike standarder og ulike kapasiteter for lading som kan skape problemer og forvirring. Det kan være litt vanskelig å finne en ledig lader og ladestasjon når man trenger den pga. lav utbyggingsgrad / utbyggingstakt. Ladingen tar tid (fra 20 minutter og oppover), kø kan oppstå og ofte har ikke ladestasjonene tak over seg (jf. surt regnvær på Vestlandet).

Med de høye strømprisene forut for julen 2021 er det muligens kanskje likeså greit å ikke ha elbil! “Plutselig” var det ikke så billig lengre å “fylle tanken” på elbilen.


Manglende realisme i at alle skal kjøre elbiler pr. dags dato

“Heldigvis” er andelen elbiler på kun ca. 16 % pr. 2021 i Norge. Ingenting tyder på at vi har et strømnett (forsyningsnett) som kan håndtere at alle i bygd og by får seg slike biler som trenger lading (for lav dimensjonering på nettet og gammelt strømnett som sårt trenger oppgraderinger og vedlikehold). Høye strømpriser tyder også på mangel på strøm. Samtidig er det jo ønsker om å elektrifisere det meste, inkludert oljesokkelen i Nordsjøen.

Viktig å huske på i den store sammenheng: Personbiltrafikken i Norge bidrar med KUN mindre enn 10 % av de samlede klimagassutslippene. Sannsynligvis andre steder det er mer “lønnsomt” å kutte utslippene enn å gå til krig mot den private bilkjøringen.

Dette med elbil til alt og alle rimer ikke og går ikke i hop, så jeg tenker fortsatt at det er greit at noen gjør som meg og ikke går for elbil. Selv synes jeg at jeg gjør en god innsats for virkelighetens Norge gjennom å IKKE gå for elektrisk bil pr. nå. For høy andel elbiler her og nå kan gi totalt sammenbrudd av strømnettet – eller strømmangel – er jeg redd for.

 

Mer om elbiler fra Toyota:

Toyota og deres satsing på elbiler

Toyota har annonsert en kraftig satsing på elbiler i tiden fram mot år 2030. Noen steder står det at 16 nye elbiler vil komme, mens andre har kommet til tallet 30 ulike bilmodeller (søstermerket Lexus medregnet). Se lenkesamling i slutten for mer informasjon om denne helomvendingen fra Toyota.

Tenker at det blir fart i sakene nå når verdens største bilprodusent – Toyota – setter inn støtet! Barnesykdommer og svakheter vil nok bli eliminert ganske kjapt, så neste gang blir det nok muligens kanskje elektrisk bil av merket Toyota på meg. Tenker tiden der og da er moden for et slikt valg.

Toyota sin noe trege og seine satsing på elektriske biler: Seint, men (sannsynligvis) bra. Mye av dagens elbiler vil nok framstå som beta-modeller fra steinalderen når nye generasjoner av elbiler kommer på markedet.

 

Vi kjøpte vår Toyota stasjonsvogn (familiebilen) mens modellen ennå hadde navnet Auris. Etter den tid har Auris-navnet gått ut og blitt erstattet av det “gode gamle” Corolla-navnet. Imidlertid blir nok også den nye modellen produsert på europeiske fabrikker, f. eks. i England.

Som vår andre bil (“konebil”) hadde vi i noen år en Toyota Aygo, som endte opp med å bli mannens / undertegnedes (Bjørn Roger) transportmiddel for å komme seg på jobb:

Bil nummer to i noen år (2014-2021), vår Toyota Aygo, fotografert utenfor huset på Flatraket i 2014. Bilen var ny da.

 

Nå er Aygo-en historie for vår del. Det kan være greit med en liten og enkel bil, men Aygo-en ble litt vel liten og enkel da. Yaris Cross-en er en verdig arvtaker til rollen Aygo-en tidligere hadde.

Bilmerket Toyota er vi godt fornøyd med, men jeg håper for deres del at de ikke blir bilbransjens svar på fotobransjens Kodak. Det jeg mener med dette er at Toyota er lovlig seint ute med rene elbiler, dvs. trege med å tilpasse seg til det rådende markedet og den teknologiske utviklingen. De har satset mye på hybrid-teknologi, men de har så langt ikke gjort mye for å lansere rene elbiler eller nullutslippsbiler (riktignok lansert hydrogendrevne biler, men dette har ikke tatt helt av!). Batteriteknologien er neppe helt moden ennå, men likevel selges det masse elbiler (spesielt her i Norge) i et voksende marked hvor Toyota er totalt fraværende fra pr. dags dato (2020).

Det får våge seg at vi holder oss til “japsebiler” eller “riskokere”, som noen tidligere brukte noe nedlatende om biler levert fra japanske produsenter. Jeg er godt fornøyd med biler med japansk og/eller asiatisk opphav. Problemfrie biler med lite kluss, noe som ikke alltid er tilfellet med europeiske og amerikanske biler. Enn så lenge har vi imidlertid ingen “kinabil”.

 

Bilmerke: Forever Toyota?

Blir det slik for min del: “En gang Toyota, alltid Toyota.” ?!. Tja, hvem vet. Jeg har hatt andre bilmerker i mitt syndige liv (Mazda, Hyundai osv.), og jeg skal ikke love at jeg aldri vil vurdere noe annet enn Toyota.

Når det gjelder valg av bilmerke stiller jeg noen ufravikelige krav:

  • Det må finnes tilgjengelig en lokal forhandler (maksimalt 20 km fra der jeg bor).
  • Forhandler / leverandør må ha høy grad av seriøsitet, kompetanse og nødvendig serviceapparat.
  • Levere et bilmerke som har kvalitetsprodukter.
  • Akseptabelt prisnivå på aktuelle bilmodeller.

F. eks. har det dukket opp mange spennende elbiler fra ukjente kinesiske produsenter, men disse vil neppe etablere noe forhandlernett ute i grisgrendte strøk slik som der jeg bor.

I praksis for min del vil dette innebære at kun forhandlere i Selje og Måløy er aktuelle. I Selje er det ingen forhandlere, mens det i Måløy finnes to. Bilmerkene som da er aktuelle er Toyota (og Lexus) eller VW (og Skoda). Selv anser jeg ikke VW som et aktuelt merke som passer for meg. Så da sitter jeg igjen med Toyota i overskuelig framtid.

Jeg er på INGEN SOM HELST måte sponset og betalt av Toyota!

 

Svaret ble JA: Kanskje jeg i løpet av 2021 skifter ut lille blå bille, men da vurderer jeg faktisk å gå for privatleie (leasing). Dumt i disse tider å legge ned masse penger i en ny Toyota drevet med fossilt drivstoff. Toyota Yaris Cross ser litt kul ut, og kunne muligens ha vært en ok bil for meg til transport fram og tilbake mellom hjemme og jobb + litt jobbkjøring. Som jeg også skrev som kommentar via Toyota sin Facebook-side om bilmodellen: “Takk og pris for en slik bil for oss som ikke ønsker helelektriske bil…” Hvis jeg hadde vært enda mer bemidlet enn det jeg er kunne også Lexus – Toyotas luksusmerke – ha vært et aktuelt valg.

Ja, nå har jeg satt i bestilling en Toyota Yaris Cross via privatleie (4 år). Det blir nok siste bensindrevne bil (riktignok hybrid) her i huset. Slik ser den ut:

Toyota Yaris Cross. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

Det er avbildet farge og utstyrsgrad jeg har valgt å sette i bestilling, inkludert AWD-i. Forventet levering først i november/desember 2021 (fasit: leveringsdatoen ble 26.11.2021). Grad og type: Toyota Yaris Cross Executive Bi-Tone SUV personbil 5d 1.5 bensin hybrid automat AWD-i med fargene 22VS Brass Gold Metallic (5C2) / Black (202).

Min Facebook-kommentar i forbindelse med bestilling:

Min Facebook-kommentar om Toyota Yaris Cross, i forbindelse med at bilen har blitt bestilt. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

I tekstformat: “Elbil, nei fysj og fy! Her går det i bensin til ‘the bitter end’. Forhåpentligvis får jeg en slik i garasjen – Toyota Yaris Cross AWD hybrid – innen jeg blir 50 år i november. (Bil har blitt bestilt. Estimert levering først i oktober / november desember 2021. Skal erstatte lille blå bille – Toyota Aygo.)”

Nå prøver jo myndighetene via sin avgiftspolitikk å tvinge oss bort fra bensinbiler og over på elbiler, så dette blir muligens kanskje min siste nye bensindrevne bil. Sånt sett greit å ha bilen på privatleie (leasing) i stedet for å kjøpe den. Ifølge oversikt er i underkant av 6 % av den norske personbilparken “finansiert” via leasing (inkludert privatleie). “Time will show / tell” hva framtiden bringer.

Hybrid og AWD-i-logoer hentet fra en Toyota Yaris Cross.

 

Litt kritikk av Toyota:

Jeg kommer ikke utenom dette med leveranse og leveringstid. Helt i slutten av juni ble bil av typen Toyota Yaris Cross bestilt. Siste status om forventet levering er dette: “Pr i dag (e-post 13.09.2021) ser det ut som bilen din kommer litt ut i desember – men det er tidlig å si noe 100 %.” Og pr. 1. november 2021 sier lokal leverandør: “Vi har pr i dag en forventet levering i månedsskiftet november / desember 😊” Hvis man pr. 31.10.2021 går inn på Toyota sin nettside og later som om man skal bestille en slik bil: “Levering om 38 uker”. (Pr. 10.11.2021 har forventet leveringstid sunket ned til “bare” 36 uker.)

ALTSÅ: TRETTIÅTTE UKER! Dette er ALT FOR LANG LEVERINGSTID, selv om det har vært korona, transportutfordringer og mangel på mikrochiper! Muligens Toyota ikke burde ha oversolgt og markedsført bilmodellen så hardt, hvis de ikke er i stand til å produsere og levere. Forhåndsreservasjon av bil – slik som jeg bet på – var i hvert fall bare unødvendig tullball.

Toyota Nordfjord, min lokale Toyota-forhandler: Toyota Yaris Cross-reklame pr. 29. september 2021.

 

Endelig er byggingen eller produksjonen av min Toyota Yaris Cross fullført der nede i Frankrike:

Endelig! Tirsdag 26.10.2021 meldes det at min Toyota Yaris Cross er ferdig montert / bygget, og at den forlater fabrikken.

 

Sjekket status på nytt 14.11.2021, hvor det står å lese:

Leveransestatus på min bestilte Toyota Yaris Cross pr. 14.11.2021.

 

Lokal forhandler har fått inn demonstrasjonsbil av typen Toyota Yaris Cross. Jeg har sett på bilen med egne øyne utvendig, men så langt har jeg ikke gjort noen framstøt for å få lov til å prøvekjøre den. Tenker jeg kan vente til jeg selv får bilen min i hende. Ei bekjent i Egersund har prøvekjørt bilmodellen, og hun har rapportert følgende om testrunden:

  • God kjørekomfort.
  • Gode seter.
  • Var vanvittig lett på rattet.
  • Digget allround-kameraet (360 graders panorama kamera) når en skal rygge. Så bilen som om der fløy en drone over bilen og filmet.

(Vedkommende har etter prøvekjøringen selv lagt inn bestilling på en slik bil. Stoler på hennes vurderinger om ta jeg har noe bra i vente.)

Og fra en kommentar fra en fremmed på Toyota Norge sin Facebook-side:

  • “Ligger som limt i svingene, kommer fort opp i fart og for en oversikt!”

Har også lest følgende rundt forbi på nettet om bilmodellen:

  • Tilbyr god kjørestilling, gode seter, bra oversikt til alle sider, elegant og behagelig ratt, rattfunksjoner som er lette å betjene.
  • Bra utstyrt i forhold til sin klasse.
  • Svært lettkjørt bil i god Toyota-tradisjon.

Jeg har også notert meg at enkelte gir bilmodellen det glatte lag: Det rettes kritikk mot at det ikke er en elbil, høy pris, veistøy, svak motor, for liten, støyende motor osv. Jeg velger å tro at slike klagere er litt vel storforlangende overfor en slik bil som dette. Tenker jeg ikke gidder å ta slik kritikk seriøst. Alt i alt har jeg stor tro på bilmodellen, men Toyota overdriver markedsføringen og overselger i forhold til sin reelle leveranse-/produksjonskapasitet.

Endelig har jeg fått levert bilen (26.11.2021), med kallenavnet lille gullegg:

Min egen Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021.

 

Et bilde til av vår bil:

“Vår” Toyota Yaris Cross avbildet sammen med min kone, mai 2022.

 

Bil som sagt levert via privatleie – men jeg anser den som “min egen bil” fram til slutten av november 2025 – som er tidspunktet for utløp av leieavtalen. Kanskje det da blir en ny elektrisk / strømdrevet bil av merket Toyota? Den som lever får se…

Det finnes snart en app for alt, og selvsagt finnes det en app relatert til Yaris Cross-bilen, hvor en god del info. er tilgjengelig og enkelte ting kan styres ifra:

App-en MyT og min Toyota Yaris Cross.

 

 Første erfaringer med Toyota Yaris Cross

Etter å ha hatt bilen i ca. en uke (pr. 03.12.2021) kommer jeg opp med en liste over mine første erfaringer – positive og negative – relatert til Toyota Yaris Cross:

Positive sider / fordeler:

  • Kult design.
  • Passe størrelse etter min smak.
  • God kjørekomfort.
  • Gode seter og god sittestilling.
  • Sitter passe høyt og man har god oversikt over det som skjer utenfor (ikke minst pga. kameraløsningen).
  • Behagelig innstigningshøyde bil.
  • Velutstyrt i sin klasse.
  • Masse sikkerhetsfunksjoner.
  • Topp med AWD for framkommelighetens del på vinterglatte norske veier.
  • App-en MyT er kjekk til å få oversikt og “kontroll” over bilen.
  • Takk og pris (ikke-ladbar) hybrid bensinmotor med noe EV-drift, og ikke en ren elbil.
  • Praktisk med “skiluka” i baksetet som gjør det mulig å transportere lange ting inni bilen.
  • En mer avansert og funksjonsrik cruisekontroll (cruise control / fartsholder) enn jeg har vært borti tidligere: Adaptiv Radar Cruise Control (ACC).
  • Digg med automatgir. Aldri mer bil på meg med manuell girkasse!
  • Avansert parkeringshjelp er sikkert også flott, selv om jeg så langt ikke har brukt denne funksjonen.
  • Praktisk med “head up display” i frontruta.
  • Nøkkelfri betjening av bilen er veldig ok.
  • En god del slektskap med RAV 4, noe som er OK.
  • Lavt bensinforbruk pga. hybridteknologien og en bensingjerrig motor. I praktisk bruk har bilen et bensinforbruk på mindre enn 0,55 liter på mila (ifølge egne målinger, mye småkjøring på vinterstid).
  • Vel utprøvd hybridteknologi.
  • Hybridmotoren og den sømløse byttingen mellom eldrift (EV) og bensindrift fungerer imponerende bra.
  • Motoren oppleves også som friskere og sprekere enn det enkelte kritikere har hevdet.
  • En Toyota, som bør bety kvalitet og lite med problemer!
  • Allerede fått testet ut april 2022, se negativt punkt om batteri: Toyota Eurocare veihjelp (+ Viking Redningstjeneste) får topp score fra meg.
  • (Ikke direkte relatert til bilen: Seriøs og dyktig lokal merkeforhandler, som tilbyr nødvendig service og oppfølging i etterkant.)
  • Sommeren 2022: Yaris Cross som bil / feriebil for ferietur fungerer helt fint! Ca. 1300 km ble tilbrakt i bil med kjøring tur/retur Flatraket-Egersund (to voksne, ett barn). Alle sensorer og avansert cruisekontroll var til god nytte på turen, og kjørekomforten er helt ok for slike langturer. Imidlertid kan man ikke ha all verdens med bagasje og oppakning med seg i bilen pga. begrenset bagasjeplass.

Negative side / ulemper:

  • Noe veistøy.
  • Noe “masete” motor hvis den må jobbe hardt.
  • Noe svak motor.
  • Enkelte vil hevde: Bilen er utstyrt med en Trinnløs automatisk girkasse (CVT), og ikke en “ordentlig” automatgirkasse.
  • Ikke strømuttak til disposisjon for dem i baksetet.
  • Manuelt rullegardin i tak (panoramaglasstak / skyview).
  • Høy pris i forhold til bilstørrelse og motorstørrelse. Noe høy pris for en småbil!
  • Bagasjerommet er noe lite. (Men i småbilklassen er det muligens ikke så lite.)
  • Noen knapper (varme i ratt, varmetråder vindu bak osv.) knotete plassert.
  • Lang leveringstid.
  • Usikker på om det er en fordel eller ulempe: Bilen er bygget / produsert i Europa (Frankrike).
  • Noe dårlig svingradius.
  • Er og blir en småbil, på godt og vondt.
  • Design som appellerer mest til gamle mennesker?
  • Selv med siste oppdateringer: Kartene til GPS-en har sine feil og mangler. F. eks. er veien / gata der jeg bor IKKE inntegnet, selv om den i en årrekke har vært inntegnet både via Google Maps og via kommunale kart.
  • Litt irriterende med alle sensorfeilene som inntreffer. Dette skyldes ikke i seg selv feil med bilen, men at sensorene blir tildekket av støv, skitt og snø. Og å vaske bilen hver uke “gidder” jeg ikke! Det er jo sensorer for “alt”: Parkering, anti-kollisjon / sikkerhetssystem og for cruisekontroll.
  • JBL er merket på høyttalere og multimediasystem, noe som burde gagne for høy kvalitet. Imidlertid er jeg faktisk ikke særlig fornøyd med lydkvaliteten i det fabrikkmonterte anlegget (“skarp” lyd, for lite bass og generelt sett “spinkel” lyd).
  • Muligens skiltingen (slitte skilt og mangelfull skilting) og veivedlikeholdet man bør klage på, og ikke bilen: Skiltgjenkjenningen kommer innimellom opp med noen sprøe forslag på “krøtterstiene” (les: angivelig fylkes- eller riksveier, hvor man mange steder sliter med å passere møtende biler) rundt her vi bor, i bygde-Norge. Får både beskjed om motorvei og 90 km/t fartsgrenser på småveier som slettes ikke er beregnet for høy fart.
  • Muligens et altfor lite startbatteri (lav kapasitet)? Måtte i hvert fall ha besøk av bergingsbil / redningsbil fra Viking Redningstjeneste (via Toyota Eurocare veihjelp) påsken 2022, i og med at batteriet av ukjent grunn var flatt. Hvem / hva (av bilens eget utstyr) som har vært “strømtyven” er noe usikkert.
  • Og tomt startbatteri opplevde jeg på nytt juni 2022, hvor den lokale Toyota-forhandleren kom til unnsetning med en medbrakt starthjelp-boks / nødstarter / startbooster. Nå skal batteriet bli skiftet ut på bilen, noe som forhåpentligvis vil eliminere startproblemene.

Yaris Cross-erfaringer etter noen måneders bruk (nesten 4 måneder medio mars 2022): Bra utstyrsnivå, veldig god å kjøre, passe stor som en bil nummer 2 og bra tilpasset dårlig norsk veistandard / dårlig vedlikeholdte veier. I grevens tid jeg fikk den levert, i og med flere perioder med glatte veier med redusert framkommelighet (dårlig vintervedlikehold av veier) hvor AWD kom godt med.

Alt i alt et bra og fornuftig bilvalg, hvor produktet absolutt lever opp til forventningene mine. Et bra valg og “kjøp” (leie for min del).

 

Lokal Toyota-forhandler vil gjerne pr. mars 2022 selge flere slike biler ser jeg:


 
 

Sukk! Mye vil ha mer! Etter å ha fått smaken på Cross-utgaver frister det litt å bytte ut vår Toyota Auris (Corolla) stasjonsvogn / familiebil med SUV-en Toyota Corolla Cross (med AWD-i, og selvsagt bensin / hybrid-motor). Etter planene skal denne bilmodellen bli lansert i Norge og Europa høsten 2022 / slutten av år 2022. (Spørs om det blir lange leveringstider og leveranseproblemer med denne modellen, da?) Og denne varianten skal visstnok i utgangspunktet bli bygget / produsert i sin helhet i Japan (ekte japse). Mer informasjon i lenkesamlingen i bunnen av dette innlegget.

Toyota Norge på Facebook: Nyheten Corolla Cross Hybrid kommer til Norge!

 

 

Toyota Corolla Cross GR Sport kunne ha vært et fint valg, men jeg vet ikke en gang om disse kommer til Norge. Og i hvert fall ikke om de vil ha AWD. Uansett ser den fin ut:

Toyota Corolla Cross GR Sport.

 

Bilmodellen Corolla Cross er strengt tatt allerede på markedet i deler av Asia og i USA. I forhold til USA-utgaven av bilen får vi i Europa en versjon med ny front og nye lykter som er bedre tilpasset europeisk smak. Videre vil den fra dag en kun bli levert i hybrid-utgave (ikke-ladbare, selvladende hybridbil) her i Norge, og den vil få en helt ny digital informasjonsskjerm på 12,3” ved førerplassen (digitalt dashbord / digital cockpit / heldigitalt instrumentpanel) i tillegg til 10,5’’ multimediadisplayet. Masse sikkerhetsutstyr følger med som standard.

August 2022 er lokal forhandler også på banen med reklame for bilmodellen Toyota Corolla Cross:

“Siden sist” har Toyota USA annonsert Toyota Corolla Cross Hybrid 2023 for det amerikanske markedet. Jeg må si at jeg gjerne ville ha hatt fronten fra den amerikanske (eksteriøret framme) og ellers utstyret og oppsettet (interiøret) for øvrig fra den europeiske utgaven. Men, men. Man får som kjent ikke både i pose og sekk.

Toyota Corolla Cross Hybrid 2023 USA-utgave.

 

Tilbake til den europeiske utgaven: Bilen tilbyr en velprøvd og godt fungerende motorteknologi, gjennom å være utstyrt med 5. generasjon Toyota hybridteknologi (“arvet” fra Prius). Tror de har ordene i behold når de selv – Toyota Norge – beskriver bilen som en anvendelig, praktisk og trygg familiebil. Selvsagt må det bli en variant med AWD-i, i praksis en Toyota Corolla Cross 2.0 (199 hk) Hybrid AWD eCVT (med relativt høyt utstyrsnivå). I disse tider med mye fokus på klima og miljø vil jeg nødig “brenne inne” med en bensinbil, så hvis det blir en Cross til får det bli via privatleie den også.

Utenom forskjellene i fysisk størrelse og ende mer moderne teknologi i nykommeren Corolla Cross vil jeg tro at Yaris Cross og Corolla Cross har mange likhetstrekk. Mange av de samme fordelene og ulempene nevnt i forbindelse med Yaris Cross vil nok gjelde for begge modeller.

Toyota Corolla Cross har en del fellestrekk med Toyota Yaris Cross, utenom design og størrelse. Corolla Cross-modellen har et noe mer tradisjonelt og konservativt utseende enn Yaris Cross riktignok. Imidlertid er det snakk om en noe større og kraftigere bil som egner seg bra til familiebruk og til lengre ferieturer med bil (mer bagasjeplass og romsligere bil). Det kan muligens kanskje bli vår finale relatert til bensindrevne biler i bruk på privaten. “Time will show” om det blir noe mer enn en fjern og urealistisk drøm.

Hvorfor ikke bare anskaffe en RAV 4? Tja. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det, eller hva jeg skal sette fingeren på. Jeg liker enkelt og greit ikke RAV 4-modellen. Det er noe med designet eller utformingen som frastøter meg. Alt i alt liker jeg generelt sett Toyota sitt design og formspråk, med noen få unntak.

Nå (mai 2022) begynner jeg å bli litt utålmodige når det gjelder Toyota Corolla Cross og lanseringen i Norge. Jeg har fått med meg at biltypen nå kan forhåndsreserveres (relativt uforpliktende i første runde) i land slik som Sverige, Finland, Nederland og på Island. Men i Norge har de ikke “fått fingen ut” og åpnet opp for dette (det samme gjelder for Danmark og Tyskland pr. 25. juni 2022). I Nederland skal de etter planene begynne med utlevering av bilene september 2022. I Norge er all fokus rettet mot lanseringen av den elektriske Toyota bZ4X juni 2022, selv om tilbakekallingen / utsettelsen er et stort skår i gleden for Toyota Norge.

Jeg er påmeldt Corolla Cross nyhetsbrev, så litt informasjon har jeg jo fått denne veien. Ut fra den informasjonen jeg har klart å skaffe meg har det bare blitt mer og mer aktuelt å gå for Corolla Cross. Tror nok det er 99 % sannsynlighet for at det blir en slik bil, ja. Og nå høsten 2022 (starten av september) må det nok nærme seg lansering, i og med flere nyhetsbrev har blitt sendt ut og det har blitt hintet om relativt snarlig lansering.

Skjermdump deler av nyhetsbrev Toyota pr. september 2022: Nå er den snart her – Nye Corolla Cross hybrid.

 

Når det gjelder lakkfarger kan det se ut for at valgene ikke er så kjempestore. På den svenske Toyota-nettsiden kan det se ut for at modellen kan leveres i to ulike hvitt-farger, to gråfarger, sølvfarge, svart, rød (Tokyo / Red Premium 3T3) og blå (Dark Blue metallic / koboltblå / Cobalt Blue farge 8W7). Jeg HATER kjedelige farger slik som svart, hvitt, grått og brunt på bil. Så for min del må det nesten enten bli rød eller blå hvis det ender opp med “kjøp” (privatleie) av en slik bilmodell.

Når det gjelder modellgrad tenker jeg nesten det må bli Toyota Corolla Cross Executive AWD-i med panoramaglasstak (Executive Panorama & Leather, modellnummer MXGH15L-KHXEHW), eller eventuelt Style AWD-i med plusspakke (hentet fra den svenske Toyota-nettsiden). Oppdatering: Ifølge ryktene kommer bare AWD-varianter i handelen her i Norge, og gradene som vil bli tilbudt er Active, Executive og Executive Panorama & Leather.

Toyota Corolla Cross i aktuelle farger for min del (rød eller blå).

 

Endelig! Lokal bilforhandler kontaktet meg 22. september 2022, og de kunne da informere meg om at priser og spesifikasjoner for Corolla Cross var på plass her i Norge. Det var også mulig å legge inn bestilling (ikke reservasjon!) på biltypen! Her blir det handlet umiddelbart! Forhåpentligvis muligheter for levering på slutten av dette året (desember 2022)? I deres “språk”: Corolla Cross 1A 1 SUV 5d 2.0 Bensin Hybrid Automat AWD-i Executive Panorama & Leather | Personbil (43740) | Standard (04). Og som lakkfarge blir det blåfargen.

 

Corolla Cross vs. Yaris Cross

Fordeler og ulemper med Corolla Cross versus Yaris Cross:

Fordeler:

  • Del av den populære Corolla-familien (over 50 millioner solgte biler).
  • Større bil med mer / bedre plass til passasjerer og bagasje (større bagasjerom og romsligere kupe).
  • Større motor, som vil gi en noe “friskere” bil og motorlyder som ikke høres så «anstrengte» ut ved høy belastning.
  • Bedre lydisolasjon av kupe?
  • Mer avansert multimediasystem (inkl. GPS), og større skjerm (10,5» vs. 8» multimediadisplay).
  • Fancy dashbord med 12,3» skjerm som instrumentpanel.
  • Nyere og enda mer avansert og effektivt hybridsystem.
  • Bedre og lettere batteripakke.
  • Minst like mye – sannsynligvis mer og bedre – sikkerhetsutstyr (og utstyr generelt) som i den andre bilen.
  • Elektrisk justerbart forsete.
  • Enda høyere sitte- og kjørekomfort?
  • USB-uttak for lading mellom baksetene.

Ulemper:

  • Ikke head-up display.
  • Pga. størrelse, motor og vekt vil den muligens bruke litt mer bensin.
  • Noe kjedeligere ytre design.
  • Noe dominerende grill på bilen.
  • Ikke skiluke bakseter.
  • Høyere pris.
  • Få spennende lakkfarger tilgjengelige.

En eventuell Corolla Cross vil erstatte dagens Auris stasjonsvogn. Yaris Cross-bilen vil bli beholdt ut leietiden.

 

Noen begrepsavklaringer:

SUV og/eller crossover

SUV er en forkortelse for “Sport Utility Vehicle”, som på norsk blir noe slikt som sports- og nyttekjøretøy. Det er en biltype som kombinerer stasjonsvognens muligheter til å transportere passasjerer og bagasje langs landeveien, med gode eller i hvert fall visse terrengkjøringsegenskaper. Ofte har slike biler firehjulstrekk og/eller høy bakkeklaring, samt en noe høyreist sitteposisjon. Noen mener også at slike biler bør ha lavgir og slike ting.

Toyota beskriver en SUV slik:

  • “SUV er en bil med høy bakkeklaring, tøft og sportslig utseende, god innvendig plass og store dekk. Utseendet inviterer gjerne til moro og eventyr. SUV’en er robust og designet for bilkjøring med et veigrep som gjør at du kan kjøre nær sagt ‘hvor som helst’.”

En crossover bilmodell kan beskrives som en kompaktbil som har fått utseende og noen egenskaper fra en fullverdig SUV. Kanskje kan en crossover defineres som en “SUV-light” bilmodell.

Både Toyota Yaris Cross og den kommende Toyota Corolla Cross er nok mer crossover-modeller enn ekte SUV-modeller. Tøff terrengkjøring egner bilene seg neppe til. Imidlertid er crossover-egenskaper mer enn bra nok for mine transportformål langs dårlig vedlikeholdte norske landeveier.

 

 


 

Del av statistikken

Rett før innlevering av gamlebilen mai 2018 ble jeg uheldigvis del av denne statistikken:

Altså: Noen bulker annen persons bil og stikker av uten å gjøre opp for seg, f. eks. legger ikke igjen noen lapp eller sjekker opp hvem som eier bilen og tar telefonisk kontakt i etterkant.

Deler konas småsinte Faceboook-kommentar fra 18. mai 2018: “No er eg eitrande sinte!!! Etter ein kort handletur i Måløy kom eg tilbake til bulk i bilen vår. Det er greit at folk er uheldige, men syns folk kan være ærlige og ordne opp. Skade til ca kr 14.000,- er ikkje greit å stikke i frå. Bilen vår stod utforbi Måløy brygge frå ca kl 10.00- 11.30 i dag. Forsatt sjans til å rydde opp om nokon har sett kven som gjorde det.”

Irriterende å måtte ta denne utbedringskostnaden på egen kappe, når det tross alt er andre som har påført bilen skader og vi er helt uskyldige. Bilen stod parkert på en oppmerket parkeringsplass osv. Ble politianmeldt, men gjerningsmannen/kvinnen vil neppe bli funnet.

Oppdatering pr. juli 2021: Registrerer at bilen kjøpt i 2018 både begynner å få en del små-bulker og riper i lakken / karosseriet. Også disse har blitt påført bilen av andre enn oss selv, og uten at jeg / vi til dags dato har blitt kontaktet av den / de ansvarlige for å ha gitt vår bil skader. Det er ikke snakk om de store skadene (lakk noenlunde intakt, så neppe stor fare for rust), men det er likevel irriterende!

Nei, det gode og ærlige mennesket finnes vel tilnærmet ikke. Respekten for andres eiendeler står ikke høyt i vår befolkning, vi moralske mennesker!

 

Jeg er avhengig av å kunne kjøre bil til butikk og jobb. Imidlertid er jeg ikke all verdens opptatt av bil, og jeg er slettes ingen “handyman” eller mekaniker som kan skru bil. Jeg må ha en driftssikker bil som ikke gir meg masse kluss og dyre verkstedsregninger. Det lengste min bilinteresse går er at jeg synes det kan være kjekt å se programmet “Top Gear” på BBC eller “The Grand Tour” på Amazon.com Prime Video.

Nei takk til overvåkning i regi av forsikringsselskapet

“Smart” bilforsikring hvor en “dings” blir montert i bilen hvor forsikringsselskapet kan følge med på bilkjøringen (kjøredata i sanntid overføres til app på mobil for deretter å bli lastet opp til selskapet) er helt uaktuelt for meg å ta i bruk. Jeg lar ikke et forsikringsselskap overvåke meg på en slik måte. Jeg ønsker ikke at et forsikringssystem skal vurdere min bilkjøring via et poengsystem som igjen påvirker forsikringspremien ut fra om man kjører aggressivt eller forsiktig.

I denne artikkelen skriver jeg også noen ord om Toyota Yaris Cross. I praksis har jeg vel der delvis solgt sjelen min til Toyota. Denne bilen overvåker hvor bilen er, hvor jeg kjører, beregner ecoscore osv. osv. Og alt dette har både jeg som kunde tilgang på, og ikke minst Toyota sentralt. Får bare stole på at de ikke misbruker eller bruker denne informasjonen til noe ondsinnet overvåkning hos Toyota.

 

Som sagt er vi i hovedsak godt fornøyde Toyota bileiere. Det eneste jeg kan si er noe negativt med Toyota Auris er at det ikke er noen god vinterbil. Dessuten er slike biler ikke helt fornøyd med vestlandsværet, da sensorfeil oppstår. Se eventuelt mer om dette i lenke til slutten i denne artikkelen. Det er også greit å ha en relativt lokal leverandør og merkeverksted å forholde seg til (ca. 14 km til forhandleren).

Til og med bytting til/fra vinterdekk er et problem (publisert på Facebook 18. oktober 2016, delt på nytt oktober 2020):

Toyota med varselsystem for dekktrykk (dekktrykk-sensor).

 

EGENTLIG vil de tydeligvis ikke at kundene skifter dekk selv. Heldigvis fikk jeg hjelp fra den lokale bilforhandleren (merkeforhandleren), som sa hva jeg skulle gjøre for å nullstille / endre mellom dekk-settene. Prosedyren står IKKE beskrevet i manualen til bilen. Der står det kun hvordan man skal trykke (en knapp i hanskerommet) for å kalibrere lufttrykket i det dekksettet som står på bilen i utgangspunktet. (Visstnok et EU-krav at nyere biler skal være utstyrt med en slik dekktrykk-sensor.)

Vinterdekk og store biler

På vinteren brukes selvsagt vinterdekk på privaten, men det er for min del snakk om piggfrie vinterdekk. Jeg har i mitt “syndige liv” som bilfører på fast basis kun kjørt biler med piggfrie vinterdekk. Selv er jeg skeptisk til og stoler ikke på piggdekk, og jeg har heller ikke nok kompetanse og/eller erfaring med å kjøre på slike dekk. De få gangene jeg har lånt biler med piggdekk på har jeg ikke følt meg særlig høy i hatten på glatte veier.

Dette med valget av piggfrie dekk i stedet piggdekk har selvsagt mye med vane og erfaringer å gjøre, og jeg er fullt klar over at på enkelte fører er piggdekk best. Imidlertid har piggfrie dekk fungert helt fint på vinterføre i de årene jeg har kjørt bil (siden 1989). I og med jeg bor på Vestlandet er det sjeldent føre hvor piggdekk hadde vært tingen. Alt i alt er det få dager med snø, is, slaps og glatt her. Er heller ikke avhengig av å kjøre på vanskelige vinterveier.

Jeg har latt førerklasse C1 (lett lastebil) løpe ut, og jeg har aldri tatt BE (personbil med tilhenger). Det får være bra nok med muligheter for å kjøre vanlig personbil. Ser selv ikke noe behov for å kunne kjøre rundt med “store drog” av noen biler, det være seg mindre lastebiler eller store tilhengere. Campingvogn eller bobil (grøss og gru!) vil jeg i hvert fall ikke ha!

 

Generelt er jeg noe skeptisk til og ikke glad i europeiske biler og bilmerker. Jeg liker dem rett og slett ikke, uten å ha noe objektivt og håndfast å komme med. Selv vil jeg ha bil fra bilmerker med opprinnelse i Asia, det være seg Japan eller Sør-Korea pr. dags dato (og muligens Kina på sikt). Imidlertid har jo også slike bilfabrikanter ofte fabrikker i Europa. Amerikanerne kan også ha sine biler i fred for meg.

Pampe-biler fra produsenter slik som Mercedes og Tesla står jeg gladelig over. Hvis jeg noensinne får lyst til å kjøpe meg en slik pampebil håper jeg at noen får meg tvangsinnlagt på sinnssykehus! VW liker jeg heller ikke, og det samme gjelder for amerikanske biler / bilmerker. BMW har jeg litt mer sans for, men ikke nok til at jeg velger å gå for dette merket. Hvis jeg skulle hatt bil fra et dyrere merke hadde jeg nok valgt meg Lexus, dvs. Toyota sitt bilmerke for luksusbiler.

I forbindelse med pampebiler kan og børstraktorer nevnes. Opprinnelig var det da snakk om biler av typen Mercedes-Benz G-klasse / GL (Mercedes Geländewagen). Imidlertid kan kategorien godt utvides til å inneholde andre sosse-SUV-er eller kjempe-SUV-er fra f. eks. BMW, Audi og Range Rover. Kanskje bør det også ryddes plass til de dyrere Tesla-modellene (f. eks. elbilen Model X) innenfor kategorien. Som oftest er det snakk om forvokste SUV-er (jeeper) med høy pris, høy bakkeklaring, gode egenskaper i terrenget og firehjulstrekk, men hvor bilene i praksis som oftest bare benyttes på alminnelig landevei eller i by av de bemidlede eierne sine.

For tiden er det Toyota det går i hos oss. Tidligere har vi vært borti både Mazda, Hyundai, VW og Subaru. Selv om vår Toyota er produsert i Europa tenker jeg likevel at det er et driftsstabilt og greit bilmerke å ha i vår besittelse i kommende tider. Jeg får vel bare akseptere og leve med at jeg har en “engelsk bil” (og snart fransk bil) som Øystein Sunde synger om.

Fransk bil av merket Toyota

Sukk! Fra vondt til verre! Lille blå bille – Toyota Aygo (produsert i Tsjekkia) – har blitt skiftet ut. Erstatningen er en Toyota Yaris Cross, og denne er bygget i Frankrike. Fra tsjekkisk og engelsk bil til fransk bil….

Får supplere med enda mer av teksten fra Øystein Sunde-sangen:

Men franskmenn lager de rareste biler
Som ruster og skrangler og lekker som siler
Jeg satt igjen til slutt med en våt sigar
Og en bag full av verktøy som ingen andre har

Når det snakkes om franske biler og fransk bilindustri tenker man automatisk på bilmerker slik som Citroën, Peugeot og Renault. Du verden disse bilmerkene har presentert masse rart og sært i sin historie, selv om de nå i senere år nok har blitt mer “mainstream”. Satser på at Toyota IKKE tar med seg slike rariteter inn i sin produksjonsfabrikk i Frankrike.

Jeg får bare krysse fingrene for at Toyota holder kontroll på franskmennene i forbindelse med bilproduksjonen. Jeg vil ikke ha en sær fransk bil (eller hel-ekte europeisk bil for den saks skyld) i mitt hus eller garasje!

Nok en nasjon og nasjonalitet kan sannsynligvis blandes inn i forbindelse med Yaris Cross: Selve motoren og hybrid-systemet til bilen blir visstnok produsert i Polen. Polen, polakker og polske arbeidere er også involvert i byggingen av den “japanske” Toyota-en, ja.

I en annen setting har jeg latterliggjort 4WD / AWD-biler / bileiere. I og med at det nå står en Toyota Yaris Cross med AWD i min garasje har jeg oppnådd nok et prinsippbrudd og fall fra min side! Med det dårlige vintervedlikeholdet det er på veiene rundt meg innser jeg at nytten av AWD-i for framkommelighetens del er stor!

 

Litt på siden av artikkelens hovedtema, men likevel viktig: Det er DYRT med bil, og da spesielt dette med avskrivning / verditap på bilen. Fra en av lenkene nedenfor gjengir jeg følgende:

  • “Ifølge de nye tallene fra OFV er det nå god grunn til å regne at en kilometer kjøring i gjennomsnitt koster 5-8 kroner.”
  • “Til sammenligning er satsene for kjøregodtgjørelse fra staten nå 4,03 kroner, men man må skatte for alt man får utbetalt over 3,50 kroner per kilometer.”
  • “Og forskjellene mellom elbiler og bensin/diesel/hybrid er nok mindre enn mange tror.”

Motivert eller skremt av det jeg har skrevet ovenfor måtte jeg gjøre en liten utregning for egen del:

“Bilregnskap” – kostnader forbundet med besittelse og bruk av bil, tatt utgangspunkt i egen Toyota Yaris Cross (2021-modell).

 

Riktignok kun et estimat, og noen uforutsette kostnader kan nok dukke opp. Likevel tror jeg nok det er ganske realistisk at det koster ca. kroner 6,- pr. kjørte km. (Regnestykket blir ikke all verdens mye bedre med en elbil i stedet, da selve drivstoffutgiftene “kun” utgjør ca. 21 % av totalen. Avskrivning / verditap – eller i vårt tilfelle leiekostnadene forbundet med privatleie – er “den store stygge ulven” i regnestykket!)

Mine minimumskrav til en ny bil anno 2022

Bilen må helt minimum tilby:

  • Automatgir er en selvfølge!
  • Passe størrelse, f. eks. Toyota Corolla Cross som familiebil og Toyota Yaris Cross som bil nummer 2 (ikke for stor, og heller ikke for liten)
  • Høy sitteposisjon (med andre ord crossover eller SUV)
  • Komfortable seter og ellers ok kjørekomfort
  • Varme i forseter, og gjerne i ratt også
  • Mye elektronikk og teknologi innebygget i bil
  • Automatisk klimaanlegg (aircondition må man ha i bil!)
  • Smartstart og nøkkelfri start og sentrallås
  • Elektriske vinduer
  • Regnsensor
  • Avansert multimediaanlegg (inkludert GPS) med ok størrelse på berøringsskjerm, gjerne med automatisk oppdatering “over lufta” (via 4G/5G og/eller Wi-Fi)
  • Ok ryggekamera, gjerne med 360 graders visning
  • Automatiske fjernlys med automatisk av-blending
  • LED-lys
  • Adaptiv Cruise Control
  • Skiltgjenkjenning
  • AWD
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringsassistent
  • Mange sikkerhetsfunksjoner: Kollisjonsvarsling, autobrems, fotgjengervarsling, blindsonemonitor, feltskiftevarsler, rattassistanse, andre nyttige sensorer m. m.
  • App for “fjernstyring”
  • Gode lademuligheter for mobiltelefoner og annet mobilt utstyr

Antall hestekrefter (hk), toppfart, kjapp akselerasjon 0-100 km/t, statusmerke, drivstofftype osv. er tilnærmet uvesentlige faktorer for min del.

 

Biler har blitt mer og mer “ferskvare”, slik som datamaskiner, mobiltelefoner og annet IKT-utstyr har vært lenge. Stadig kommer det teknologiske forbedringer og nyvinninger, inkludert bedre og bedre sikkerhetsutstyr. Jeg ønsker ikke lenger å kjøre rundt i biler med en høyere alder enn fem-seks år, da jeg opplever eldre biler enn dette som “gammeldagse dinosaurer” utgått på dato. Jeg er ikke særlig opptatt av status og merker i seg selv, men jeg vil ha tilgang på ny bilteknologi. For økonomisk sett å kunne følge med i den rivende utviklingen – og til enhver tid ha en relativt ny bil – blir det nok leasing / privatleie på meg i overskuelig framtid.

Alt i alt har biler av merket Toyota vært et hyggelig bekjentskap for vår del. Bilene har vist seg å være ganske så problemfrie samt gi mye bil for pengene, og den lokale forhandleren gir oss også god service. Ser ikke bort at det også i fortsettelsen blir flere biler av merket Toyota for vår del.

Lenker:

Elbil:

Toyota Yaris Cross-lenker:

Toyota Corolla Cross-lenker (norske):

Lenker relatert til Toyota sin satsing på elbiler:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

  • Spamkommentarer blokkert