Dårlig standard og service på norske hoteller

(Sist oppdatert 12.07.2023 @ 18:38 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Et hotellrom med lavere standard.

Med fare for å generalisere, da jeg i hovedsak kun har testet ut et mindre utvalg av overnattingsplasser i forbindelse med reise / ferie på Vestlandet og Sør-Vestlandet:

En del norske hoteller holder for lav kvalitet og standard i forhold til sitt prisnivå samt betegnelsen “hotell” (og fjordhotell / høyfjellshotell). I stedet for å kalle seg hotell burde de ha brukt andre betegnelser slik som gjestgiveri, motell, B & B eller tilsvarende.

Ofte må man betale ca. kr 2.000,- +/- for et standard dobbeltrom / familierom på et norsk hotell. Til denne prisen forventer jeg at rommet og hotellet for øvrig holder en standard minst den man har hjemme til hverdags. Helt ideelt bør en hotellovernatting gi det lille ekstra, en liten følelse av luksus.

Oppdatering: Se egen “boks” mot slutten av innlegget som omhandler erfaringer med hotell i Sogndal sommeren 2021, og også med noen suppleringer fra sommerferien 2022.

Å betale såpass mye for et rom bør gi litt valuta for pengene. Hotellet bør kunne tilby god / variert mat, god service (hyggelig og løsningsorientert betjening, som snakker norsk), fine rom med bra standard, parkeringsmuligheter og at hotellet i sin helhet framstår som moderne, oppdatert og godt vedlikeholdt. Det bør også være rolige forhold på hotellet uten for mye støy fra andre gjester eller utesteder på / rundt hotellet. Gratis Wi-Fi til sine kunder er også et “must” nå i den moderne tid.

Nå er jeg ikke all verdens bereiste i utlandet, men noen turer har det nå blitt (jf. mitt bildegalleriet, kategori ferie). Så langt har jeg / vi vært heldige med alle hoteller vi har vært på i utlandet. I Norge derimot har det vært mer ymse, spesielt på lokale hoteller uten kjedetilknytning.

Noen hoteller har hatt en lav standard på områder slik som:

Bad: Trange, nedslitte og dårlige bad, hvor f. eks. toalettet ikke virker helt skikkelig (sildrer vann hele tiden eller trekker ikke skikkelig ned) eller dusjslangen lekker. Er også lei av gamle og slitte badekar som også kan bli benyttet som dusj, men hvor forheng osv. er dårlig / fraværende slik at hele badet blir vått. Det er rene gymnastikkøvelsen å klare å få brukt slike badekar på en fornuftig måte som dusj. Det er også en fordel at vasken er noenlunde hel, og at flisene ikke er for mye knuste.

TV: Gamle CRT TV-apparater (tykk-TV-apparater) som er utslitte. Dårlig bilde, få TV-kanaler, striper, mangler batterier i fjernkontroll osv. Etter hvert har vel de fleste hoteller fått seg flatskjermer på sine rom, da.

Inventar hotellrom: Flekkete vegg-til-vegg – tepper av typen som var moderne på 1980-tallet. Ofte er også sengetøy og håndklær slitte på slike hoteller. I tillegg er gjerne både innredningen, vegger og interiør både slitt og i farger som slettes ikke er moderne lengre. Enkelte hoteller har også utslitte og dårlige senger, noe som slettes ikke er akseptabelt.

Mat: Maten er også verdt et punkt. Ofte er frokost inkludert i hotellovernatting, men også her er det svært variabel standard. Har opplevd brød som slettes ikke var ferskt og hvor utvalget i pålegg var svært dårlig. Enkelte hoteller er heller ikke flinke til å fylle på etter hvert som det blir tomt for brød, pålegg eller drikke (juice, kaffe, melk, te).

Å få fatt i god middagsmat på et spisested som bilturist på farten kan også være en utfordring, og da muligens spesielt her på Vestlandet. Denne artikkelen avsluttes med en lenke til erfaringene forfatter Torgrim Eggen hadde med området sommeren 2020. Matserveringen og serveringstilbudene ble opplevd som så som så, med få, lite spennende og dårlige mat- og spisetilbud.

Videre kom han til stengte dører da mye av serveringen avsluttes allerede tidlig ettermiddag. Han opplevde heller ikke betjeningen til å være særlig serviceinnstilt.

Service: Hotellbetjeningen bør også yte normalt god service. Også på dette området har jeg opplevd avvik. Hoteller hvor det nesten virker som om gjester er til bry er ingen kjekk opplevelse. Hotellbetjeningen bør kunne snakke norsk, og de bør opptre hyggelig og som løsningsorienterte.

Enkelte kunder er mer verdifulle enn andre: Hotellene står ofte på pinne for konferansegjester og busslaster med reisefølger fra inn- og utland. Som en mindre hotellkunde føler jeg meg av og til oversett og verdsatt som kunde. Enkeltkunder kan virke som om de er mer til bry enn glede for enkelte hoteller.

Service som ikke er verdt tips: Jeg liker heller ikke dette at hoteller under betaling legger opp til muligheter for tipsing / tips. Med de høye prisene som holdes her i Norge samt at man sjelden får ekstra god service blir det lite tips å hente fra meg.

Hva er poenget med minibar og porno: Registrer at tilnærmet alle hoteller “med respekt for seg selv” har minibar på rommet med blodpriser på produktene og snuskekanaler / filmer på TV. Jeg klarer ikke helt å forstå poenget med noen av disse delene. Tilbudene blir ikke benyttet fra min del.

Hygienen og renholdet kan være så som så enkelte steder. Flekkete og slitte tepper / belegg, støv, slitt sengetøy og rester etter tidligere gjester er ikke særlig innbydende.

Parkering: Spesielt enkelte hoteller i bysentra har utfordringer når det gjelder parkering av en vanlig personbil. Ikke alle overnattingssteder har egne parkeringsplasser, og det kan også være få offentlige parkeringsplasser – ledige parkeringsplasser (for få plasser og/eller for lang avstand til hotellet) – i nærheten. Dessuten er det noen parkeringsselskaper som tar blodpris for parkeringen. For oss er det helt naturlig å komme reisende pr. bil, og pga. vi er en hel familie (2 voksne, 2 barn) – inkludert en fostersønn med diverse utfordringer – blir det en del bagasje og vanskelig å gå lange veier fra parkeringsplass bil og til hotellet.

Så langt har jeg best erfaringer med hoteller som er knyttet til en av de store kjente kjedene (Thon, Clarion / Nordic Choice Hotels, Scandic osv.). Spesielt på mindre lokale hoteller uten kjedetilknytning er det mye rart.

Hotellene har nesten blitt som bankene når det gjelder service. Det virker nesten som om de ikke ønsker direkte kontakt med mennesker (alt skal helst skje upersonlig via teknologi). Hvis man ringer et hotell med ønsker om å bestille overnatting (eller å få priser) er det ikke uvanlig at man blir avvist og henvist til å gjøre bestillingen eller bookingen via nettet (nettside eller e-post). Å forstå seg på booking-løsningene på nett er ikke alltid rett fram, da en del av dem ikke er helt intuitive samt har en del svakheter og begrensninger. Personlig kundeservice, hva er vel det?

Å få et hotell til å gå rundt rent økonomisk kan nok være en utfordring enkelte steder i høykostlandet Norge. Det koster nok skjorta å følge med i utviklingen og hele tiden fornye seg. Imidlertid kommer hotellene inn i en ond sirkel hvis de bare forfaller uten å gjøre noe med prisnivået sitt. Jeg begynner i hvert fall å bli lei av å bruke mine hardt oppsparte midler på shabby hoteller som ikke holder akseptabel standard til å kunne kalle seg hotell!

Norske hoteller sommeren 2018: Jeg sitter igjen med cirka samme inntrykk etter nok en Norgesferie på Vestlandet og Sørvest-landet av Norge. Spesielt mindre frittstående hoteller som ikke tilhører en kjent kjede kan være så som så. De prøver nok så godt de kan, men de klarer verken å levere høy nok kvalitet på rommene, ikke god nok service, for dårlig mat og ikke lave nok priser som står i samsvar med den middelmådige standarden.

I mange sammenhenger er jeg skeptisk til kjeder, men når det gjelder hoteller foretrekker jeg å ta inn på hoteller som tilhører noen av de større kjedene. Da vet man sånt ca. hva man får for pengene pga. standardiseringen og ensrettingen.

 

Og nok en oppdatering:

Sommeren 2020 og hotellopplevelser

Sommeren 2020 var vi litt på farten i form av Norgesferie. Noen kommentarer knyttet opp mot dette og hotellovernattinger:

Del 1: Tur/retur Flatraket-Egersund:

Overnatting ble foretatt på tre forskjellige hoteller (et typisk kjedehotell, et tilknyttet en løsere samarbeidsform og et helt frittstående) på Vestlandet, og jeg er selvsagt klar over at dette er et ikke-representativt utvalg. Uansett ble følgende erfaringer notert:

  • Hipt, kult, urbant og moderne image betyr ikke nødvendigvis at et hotell klarer å levere gode produkter. Servicen og hotelloppholdet kan bli så som så, okke som.
  • Et hotell kan oppleves som ganske så ukoselig, sterilt og stilløst pga. forfeilet forsøk på utsmykking og valg av stil.
  • Covid-19 (korona)-tiltakene og tilpasningene – hvor gode, betryggende, logiske og omfattende de er – varierte i høyeste grad. Noen steder ble vi stående som sild i tønne uten muligheter for å etterleve bestemmelsene om 1 meters avstand (sosial distanse). (Men enda verre var det på ferjene, der det virket som om de helt “dreit i” og “gav blanke” i smittevern.)
  • Godt belegg på hotellene av nordmenn, og få utenlandske gjester medio juli 2020.
  • Herlig å slippe busslastene med utenlandske turister som brisker seg og tror de eier hele verdenen.
  • Prisnivået var ikke noe særlig høyere enn tidligere for vår del.
  • Irriterende og unødvendig å bli tvunget til å snakke engelsk pga. hotellstab som ikke kan norsk.

Del 2: Tur/retur Flatraket-Langesund:

Overnatting ble foretatt på to forskjellige hoteller (Langesund + Sogndal). Erfaringer fra dette:

  • Sitter nok en gang igjen med den generelle følelsen av: Prisene for overnatting på hotell i Norge er alt for høy i forhold til hva man får igjen i form av kvalitet og service. Hoteller bør tilby det lille ekstra innenfor luksusfølelse, men dette klarer de ofte ikke å innfri.
  • Skrev litt i del 1 om korona-tiltak, og kan fortsette litt med det her: Mange av tiltakene framstår for meg som uforståelige og meningsløse. Det virker mest som om tiltakene er innført for å spare penger og/eller redde bunnlinja. Tenker det ikke er helse eller gjestenes behov som teller mest. F. eks. er det ikke helt bra å bo på et hotellrom i fire netter uten noen som helst form for rengjøring eller påfyll av håndklær osv.
  • Dårlig kaffe (utskjemt pga. kaffemaskin hjemme!) og lite spennende frokostbuffet (dårlig utvalg). Til og med opplevd å bli servert ikke-ferskt brød.
  • Rom som trenger en aldri så liten oppskining / oppussing.
  • Trange familierom.
  • Dårlige senger, og da spesielt barnesengene.
  • Trange bad og dårlige løsninger bad (typisk med badekar med dusjmuligheter oppi, hvor hele badet blir bløtlagt når man dusjer seg).
  • Irriterende at hver hotellkjede har sine kundeklubber (jf. bonuskort), som man må være medlem av for å få de beste prisene.

 

Sommeren 2021 har det blitt relativt få hotellovernattinger, da det meste av tiden har gått med til å bo oppi og rydde et dødsbo i Egersund. Imidlertid har jeg en liten tilføyelse også fra denne sommeren relatert til hoteller:

Sommeren 2021 – helg i Sogndal

En helg (2 netter) sommeren 2021 tok vi inn på hotell i Sogndal (Vestland fylke). Hotellet tilhører kjeden Nordic Choice Hotels (Quality Hotel). Også i denne forbindelse har jeg noen negative kommentarer å komme med:

  • Første standard familierom vi fikk tildelt stinket av røyk (røykfritt hotell, liksom!), og hele rommet skrek etter behov for en liten “oppskining” / fornyelse. Trist og innestengt rom. Dessuten ubrukelig WiFi-dekning på rommet.
  • Klaget på rommet, og fikk “oppgradert” til annet rom mot et mindre mellomlegg (kompromiss mellom oss og hotellet).
  • Det nye rommet var i seg selv fint, men etterlatenskaper fra tidligere gjester ble funnet i et skap og badet så ikke skikkelig rengjort ut (masse støv, hårdott på gulv, diverse dryss osv.). Også ekle flekker på putetrekk på en av putene.
  • Lite fokus på smittevern (jf. korona) under frokosten, med kun vilkårlige / uforståelige små-tiltak. OK frokostbord / utvalg sånt ellers.
  • Parkeringskaos (bilparkering utenfor hotellet). Også noe dyr parkering.
  • Små-dyrt opphold på hotellet i forhold til servicenivå og standard.
  • Litt å sette fingeren på, selv om det er snakk om et hotell i en anerkjent kjede.

Et hotellopphold skal etter mitt syn tilby det lille ekstra – et avbrekk fra hverdagen med litt luksusfølelse. Det skal være hakket over det nivået man har hjemme eller på ei hytte. Og der feiles det en god del fortsatt!

 

Sommeren 2022 ble det noen hotellovernattinger på oss, med noe variabelt resultat:

Sommeren 2022 del 1 – tur/retur Flatraket-Egersund

  • Clarion Collection Hotel Amanda i Haugesund: Lever litt for mye på gammel storhet relatert til Amanda-prisen, og ikke fulgt med i tiden relatert til moderne menneskers krav til et hotell. Frokost og kvelds under middels, og så som så betjening. Rom greit nok, men ikke tipp-topp.
  • Grand Hotell Egersund: Til tross for navnet er dette hotellet ikke helt grand akkurat. Kjempegod frokost, men familierommet vi fikk tildelt var noe “slitt” og holdt en middels standard / kvalitet. Dårlig / ustabilt trådløst gjestenett (Wi-Fi).
  • Myrkdalen Hotel: Helt ok. Ingen spesielle kommentarer her. Flott rom og god frokost.

Vi var tidlig ute med å bestille plass på hotellene, så vi slapp unna de høye hotellprisene som jeg skriver om nedenfor.


Sommeren 2022 del 2 – tur/retur Flatraket-Trondheim

  • Clarion Hotel & Congress Trondheim: Flott og moderne hotell. Ingenting å klage på her! God / rikholdig frokost, med egen betjent barista-disk. Noe dyr parkering i offentlig parkeringshus i tilknytning til hotellet, men flust av ledige parkeringsplasser.
  • Scandic Seilet i Molde: Også et flott og moderne hotell, med spennende arkitektur og fantastisk utsikt. OK rom, grei betjening og god / rikholdig frokost. Gode parkeringsmuligheter på offentlig parkeringsplass rett utenfor hotellet, med relativt lav parkeringsavgift.
  • Men: I Molde skulle vi egentlig ha overnattet på Thon Hotel Moldefjord. Vi hadde bestilt opphold på dette hotellet i god tid på forhånd, men vi valgte å kansellere reservasjonen ved ankomst. Min anmeldelse via Google: Karakter 1/5, med kommentaren: “Uhøflig betjening, elendige parkeringsmuligheter og et hotell med mye styggere fasade enn på bilder ute på nettet fikk oss til å kansellere oppholdet. Kan ikke forstå at det er mulig å drive hotell uten muligheter for å parkere bilen i umiddelbar nærhet.” Og i sommerferie-innlegget skrev jeg det slik: “…men overnatting på dette hotellet kansellerte vi da vi kom til Molde pga. uhøflig / lite servicevennlig betjening, håpløse parkeringsforhold rundt hotellet og et hotell som utvendig så mye styggere ut enn på bilder. Scandic Seilet var en kjempegod erstatter….”. Kan også føye til at Thon-hotellet holdt høyere pris enn det finere Scandic Seilet-hotellet, og at det på bestillingstidspunktet stod oppgitt at Thon-hotellet hadde gratis parkeringsplasser rundt hotellet (som viste seg å være regelrett løgn!).

Mer informasjon om vår to turer sommerferien 2022:

 

Sommeren og sommerferien 2022 har hotellene virkelig våknet fra “dvalen” i forbindelse med korona, og de opplever store mengder med bestillinger. Det meldes om høye hotellpriser sommeren 2022, og da spesielt i norske storbyer. Dårlige tider under korona skal tas igjen, og i tillegg er det mange nordmenn som ferierer i eget land (+ utenlandske turister i tillegg). Etterspørselen etter overnatting er rett og slett større enn tilbudet, noe som presser prisene oppover.

Noen netter har blitt tilbrakt på hotell sommeren 2023, men heldigvis uten de store “skrekkopplevelsene”. Imidlertid tok vi denne gangen kun inn på hoteller som vi har benyttet oss av før, slik at vi skulle slippe de helt store overraskelsene. Nok en gang tilbrakte vi flest netter på Grand Hotell i Egersund.

Jeg holder fast på det jeg tidligere har skrevet om her i denne artikkelen: Enkelte norske hoteller tilbyr sine gjester for dårlig standard og service, og ofte er prisene likevel ganske “stive” (høye). Å ta inn på hotell “river” litt i lommeboka for vanlige lønnsmottakere, og da forventer man å få en viss kvalitet igjen for pengene. Beklageligvis har flere norske hoteller skuffet meg der.

Lenker:

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , , , , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert