Paulus er en problematisk Bibelforfatter

Apostelen Paulus, helgen i den katolske læren.

Paulus er og forblir en problematisk forfatter fra Bibelen. En del av det han har skrevet er noe tvetydig, og en del av dagens kristne har valgt å tolke det på verst tenkelig måte.

Som kristen vil man gjerne si at man tror på HELE Bibelens ord. For min del finner jeg blant annet deler av Paulus sin forkynnelse som noe problematiske. Han er ganske så kritiske og dømmende mot enkelte grupper, f. eks. kvinner og homofile. Han har også truende ord om Guds dom over diverse hedenskap, og han forventer blind etterlevelse av de ord og instrukser som kommer fra myndighetene.

Jeg har ingen makt og myndighet til å “klippe ut” Paulus’ ord fra Bibelen, men jeg tror nok at enkelte tolker en del av hans ord i aller verste tenkelige mening. Enkelte tar nok ting vel bokstavelig og er litt overivrige i sin Bibeltroskap. Jeg tenker at mye av Paulus’ ord er produkt av sin tid, sin kultur og det samfunnet han levde i, hvor man ikke kan ta alt bokstavelig uten kritisk drøftelse nå nesten 2000 år etter.

Jesus & Paulus: Jeg skal ikke beskylde ham om å gå imot det Jesus sa, men han har på mange måter gjort handlingsrommet smalere enn mesteren selv. Ellers må man huske på at Paulus (Saulus) neppe møtte Jesus i egen person, og at han kom til etter de opprinnelige disiplene til Jesus. Paulus gjorde en stor innsats som misjonær og har også skrevet mye bra i sine bre, men likevel trenger man ikke nødvendigvis å være enig i alt han stod for.

I fortsettelsen tar jeg for meg noen av de Bibelversene jeg finner som problematiske.

Det er mange som har sterke meninger om mannen Paulus. Selv sier han om seg selv:

  • “For jeg kunngjør for dere, søsken: Det evangeliet jeg har forkynt, er ikke menneskeverk. Jeg har heller ikke mottatt eller lært det av noe menneske; nei, det var Jesus Kristus som åpenbarte seg for meg.” (Gal. 1, 11-12)

Paulus (Saulus) var jøde, han var opplært i den jødiske troen, han fikk seg en gresk-romersk utdannelse, han sluttet seg til fariseer-bevegelsen og før sin omvendelse (og sterke Gudemøte)  engasjerte han seg sterkt i forfølgelse av de første Jesus-troende. Senere ble han en sentral apostel og misjonær. Mon tro om man kan stole helt og fullt på det han her skriver? Tenker hans bakgrunn (fariseisk tradisjon), kultur og opplæring påvirket det han skrev og forkynte i en viss grad.

Selv er jeg en kritiker mot enkelte former for politikk og myndighetsstyring, f. eks. blåblå politikk/regjering og KrF. Hvis man skal ta Paulus bokstavelig er dette å være kritiske til styre og stell i samfunnet knapt lov:

  • Rom. 13, 1: “Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud.”

Nei, dette Bibelverset kan jeg ikke tro på eller fullt etterleve.

Er det Bibelsk påkrevd og korrekt å godta alt slags tullball som kommer fra myndighetene og politikerne (regjeringen)? Skal vi bare stillesittende sitte å se på fæle diktatorer turer på rundt i den store verden, helt uimotsagt? Og hvordan kan noe i fullt alvor hevde at en slik klovn som (tidligere + kommende?) USA-president Donald Trump er personlig innsatt av Gud?

Neste Bibelvers:

  • 1. Tim. 2, 1-4: “Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker. Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.”

Å be for mennesker i ledende stillinger er en fin ting, men i noen tilfeller holder det ikke bare med bønn. Det må da være lov å bruke andre sterke midler for å få fjernet diktatorer og andre grusomme herskere. Og selv heller jeg mot at vi bør få avskaffet monarkiet og kongehuset i Norge, og jeg vil ikke gå med på at dette er ulovlig å ønske seg pga. et gammelt vers fra Bibelen.

Nå skal det vel sies at de lærde strides om Paulus’ første brev til Timoteus virkelig er forfattet av Paulus. Det kan tenkes at Paulus er uskyldig i akkurat dette sitatet ovenfor. Tradisjonelt ble 13 brev regnet for å være forfattet av Paulus, men i dag er det relativt bred enighet i forskningen at bare 7 av disse har Paulus som ganske sikker opphavsmann.

Så har vi kommet til Paulus sitt “beryktede kvinnesyn:

  • 1. Kor 14, 34-35: “Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten.”

Og:

  • 1. Tim. 2, 12: “Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille.”

Hva mener han virkelig her? Paulus samarbeidet jo med diverse kvinner i sentrale forkynnende posisjoner, så at kvinnene skal holde helt kjeft i forsamlingene og underordne seg sine menn virker rart og mistolket / misforstått. Selv er jeg 100 % for kvinnelige prester og forkynnere, og kan på ingen måte forstå at det skal være noe galt i likestilling på dette området.

Når det gjelder det siste verset: Det står i norsk oversettelse tydelig ordet jeg, og ikke Gud. Det er nok noe tullball Paulus har funnet på, preget av sin kultur og samtid.

Paulus skulle bare ha visst hvor mye “styr” hans ord skulle skape for framtiden, nærmere 2.000 år etter sin død. Han har gitt motstandere av kvinneprester vann på mølla, og likeså dem som måtte mene at det er galt med kvinner i andre ledende verv / forkynnelse innenfor forsamlinger og bedehusmiljøer. Han har rett og slett vært ødeleggende for likestillingen mellom kjønnene.

Enkelte tar også Paulus sitt ord til inntekt for å kjempe imot homofile:

  • Rom. 1, 26-27: “Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.”

Selv leser jeg dette som en advarsel mot utnyttelse av andre. Ryddige og likeverdige forhold mellom likekjønnede klarer jeg ikke å lese inn i teksten ovenfor som noe galt.

Hvis man skal ta Paulus bokstavelig er kvinnen kun til for mannens skyld (ingen likestilling eller egenverdi her, nei). Videre er det et krav at kvinnene dekker til hodet mens de ber. Neppe mange som står inne for eller etterlever dette i dagens verden.

Hele Romerne 1, 18-31 omhandler Guds dom over hedenskapet. Masse synd og dom der, ja.

Jeg var ikke helt ferdig med Paulus sitt kvinnesyn, eller hvordan vi i den moderne tid fortolker dette:

Det kan være grunnlag for å hevde at mannen Paulus er meget misforstått og feiltolket. Han ønsket at Kristus-troende ikke skulle tiltrekke seg unødvendig negativ oppmerksomhet fra ikke-troende, myndigheter og øvrige omgivelser. For å unngå slik uønsket oppmerksomhet lanserte han mange pragmatiske løsninger og praktiske tilpasninger, passende for sin samtid og de miljøer han var i kontakt med.

Sånt egentlig mente han at vi troende i Kristus har den totale friheten (og ikke trenger å etterleve gamle regler), men han innså at slik forkynnelse kan oppleves svært provoserende. Praktiske tilpasninger ble foretatt. Blant annet er det ikke gudgitte kjønnsroller i hans forkynnelse, selv om enkelte Bibeltro personligheter påstår noe annet. Paulus kan strengt tatt ikke benyttes som forsvar for å kunne undertrykke kvinner med Bibelen i hånden.

Hvis skillet mellom kjønnene ikke er opphevet “i Kristus” kan heller ikke vi hedninger i Norge sånt egentlig frelses ved tro alene. Hvis det ene skal tas helt gudgitt og bokstavelig må også det andre tolkes på samme måten. Paulus misbrukes for å forsvare en inkonsekvent og tilfeldig fortolkning av Bibelen som blant annet går ut over kvinner.

Inspirasjon og argumentasjon – fritt gjengitt – til de siste avsnittene hentet fra:

Fra tidligere publisert Bibeltro-artikkel gjentar jeg følgende:

  • Så var det Paulus (Saulus, født ca. 10 e.Kr.) da. Skal man ta det for god fisk alt som kommer fra ham i Bibelen? Min mening er at en del av det han uttaler er kontekstuelt og historisk- / samfunnsmessig betinget. Slike forhold må det være fullt lovlig å ta avstand ifra den dag i dag i vår moderne og opplyste verden. Han har en del problematiske meninger og uttalelser om f. eks. kvinnesyn, homofilisyn og slaveri som tilhører hans historiske periode. Paulus er en viktig Bibelsk kar, men muligens er det naturlig å ignorere f. eks. 10-20 % av hans uttalelser pga. hans sterke knytninger til sin samtid som ikke har noe med selve kjerneevangeliet å gjøre.

Paulus er en problematisk Bibelforfatter med sine brev som er med i Bibelen. Det er ikke helt lett å ta alt det han skriver som god fisk, og jeg velger å tro at både hans egne tanker og hans samtid er blandet inn i en del av det han skriver. Selv klarer jeg ikke å godta alt det han skriver, da jeg slettes ikke er så Bibeltro eller bokstavtro i min kristentro.

Lenker:




foto.brr.no – det fotograferes!

foto.brr.no

En av mine interesser har vært og er delvis fotografering. Egentlig har hele fotointeressen kommet som en bieffekt av interessen for IKT og nettsider, da jeg trengte noen bilder i sin tid til å “piffe” opp mine nettsider, inkludert min hjemmeside.

Fortsatt fotograferer jeg en del, men i den senere tid har det i hovedsak blitt mobilbilder og lite tatt med dedikerte fotoapparater. De fotoapparatene jeg er i besittelse av begynner dessuten å bli litt avleggs og utdaterte.

Enkelte bilder finner veien til mitt bilde- og fotogalleri på nett: https://foto.brr.no/

Interessen for fotografering ble vekket FØR den digitale tidsalder. De første fotoapparatene jeg hadde var av den gode gammeldagse typen med analog filmrull i (135-film, helst typen Agfa). Enkelte av positivene (papirbildene) ble etter hvert digitaliserte, gjennom at de ble skannet inn på PC. De aller første generasjoner med digitale fotoapparater var det forresten liten grunn til å skryte av eller å rope hipp hurra for, men nå vil jeg absolutt ikke tilbake til pre-digital tidsalder.

En ulempe med den digitale tidsalderen er alle mulighetene for misbruk av teknologien. Det har vært en del tilfeller med ulovlig / tvilsomme fotografering i garderober (nakenbilder), smugfotografering / overvåkning og på ulykkessteder (døde eller hardt skadde personer, jf. personvernet). Det fotograferes i tide og utide, og jeg fatter ikke alltid hva enkelte vil med alle disse bildene. Når enkelte i nødssituasjoner er mer opptatt av å fotografere enn å hjelpe til blir det helt galt!

De ekstremt store bildemengdene er også en utfordring for hver av oss, både dette å ha oversikt og orden i bildene, “information overload” (for mye informasjon) og ikke minst sikkerhetskopieringen av dem. Det blir MASSE bilder i forhold til i “gamle dager”, da antall bilder på filmen, høy pris og framkalling satte litt mer begrensninger for hvor mange bilder man tok. Det var ikke uvanlig for min del at jeg på samme 24-bilders eller 36-bilders film både hadde bilder fra bursdag, jul, vinter, sommer og gjerne en ny jul igjen. Nå tar man gjerne 24 bilder i løpet av en kort stund (en episode eller en dag), og så er det dette å sortere og slette unødvendige bilder man ofte “feiler” på.

Analogt bilde som har blitt skannet.

 

Jeg har allerede nevnt mitt bildegalleri på nettet – https://foto.brr.no/. En del bilder havner også på Flatraket-siden på Facebook som jeg administrerer, og jeg har også min profil på Instagram.

Fine farger på himmel og hav i forbindelse med solnedgang, Flatraket mai 2019.

 

I lengre tider har jeg hatt “dilla” på utlegging av kollasjer. Jeg bruker ennå det utgåtte programmet Picasa til å sette sammen kollasjene. Ellers bruker jeg relativt enkel programvare for annen redigering av bildene i form av programmene ACDSee og Corel PaintShop Pro. Sikkerhetskopiering skjer mot skyen, da backup og sikkerhetskopiering absolutt er viktig! Vil nødig miste min bildesamling på nærmere 19.000 filer pr. dags dato (27.05.2019).

En liten fjelltur på Flatraket 19.05.2019.

 

Jeg har i liten grad “flottet” meg innenfor fotoutstyr og mobiltelefoner. For tiden tas de fleste bilder med min enkle Huawei P20 Lite mobiltelefon, og enkelte ganger “slår jeg til” gjennom å låne konas Huawei P20 Pro. Må nå likevel innrømme at det kunne friste meg litt å kjøpe inn en Huawei P30 Pro smarttelefon til meg selv, på tross av alt negativt fokus det har vært på Huawei i den senere tid med sanksjoner og handelskrig mellom Kina og USA. Oppdatering: Etter jeg skrev dette har jeg gått til anskaffelse av en Huawei P30 Pro mobiltelefon, som også fungerer som mitt primære fotoapparat. Mer om dette er beskrevet i artikkelen / innlegget “Jeg er ingen mobiloman“. (Og etter mitt kjøp har også Huawei P40 Pro blitt lansert, som nok er en enda bedre mobiltelefon enn mine.)

Vestkapp i Selje kommune pr. 26.05.2019.

 

Viktigere enn flott utstyr er teft for fotografering. Selv er jeg helt håpløse når det gjelder å ta selfie-bilder, portretter eller generelt bilder av mennesker. Landskapsbilder, turbilder (natur) og bilder av bebyggelse er nok mer min greie.

Det hevdes at “Et bilde sier mer enn tusen ord”. Det er vel en viss sannhet i dette, ja. Bilder og foto kan være kjekt det, og spesielt enkelt og greit nå når man har fått brukbare bildekvalitet i mobiltelefonene som man uansett alltid drar rundt på. Et bra bilde er ofte bare et lite klikk unna.

Lenker:

 




Del 2: Protest kristendom: Fortsatt kritisk!

Protest kristendom

Som jeg skrev forrige gang: Ja, jeg er fortsatt en kritisk kristen. I det siste har det ikke vært den store tilstrømningen av nye blogginnlegg, men i stedet blir det ofte gjort justeringer og lagt til nye momenter i en del gamle innlegg.

Situasjonen er akkurat lik nå som da jeg skrev nevnte artikkel 10.11.2018. Jeg flikker og justerer støtt og stadig på eksisterende artikler innenfor kategori protest kristendom (min kjepphest!), men det går tålig lang tid mellom hver gang jeg publiserer et helt nytt innlegg.

Noen artikler som jeg har gjort justeringer av i den senere tid:

Ett “nytt” innlegg fra mai 2019 innenfor kategorien har vel også blitt publisert: Paulus er en problematiske Bibelforfatter.

Valg 2019 nærmer seg, og slike politiske valg toucher også borti “det kristne”.

Det blogges!




Bloggen har igjen hatt et mindre havari

WordPress

Heldigvis en stund siden sist, men nok en gang har jeg hatt tekniske problemer og vansker med bloggen. I forbindelse med en oppdatering “frøs” alt (klarte ikke å fullføre oppdateringen, og kom seg heller ikke ut av vedlikeholdsmodus – maintenance mode – på egen hånd), og det eneste bloggen var i stand til å vise etter sletting av “.maintenance”-fila var HTTP Error 500. Prøvde masse ulike tips og triks funnet på nettet, uten at dette løste problemene.

Innstikket / utvidelsen som forårsaket problemene var Jetpack, som selvsagt ikke må forveksles med transportfirmaet / budfirmaet Jetpak. Kanskje jeg snart burde vurdere og revurdere om jeg virkelig trenger dette innstikket. Det gir en del ekstra funksjonalitet, men i tillegg gir det muligens mer trøbbel enn glede. Det er ressurskrevende, og ofte noe knotete når oppdateringer skal legges inn. Dessuten står det på Domeneshop sin liste over ikke-anbefalte programmer:  “Unngå disse programmene: JetPack for WordPress, fordi vanlig modul Sharing/Sharedaddy kan brukes til spamming.”

Det som reddet meg denne gangen var at jeg hadde en sikkerhetskopi liggende. Jeg gav til slutt opp å finne ut av problemene, og i stedet valgte jeg å gjenopprette fra sikkerhetskopien. Mitt webhotell – Domeneshop anbefaler bruk av Akeeba Backup til å ta sikkerhetskopi av WordPress-installasjoner med data. Takk og pris for Akeeba Backup for WordPress!

Jeg har mistet noe besøksstatistikk generert via Jetpack, og i tillegg var backupen jeg hadde liggende 7-8 dager gammel. Noen mindre redigeringer og justeringer i innlegg kan ha gått tapt. Dette er da fullt levbart, da det hadde vært mye verre hvis jeg mistet flere år med blogging.

Alt i alt gikk det ganske bra denne gangen. Lærdommen er å bli enda mer flink med å ta sikkerhetskopier titt og ofte. Dessuten fikk jeg testet at Akeeba Backup Core for WordPress og Akeeba Kickstart Core virkelig gjør jobben på en god og grei måte!

Lenker: