Engelsk, tsjekkisk og fransk bil av merket Toyota

(Sist oppdatert 02.03.2024 @ 18:32 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Våre Toyota-biler pr. medio januar 2023, Toyota Yaris Cross og Toyota Corolla Cross, begge utstyrt med AWD-i.

Engelsk, tsjekkisk, fransk og japansk bil av merket Toyota, men IKKE elbil!

I mai 2018 la jeg ut følgende status på Facebook:

  • “Tenker på Øystein Sunde sin sang “Engelsk bil”. Trodde aldri jeg skulle kjøpe engelsk bil, men den harde sannhet er at vår Toyota Auris kommer fra akkurat England. Produsert på fabrikken Toyota Motor Manufacturing UK (Burnaston, Derbyshire). Ikke noe særlig japansk over dette!”

Toyota er som kjent opprinnelig et japansk bilmerke (høy kvalitet), men likevel har de også fabrikker og produktutvikling i Europa. Jeg satser på at bilene som f. eks. bygges i England, Tsjekkia eller Frankrike blir fremstillet etter strenge japanske krav til kvalitet, og at ikke slett engelsk arbeidsmoral eller fransk særhet får råde. Nå har vi vel vår sjette bil av merket Toyota, og vi har vært godt fornøyd med dem alle.

Siden november 2021 har det ute i vår garasje stått en franskbygget bil fra Frankrike, i form av en Toyota Yaris Cross. I den andre båsen i dobbeltgarasjen vår har det siden januar 2023 stått en Toyota Corolla Cross, og dette er en ekte japaner bygget i Japan.

Jeg er pr. dags dato den lykkelige eier av 0 – null – biler. Begge mine to biler har jeg på leasing / privatleie. Jeg ønsker ikke å ha biler som er eldre enn fire-fem år, men dette lar seg ikke så lett kombinere med den økonomiske situasjonen. Leie i stedet for kjøp er redningen for min del. Dessuten litt risikoprosjekt å kjøpe biler med bensinmotor nå i disse elbil-tider.

Vår hovedbil i perioden mai 2018-januar 2023 har vært en Toyota Auris stasjonsvogn, og denne er som nevnt bygget i England. I tillegg hadde vi i noen år en “konebil” (lille blå bille) som jeg, Bjørn Roger, benyttet meg av. Denne var av typen Toyota Aygo, 2014-modell. Denne bilen var muligens enda mer tvilsomme, da den var utviklet og produsert i Europa (Tsjekkia) i et (nå avviklet) samarbeid mellom Citroen, Toyota og Peugeot (av TPCA, Toyota Peugeot Citroën Automobile).

Jeg nevnte Øystein Sunde og sangen “Engelsk bil“. Velger å gjengi noen humoristiske deler fra denne sangen:

  • Engelsk bil, engelsk bil. Jeg har alltid vært svak for en engelsk bil. Konservativ som en gammal ljå. Ikke rart at’n helst vil stå.
  • Så ble det engelsk bil, engelsk bil. En Vauxhall Victor og nok Dispril. Et tempel for britisk tradisjon. Salig’ er de faste i troen. Jeg hadde Engelsk bil, engelsk bil. Jeg kan’ke noe for det, jeg er anglofil. Men å dytte’n hjem ble et slitt refreng.
  • Jeg hadde engelsk bil, engelsk bil. Med stiv overleppe og et fåret smil. Og regnet høljer og motor’n står. Og vinduspusser’n nekter å gå.
  • Da ble det engelsk bil, engelsk bil. Der satt jeg med motorstopp i venstre fil. Med rumpa opp og med hue ne’. For å finne et svidd rele. Ja, jeg har engelsk bil, engelsk bil. Aldri lenger hjemmefra enn åtte mil. Når jeg starter’n, da brekker nøkkel’n. Og hvis jeg kjører’n i elva, da søkker’n.
  • Engelsk bil, engelsk bil. Nå vet jeg def’nisjonen på en engelsk mil: Det er litt lenger enn en hare hopper. Det er så langt du kommer før det stopper!

Med begrepet engelsk / britisk bil tenkes det ofte på nå historiske bilmerker og modeller slik som: Hillmann, Morris, Austin, Sunbeam, Humber, Talbot (engelsk/fransk), Jensen, TVR, MG, Reliant, Mini, DeLorean (DMC) osv. Flere av disse er i mine øyne katastrofe- og fiaskobilmerker. Altså sære bilmerker med sære og spesielle løsninger, og med så som så kjørekomfort, luksus og kvalitet. Noen har (heldigvis!) gått inn, noen har flagget ut produksjonen og noen har blitt kjøpt opp av større grupper.

Vår Toyota Auris

Vår Toyota Auris stasjonsvogn, ny mai 2018. Vi kvittet oss med denne bilen januar 2023.

 

Vår tidligere Toyota Auris stasjonsvogn ble levert inn til forhandler, og muligens / kanskje har den pr. mars 2023 fått nyere eiere.

Engelsk / britisk bilindustri har også presentert diverse sportsbiler, SUV-er og luksuriøse biler i form av merker slik som: Lotus, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Rover, Morgan, Rolls-Royce, Bentley osv. Noen av disse har vel vært tilnærmet ok biler, selv om de har kommet fra Storbritannia.

Min egen Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021.

 

Våre biler pr. medio januar 2023:

Våre Toyota-biler pr. medio januar 2023, Toyota Yaris Cross og Toyota Corolla Cross, begge utstyrt med AWD-i.

 

Lakkfarge bil

Du verden så kjedelige folk er med valg av farge på sine biler. Under noen lengre bilturer her på Vestlandet i de senere år har jeg noen ganger tellet hvor mange biler det er mellom hver fargerik bil. Man kan godt ha en rekke på minst 10-15 “kjedelige” biler (i hvert fall minst 8 av 10 biler er biler med kjedelig farge!) før det kommer en i spennende lakkfarger (sterke farger). Mote meg her og der!

Svært mange biler er enten hvite, svarte, grå eller brune. “Nøytrale” biler innenfor gråskalaen som er lite iøynefallende er det spesielt mye av. Selv er jeg i besittelse av en vinrød bil og en gulfarget (gull) bil, så jeg har selv unngått de fargene jeg kaller for kjedelige. Tidligere hadde jeg i flere år en iøynefallende blå bil, som også var alt annet en kjedelig.

Men nå er visstnok trenden i ferd med å snu:

Ja til et “fargerikt” fellesskap!

Som det framgår av dette innlegget har vi for tiden biler av merket Toyota. Og denne produsenten har ikke alltid det største utvalget – eller de mest spenstige valgene – å tilby når det gjelder lakkfarge. De har ofte mange “kjedelige” og “safe” farger i sitt sortiment.

Ellers går det mye i SUV-er, elbiler, stasjonsvogner og noen kombi-modeller når det gjelder bilmodeller. Sedan-varianten, som jeg i stor grad vokste opp med, er mer sjelden nå enn tidligere kan det virke som.

 

Vår Toyota-historie så langt:

  • Toyota (Corolla) Verso (2008). Byttet inn i 2016.
  • Toyota Aygo (2014) med “symaskin-motor”. Byttet inn 26.11.2021.
  • Toyota Auris kombi-modell hybrid (2016), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Byttet inn i 2018.
  • Toyota Auris Touring Sports stasjonsvogn hybrid (2018), trinnløs automat, 1.8 L 136 Hk. Vi hadde denne i vårt eie (kjøpt og betalt) i noe over 4 1/2 år, men ble i januar 2023 byttet inn.
  • Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021, 4 års privatleie.
  • Toyota Corolla Cross, levert 10.01.2023. Avtale på 4 års privatleie.

Forut for Toyota-rekken: Mazda 323 (fars bil), Mazda 626 (min første egen bil), Hyundai Matrix og Subaru Justy (min kones bil, skikkelig drittbil med elendig kjørekomfort og null utstyr).

Vi trengte mer bagasjeplass pga. familiesituasjonen, og vi valgte å bytte inn vår Toyota Auris (2016) med en Auris stasjonsvogn i mai 2018. Vår gamle Auris hadde vi kun hatt i ca. 2 år. Neppe det beste tidspunktet vi valgte for å foreta dette byttet, da det kommer en helt ny modell av Auris i slutten av 2018 eller helt i starten av 2019. Imidlertid kunne vi ikke vente på dette. Vi gikk til og med gått ned en utstyrsgrad fra Style til Sport Vision, og å betale over kr 100′ imellom for å få 26,5 cm ekstra lengde/større bagasjerom er jo ikke akkurat lav og billig cm-pris (ikke god “business”/økonomi). (Etter vårt kjøp har Toyota forlatt Auris-navnet og gått tilbake til Corolla-navnet på denne bilserien.)

Bilen var av typen hybrid, men ikke ladbare utgave. Muligens en av våre siste biler som bruker fossilt drivstoff og som man kan kjøre selv? Det blir nok et stort paradigmeskifte nå etter hvert med omsetning kun av nye biler som kjører på elektriske og/eller hydrogendrevne. Selvkjørende / autonome biler kommer nok også for fullt om ikke så alt for lenge.

Hel-elektriske bil, foreløpig nei takk!

 

Toyota og elbiler:

Toyota og deres satsing på elbiler

Enkelte frykter at Toyota er nær sin egen undergang, dvs. at de blir bilbransjens svar på Nokia og/eller Kodak. Nokia og Kodak er gode eksempler på firma som var alt for seine med å omstille seg i den retningen markedet gikk. Toyota sin treghet med å lansere elbiler er ikke helt framtidsrettet, men jeg tror de kommer sterkt tilbake!

Generelt har Toyota sin toppledelse uttrykt skepsis mot rene elbiler. De virker mer giret på å fortsette med hybridbiler samt biler drevet av hydrogen. De har vel helst sagt at elbiler er et blindspor, og at andre løsninger – inkludert hydrogen – er framtiden. Likevel har de om enn noe seint gitt etter for presset:

Toyota har annonsert en kraftig satsing på elbiler i tiden fram mot år 2030. Noen steder står det at 16 nye elbiler vil komme, mens andre har kommet til tallet 30 ulike bilmodeller (søstermerket Lexus medregnet). Se lenkesamling i slutten for mer informasjon om denne helomvendingen fra Toyota. I etterkant har det igjen kommet motstridende signaler, hvor det virker som om Toyota ønsker å bremse ned tempoet på sin satsning på elbiler.

Tenker at det blir fart i sakene nå når verdens største bilprodusent – Toyota – setter inn støtet! Barnesykdommer og svakheter vil nok bli eliminert ganske kjapt, så neste gang blir det nok muligens kanskje elektrisk bil av merket Toyota på meg. Tenker tiden der og da er moden for et slikt valg.

Toyota sin noe trege og seine satsing på elektriske biler: Seint, men (sannsynligvis) bra. Mye av dagens elbiler vil nok framstå som beta-modeller fra steinalderen når nye generasjoner av elbiler kommer på markedet. Satsningen på elbiler har vært noe halvhjertet så langt, men jeg tror det blir mer futt i sakene med den nye Toyota-sjefen Koji Sato.

Den første elbilen av personbil-typen fra Toyota – bZ4X – har rett og slett vært en stor skuffelse. Elendig rekkevidde på norske veier, og generelt sett en elbil som ikke virker ferdig utviklet.

Som jeg skrev på Facebook om bZ4X: “For mye ‘tull’ og ‘barnesykdommer’ med bZ4X. Får satse på at Toyota etter hvert kommer sterkt tilbake med sin elbil-satsning….”

Hvis – eller når – Toyota når sine mål med elbiler med en rekkevidde på ca. 120 mil (1200 km) på en lading – og med en ladetid på ca. 10 minutter (10-80 %) – begynner det virkelig å bli interessant med elbil for meg ogsåFaststoffbatterier høres ut som god løsning på mange av dagens svakheter med elektriske biler.

 

Vi kjøpte vår Toyota stasjonsvogn (familiebilen) mens modellen ennå hadde navnet Auris. Etter den tid har Auris-navnet gått ut og blitt erstattet av det “gode gamle” Corolla-navnet. Imidlertid blir nok også den nye modellen produsert på europeiske fabrikker, f. eks. i England.

Som vår andre bil (“konebil”) hadde vi i noen år en Toyota Aygo, som endte opp med å bli mannens / undertegnedes (Bjørn Roger) transportmiddel for å komme seg på jobb:

Bil nummer to i noen år (2014-2021), vår Toyota Aygo, fotografert utenfor huset på Flatraket i 2014. Bilen var ny da.

 

Nå er Aygo-en historie for vår del. Det kan være greit med en liten og enkel bil, men Aygo-en ble litt vel liten og enkel da. Yaris Cross-en er en verdig arvtaker til rollen Aygo-en tidligere hadde.

Bilmerket Toyota er vi godt fornøyd med, men jeg håper for deres del at de ikke blir bilbransjens svar på fotobransjens Kodak. Det jeg mener med dette er at Toyota er lovlig seint ute med rene elbiler, dvs. trege med å tilpasse seg til det rådende markedet og den teknologiske utviklingen. De har satset mye på hybrid-teknologi, men de har så langt ikke gjort mye for å lansere rene elbiler eller nullutslippsbiler (riktignok lansert hydrogendrevne biler, men dette har ikke tatt helt av!). Batteriteknologien er neppe helt moden ennå, men likevel selges det masse elbiler (spesielt her i Norge) i et voksende marked hvor Toyota er totalt fraværende fra pr. dags dato (2020).

Det får våge seg at vi holder oss til “japsebiler” eller “riskokere”, som noen tidligere brukte noe nedlatende om biler levert fra japanske produsenter. Jeg er godt fornøyd med biler med japansk og/eller asiatisk opphav. Problemfrie biler med lite kluss, noe som ikke alltid er tilfellet med europeiske og amerikanske biler. Enn så lenge har vi imidlertid ingen “kinabil”. Mer om kinesiske elbiler i elbil-innlegget mitt.

 

Bilmerke: Forever Toyota?

Blir det slik for min del: “En gang Toyota, alltid Toyota.” ?!. Tja, hvem vet. Jeg har hatt andre bilmerker i mitt syndige liv (Mazda, Hyundai osv.), og jeg skal ikke love at jeg aldri vil vurdere noe annet enn Toyota.

Når det gjelder valg av bilmerke stiller jeg noen ufravikelige krav:

  • Det må finnes tilgjengelig en lokal forhandler (maksimalt 20 km fra der jeg bor).
  • Forhandler / leverandør må ha høy grad av seriøsitet, kompetanse og nødvendig serviceapparat.
  • Levere et bilmerke som har kvalitetsprodukter.
  • Akseptabelt prisnivå på aktuelle bilmodeller.

F. eks. har det dukket opp mange spennende elbiler fra ukjente kinesiske produsenter, men disse vil neppe etablere noe forhandlernett ute i grisgrendte strøk slik som der jeg bor. Spørs da om det er forsvarlig sikkerhetsmessig å kjøpe kinesisk bil pga. faren for spionasje og overvåkning fra kinesiske myndigheter.

I praksis for min del vil dette innebære at kun forhandlere i Selje og Måløy er aktuelle. I Selje er det ingen forhandlere, mens det i Måløy finnes to. Bilmerkene som da er aktuelle er Toyota (og Lexus) eller VW (og Skoda). Selv anser jeg ikke VW som et aktuelt merke som passer for meg. Så da sitter jeg igjen med Toyota i overskuelig framtid.

Jeg er på INGEN SOM HELST måte sponset og betalt av Toyota! Bil og bilmerke er absolutt ikke noe statussymbol for meg.


Mine bilpreferanser

Enkelte hevder at alle dem som kjører Toyota er totalt uinteresserte i bil. Selv kjenner jeg meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen, da jeg tross alt har en viss bilinteresse og følger litt med på hva som skjer innenfor bilbransjen. Imidlertid har jeg muligens andre behov og ønsker enn typiske bilnerder.

Det jeg anser som viktig for min del ved valg av bil:

  • Jeg ønsker til enhver tid å ha en bil av nyere dato. (En bil eldre enn fem-seks-syv år er et “gammelt vrak”!)
  • For meg er bilen primært et bra framkomstmiddel (A til C, via B!), og jeg er ikke det minste interessert i å ha bilen som noe statussymbol. (Statusmerker slik som BMW, Tesla, Mercedes, Audi osv., nei takk!)
  • Prisen på bilen må stå i samsvar med nytten, og jeg er primært interessert i relativt rimelige biler (middelklassen) ut fra min reelle økonomiske situasjon.
  • Jeg trenger ikke et romskip eller et stort oljefat. Middels stor bil passer bra for mine behov.
  • Noe interessert i teknologi, så litt teknisk utstyr kan bilen godt ha.
  • Velutstyrt bil når det kommer til tilleggsutstyr er å foretrekke.
  • Jeg kan ikke skru på bil, så det er viktig med en relativt driftssikker bil som krever lite med service.
  • Kjørekomforten må selvsagt være sånt tålig god (middels eller bedre).
  • Så langt har jeg styrt unna helelektrisk bil, i og med alle de svakheter som finnes med slike biler.
  • Jeg foretrekker en høyreist sittestilling og noe høyere bakkeklaring enn normalt pga. dårlige norske veier, så det blir nok i overskuelig framtid crossover-modeller (SUV-er). Jeg har til og med endt opp med å få troa på at jeg trenger bil med firehjulstrekk (AWD).
  • Tilhengerfeste eller masse lastekapasitet er ikke viktig for min del.
  • Adaptiv cruise control og automatgir er selvsagt et “must”.
  • Selv kunne jeg ALDRI ha valgt å kjøre rundt i en Tesla. Det eneste jeg ser som spennende med Tesla er deres avanserte teknologi inni bilene. Akkurat på dette området misunner jeg Tesla-eierne litt.

 

Svaret ble JA: Kanskje jeg i løpet av 2021 skifter ut lille blå bille, men da vurderer jeg faktisk å gå for privatleie (leasing). Dumt i disse tider å legge ned masse penger i en ny Toyota drevet med fossilt drivstoff. Toyota Yaris Cross ser litt kul ut, og kunne muligens ha vært en ok bil for meg til transport fram og tilbake mellom hjemme og jobb + litt jobbkjøring. Som jeg også skrev som kommentar via Toyota sin Facebook-side om bilmodellen: “Takk og pris for en slik bil for oss som ikke ønsker helelektriske bil…” Hvis jeg hadde vært enda mer bemidlet enn det jeg er kunne også Lexus – Toyotas luksusmerke – ha vært et aktuelt valg. (Ulempe med leasing i disse dyrtider: Ikke fast rente på avtalen, og renta har jo steget en god del da.)

Ja, nå har jeg satt i bestilling en Toyota Yaris Cross via privatleie (4 år). Det blir nok en av de siste bensindrevne bilene (riktignok hybrid) her i huset. Slik ser den ut:

Toyota Yaris Cross. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

Det er avbildet farge og utstyrsgrad jeg har valgt å sette i bestilling, inkludert AWD-i. Forventet levering først i november/desember 2021 (fasit: leveringsdatoen ble 26.11.2021). Grad og type: Toyota Yaris Cross Executive Bi-Tone SUV personbil 5d 1.5 bensin hybrid automat AWD-i med fargene 22VS Brass Gold Metallic (5C2) / Black (202).

Min Facebook-kommentar i forbindelse med bestilling:

Min Facebook-kommentar om Toyota Yaris Cross, i forbindelse med at bilen har blitt bestilt. Bildekilde: https://www.toyota.no/

 

I tekstformat: “Elbil, nei fysj og fy! Her går det i bensin til ‘the bitter end’. Forhåpentligvis får jeg en slik i garasjen – Toyota Yaris Cross AWD hybrid – innen jeg blir 50 år i november. (Bil har blitt bestilt. Estimert levering først i oktober / november desember 2021. Skal erstatte lille blå bille – Toyota Aygo.)”

Nå prøver jo myndighetene via sin avgiftspolitikk å tvinge oss bort fra bensinbiler og over på elbiler, så dette blir muligens kanskje min siste nye bensindrevne bil. Sånt sett greit å ha bilen på privatleie (leasing) i stedet for å kjøpe den. Ifølge oversikt er i underkant av 6 % av den norske personbilparken “finansiert” via leasing (inkludert privatleie). “Time will show / tell” hva framtiden bringer.

Hybrid og AWD-i-logoer hentet fra en Toyota Yaris Cross.

 

Litt kritikk av Toyota:

Jeg kommer ikke utenom dette med leveranse og leveringstid. Helt i slutten av juni ble bil av typen Toyota Yaris Cross bestilt. Siste status om forventet levering er dette: “Pr i dag (e-post 13.09.2021) ser det ut som bilen din kommer litt ut i desember – men det er tidlig å si noe 100 %.” Og pr. 1. november 2021 sier lokal leverandør: “Vi har pr i dag en forventet levering i månedsskiftet november / desember 😊” Hvis man pr. 31.10.2021 går inn på Toyota sin nettside og later som om man skal bestille en slik bil: “Levering om 38 uker”. (Pr. 10.11.2021 har forventet leveringstid sunket ned til “bare” 36 uker.)

ALTSÅ: TRETTIÅTTE UKER! Dette er ALT FOR LANG LEVERINGSTID, selv om det har vært korona, transportutfordringer og mangel på mikrochiper! Muligens Toyota ikke burde ha oversolgt og markedsført bilmodellen så hardt, hvis de ikke er i stand til å produsere og levere. Forhåndsreservasjon av bil – slik som jeg bet på – var i hvert fall bare unødvendig tullball.

Toyota Nordfjord, min lokale Toyota-forhandler: Toyota Yaris Cross-reklame pr. 29. september 2021.

 

Endelig er byggingen eller produksjonen av min Toyota Yaris Cross fullført der nede i Frankrike:

Endelig! Tirsdag 26.10.2021 meldes det at min Toyota Yaris Cross er ferdig montert / bygget, og at den forlater fabrikken.

 

Sjekket status på nytt 14.11.2021, hvor det står å lese:

Leveransestatus på min bestilte Toyota Yaris Cross pr. 14.11.2021.

 

Lokal forhandler fikk inn demonstrasjonsbil av typen Toyota Yaris Cross før jeg fikk min. Jeg fikk se bilen med egne øyne utvendig før min egen ankom, men jeg gjorde ikke noe framstøt for å få lov til å prøvekjøre den. Det var likeså greit å vente til jeg selv fikk bilen min i hende. Sånt sett valgte jeg altså å sette i bestilling en bil som jeg på bestillingstidspunktet ikke hadde sett med egne øyne, og som jeg heller ikke hadde prøvekjørt.

Ei bekjent i Egersund som prøvekjørte bilmodellen før jeg fikk den rapporterte følgende om testrunden:

  • God kjørekomfort.
  • Gode seter.
  • Var vanvittig lett på rattet.
  • Digget allround-kameraet (360 graders panorama kamera) når en skal rygge. Så bilen som om der fløy en drone over bilen og filmet.

(Vedkommende la etter prøvekjøringen selv inn bestilling på bilen og hun har nå også fått den. Jeg valgte å stole på hennes vurderinger om at jeg gjorde et bra valg selv.)

Og fra en kommentar fra en fremmed på Toyota Norge sin Facebook-side:

  • “Ligger som limt i svingene, kommer fort opp i fart og for en oversikt!”

Har også lest følgende rundt forbi på nettet om bilmodellen:

  • Tilbyr god kjørestilling, gode seter, bra oversikt til alle sider, elegant og behagelig ratt, rattfunksjoner som er lette å betjene.
  • Bra utstyrt i forhold til sin klasse.
  • Svært lettkjørt bil i god Toyota-tradisjon.

Jeg har også notert meg at enkelte gir bilmodellen det glatte lag: Det rettes kritikk mot at det ikke er en elbil, høy pris, veistøy, svak motor, for liten, støyende motor osv. Jeg velger å tro at slike klagere er litt vel storforlangende overfor en slik bil som dette. Tenker jeg ikke gidder å ta slik kritikk seriøst. Alt i alt har jeg stor tro på bilmodellen, men Toyota overdriver markedsføringen og overselger i forhold til sin reelle leveranse-/produksjonskapasitet.

Endelig har jeg fått levert bilen (26.11.2021), med kallenavnet lille gullegg:

Min egen Toyota Yaris Cross, levert 26.11.2021.

 

Et bilde til av vår bil:

“Vår” Toyota Yaris Cross avbildet sammen med min kone, mai 2022.

 

Bil som sagt levert via privatleie – men jeg anser den som “min egen bil” fram til slutten av november 2025 – som er tidspunktet for utløp av leieavtalen. Kanskje det da blir en ny elektrisk / strømdrevet bil av merket Toyota? Den som lever får se…

Det finnes snart en app for alt, og selvsagt finnes det en app relatert til Yaris Cross-bilen, hvor en god del info. er tilgjengelig og enkelte ting kan styres ifra:

App-en MyT og min Toyota Yaris Cross.

 

 Første erfaringer med Toyota Yaris Cross

Etter å ha hatt bilen i ca. en uke (pr. 03.12.2021) kommer jeg opp med en liste over mine første erfaringer – positive og negative – relatert til Toyota Yaris Cross:

Positive sider / fordeler:

  • Kult design.
  • Passe størrelse etter min smak.
  • God kjørekomfort.
  • Gode seter og god sittestilling.
  • Sitter passe høyt og man har god oversikt over det som skjer utenfor (ikke minst pga. kameraløsningen).
  • Behagelig innstigningshøyde bil.
  • Velutstyrt i sin klasse.
  • Masse sikkerhetsfunksjoner.
  • Topp med AWD for framkommelighetens del på vinterglatte norske veier.
  • App-en MyT er kjekk til å få oversikt og “kontroll” over bilen.
  • Takk og pris (ikke-ladbar) hybrid bensinmotor med noe EV-drift, og ikke en ren elbil.
  • Praktisk med “skiluka” i baksetet som gjør det mulig å transportere lange ting inni bilen.
  • En mer avansert og funksjonsrik cruisekontroll (cruise control / fartsholder) enn jeg har vært borti tidligere: Adaptiv Radar Cruise Control (ACC).
  • Digg med automatgir. Aldri mer bil på meg med manuell girkasse!
  • Avansert parkeringshjelp er sikkert også flott, selv om jeg så langt ikke har brukt denne funksjonen.
  • Praktisk med “head up display” i frontruta.
  • Nøkkelfri betjening av bilen er veldig ok.
  • En god del slektskap med RAV 4, noe som er OK.
  • Lavt bensinforbruk pga. hybridteknologien og en bensingjerrig motor. I praktisk bruk har bilen et bensinforbruk på mindre enn 0,55 liter på mila (ifølge egne målinger, mye småkjøring på vinterstid).
  • Vel utprøvd hybridteknologi.
  • Hybridmotoren og den sømløse byttingen mellom eldrift (EV) og bensindrift fungerer imponerende bra.
  • Motoren oppleves også som friskere og sprekere enn det enkelte kritikere har hevdet.
  • En Toyota, som bør bety kvalitet og lite med problemer!
  • Allerede fått testet ut april 2022, se negativt punkt om batteri: Toyota Eurocare veihjelp (+ Viking Redningstjeneste) får topp score fra meg.
  • (Ikke direkte relatert til bilen: Seriøs og dyktig lokal merkeforhandler, som tilbyr nødvendig service og oppfølging i etterkant.)
  • Sommeren 2022: Yaris Cross som bil / feriebil for ferietur fungerer helt fint! Ca. 1300 km ble tilbrakt i bil med kjøring tur/retur Flatraket-Egersund (to voksne, ett barn). Alle sensorer og avansert cruisekontroll var til god nytte på turen, og kjørekomforten er helt ok for slike langturer. Imidlertid kan man ikke ha all verdens med bagasje og oppakning med seg i bilen pga. begrenset bagasjeplass.
  • Kjempegreit å slippe unna ladekaos, ladekabel, lange ladetider, kø foran ladere, ladere som ikke virker, rekkeviddeangst osv.

Negative side / ulemper:

  • Noe veistøy.
  • Noe “masete” motor hvis den må jobbe hardt.
  • Noe svak motor.
  • Enkelte vil hevde: Bilen er utstyrt med en Trinnløs automatisk girkasse (CVT), og ikke en “ordentlig” automatgirkasse.
  • Ikke strømuttak til disposisjon for dem i baksetet.
  • Manuelt rullegardin i tak (panoramaglasstak / skyview).
  • Høy pris i forhold til bilstørrelse og motorstørrelse. Noe høy pris for en småbil!
  • Bagasjerommet er noe lite. (Men i småbilklassen er det muligens ikke så lite.)
  • Noen knapper (varme i ratt, varmetråder vindu bak osv.) knotete plassert.
  • Lang leveringstid.
  • Usikker på om det er en fordel eller ulempe: Bilen er bygget / produsert i Europa (Frankrike).
  • Noe dårlig svingradius.
  • Er og blir en småbil, på godt og vondt.
  • Design som appellerer mest til gamle mennesker?
  • Selv med siste oppdateringer: Kartene til GPS-en har sine feil og mangler. F. eks. er veien / gata der jeg bor IKKE inntegnet, selv om den i en årrekke har vært inntegnet både via Google Maps og via kommunale kart.
  • Litt irriterende med alle sensorfeilene som inntreffer. Dette skyldes ikke i seg selv feil med bilen, men at sensorene blir tildekket av støv, skitt og snø. Og å vaske bilen hver uke “gidder” jeg ikke! Det er jo sensorer for “alt”: Parkering, anti-kollisjon / sikkerhetssystem og for cruisekontroll.
  • JBL er merket på høyttalere og multimediasystem, noe som burde gagne for høy kvalitet. Imidlertid er jeg faktisk ikke særlig fornøyd med lydkvaliteten i det fabrikkmonterte anlegget (“skarp” lyd, for lite bass og generelt sett “spinkel” lyd).
  • Muligens skiltingen (slitte skilt og mangelfull skilting) og veivedlikeholdet man bør klage på, og ikke bilen: Skiltgjenkjenningen kommer innimellom opp med noen sprøe forslag på “krøtterstiene” (les: angivelig fylkes- eller riksveier, hvor man mange steder sliter med å passere møtende biler) rundt her vi bor, i bygde-Norge. Får både beskjed om motorvei og 90 km/t fartsgrenser på småveier som slettes ikke er beregnet for høy fart.
  • Muligens et altfor lite startbatteri (lav kapasitet)? Måtte i hvert fall ha besøk av bergingsbil / redningsbil fra Viking Redningstjeneste (via Toyota Eurocare veihjelp) påsken 2022, i og med at batteriet av ukjent grunn var flatt. Hvem / hva (av bilens eget utstyr) som har vært “strømtyven” er noe usikkert.
  • Og tomt startbatteri opplevde jeg på nytt juni 2022, hvor den lokale Toyota-forhandleren kom til unnsetning med en medbrakt starthjelp-boks / nødstarter / startbooster. Nå skal batteriet bli skiftet ut på bilen, noe som forhåpentligvis vil eliminere startproblemene.

Yaris Cross-erfaringer etter noen måneders bruk (nesten 4 måneder medio mars 2022): Bra utstyrsnivå, veldig god å kjøre, passe stor som en bil nummer 2 og bra tilpasset dårlig norsk veistandard / dårlig vedlikeholdte veier. I grevens tid jeg fikk den levert, i og med flere perioder med glatte veier med redusert framkommelighet (dårlig vintervedlikehold av veier) hvor AWD kom godt med.

Alt i alt et bra og fornuftig bilvalg, hvor produktet absolutt lever opp til forventningene mine. Et bra valg og “kjøp” (leie for min del).

 

Ikke alltid alle advarslene i bilen er reelle:

Yaris Cross: Sukk. Ikke bare-bare med all teknologi i dagens biler. To feil på bildet: 1) Nei, det finnes IKKE motorvei på Flatraket og 2) dekktrykk på 2 bar er egentlig helt OK ifølge manualen. Altså feilaktige sensoravlesninger.

 

Oppdatering februar 2024: Mot slutten av år 2023 fikk jeg med meg at det blir lansert en oppgradert versjon av Toyota Yaris Cross. Noen av forbedringene er disse: Sterkere motor, redusert støy, oppdatert versjon av Adaptive Cruise Control, forbedringer på system for kjørefelt-varsling, bedre skiltgjenkjenning og siste versjon av Toyota Smarttilkobling multimediapakke. Heldige de som får denne nye versjonen!

Sukk! Mye vil ha mer! Etter å ha fått smaken på Cross-utgaver frister det litt å bytte ut vår Toyota Auris (Corolla) stasjonsvogn / familiebil med SUV-en Toyota Corolla Cross (med AWD-i, og selvsagt bensin / hybrid-motor). Etter planene skal denne bilmodellen bli lansert i Norge og Europa høsten 2022 / slutten av år 2022. (Spørs om det blir lange leveringstider og leveranseproblemer med denne modellen, da?) Og denne varianten skal visstnok i utgangspunktet bli bygget / produsert i sin helhet i Japan (ekte japse). Mer informasjon i lenkesamlingen i bunnen av dette innlegget.

Toyota Norge på Facebook: Nyheten Corolla Cross Hybrid kommer til Norge!

 


 

Toyota Corolla Cross GR Sport kunne ha vært et fint valg, men jeg vet ikke en gang om disse kommer til Norge. Og i hvert fall ikke om de vil ha AWD. Uansett ser den fin ut:

Toyota Corolla Cross GR Sport.

 

Bilmodellen Corolla Cross er strengt tatt allerede på markedet i deler av Asia og i USA. I forhold til USA-utgaven av bilen får vi i Europa en versjon med ny front og nye lykter som er bedre tilpasset europeisk smak. Videre vil den fra dag en kun bli levert i hybrid-utgave (ikke-ladbare, selvladende hybridbil) her i Norge, og den vil få en helt ny digital informasjonsskjerm på 12,3” ved førerplassen (digitalt dashbord / digital cockpit / heldigitalt instrumentpanel) i tillegg til 10,5’’ multimediadisplayet. Masse sikkerhetsutstyr følger med som standard.

“Siden sist” har Toyota USA annonsert Toyota Corolla Cross Hybrid 2023 for det amerikanske markedet. Jeg må si at jeg gjerne ville ha hatt fronten fra den amerikanske (eksteriøret framme) og ellers utstyret og oppsettet (interiøret) for øvrig fra den europeiske utgaven. Men, men. Man får som kjent ikke både i pose og sekk.

Toyota Corolla Cross Hybrid 2023 USA-utgave.

 

Tilbake til den europeiske utgaven: Bilen tilbyr en velprøvd og godt fungerende motorteknologi, gjennom å være utstyrt med 5. generasjon Toyota hybridteknologi (“arvet” fra Prius). Tror de har ordene i behold når de selv – Toyota Norge – beskriver bilen som en anvendelig, praktisk og trygg familiebil. Selvsagt må det bli en variant med AWD-i, i praksis en Toyota Corolla Cross 2.0 (199 hk) Hybrid AWD eCVT (med relativt høyt utstyrsnivå). I disse tider med mye fokus på klima og miljø vil jeg nødig “brenne inne” med en bensinbil, så hvis det blir en Cross til får det bli via privatleie den også.

Utenom forskjellene i fysisk størrelse og ende mer moderne teknologi i nykommeren Corolla Cross vil jeg tro at Yaris Cross og Corolla Cross har mange likhetstrekk. Mange av de samme fordelene og ulempene nevnt i forbindelse med Yaris Cross vil nok gjelde for begge modeller.

Toyota Corolla Cross har en del fellestrekk med Toyota Yaris Cross, utenom design og størrelse. Corolla Cross-modellen har et noe mer tradisjonelt og konservativt utseende enn Yaris Cross riktignok. Imidlertid er det snakk om en noe større og kraftigere bil som egner seg bra til familiebruk og til lengre ferieturer med bil (mer bagasjeplass og romsligere bil). Det kan muligens kanskje bli vår finale relatert til bensindrevne biler i bruk på privaten. “Time will show” om det blir noe mer enn en fjern og urealistisk drøm.

Hvorfor ikke bare anskaffe en RAV4? Tja. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det, eller hva jeg skal sette fingeren på. Jeg liker enkelt og greit ikke RAV4-modellen. Det er noe med designet eller utformingen som frastøter meg. Alt i alt liker jeg generelt sett Toyota sitt design og formspråk, med noen få unntak (RAV4 og Prius). RAV4 er også forresten for høyt priset (for høy prislapp) i forhold til min økonomi og min lommebok. Det hadde neppe blitt crossover / SUV på meg hvis Toyota sitt alternativ kun hadde vært RAV4.

Designet og estetikken til Corolla Cross kan man mene mangt og mye om. Selv synes jeg nok at Yaris Cross har et enda mer spennende designspråk enn Corolla Cross, men likevel faller også sistnevnte i smak hos meg alt i alt. Det innvendige interiøret mellom de to bilmodellene er vel nesten hipp som happ, mens eksteriørmessig (utvendig) har altså muligens Yaris Cross litt mer spennende og dristigere linjer enn Corolla Cross-modellen.

Nå (mai 2022) begynner jeg å bli litt utålmodige når det gjelder Toyota Corolla Cross og lanseringen i Norge. Jeg har fått med meg at biltypen nå kan forhåndsreserveres (relativt uforpliktende i første runde) i land slik som Sverige, Finland, Nederland og på Island. Men i Norge har de ikke “fått fingen ut” og åpnet opp for dette (det samme gjelder for Danmark og Tyskland pr. 25. juni 2022). I Nederland skal de etter planene begynne med utlevering av bilene september 2022.

I Norge har i en periode (sommeren/juni 2022) all fokus vært rettet mot lanseringen av den elektriske Toyota bZ4X, selv om tilbakekallingen / utsettelsen er et stort skår i gleden for Toyota Norge. Fra og med oktober/november 2022 foreligger det løsning på dette problemet med hjulboltene som kan løsne, og på senhøsten begynte kundene å motta sine bestilte biler. Neste problem: Så langt har Toyota bZ4X skuffet noe i gjennomførte rekkeviddetester, hvor resultatene har vist seg å ligge langt unna produsentens oppgitte resultater fra WLTP-testen. Muligens kanskje kan en del av dette relatert til dårlig rekkevidde fikses via programvareoppdateringer.

(Forstår det slik at elbilen Toyota bZ4X får seg en lillebror. Om navnet blir bZ3X – Toyota bZ Compact SUV – eller noe annet er jeg ikke helt sikker på. Muligens dette blir min neste bil når privatleie-avtaler på dagens bilpark utløper?)

Jeg er påmeldt Corolla Cross nyhetsbrev, så litt informasjon har jeg jo fått denne veien. Ut fra den informasjonen jeg har klart å skaffe meg har det bare blitt mer og mer aktuelt å gå for Corolla Cross. Tror nok det er 99 % sannsynlighet for at det blir en slik bil, ja. Og nå høsten 2022 (starten av september) må det nok nærme seg lansering, i og med flere nyhetsbrev har blitt sendt ut og det har blitt hintet om relativt snarlig lansering.

Skjermdump deler av nyhetsbrev Toyota pr. september 2022: Nå er den snart her – Nye Corolla Cross hybrid.

 

Når det gjelder lakkfarger kan det se ut for at valgene ikke er så kjempestore. På den svenske Toyota-nettsiden kan det se ut for at modellen kan leveres i to ulike hvitt-farger, to gråfarger, sølvfarge, svart, rød (Tokyo / Red Premium 3T3) og blå (Dark Blue metallic / koboltblå / Cobalt Blue farge 8W7). Jeg HATER kjedelige farger slik som svart, hvitt, grått og brunt på bil. Så for min del må det nesten enten bli rød eller blå hvis det ender opp med “kjøp” (privatleie) av en slik bilmodell.

Når det gjelder modellgrad tenker jeg nesten det må bli Toyota Corolla Cross Executive AWD-i med panoramaglasstak (Executive Panorama & Leather, modellnummer MXGH15L-KHXEHW), eller eventuelt Style AWD-i med plusspakke (hentet fra den svenske Toyota-nettsiden). Oppdatering: Ifølge ryktene kommer bare AWD-varianter i handelen her i Norge, og gradene som vil bli tilbudt er Active, Executive og Executive Panorama & Leather. Høyeste modellgrad kommer til Norge (beklageligvis?) uten det store JBL-anlegget uten live navigasjon (sannsynligvis pga. pris).

Toyota Corolla Cross i aktuelle farger for min del (rød eller blå).

 

Endelig! Lokal bilforhandler kontaktet meg 22. september 2022, og de kunne da informere meg om at priser og spesifikasjoner for Corolla Cross var på plass her i Norge. Det var også mulig å legge inn bestilling (ikke reservasjon!) på biltypen! Her blir det handlet umiddelbart! Forhåpentligvis muligheter for levering på slutten av dette året (desember 2022)? I deres “språk”: Corolla Cross 1A 1 SUV 5d 2.0 Bensin Hybrid Automat AWD-i Executive Panorama & Leather | Personbil (43740) | Standard (04). Og som lakkfarge blir det blåfargen.

I likhet med Yaris Cross tok jeg sjansen på å sette i bestilling Corolla Cross UTEN å ha sett bilmodellen i levende live, og også uten å ha hatt muligheten for å prøvekjøre. Har imidlertid lest diverse biltester (jeg som er skeptisk til biltester!), og det meste tyder på at jeg får en bil som passer meg bra. Toyota er muligens ikke det mest spennende bilvalget, men man vet i hvert fall hva man får. Driftssikre og stabile biler uten de store overraskelsene.

Toyota generelt: Slike familiebiler som vi er i besittelse av fra Toyota er langt ifra superbiler eller luksusbiler. De har heller ikke spesielt spreke eller kraftige motorer, og muligens er bilene slettes ikke de mest spennende. Det som appellerer til meg med Toyota er at man vet hva man får. Bilene er driftssikre og gode biler for vanlige folk, og de innebærer lite med klatt og lite behov for dyre ekstra-servicer og reparasjoner. Det eneste ustabile med Toyota er deres MyT-tjeneste, som innimellom er noe ustabil i form av treghet og/eller til tider helt utilgjengelig.

Pr. november 2023 foreligger MyToyota i ny (og forbedret?) versjon:

MyToyota i ny versjon pr. november 2023. (Toyota-logoen og teksten MyToyota har jeg limt inn i bildet. Skjermdump fra Apple iPad nettbrett.)

 

Imidlertid er appen like treg og ustabil som tidligere, hvor man innimellom ikke får opp all informasjon om bilen og bilbruken. På IKT-området imponerer Toyota IKKE!

Tidligere informasjon rundt leveransen av Toyota Corolla Cross:

Status leveranse av bil pr. 21.10.2022 ifølge lokal Toyota-forhandler: “Forventet ETA er pr i dag 19. januar. Så kan det jo alltids hende at det vil være noe avvik – både framover og bakover.” Så gjenstår det “bare” å se om det blir forsinkelser i leveransen, eller om alt går i henhold til estimert plan. Ut fra nye oppdateringer av status nedenfor KAN det hende jeg får bilen noe tidligere enn langt uti januar 2023. Spennende, og jeg gleder meg!

Status leveranse – Toyota Corolla Cross – pr. 25.10.2022.

 

Litt framdrift:

Status leveranse av Toyota Corolla Cross pr. 29.11.2022, ifølge MyT.

 

Og denne Toyota-varianten – Toyota Corolla Cross – er faktisk bygget i Japan. Ekte japansk bil, bygget i Japan. Toyota City (Aichi Prefecture) er lokasjonen til fabrikken. Bilen kommer til Norge via bilskip til Drammen.

Ny status pr. 03.12.2022 (status: I transitt):

Ny status leveranse av Toyota Corolla Cross pr. 03.12.2022, ifølge MyT.

 

Og igjen en statusoppdatering pr. 15.12.2022:

Ny status leveranse av Toyota Corolla Cross pr. 15.12.2022, ifølge MyT. Bilen skal nå befinne seg i Drammen, Norge.

 

Jeg har fått bekreftet fra lokal forhandler at bilen virkelig kom til Drammen medio desember 2022. Imidlertid er det ganske kaotisk på havna i Drammen pga. store mengder med biler (logistikkutfordringer!) som skal tas imot og sendes videre før nyttår, pga. regjeringens “populære” avgiftsøkninger fra 1.1.2023. Jeg håper å få bilen før nyttår, slik at også jeg kan “snyte” staten for noen kroner i avgift. Registreringsnummeret / skiltnummeret har jeg allerede mottatt (registrert pr. 22.12.2022), og diverse papirer forsikring, fakturaer, leie osv. har dukket opp.

Oppdatering pr. 03.02.2023: Nå virker det som om bilen har “strandet” i Drammen, som en etterdønning etter rushet for å få bilene til Norge og registrerte før nyttår.

Mine biler pr. 29.12.2022 ifølge MyT (Toyota min side).

 

Ny oppdatering om status leveranse pr. 09.01.2023: I morgen – 10.01.2023 – får jeg bilen! Den blå Toyota Corolla Cross-en har ankommet Måløy, og den har i løpet av dagen i dag blitt klargjort slik at jeg kan få den overlevert / hente den i morgen. Og pr. 10.01.2023 er bilen på plass i vår garasje, i godt selskap med Toyota Yaris Cross-bilen. Mer skriverier om bilen kommer.

Toyota Norge:


 
 

Man skal ikke stole på alt man leser på nettet:

All tilgjengelig informasjon tilsier at Toyota Corolla Cross bilmodellen har 199 HK (hestekrefter). Man kan ikke akkurat stole på alle nettjenester, da i hvert fall en av dem påstår at bilen har hele 306 HK.

 

nettsiden til Toyota Norge er også informasjon om bilmodellen og gradene, samt muligheter for å “bygge” din bil på plass pr. starten av oktober 2022. Slik ser det ut når jeg gjør de valgene jeg ønsker meg:

Toyota Corolla Cross Executive Panorama & Leather, eksteriør og interiør. Kilde: Nettsiden til Toyota Norge pr. 09.10.2022.

 

Første norske test / prøvekjøring (pr. 13.10.2022) jeg har lest:


 

 

Bilde av min egne Toyota Corolla Cross:

Min egen Toyota Corolla Cross, levert 10.01.2023.

 

Sukk! Må visstnok først som sist bli vant til noen slike episoder:

Midlertidig sensorfeil pga. ruskevær – Toyota Corolla Cross.

 

Så over til:

Corolla Cross vs. Yaris Cross

Fordeler og ulemper med Corolla Cross versus Yaris Cross:

Fordeler:

  • Del av den populære Corolla-familien (over 50 millioner solgte biler). Corolla modellserien har vel tilnærmet legendestatus, da det er en sammenhengende modellserie som strekker seg helt tilbake til 1966.
  • Større bil med mer / bedre plass til passasjerer og bagasje (større bagasjerom og romsligere kupe).
  • Større motor, som vil gi en noe “friskere” bil og motorlyder som ikke høres så “anstrengte” ut ved høy belastning.
  • Noe bedre lydisolasjon av kupe (mindre veistøy og motorstøy).
  • Mer avansert multimediasystem (inkl. GPS), og større skjerm (10,5″ vs. 8″ multimediadisplay). Oppdatering: Her i Norge vil ikke den beste modellen av multimedia- og GPS-anlegget bli levert 😒.
  • Fancy dashbord med 12,3» skjerm som instrumentpanel.
  • Nyere og enda mer avansert og effektivt hybridsystem.
  • Bedre og lettere batteripakke.
  • Minst like mye – sannsynligvis mer og bedre – sikkerhetsutstyr (og utstyr generelt) som i den andre bilen.
  • Elektrisk justerbart forsete.
  • Enda høyere sitte- og kjørekomfort?!.
  • USB-uttak for lading mellom baksetene.

Ulemper:

  • Ikke head-up display.
  • Pga. størrelse, motor og vekt vil den muligens bruke litt mer bensin.
  • Noe kjedeligere ytre design.
  • Noe dominerende grill på bilen.
  • Ikke “skiluke” i baksetene.
  • Høyere pris.
  • Få spennende lakkfarger tilgjengelige.
  • I Norge får vi ikke tilgang på det beste lydanlegget (JBL-anlegg med 9 høyttalere inkludert sub i bagasjerommet) og/eller live navigasjon (sannsynligvis pga. pris).
  • Instrumentpanelet i dashbordet har “hukommelsestap”, da det slettes ikke vil lagre mine valg og mitt oppsett slik jeg ønsker å ha det.

Corolla Cross har pr. januar 2023 erstattet Auris stasjonsvognen. Yaris Cross-bilen vil bli beholdt ut leietiden. I neste runde blir det nok elbil, grøss og gru!

 

Og rett videre til neste sammenliknende liste:

Praktisk sammenlikning – Corolla Cross vs. Yaris Cross

En ny liste, som i stor grad overlapper og gjentar momenter fra forrige liste. Forskjellen er at lista nedenfor bygger på egne erfaringer og ikke en teoretisk gjennomgang av spesifikasjoner. Bilmodeller sammenliknet: Toyota Corolla Cross Executive Panorama & Leather “mot” Toyota Yaris Cross Executive Bi-Tone.

Egenerfarte positive og negative forskjeller mellom Corolla Cross (CC) vs. Yaris Cross (YC) etter å ha fått testet ut begge bilmodeller privat:

Positive sider (forbedringer) med CC sett opp mot YC:

  • Romsligere bil, inkludert større bagasjerom i tillegg til luftigere kupe
  • Høyere komfort – både som passasjer og som bilfører
  • Enda mer passende innstigningshøyde for min del
  • Merkbart kraftigere motor – og siste / nyeste generasjon hybridsystem
  • Mindre støy (motor- og veistøy)
  • Angivelig et kraftigere og bedre AWD-i-system (ikke testet ut ennå, da vi ikke har hatt glatte veier siden jeg hentet CC-bilen)
  • Bedre oversikt over trafikkbildet, og da ikke minst pga. de store og gode sidespeilene
  • Digg med større skjermer (12,3″ skjerm / heldigitalt instrumentpanel og 10,5″ multimediadisplay)
  • Mindre irriterende varsellyder, f.eks. ved parkering hvor parkeringssensorene varsler om eventuelle hindringer i veien
  • Enda mer sikkerhetsutstyr – og mer oppdaterte sikkerhetsfunksjoner
  • Skiltgjenkjenningen leser også skilt om fotgjengeroverganger, og ikke bare fartsgrenser
  • Støtte for trådløs Apple CarPlay, mens YC krever kabel for bruk av Apple CarPlay
  • Generelt sett et mer avansert multimediasystem, inkludert større skjerm
  • Noe mer avansert cruisekontroll
  • Motorisert (ikke manuelt) solgardin for panoramaglasstaket
  • Elektrisk (ikke manuelt) justerbart førersete
  • Skinnseter, ikke “bare” delskinn
  • Bedre belysning inni bil
  • Parkeringsbrems (det elektroniske håndbrekket) slås automatisk på
  • Automatisk låsing av dører når bilen kommer opp i fart
  • USB-uttak til disposisjon for dem som sitter i baksetet
  • Kanskje likeså greit: Ikke AWD-emblem på bilen
  • I likhet med YC velutstyrt
  • Noe bedre skiltgjenkjenning

Negative sider (forverringer/mangler) med CC sett opp mot YC:

  • Ikke så bra ryggekamera og generelt dårligere med kameraer / kamerafunksjoner. Savner f.eks. 360 graders panorama kamera.
  • Mangler head-up display
  • Har ikke avansert parkeringshjelp (Teammate)
  • Skiltgjenkjenningen er noe bedre og noe mer pålitelig her enn i YC (gir ikke så ofte 90-soner og/eller motorveier, men “hopper over” å lese enkelte skilt)
  • Ingen “skiluke” i baksetene (60:40 nedfellbare bakseter, og ikke 40:20:40)
  • Noe skuffende lydkvalitet i lydanlegget, ikke JBL-anlegg og færre høyttalere
  • Skuffende at vi i Norge ikke får tilgang på det beste lydanlegget / multimedianlegget som tilbys i CC internasjonalt
  • Ikke fotsensor for åpning av bagasjeluke
  • Ikke fullt så avansert system for automatiske fjernlys
  • Like plaget med forbigående sensorfeil som YC i ruskevær (sensorer som slutter å fungere pga. skitt, mye vann og/eller snø som legger seg foran dem, spesielt sensorene for parkering)
  • Irriterende, gjentakende og distraherende varsling av tildekkede sensorer, jf. forrige punkt.
  • Ufattelig treg og monoton kvinnestemme i forbindelse med GPS-navigering, med språkvalg satt til norsk
  • Noe kjedeligere design?
  • Noen vil hevde at biltypen er registrert med en noe lav lovlig nyttelast, og den kan heller ikke dra særlig tung tilhenger
  • Noe større bil, som igjen gir noe høyere bensinforbruk
  • Høy pris
  • Bagatell: Mangler oppbevaringslomme på baksiden av førersetet.

Spørs om jeg skal begynne å kalle Toyota Corolla Cross for vår “limousin”, mens Toyota Yaris Cross er vår “traktor”? Begge bilmodeller er gode biler, men CC gir noe mer luksusfølelse, høyere kjørekomfort og storbilfølelse enn YC.

Til tross for dette: Yaris Cross-modellen (Yaris Cross Executive Bi-Tone) jeg har er nest-høyeste utstyrsmodell. Corolla Cross-modellen (Corolla Cross Executive Panorama & Leather ) er aller høyeste utstyrsmodell her i Norge. Corolla Cross er også en noe dyrere modell enn Yaris Cross, men likevel er det diverse utstyr fra Yaris Cross som er savnet / mangler i Corolla Cross.

På Facebook har jeg lest at noen ikke liker Toyota Corolla Cross pga. den ser så sur ut (sur munn / surt fjes). Med dette sammenlikner de vel bilfronten eller grillen med et menneskes ansikt. Denne analogien eller assossiasjonen forstår jeg meg enkelt og greit ikke på. Vektlegger ikke i det hele tatt slike tullete argumenter mot bilmodellen.

Registrerer at noen kaller Corolla Cross for en gammeldags bil / bilmodell. Forstår ikke helt hva de legger i det, og jeg er alt annet enn enig. Muligens er bilen litt konservativ, små-kjedelig og tradisjonell i sin framtoning, og designet er vel ikke det aller mest spenstige. Direkte gammeldags, nei dette kan jeg ikke støtte!

Alt i alt: Etter mitt syn er Toyota Corolla Cross og Toyota Yaris Cross to gode bilmodeller! Takk og pris for at begge biler til min private disposisjon er hybridbiler og ikke helelektriske biler! Og begge disse har jeg pr. dags dato stående i min garasje og i bruk privat som bil 1 og bil 2.

Jeg begynner å bli gammel og støl, og jeg er ferdig (?) med lave og trange biler som man med kroppen må bøye, tøye og krype inn i. F. eks. i vår tidligere Auris dunket jeg ofte hodet i døråpningen / taket når jeg skulle sette meg inn. Jeg setter pris på både YC og CC når det gjelder høy / enkel innstigning og høyreist sittestilling. AWD-I er gode greier på både YC og CC, og noe høyere bakkeklaring enn jeg har hatt på tidligere biler kan også være helt ok.

Å sammenlikne ytterligere Corolla Cross mot den nå innleverte Auris stasjonsvognen fra 2018 har lite for seg. Auris-bilen er reneste steinalder-bilen med få sensorer, mangelfullt sikkerhetsutstyr og lite med fasiliteter i forhold til den nye og moderne Corolla Cross. De to bilene tilhører hver sin tidsalder og divisjon, og å sammenlikne dem blir som å sammenlikne epler og pærer (ikke-sammenliknbare). Så er den saken lagt død.

 

Felles positive sider med både Corolla Cross og Yaris Cross:

  • God kjørekomfort
  • Toyota-kvalitet / kvalitetsstempel
  • OK utstyrte biler i sin prisklasse / bilklasse
  • AWD
  • Automatgir
  • Bensindrevne / hybrid

Felles negative seider med både Corolla Cross og Yaris Cross:

  • Dårlige / lite oppdaterte kart navigasjonsløsning – Nesten et must å bruke Apple CarPlay med eksternt navigasjonssystem
  • Så som så kvalitet på skiltgjenkjenningen
  • Presisjonsnivået og stabiliteten til sensorene i bilene kunne ha vært betydelig bedre
  • Kvaliteten på bilenes programvare (inni selve bilen) kunne ha vært høyere, og det burde ha vært brukt litt mer tid på å få utviklet og pushet ut oppdateringer
  • Noe av det samme kan sies om MyT og de nettverks-tilkoblede tjenestene / serverne, som innimellom oppleves som ekstremt trege, utilgjengelige og/eller ustabile
  • Forholdsvis lite funksjonalitet i MyT

Jeg må skrive noen ord til om de relativt hyppige sensor-feilene som inntreffer på begge biler, i forbindelse med vanlig vestlandsvær (regn og/eller sludd). F. eks. hvorfor skal bilene mase om parkeringssensorer / parkeringshjelp som er ute av drift, mens man kjører og slettes ikke skal parkere? Utfall av parkeringshjelp varsles ca. hvert 10. sekund med blinkende og iøynefallende feilmelding på dashbordet, noe som jeg opplever som direkte trafikkfarlig og distraherende varsling. Det er ikke mulig å kvittere ut feilmeldingene, utenom å eventuelt slå helt av sensorene langt inni en meny. Dette er og blir noe irriterende!

Tidligere sa jeg at det ikke var noen hensikt i å sammenlikne Toyota Auris med Toyota Corolla Cross. Det blir to bilmodeller fra hver sin tidsalder osv. Likevel har jeg i etterkant blitt fristet til å likevel sette opp en sammenlikning:

Toyota Corolla Cross vs. Toyota Auris Touring Sports stasjonsvogn

Bilmodeller sammenliknet: Toyota Corolla Cross Executive Panorama & Leather (CC) “mot” Toyota Auris Touring Sports stasjonsvogn 1.8L Hybrid 136 Hk trinnløs automat Sport Vision (ATS):

Positive sider (forbedringer) med CC sett opp mot ATS:

  • Nyere og et mer effektivt hybridsystem
  • Større og sterkere motor
  • Bedre takhøyde
  • Enklere bil å stige inn og ut av
  • En mer høyreist sitteposisjon, som også gir bedre oversikt over trafikkbildet
  • Bedre bakkeklaring
  • Flere sensorer og mye mer sikkerhetsutstyr / sikkerhetsfunksjoner
  • Velutstyrt
  • Mer avansert cruisekontroll
  • Moderne multimediasystem
  • Heldigitalt instrumentpanel (skjermbasert)
  • Større og mer moderne multimediaskjerm og multimediasystem
  • Nøkkelfri inngang / dørlås
  • Bedre komfort, inkludert bedre seter / sitteposisjon
  • Bedre ryggekamera
  • Stemmegjenkjenning
  • Motorisert bagasjeluke
  • Automatisk nødsamtale (E-call) ved ulykke
  • AWD-i bør bidra til bedre framkommelighet på glatte veier
  • Isofix for å sette fast barnesete har i praksis vært et “mareritt” i alle tidligere biler vi har hatt, men i CC fungerer dette endelig knirkefritt!

Negative sider (forverringer/mangler) med CC sett opp mot ATS:

  • Mindre bagasjerom
  • Mindre oppbevaringsplass inni selve kupéen
  • Mer elektronikk, sensorer og digitalisering kan også potensielt gi flere tekniske problemer
  • Ikke CD-spiller
  • Skiltgjenkjenningen er ikke noe særlig mer pålitelig enn i gamlebilen
  • Muligens var lydanlegget (lydkvaliteten) i gamlebilen bedre enn i den nye
  • Fra vondt til verre når det gjelder GPS-stemmen på norsk
  • Høy pris

En god del forbedringer å spore mellom en bil / bilmodell levert i 2022/2023 og en bil levert i 2018. Rett skal være rett: CC-varianten vår er en dyrere og finere modell / grad enn det ATS-utgaven var.

 

Som tidligere nevnt er vår Yaris Cross produsert på en fabrikk i Frankrike, mens vår Corolla Cross er produsert i Japan. Begge biler har vi på leasing (privatleie) i fire år før vi leverer dem inn igjen, så de blir jo ikke akkurat direkte gamle mens vi har dem. Likevel blir det litt spennende å se om jeg merker noen stor kvalitetsforskjell mellom europeisk- vs. japansk-produserte biler fra Toyota.

Noen begrepsavklaringer:

SUV og/eller crossover

SUV er en forkortelse for “Sport Utility Vehicle”, som på norsk blir noe slikt som sports- og nyttekjøretøy. Det er en biltype som kombinerer stasjonsvognens muligheter til å transportere passasjerer og bagasje langs landeveien, med gode eller i hvert fall visse terrengkjøringsegenskaper. Ofte har slike biler firehjulstrekk og/eller høy bakkeklaring, samt en noe høyreist sitteposisjon. Noen mener også at slike biler bør ha lavgir og slike ting.

Toyota beskriver en SUV slik:

  • “SUV er en bil med høy bakkeklaring, tøft og sportslig utseende, god innvendig plass og store dekk. Utseendet inviterer gjerne til moro og eventyr. SUV’en er robust og designet for bilkjøring med et veigrep som gjør at du kan kjøre nær sagt ‘hvor som helst’.”

En crossover bilmodell kan beskrives som en kompaktbil som har fått utseende og noen egenskaper fra en fullverdig SUV. Kanskje kan en crossover defineres som en “SUV-light” bilmodell.

Både Toyota Yaris Cross og den kommende Toyota Corolla Cross er nok mer crossover-modeller enn ekte SUV-modeller. Tøff terrengkjøring egner bilene seg neppe til. Imidlertid er crossover-egenskaper mer enn bra nok for mine transportformål langs dårlig vedlikeholdte norske landeveier.

 

 


 

Del av statistikken

Rett før innlevering av gamlebilen mai 2018 ble jeg uheldigvis del av denne statistikken:

Altså: Noen bulker annen persons bil og stikker av uten å gjøre opp for seg, f. eks. legger ikke igjen noen lapp eller sjekker opp hvem som eier bilen og tar telefonisk kontakt i etterkant.

Deler konas småsinte Faceboook-kommentar fra 18. mai 2018: “No er eg eitrande sinte!!! Etter ein kort handletur i Måløy kom eg tilbake til bulk i bilen vår. Det er greit at folk er uheldige, men syns folk kan være ærlige og ordne opp. Skade til ca kr 14.000,- er ikkje greit å stikke i frå. Bilen vår stod utforbi Måløy brygge frå ca kl 10.00- 11.30 i dag. Forsatt sjans til å rydde opp om nokon har sett kven som gjorde det.”

Irriterende å måtte ta denne utbedringskostnaden på egen kappe, når det tross alt er andre som har påført bilen skader og vi er helt uskyldige. Bilen stod parkert på en oppmerket parkeringsplass osv. Ble politianmeldt, men gjerningsmannen/kvinnen vil neppe bli funnet.

Oppdatering pr. juli 2021: Registrerer at bilen kjøpt i 2018 både begynner å få en del små-bulker og riper i lakken / karosseriet. Også disse har blitt påført bilen av andre enn oss selv, og uten at jeg / vi til dags dato har blitt kontaktet av den / de ansvarlige for å ha gitt vår bil skader. Det er ikke snakk om de store skadene (lakk noenlunde intakt, så neppe stor fare for rust), men det er likevel irriterende!

Nei, det gode og ærlige mennesket finnes vel tilnærmet ikke. Respekten for andres eiendeler står ikke høyt i vår befolkning, vi moralske mennesker!

 

Jeg er avhengig av å kunne kjøre bil til butikk og jobb. Imidlertid er jeg ikke all verdens opptatt av bil, og jeg er slettes ingen “handyman” eller mekaniker som kan skru bil. Jeg må ha en driftssikker bil som ikke gir meg masse kluss og dyre verkstedsregninger. Det lengste min bilinteresse går er at jeg synes det kan være kjekt å se programmet “Top Gear” på BBC eller “The Grand Tour” på Amazon.com Prime Video.

Nei takk til overvåkning i regi av forsikringsselskapet

“Smart” bilforsikring hvor en “dings” blir montert i bilen hvor forsikringsselskapet kan følge med på bilkjøringen (kjøredata i sanntid overføres til app på mobil for deretter å bli lastet opp til selskapet) er helt uaktuelt for meg å ta i bruk. Jeg lar ikke et forsikringsselskap overvåke meg på en slik måte. Jeg ønsker ikke at et forsikringssystem skal vurdere min bilkjøring via et poengsystem som igjen påvirker forsikringspremien ut fra om man kjører aggressivt eller forsiktig.

I denne artikkelen skriver jeg også noen ord om Toyota Yaris Cross. I praksis har jeg vel der delvis solgt sjelen min til Toyota. Denne bilen overvåker hvor bilen er, hvor jeg kjører, beregner ecoscore osv. osv. Og alt dette har både jeg som kunde tilgang på, og ikke minst Toyota sentralt. Får bare stole på at de ikke misbruker eller bruker denne informasjonen til noe ondsinnet overvåkning hos Toyota.

 

Som sagt er vi i hovedsak godt fornøyde Toyota bileiere. Det eneste jeg kan si er noe negativt med Toyota Auris er at det ikke var noen god vinterbil. Dessuten er slike biler ikke helt fornøyd med vestlandsværet, da sensorfeil oppstår. Se eventuelt mer om dette i lenke til slutten i denne artikkelen. Det er også greit å ha en relativt lokal leverandør og merkeverksted å forholde seg til (ca. 14 km til forhandleren).

Til og med bytting til/fra vinterdekk er et problem (publisert på Facebook 18. oktober 2016, delt på nytt oktober 2020):

Toyota med varselsystem for dekktrykk (dekktrykk-sensor).

 

EGENTLIG vil de tydeligvis ikke at kundene skifter dekk selv. Heldigvis fikk jeg hjelp fra den lokale bilforhandleren (merkeforhandleren), som sa hva jeg skulle gjøre for å nullstille / endre mellom dekk-settene. Prosedyren står IKKE beskrevet i manualen til bilen. Der står det kun hvordan man skal trykke (en knapp i hanskerommet) for å kalibrere lufttrykket i det dekksettet som står på bilen i utgangspunktet. (Visstnok et EU-krav at nyere biler skal være utstyrt med en slik dekktrykk-sensor.)

Piggfrie vinterdekk – og litt om store biler og meg

På vinteren brukes selvsagt vinterdekk på privaten, men det er for min del snakk om piggfrie vinterdekk. Jeg har i mitt “syndige liv” som bilfører på fast basis kun kjørt biler med piggfrie vinterdekk. Selv er jeg skeptisk til og stoler ikke på piggdekk, og jeg har heller ikke nok kompetanse og/eller erfaring med å kjøre på slike dekk. De få gangene jeg har lånt biler med piggdekk på har jeg ikke følt meg særlig høy i hatten på glatte veier.

Dette med valget av piggfrie dekk i stedet piggdekk har selvsagt mye med vane og erfaringer å gjøre, og jeg er fullt klar over at på enkelte fører er piggdekk best. Imidlertid har piggfrie dekk fungert helt fint på vinterføre i de årene jeg har kjørt bil (siden 1989). I og med jeg bor på Vestlandet er det sjeldent føre hvor piggdekk hadde vært tingen. Alt i alt er det få dager med snø, is, slaps og glatt her. Er heller ikke avhengig av å kjøre på vanskelige vinterveier.

Jeg har latt førerklasse C1 (lett lastebil) løpe ut, og jeg har aldri tatt BE (personbil med tilhenger). Det får være bra nok med muligheter for å kjøre vanlig personbil. Ser selv ikke noe behov for å kunne kjøre rundt med “store drog” av noen biler, det være seg mindre lastebiler eller store tilhengere. Campingvogn eller bobil (grøss og gru!) vil jeg i hvert fall ikke ha!

 

Nå i “nyere tid” har jeg sluttet med å lagre og skifte dekk selv på våre to biler. Jeg overlater slike ting til Toyota Nordfjord og Førde AS (avdeling Måløy), hvor jeg har løpende avtale på hjulskift og dekkhotell. “Orker” ikke lenger dillet med bytting og oppbevaring av dekk selv, med bytting mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk to ganger i året. Selv om det koster +/- kroner 2.000,- pr. år pr. bil for dekkhotell og hjulskift, er det vel anvendte penger etter mitt syn.

Generelt er jeg noe skeptisk til og ikke glad i europeiske biler og bilmerker. Jeg liker dem rett og slett ikke, uten å ha noe objektivt og håndfast å komme med. Selv vil jeg ha bil fra bilmerker med opprinnelse i Asia, det være seg Japan eller Sør-Korea pr. dags dato (og muligens Kina på sikt). Imidlertid har jo også slike bilfabrikanter ofte fabrikker i Europa. Amerikanerne kan også ha sine biler i fred for meg.

Pampe-biler fra produsenter slik som Mercedes og Tesla står jeg gladelig over. Tesla sitt design og formspråk er skikkelig dårlig sett med mine øyne. Hvis jeg noensinne får lyst til å kjøpe meg en slik pampebil – og da spesielt Tesla – håper jeg at noen får meg tvangsinnlagt på sinnssykehus!

VW liker jeg heller ikke, og det samme gjelder for amerikanske biler / bilmerker. BMW har jeg litt mer sans for, men ikke nok til at jeg velger å gå for dette merket. Hvis jeg skulle hatt bil fra et dyrere merke hadde jeg nok valgt meg Lexus, dvs. Toyota sitt bilmerke for luksusbiler.

I forbindelse med pampebiler kan og børstraktorer nevnes. Opprinnelig var det da snakk om biler av typen Mercedes-Benz G-klasse / GL (Mercedes Geländewagen). Imidlertid kan kategorien godt utvides til å inneholde andre sosse-SUV-er eller kjempe-SUV-er fra f. eks. BMW, Audi og Range Rover. Kanskje bør det også ryddes plass til de dyrere Tesla-modellene (f. eks. elbilen Model X) innenfor kategorien. Som oftest er det snakk om forvokste SUV-er (jeeper) med høy pris, høy bakkeklaring, gode egenskaper i terrenget og firehjulstrekk, men hvor bilene i praksis som oftest bare benyttes på alminnelig landevei eller i by av de bemidlede eierne sine.

For tiden er det Toyota det går i hos oss. Tidligere har vi vært borti både Mazda, Hyundai, VW og Subaru. Selv om vår Toyota er produsert i Europa tenker jeg likevel at det er et driftsstabilt og greit bilmerke å ha i vår besittelse i kommende tider. Jeg får vel bare akseptere og leve med at jeg har en “engelsk bil” (og snart fransk bil) som Øystein Sunde synger om.

Fransk bil av merket Toyota

Sukk! Fra vondt til verre! Lille blå bille – Toyota Aygo (produsert i Tsjekkia) – har blitt skiftet ut. Erstatningen er en Toyota Yaris Cross, og denne er bygget i Frankrike. Fra tsjekkisk og engelsk bil til fransk bil….

Får supplere med enda mer av teksten fra Øystein Sunde-sangen:

Men franskmenn lager de rareste biler
Som ruster og skrangler og lekker som siler
Jeg satt igjen til slutt med en våt sigar
Og en bag full av verktøy som ingen andre har

Når det snakkes om franske biler og fransk bilindustri tenker man automatisk på bilmerker slik som Citroën, Peugeot og Renault. Du verden disse bilmerkene har presentert masse rart og sært i sin historie, selv om de nå i senere år nok har blitt mer “mainstream”. Satser på at Toyota IKKE tar med seg slike rariteter inn i sin produksjonsfabrikk i Frankrike.

Jeg får bare krysse fingrene for at Toyota holder kontroll på franskmennene i forbindelse med bilproduksjonen. Jeg vil ikke ha en sær fransk bil (eller hel-ekte europeisk bil for den saks skyld) i mitt hus eller garasje!

Nok en nasjon og nasjonalitet kan sannsynligvis blandes inn i forbindelse med Yaris Cross: Selve motoren og hybrid-systemet til bilen blir visstnok produsert i Polen. Polen, polakker og polske arbeidere er også involvert i byggingen av den “japanske” Toyota-en, ja. Toyota Corolla Cross skal imidlertid være et ekte japansk produkt, produsert i Japan.

I en annen setting har jeg latterliggjort 4WD / AWD-biler / bileiere. I og med at det nå står en Toyota Yaris Cross med AWD + en Toyota Corolla Cross med AWD i min dobbel-garasje har jeg oppnådd nok et prinsippbrudd og fall fra min side! Med det dårlige vintervedlikeholdet det er på veiene rundt meg innser jeg at nytten av AWD-i for framkommelighetens del er stor!

 

Litt på siden av artikkelens hovedtema, men likevel viktig: Det er DYRT med bil, og da spesielt dette med avskrivning / verditap på bilen. Fra en av lenkene nedenfor gjengir jeg følgende:

  • “Ifølge de nye tallene fra OFV er det nå god grunn til å regne at en kilometer kjøring i gjennomsnitt koster 5-8 kroner.”
  • “Til sammenligning er satsene for kjøregodtgjørelse fra staten nå 4,03 kroner, men man må skatte for alt man får utbetalt over 3,50 kroner per kilometer.”
  • “Og forskjellene mellom elbiler og bensin/diesel/hybrid er nok mindre enn mange tror.”

Motivert eller skremt av det jeg har skrevet ovenfor måtte jeg gjøre en liten utregning for egen del:

“Bilregnskap” – kostnader forbundet med besittelse og bruk av bil, tatt utgangspunkt i egen Toyota Yaris Cross (2021-modell).

 

Riktignok kun et estimat, og noen uforutsette kostnader kan nok dukke opp. Likevel tror jeg nok det er ganske realistisk at det koster ca. kroner 6,- pr. kjørte km. (Regnestykket blir ikke all verdens mye bedre med en elbil i stedet, da selve drivstoffutgiftene “kun” utgjør ca. 21 % av totalen. Avskrivning / verditap – eller i vårt tilfelle leiekostnadene forbundet med privatleie – er “den store stygge ulven” i regnestykket!)

Sukk! Regjeringen vil nok en gang flå oss bilkjørende bilister (fra 1. januar 2023) i form av økte avgifter. Det blir avgiftsøkninger som slår inn både for kjøp av nye elbiler og fossilt drivstoff-biler (bensin og diesel)! Det kommer merverdiavgift på kjøpesum elbil som overstiger kroner 500.000 kroner, og i tillegg kommer det en engangs vektavgift for alle biltyper pr. kg bil over 500 kg. Dessuten skjerpes visstnok også CO2-komponenten i engangsavgiften.

Bil må man ha – koste hva det koste vil – og her jeg bor kan man bare glemme dette å tenke på kollektivtransport. Det er et tilnærmet ikke-eksisterende fenomen. Her må armene bare brettes opp, og man får betale det staten vil ha. Bilen er en god melkeku for staten, ja.

Biler har blitt mer og mer “ferskvare”, slik som datamaskiner, mobiltelefoner og annet IKT-utstyr har vært lenge. Stadig kommer det teknologiske forbedringer og nyvinninger, inkludert bedre og bedre sikkerhetsutstyr. Jeg ønsker ikke lenger å kjøre rundt i biler med en høyere alder enn fem-seks år, da jeg opplever eldre biler enn dette som “gammeldagse dinosaurer” utgått på dato. Jeg er ikke særlig opptatt av status og merker i seg selv, men jeg vil ha tilgang på ny bilteknologi.

I november 2022 hadde vår daværende Toyota Auris blitt ca. 4 ½ år gammel. I den forbindelse kunne jeg ramse opp følgende positive og negative sider med å ha en såpass “gammel” bil:

Positive sider:

  • Fortsatt god kjørekomfort.
  • Driftssikker.
  • Lite med uforutsette driftskostnader.
  • Hybrid, som medfører et ganske lavt bensinforbruk.
  • Bra bagasjerom.

Ulemper:

  • Fortsatt noen analoge instrumenter.
  • Avleggs kjørecomputer.
  • Lite med sensorer og hjelpefunksjoner / sikkerhetsutstyr i forhold til standarden i dagens nye biler.
  • Primitivt multimedia-anlegg.
  • Liten skjerm.
  • Simpel cruisekontroll.
  • Elendige bil på glatt føre (ukontrollerbar slede som fort kjører seg fast).
  • Bruker noe mer bensin enn en moderne hybrid.
  • Ikke helt topp ryggekamera.
  • Lav, både når man skal sette seg inn i den og ikke minst med bakkeklaringen (har skrapt nedi en del ganger).

Altså absolutt moden for utskiftning (se tidligere skriverier om Toyota Corolla Cross). For økonomisk sett å kunne følge med i den rivende utviklingen – og til enhver tid ha en relativt ny bil – blir det nok leasing / privatleie på meg i overskuelig framtid.

Ofte leser jeg at Toyota får kritikk for sin trinnløse CVT automatgirkasse. Det hevdes at løsningen er masete og bidrar til mye støy, hvor girkassen for ingenting “ruser” motoren og slår inn med høyt turtall under relativt lav belastning. Det hevdes at man får mye irriterende motorlyd, og lite action i form av økt hastighet på framdriften. Selv har jeg aldri latt meg irritere av slike ting. (Jeg har min fjerde Toyota med en slik løsning.) Jeg finner strengt tatt kritikken mot CVT automatgir som helt ubegrunnet.

Jeg mer eller mindre hater og forakter Tesla, men en ting kunne f. eks. Toyota ha lært fra Tesla: Dette å lage skikkelig programvare (software) samt generelt digitalisere bilen og bilens instrumenter. Der har Toyota en lang vei å gå for å få det bra. Jeg opplever f. eks. MyToyota-appen som veldig uferdig, ustabil og lite funksjonsrik. Og enda verre er det inni selve bilene, med dårlig menysystem (lav brukervennlighet), lav/liten funksjonalitet, sjeldent gjøres oppdateringer tilgjengelig, treghet og diverse “bugs” (programvarefeil). I reklamen for Toyota loves det OTA-oppdateringer (oppdateringer over nettet, “Over The Air”), men så langt har lite med oppdateringer blitt gjort tilgjengelige. Toyota er virkelig svake på programvareutvikling, og brukervennligheten kunne også ha vært betraktelig bedre.

Toyota og kritikk, ja. Innimellom blir jeg møkka lei av å lese all den dritten som enkelte på død og liv må legge inn på Facebook-siden til Toyota Norge. I forbindelse med en omtale av en relativt positive test av Corolla Cross klarte jeg ikke å dy meg og bare MÅTTE legge inn følgende mot-kommentar til all dritten:

Facebook-kommentar av meg på Facebook-siden til Toyota Norge. Masse dritt om Toyota og hybrid-motorer legges inn der av andre.

 

I tekstformat: “Selv har jeg både en Toyota Yaris Cross og en Toyota Corolla Cross. Strålende fornøyd med dem begge. Dekker mine / våre behov og ønsker på en utmerket måte. Kunne ikke tenkt meg elbil eller andre merker / modeller på nåværende tidspunkt.

Forstår ikke helt hvorfor det er så mange Toyota-hatere her inne som bare vil slenge dritt mot oss som liker Toyota med hybrid-motor.”

Tydeligvis er til og med Toyota sin Facebook-side et tilholdssted for nettroll / nett-troll.

Mine minimumskrav til en ny bil anno 2022

Bilen må helt minimum tilby:

  • Automatgir er en selvfølge!
  • Passe størrelse, f. eks. Toyota Corolla Cross som familiebil og Toyota Yaris Cross som bil nummer 2 (ikke for stor, og heller ikke for liten)
  • Høy sitteposisjon (med andre ord crossover eller SUV)
  • Komfortable seter og ellers ok kjørekomfort
  • Varme i forseter, og gjerne i ratt også
  • Mye elektronikk og teknologi innebygget i bil
  • Automatisk klimaanlegg (aircondition må man ha i bil!)
  • Smartstart og nøkkelfri start og sentrallås
  • Elektriske vinduer
  • Regnsensor
  • Avansert multimediaanlegg (inkludert GPS) med ok størrelse på berøringsskjerm, gjerne med automatisk oppdatering “over lufta” (via 4G/5G og/eller Wi-Fi)
  • Ok ryggekamera, gjerne med 360 graders visning
  • Automatiske fjernlys med automatisk av-blending
  • LED-lys
  • Adaptiv Cruise Control
  • Skiltgjenkjenning
  • AWD
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringsassistent
  • Mange sikkerhetsfunksjoner: Kollisjonsvarsling, autobrems, fotgjengervarsling, blindsonemonitor, feltskiftevarsler, rattassistanse, andre nyttige sensorer m. m.
  • App for “fjernstyring”
  • Gode lademuligheter for mobiltelefoner og annet mobilt utstyr

Antall hestekrefter (hk), toppfart, kjapp akselerasjon 0-100 km/t, statusmerke, drivstofftype osv. er tilnærmet uvesentlige faktorer for min del.

 

IKT-bransjen blir ofte “beskyldt” for å bruke masse tilnærmet uforståelige forkortelser og akronymer (“stammespråk”). Sannelig er det ikke bedre innenfor bilbransjen, hvor jeg nedenfor har tatt utgangspunkt i informasjon relatert til Toyota Corolla Cross:

  • RSA (skiltgjenkjenning)
  • VSC (stabilitetskontroll)
  • BA (bremseassistanse)
  • HAC (bakkestarthjelp)
  • AHB (auto fjernlys)
  • BSM (blindsonevarsel)
  • TPWS (dekktrykkvarsel)
  • LTA (filassistanse)
  • AVAS (nærhetsvarsler)
  • RCTA (varsel for kryssende trafikk bak med autobrems)
  • GSI (girskiftindikator)
  • Gammelt nytt: ABS-bremser (blokkeringsfrie bremser)
  • Adaptiv Radar Cruise Control (radarbasert fartsholder)
  • + mange sensorer for ditt og datt (parkering osv.)

Ikke bare-bare å holde seg oppdatert i den store jungelen av forkortelser relatert til bil.

Bilmerket Toyota – et kjedelig bilmerke?

Jeg blir innimellom noe lei av nedsettende og nedlatende kommentarer om Toyota der ute på nettet (spesielt via sosiale medier). Enkelte hevder at Toyota sine biler og bilmodeller er dønn kjedelige, kun dem som ikke er bilinteresserte går for merket og at bilmerket og bilmodellene kun appellerer til gamle folk. Slike tullete kommentarer kan man godt bli spart for!

Muligens er ikke Toyota-bilmerket for veldig bilinteresserte mennesker (bil-nerder), men poenget med bil er ikke primært å skape interesse og hobby. Hovedpoenget med en bil er og blir transport fra A til B. Toyota kan levere driftssikre biler innenfor realistiske prisklasser for folk flest, og de har et ganske stort og bredt sortiment tilpasset ulike brukergrupper. Kjørekomforten er helt OK, og service- og driftskostnadene er levelige. Ellers avhenger alt av personlig subjektiv smak og behag, uten objektive fasitsvar.

Kanskje er det rett at Toyota ikke tilbyr de mest spennende bilene / bilmodellene på markedet, og gjerne er de heller ikke alltid de første med teknologiske nyvinninger. Likevel gjør bilene og bilmerket en kjempebra jobb med å få oss bilførere fram til våre mål / destinasjoner (transport). Toyota som bilmerke framstår som et ganske så fornuftig bilvalg for folk flest, men selvsagt finnes det også andre gode merker der ute å velge.

 

Avsporing: Det er ingen hemmelighet at jeg ikke har noe særlig til overs for militæret eller forsvaret. I den forbindelse leste jeg januar 2023 dette oppslaget:

Jeg her ikke fått varsel om slikt, og jeg har vel ikke tilgang på interessante biler for forsvaret. Heldigvis eier jeg heller ingen bil pr. dags dato, da begge våre biler er på privatleie-avtaler (leasing). Hvordan forsvaret forholder seg til rekvireringen av privatbiler på leasing-avtaler (leie-avtaler) vet jeg ikke, og dette måtte det vel ha blitt opp til utleieselskapet (for min del PrivatLeie fra Toyota Financial Services) å mene noe om. Jeg er bare såre fornøyd med at jeg ikke er blant de “heldig utvalgte” som får varsel, da jeg nødig ville ha bidratt til å hjelpe forsvaret.

Vår neste bil blir med stor sannsynlighet elektrisk!

Som skrevet i innlegget “Helelektriske bil, foreløpig nei takk!” :

Stopp pressa! Jeg er i ferd med å bli “forelsket” i en elbil fra Toyota, som for tiden kun er på konseptstadiet:

Toyota Urban SUV-konseptet. Tegninger / foto fra Toyota.

 

Ser ut til å kunne bli en verdig Yaris Cross-erstatter, når privatleie-avtalen utløper november 2025. Antar regjeringen og Stortinget står på sitt, slik at det kun blir tillatt med nullutslippskjøretøy fra år 2025. Altså: Da må jeg over på elbil, og da kan nevnte modell så absolutt framstå som et interessant og aktuelt alternativ.

Selvsagt er jeg fullt klar over at det pr. nå (desember 2023) er snakk om en konseptmodell. Det kan – og vil – bli noen endringer i design og funksjonalitet før endelig lansering. Også endelig navn er noe usikkert, hvor mange spår på at det blir noe med bZ (Beyond Zero). Muligens det blir enten bZ2X eller bZ3X (jf. dagens storebror bZ4X).

Denne bilmodeller mener jeg å ha lest vil bli utviklet og produsert i Frankrike, i likhet med Yaris Cross. Lansering planlagt i løpet av år 2024. Mer om elektriske biler – inkludert Toyota – i egen artikkel.

 

For å si det på ‘godt norsk’: “So, to the conclusion”:

Alt i alt har biler av merket Toyota vært et hyggelig bekjentskap for vår del. Bilene har vist seg å være ganske så problemfrie samt gi mye bil for pengene, og den lokale forhandleren gir oss også god service. Utstyrs- og prisnivået er også greit nok for våre behov og lommebok. Ser ikke bort at det også i fortsettelsen blir flere biler av merket Toyota for vår del, men jeg vil fortrinnsvis kun ha nyere biler i vår stall. På sikt må jeg nok også bite i det sure eplet gjennom å måtte gå for elbil.

Lenker:

Elbil:

Toyota Yaris Cross-lenker:

Toyota Corolla Cross-lenker (norske):

Lenker relatert til Toyota sin satsing på elbiler og hydrogendrevne biler:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert