TV: Verden går under – nesten – IGJEN!

Stormfullt mellom TV 2 og Get/Telia.

Det meldes om fare for delvis “svarte skjermer” for en million TV-tittere, inkludert for undertegnede sin del. Selv har jeg TV fra Telia (Get TV) via Enivest fiber, og jeg blir direkte rammet av saken. Dette må nesten være katastrofe eller krise – verdens undergang (dommedag!) er nær. Neida, egentlig er det bare en liten (og uvesentlige) bagatell, typen mikroskopisk i-landsproblem.

Oppdatering mai 2020: På-an igjen, kun relativt kort tid etter forrige kamp (sist gang: Get/Telia VS. Discovery)! Nå – denne gangen – er det snakk om en “fight” mellom TV 2 og Telia/Get. Det meste går vel på penger og avtalevilkår. Svenske Telia er eiere av Get, og Get-navnet har nå blitt helt erstattet av Telia (TV fra Telia samt Telia Play).

Oppdatering mars 2021: Nok en gang på-an igjen, og denne gangen er det “krig” mellom Telia og NENT Group. Fra og med 1. mars 2021 er følgende kanaler og tilbud (midlertidig) borte vekk: TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History og VSport+, VSport , V Premium, V Film Family, V Sport Golf, Viaplay og Filmfavoritter.

Artikkel ble opprinnelig skrevet i forbindelse med Discovery-saken mars 2020, men i etterkant har tilsvarende skjedd med både TV 2 og NENT-kanalene (Viasat) i etterkant. Ikke bare-bare å være TV-kunder via Telia, hvor vi tredje gang på ca. året mister sentrale TV-kanaler pga. brudd i forhandlingene mellom Telia og TV-kanal-leverandørene 📺. Pr. april 2021 er det “ro i leiren” med alle kanaler tilgjengelig.

Oppdatering oktober 2021: Jeg er ikke lenger Telia-kunde, så nå må de bare krige i vei framover for min del! I don’t care! Jeg har valgt å hoppe over til Strim når det gjelder TV.

Telia og NENT

Telia og NENT, ja:

Telia og brudd i forhandlingene med underholdningsleverandøren NENT.

 

Pr. 1. mars 2021 fikk man denne beskjeden når man prøvde å gå inn på en av kanalene til NENT (Nordic Entertainment Group):

Meldingen pr. 01.03.2021 som møter TV fra Telia-kundene når man prøver å gå inn på en av NENT Group sine kanaler.

 

Telia sin nettside pr. 21.03.2021:

Utsnitt Telia sin nettside om forhandlingene med NENT pr. 21.03.2021.

 

Enig med Telia på dette punktet lenger nede på avbildet nettside: “NENT vil at alle våre kunder skal være med å betale for deres kanaler, slik som for eksempel dyre sportsrettigheter, uansett om man er interessert i innholdet eller ikke, og det kan vi ikke akseptere.”

Denne konflikten gjelder som sagt tilgangen til Viasat-eieren – NENT Group – sine TV-kanaler: TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf+ strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter.

NENT Group (Viasat) TV-kanaler.

 

Ikke den aller største katastrofen for min del, da jeg sjeldent ser på noen av disse kanalene eller tingene fra Viasat / NENT Group. Kanalene ødelegges av alt for store og gjentakende mengder med reklame, og programmene som sendes er heller ikke så veldig interessante. Sport og idrett interesserer meg ikke overhodet, og rene strømmetjenester har bedre serier og filmer å tilby enn dem. Jeg er slettes ikke villig til å betale for NENT sine dyrekjøpte sportsrettigheter og deres sviktende reklameinntekter.

Ellers blir det nok en relativt snarlig løsning på konflikten mellom Telia og NENT (Nordic Entertainment Group). Pr. 23. mars 2021 påstår NENT på sin side at kanalene ikke vil komme tilbake via Telia, og at samarbeidet med Telia er avsluttet (for godt). “Time will show” hva siste ord blir i denne saken.

Oppdatering pr. 26.03.2021: “Krigen” er over for denne gang mellom Telia og NENT. Kanalene er nå på plass igjen, etter nesten 1 måneds fravær. (For min del har jeg ikke savnet kanalene, da det mye er sport, reklame og reality-tull kanalene sender.)

TV 2-saken

Forhandlingene gikk i stå, og vi kunder mistet tilgangen på TV 2 sine kanaler fra 1. juni 2020. Mer om denne saken: TV 2: Fortsatt brudd mellom Get og TV 2 (tidligere: Get-kunder har mistet TV 2s kanaler | Det er brudd i forhandlingene mellom Telia/Get og TV 2. Det betyr at 480.000 Get-kunder ikke lenger har tilgang til TV 2s kanaler).

Selv har jeg abonnement på TV 2 Sumo som jeg kan bruke via PC, nettbrett, mobil eller Shield TV, også til å se direktekanalene (lineær-TV). Så jeg skal nok klare å “overleve” dette bruddet ganske så bra! Dessuten gjenstår mange andre kanaler, og det blir vel mer og mer bruk av strømming og mindre og mindre titting på lineær-TV.

“Fasit” i den tidligere TV 2-saken: Etter rett over en måneds fravær er TV 2-kanalene på plass igjen, etter at en midlertidig avtale visstnok har blitt inngått.

Mer om TV 2-saken mai / juni 2020 – som nå er historie:

Get skriver noen ord om saken på sin nettside:

Og:

Følgende kanaler blir rammet for Get-kunder (fjernet fra min TV-meny): TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium, C More-kanalene og arkivet. (Sportskanalene har jeg selvsagt ikke valgt inn.)

Og brudd ble det:

Og brudd mellom Get og TV 2 ble det…

 

Ut fra den lille kjennskapen og innsikten jeg har i saken støtter jeg i utgangspunktet Get sitt syn. TV 2 ser ut til å prøve å piske liv i en døende hest og å overselge en døende kanalpakke til “blodpris”. Lineær-TV og måten TV 2 tenker på er døende og avleggs.

For å være litt små-stygg: Hva tilbyr sånt egentlig TV 2 oss seere, sett med mine øyne? Jo:

  • Masse repriser
  • Dårlige amerikanske serier og (gamle) filmer
  • Alt for mye sport
  • Irriterende reklame, hvor all reklamefinansiering burde gjort det tilnærmet gratis for Get/Telia å videreformidle TV 2-kanalene.
  • Ubalanserte nyheter
  • Dårlig humor
  • Uproffe programledere
  • Gammeldags konsept for fjernsynssendinger (lineær-TV)
  • Uinteressante tilleggskanaler
  • osv. osv.

Og “alt dette” skal man betale blodpris for?

Sumo-abonnementet jeg er i besittelse av er mest for å “redde husfreden”. Andre i huset ser både på serier og barneprogrammer via denne løsningen. Selv ser jeg innimellom nyhetssendingene i etterkant via Sumo, og jeg velger å se på deres nyhetsformidling selv om dårlig balanse og lav grad av objektivitet skinner tydelig igjennom. (NRK er bedre på nyheter, men der blir det litt vel “omstendelig” innimellom.)

Pr. 03.06.2020 får jeg følgende beskjed når jeg prøver å gå inn på TV 2:

Oppdatert informasjon om bruddet mellom Get og TV 2.

 

Jeg er nok mest enig med Get i denne saken, ja. Jeg ønsker ikke å betale en krone mer enn i dag for TV 2, en kanalpakke dynget ned med reklame i utgangspunktet. Er heller ikke interessert i å sponse dyre fotballrettigheter. Dette med flyttingen av ting over til Sumo gjør meg ikke fullt så mye, da jeg også har abonnement på Sumo som sagt.

Angående mitt TV 2 Sumo-abonnement: Jeg har pakken “Film og serier”, for å få tilgang til å se på nyheter, TV 2-programmer, serier og filmer når det måtte passe meg + direkte-TV. Pr. juni 2020 koster pakken kroner 129,- pr. måned, og den gir tilgang på ifølge reklamen: “Nyheter og aktualitet, stort utvalg av serier, nye filmer hver måned og underholdningskanaler”. “Sport og Premier League” interesserer meg ikke, og slike ting inngår ikke i valgte pakke.

Selv vil jeg ikke betal en eneste krone for sport. Totalt uinteressant for min del. Jeg for min del ser noen få ganger på “vanlig” TV 2 og på TV 2 Zebra. Har vel også noen få ganger sveipet innom nyhetskanalen. De andre tilbudene til TV 2 er uinteressante for min del, utenom TV 2 Sumo for strømming når det måtte passe meg. For sportsinteresserte kan nok konflikten og bruddet ha litt større betydning, hvis de ikke har andre muligheter enn TV 2 lineær-TV via Get / Telia.

En liten avsporing: Teoretisk sett kan jeg også se Sumo via Get boX / Telia Box (Sumo-app og strømming). Dette er meget teoretisk sett, hvis boksen har en god dag. Som skrevet i annen artikkel er jeg slettes ikke imponert over denne boksen. Kombinasjonen Telia (tidligere Get) og Enivest fungerer ellers ok, men Get boX / Telia Box er skuffende greier.

Pr. 05.06.2020 står samme tekst som tidligere om bruddet, årsakene, forhandlingene og ekstrapoengene (midlertidige ekstrapoeng, 45 stk., til bruk i valgmenyen for å velge inn andre strømmetjenester og TV-kanaler som et plaster på såret) som tidligere. Imidlertid er innledningen oppdatert til å lyde:

Oppdatert informasjon pr. 5. juni 2020 om bruddet / statusen mellom Get og TV 2.

 

Og nok en gang ny statusmelding, denne gangen oppdatert pr. 12. juni:

Oppdatert informasjon pr. 12. juni 2020 om bruddet / statusen mellom Get og TV 2.

 

TV 2 sin kanalpakke:

TV 2

 

Som sagt reddes jeg uansett av abonnementet på TV 2 Sumo, som ligger utenfor Get sin TV-pakke. TV 2 Sumo kan jeg både se via mobile enheter (nettbrett, mobiltelefoner), mine datamaskiner (Windows-maskin eller Chromebook) eller via TV-apparatet og bruken av “boksene” Shield TV eller Get boX. Selv har jeg i mitt Sumo-abonnement valgt BORT sporten (pakken Film og serier, UTEN sport), hvor Sumo kan benyttes både til å se på lineær-TV (direktesendinger fra TV-kanalene) eller strømming.

TV 2 Sumo

 

Oppdatering pr. 18.06.2020: TV 2 og Telia/Get er visstnok enige om å forlenge avtalen seg imellom midlertidig, mens hovedforhandlingene om avtaler for de kommende årene fortsetter. TV 2-kanalene kommer da nok sannsynligvis snart på plass igjen.

Tydeligvis var de ikke fullt så nær en midlertidig enighet som TV 2 gav inntrykk av:

Oppdatert informasjon pr. 19. juni 2020 om bruddet / statusen mellom Telia/Get og TV 2.

 

Det har blitt flere dager med stillingskrig mellom TV 2 og Get/Telia. TV 2 sier at Get kan “skru på” TV 2-kanalene igjen, mens Get mener at det ikke er fullt så enkelt. Ifølge Get står TV 2 “fortsatt på kravet sitt om å få mye mer betalt for mindre valgfrihet og innhold…” Videre jobbes det visstnok parallelt med en kortvarig og en langvarig avtale.

Pr. 23.06.2020 har de fortsatt ikke kommet til en midlertidig enighet:

Oppdatert informasjon fra Get pr. 23. juni 2020 om bruddet / statusen mellom Telia/Get og TV 2.

 

Det virker som om aktørene “nyter” å kunne spre på dritt og usannheter om hverandre. Ut fra statusoppdatering 26. juni 2020 er de fortsatt ikke særlig nær noen felles enighet:

Oppdatert informasjon fra Get pr. 26. juni 2020 om bruddet / statusen mellom Telia/Get og TV 2.

 

Oppdatering – katastrofen er over: Fredag 03.07.2020 er TV 2 sine kanaler på plass igjen via Get. En midlertidig avtale mellom TV 2 og Get/Telia foreligger visstnok, mens forhandlingene om en langvarig avtale fortsetter.

 


Tidligere i Discovery-saken

Tidligere (historie): Telia-eide Get sliter med å bli enige i forhandlingene overfor Discovery Networks Norway. I verste tilfelle mister vi permanent tilgangen på kanalene TVNorge, FEM, Max, TLC, VOX, Discovery Channel, diverse sportstull (Eurosport) m. m. I tillegg til gammeldags lineær-TV tilbyr de strømming via Dplay, og også i en viss grad strømming via Get sine systemer (App og/eller via TV-boks).

Flere av disse Discovery-eide kanalene ser jeg sjeldent eller aldri på. Innimellom ser jeg litt på TV Norge og en og annen gang på Discovery Channel. For min del blir kanalene litt vel mye farget og påvirket av sitt amerikanske eierskap. Dessuten er all reklamen som sendes, inkludert den irriterende spillreklamen (casino, poker osv.) – til stor irritasjon for undertegnede.

Oppdatering søndag 8. mars 2020: Så var krisen over! Get og Telia har kommet til enighet med Discovery, og TV-kanalene fra Discovery er nå tilbake etter noen dagers fravær.

Oppdatering pr. 03.03.2020: Det endte med brudd, og vi Get TV-kunder har mistet tilgangen på kanalene som Discovery har eierskap over.

Oppslagene om “svarte skjermer” rundt i mediene blir noe overdrevne. Det er jo ikke snakk om å miste hele TV-signalene. Den er kun snakk om Discovery-eide kanaler i denne omgang som eventuelt kan utgå. Disse kanalene er kun halvgode / halvdårlige greier, så tapet av å miste dem er ikke all verdens stort.

Strømmetjenesten til Discovery – Dplay – benytter situasjonen til å reklamere for seg og sitt:

  • “Strøm våre kanaler: Savner du tilgang til dine lineære favorittkanaler? Strøm kanalene live her på Dplay. Test 14 dager gratis.”

Discovery-kanalene kan forsvinne fra Get sin TV-plattform fra og med 3. mars 2020, dagen etter at fristen for forhandlingene går ut. Praktisk info med Jon Almaas pleier jeg å se på, men jeg overlever nok også uten dette programmet. 71° nord interesserer meg IKKE som program.

Ifølge min leverandør – Enivest – har følgende kanaler nå blitt gjort utilgjengelige:

  • TV Norge
  • FEM
  • MAX
  • Eurosport-kanalene
  • VOX
  • TLC
  • Discovery Channel
  • Travel Channel
  • Animal Planet
  • Fine Living Network
  • Food Network
  • Investigation Discovery
  • Discovery Science

Som kompensasjon for utfallet av Discovery-kanalene får vi 25 ekstra TV-poeng til å kunne velge inn andre kanaler. Get TV har et poengsystem og valgmeny slik at man i en viss grad kan tilpasse hvilke TV-kanaler man har tilgang på til enhver tid. (Endringer kan gjøres fortløpende underveis, med fjerning av noen kanaler og innlegging av andre innenfor de poenger valgte abonnement tilbyr.)

Get TV (nett-TV) feilmelding pr. 06.03.2020 ved forsøk på å gå inn på kanalen TV Norge.

 

Discovery kan ryke ut / røk ut, men galskapen til TV Visjon Norge via TV-skjermen klarer de ikke å gjøre noe med….. Noe uforståelig og urettferdig.

Ellers synes jeg TV fra Telia (Get TV) har fungert helt ok for min del. Det eneste ankepunktet jeg i farten kommer på mot dem er manglende støtte for Android TV i deres app.

Reklame for Get, Get boX og Enivest i lokalavisen Fjordenes Tidende juni 2020.

 

Sannsynligvis blir det til slutt en enighet, men hvis ikke skal jeg fint klare å leve uten de nevnte kanalene. Helt dommedag blir det ikke, og man trenger neppe å gå i prepping-modus pga. faren for “svarte skjermer”. 

Storm i forholdet mellom Discovery og Get TV?

 

Oppdatering: Som tidligere nevnt er alt tilbake til det normale søndag 8. mars 2020. Enighet har blitt oppnådd mellom Telia/Get og Discovery, og kanalene er allerede tilbake igjen etter noen dagers fravær.

(Noe tilsvarende var jeg vel også borti for flere år siden, i forbindelse med Altibox og Discovery… Litt reprise dette her..)

Og det er ikke bare Telia som krangler! I slutten av år 2021 og videre over i 2022 er det Telenor som krangler med TV 2. TV-kunder via Telenor har i flere uker vært uten TV 2-kanalene. Forhandlingene, bruddet i forhandlingene og svarte skjermer minner veldig mye om tidligere beskrevne Telia-feider. Fredag 21.02.2022 meldes det om enighet og at TV 2-kanalene er tilbake for Telenor TV-kunder.

Mars 2022 er det ny TV-krig, og denne gangen går krigen mellom TV 2 og Altibox. Som i andre tilsvarende saker trues det med at det blir svarte skjermer for kanalene det er snakk om. Stadig noen uenigheter mellom mediakonsernene og distributørene av TV-pakker, og det går på penger og avtaler nok en gang. Helt sikkert ikke siste sak dette her.

Lenker:

NENT og Telia:

TV 2 og Get TV/Telia-saken:

Discovery og Get TV/Telia-saken:

Andre lenker:




Internett – (nesten) en livsnødvendighet!

Finger, av/på-bryter, nettverk og Internett

Ja, jeg innser det! Internett pr. bredbånd har nesten blitt en livsnødvendighet og et grunnleggende behov for det moderne mennesket. Hva man gjorde før nettets inntog i de tusen hjem husker jeg ikke lenger. Selvsagt er det her snakk om det som kan kalles for typisk i-landsproblem / problematikk.

Grunnen til at jeg skriver om dette her og nå har sammenheng med at vi hadde et utfall av nettet i ca. 1 1/2 døgn februar 2020. Ruteren tilkoblet vår Enivest fiberlinje (Genexis (Inteno) EG400) stoppet plutselig å fungere, og da ble gode råd dyre. Nytt modem er når dette skrives på vei via posten fra Enivest i Førde, men enn så lenge er vi på nett igjen via et lånt “modem” (“boks”, hjemmesentral, gateway). (Oppdatering pr. 11.02.2020: Nytt modem er nå i drift, og lånemodemet er koblet fra igjen.)

Både de to barna i huset samt oss to voksne har blitt svært avhengige av Internett-linja. Vi voksne holder oss oppdaterte på nyheter, betaler regninger i nettbank, bedriver kommunikasjon, informasjonsutveksling og kommunikasjon mellom hjem og barnehage/skole skjer via nettet, innhenter informasjon, følger med på nettsider, sjekker Facebook, strømmer (musikk + video) og ser på TV. Akkurat telefonbiten med IP-telefon via linja er ingen katastrofe å miste tilgangen på, da mobil i stor grad har overtatt for den tradisjonelle telefonen. Barna på sin side strømmer YouTube m. m. via nettet, og etter hvert blir det vel også noe skolearbeid via digitale medier. Det blir lite med kikking på “gammeldags” lineær-TV for oss alle, da strømming i stor grad har tatt over for dette.

Låneenheten Tilgin HG2381, brukergrensesnittet web.

Først etter at nettet ramlet ut merket vi alle hvor ekstremt avhengige vi har blitt av nettet. Opptil flere av oss holdt på å “gå på veggene” i tiden uten nett. For meg som voksen ble noe av behovet for nett dekket via 4G i mobilnettet. Muligens hadde flere av oss trengt en aldri så liten avvenning fra den høye nettbruken.

Takk og pris for at jeg fikk lånt en “boks”! Hvis ikke hadde det blitt noen harde og lange dager uten nett, inkludert en helg. Lånemodemet er nok en del mindre avansert enn det jeg har hatt i drift siden 2018, men det viktigste er tross alt at vi klarer å komme oss på nett.

I forbindelse med utfallet av Internett publiserte jeg følgende status på min Facebook-vegg 5. februar 2020:

  • “Livet er hardt for både meg og resten av husstanden. Hvorfor? Nettet er nede!”

Og egen kommentar i etterkant: “Tror sannelig de har rett de som hevder at Wi-Fi og nett nesten kan regnes som et fysiologisk behov i Maslows behovspyramide.”

Maslows behovspyramide har jeg nevnt flere ganger før her i bloggen, blant annet i forbindelse med kommunikasjonsmodellen. Nedenfor er den gjengitt i korrigert form hvor tilgang på Wi-Fi, mobil og Internett-tilgang via bredbånd har blitt gitt en framtredende plass som et grunnleggene behov nederst i pyramiden:

Maslows behovspyramide

Maslows behovspyramide, redigert hvor Wi-Fi, mobil og Internett-tilgang (dekning og bredbånd) har kommet inn som nytt trinn i bunnen (primært behov).

 

Ifølge følgende artikkel (bak betalingsmur):

Hvor følgende sitat er hentet fra: “For generasjon Z, menneskene født mellom 1997 og 2012, er bredbånd nærmest som et primærbehov å regne.”

I forbindelse med denne saken kan dialektuttrykket fra mitt tidligere hjemsted Egersund dras inn. Bak TV-apparatet der fiberen kommer inn er det virkelig litt av “ei dossa”:

Ei “dossa” bak TV-en.

 

(Egersundsordet “dossa” betyr noe slik som krøll, ball, kabelkrøll, ifølge tidligere lenket artikkel bak betalingsmuren til Dalane Tidende.)

Siden bildet ble tatt har Inteno blitt skiftet ut med Zyxel-ruter:

Zyxel-ruter (Zyxel EX5401-B0) design / eksteriør, der den henger på veggen. Diverse kabler og litt av Xbox-en skimtes også,

 

Mer om linje og teknisk oppsett i innlegget “Tekniske løsninger nettsider + Internett-linje“.

Dette var en avsporing! Tilbake til hovedteamet og avslutningen:

Sannelig har man blitt avhengige av nettilgangen, og savnet er desto større hvis nettet plutselig blir fraværende! Vårt lille utfall av nettilgang ble sannelig en liten lærepenge, hvor vi ble minnet om hvor stort behovet er for nett i det daglige. Tilgangen på Internett tas som en selvfølgelighet i dagens verden og er et “must” å ha.

Fra tidligere skrevet artikkel om digitalisering (kommune) gjentar jeg følgende:

Privat bruk og behov for bredbånd (Internett): Bredbånd kan benyttes til mye mer enn bare kommunale digitaliserte nettjenester. Eksempler på noen bruksområder for bredbånd (med god kapasitet og stabilitet) mer på privaten:

  • Nettsurfing (nettsider, underholdning, informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling, Internett som oppslagsverk, leksikon og nyhetskilde m. m.)
  • E-post
  • Netthandel
  • Office, produktivitetsapper (tekstbehandling, regneark osv.)
  • Nettbank og andre betalingstjenester, inkludert investortjenester (aksjer) og digital valuta (inkludert kryptovaluta)
  • Diverse selvbetjeningsløsninger, inkludert de offentliges tjenester (eDialog, sikker digital postkasse, søknadssentre, digitalt innsyn, min side-tjenester m. m.) for slikt
  • Digital ID og signering, identifisering
  • Kommunikasjon og samhandling (sosiale medier, nettprat (chat), videosamtaler / videomøter, diskusjonsfora, kommentarfunksjoner osv.)
  • Hjemmeskole / skolearbeid
  • “Hjemmekontor”
  • Strømming (musikk, video, TV/radio og filmer)
  • Dataspill (gaming)
  • Skytjenester (backup, lagring, samarbeidsverktøy, apper osv.) + andre nettjenester
  • Nedlasting av programmer og data (storstilt fildeling – inkludert piratkopiering – har vel gått litt av moten igjen)
  • Blogging
  • Styrings- og overvåkningssystemer
  • Velferdsteknologi og smarte hus / IoT (smarte hjem, smarthus)
  • Foto- og videotjenester, deling (noen finner / oppsøker også porno via nettet…)
  • Alle slags andre “dingser” og bokser tilkoblet nettet
  • Karttjenester
  • Alskens sensorteknologi
  • Valg / avgivelse av stemmer

Og jeg har helt sikkert glemt en del bruksområder. Nå framover kommer jo dette som har å gjøre med kunstig intelligens (KI/AI) også for fullt. På den annen side medfører den store digitaliseringen og bruken av teknologi mange farer også, inkludert trusler mot personvernet.

Jeg tar med litt til fra tidligere skrevet innlegg:

“Behovet for bredbånd kan dekkes gjennom bruken av ulike former for teknologi: Trådløst via Wi-Fi eller radioteknologi, via mobilnettet 4G/5G, satellitt eller kablet, inkludert fiber. Internett via telenettet vil utgå, da Telenor har bestemt å sanere / vrake videre vedlikehold av kobbernettet. Regjeringen på sin side ser ut for å være mest opptatt av mobilteknologien for tida. I grisgrendte strøk blir det for dyrt og urealistisk å gi alle fiber, noe jeg selvsagt forstår godt.”

OG:

“En utfordring med digitaliseringen er å få innbyggere og næringsliv med i loopen. Enkelte innbyggere mangler digital kompetanse, og et annet problem er som sagt at enkelte bor steder hvor det er dårlig med bredbåndsdekning. Nå lover imidlertid vår regjering å gi alle høyhastighetsbredbånd til alle nordmenn innen 2026. Høyhastighetsbredbånd defineres av regjeringen som minimum 100 megabit per sekund nedlasting og 10 megabit per sekund opplasting. Ikke svimlende høye ambisjoner når det gjelder hastighet med andre ord. I lenket artikkel står det blant annet å lese: “– Alle skal ha muligheten til å jobbe hjemmefra og ta i bruk alle digitale, offentlige tjenester for en enklere hverdag.”. Selv har jeg på enkelte områder vært en digital sinke.”

Oppdatering: Jeg kjente ikke til og tenkte ikke på korona-pandemien da hoveddelen av artikkelen ble skrevet. Denne viruskrisen har gjort artikkelens innhold enda mer aktualisert. Norge har i en periode nesten stoppet helt opp, og mange av oss har jobbet hjemmefra via “hjemmekontor”. I denne nye midlertidige situasjonen har vi virkelig vært avhengige av Internett, digitale tjenester og den digitale motorveien (bredbånd). Mye har blitt digitalisert, og mer digitalisering blir det (delvis framskyndet av pandemien), som igjen stiller store krav til bredbåndet.

I innlegget “Tekniske løsninger nettsider + Internett-linje” har jeg pr. oktober 2023 føyet til et avsnitt om smarthus. Selv har jeg ikke et smarthus, men det begynner å bli ganske mye utstyr inni mitt hus som er avhengig av Internett og kommunikasjon mot skytjenester. Blant annet har jeg det meste av varmestyringen i huset koblet opp mot nettet (2 stk. varmepumper + 1 stk. ventilasjonsanlegg). Hvis nettilgangen blir borte i en periode blir det lite med kommunikasjon mot disse enhetene, men heldigvis kan man også styre slike løsninger manuelt. Uansett blir avhengigheten av nettet større og større dag for dag.

En stor utfordring i et land som Norge er og blir dette å gi alle tilgang på skikkelig bredbånd (høy nok kapasitet uten for mye kvotebegrensninger, og med bra stabilitet, der folk bor og ferdes). Spesielt i grisgrendte strøk kan det bli dyrt og vanskelig å få bygget ut et bra digitalt nett. Selv har jeg tilgang på bra bredbånd privat (god mobildekning og bredbånd via fiber), selv om jeg bor i grisgrendte strøk på landsbygda.

Lenker:




Emoji-test – Et totalt meningsløst innlegg


😃🤡🤬👨‍💻👓🌈⚡️🌤🥩🎳🚗💻❌🇳🇴☀️🔋

Og

🔥⛈️👣🌻🌍🌊☔️🎯📸📻♻️☎️📵🇺🇸🃏

Aktuelt nå for tida (2020, 2021 og over i 2022): 😷🦠🧼👐👏 💦🧑‍🔬🥵💉🧑‍⚕️🥱

Noen til nå når jeg først er godt i gang:

🥺🤣😍🎉👀🎈💐💀🎶🎊💰💩✅

Klippet ut og limt inn emojier fra nettsidene http://getemoji.com/ og https://emojipedia.org/

Bruken av emojier startet vel blant ungdommen, men nå er det oss gamlinger som i stor grad har tatt over bruken. (Og vi overdriver bruken også!)

Ifølge Wikipedia: “Emoji er et ideogram eller et smilefjes som benyttes i elektroniske meldinger eller på nettsider. Ordet kommer fra det japanske ordet emoji (絵文字), som i sin tur er satt sammen av ordene e (bilde) og moji (tegn); det kan dermed oversettes til norsk som ‘bildetegn’.”

Trollriket Norge “trenger” et emoji for troll. Slikt finnes allerede, men pr. mars 2022 virker det bare på enkelte Apple-produkter og Android-produkter. I Windows 11 blir det bare en firkant:

🧌 

Slik skulle det ha sett ut sånt ca.:

Troll-emoji

 

Fram til nå har jeg benyttet utvidelsen / innstikket “Native Emoji” for å sette inn slike spesialtegn på passende plasser i mine blogginnlegg. I den senere tid har det ikke alltid klart å vise / laste ned emojiene (noe ustabilt). Ser også at det står ting som tyder på at utvidelsen er i ferd med å “dø” ut: “Advarsel: Denne utvidelsen har ikke blitt testet med din nåværende versjon av WordPress” og “Sist oppdatert: 4 år siden”.

Noe “nye” emojier fra 2019:

🥱🪑🧈🩸🧃🛺🧊🧍‍♀️🛕

Strengt tatt trenges ikke en slik utvidelse eller innstikk for å sette inn emojier. Klipp ut / kopier og lim inn fra nettside fungerer helt ok!