Denne siden er sist oppdatert 27.10.96 av Bjørn Roger Rasmussen.
Diverse "døde" linker fjernet 12. mars 2001. Mars 2024: Oppdatert lenker til skole og hovedfagsoppgave.
English please!
Foreldet informasjon fra 1996.
Informasjonen i dette dokumentet har for lengst gått ut på dato. Ingen av oss jobber pr. dags dato med EDI og vi har dermed ingen oversikt over dagens EDI – status i Norge.
Oppgaven har blitt mange år gammel, og etter at vi skrev oppgaven har det skjedd en
revolusjonerende teknologisk utvikling (digitalisering) innenfor området. Dessuten har det funnet sted mange omstruktureringer og konsolideringer innenfor dagligvarebransjen. Statusen er nok en helt annen pr. dags dato enn da oppgaven ble skrevet. |
Innhold
Denne WWW-siden består av følgende deler:
Del 1: Innledende del
______________________________________________________________
Forord
Vi er to hovedfagsstudenter ved Høgskolen i Buskerud som har valgt å ha EDI (Elektronisk Data Utveksling) som
tema for vår hovedfagsavhandling. Vår interesse for denne teknologien ble vekket tidlig i våre studier. Vi så at EDI
var en teknologi som kunne forenkle utvekslingen av handelsdokumenter betraktelig. Store innsparelser kunne finne sted
hvis dokumentutvekslingen ble utført på mer rasjonelle måter.
Da EDI er et veldig omfattende tema, har vi blitt nødt til å foreta enkelte avgrensninger i våre studier. Etter å ha
studert tilgjengelig litteratur erfarte vi at det fantes en del teori på følgende områder:
- Oppbyggingen av EDI-meldinger (tekniske aspekter) og EDI-standarder (f. eks. EDIFACT).
- Teoretiske fordeler og ulemper EDI kan gi for en bedrift (teori uten empirisk forankring).
- Organisatoriske forhold og EDI.
- Casestudier av enkelte bedrifter som benytter EDI
Da det fantes en del litteratur og forskning på de ovennevnte punktene, valgte vi å anlegge en litt annen vinkling. Vi
hadde hørt mye fint om EDI-teknologien fra tilgjengelig litteratur, men vi hadde i liten grad fått svar på følgende
spørsmål:
- Hvem og hvor mange nyttiggjør seg av EDI-teknologien her i Norge? Hvorfor tar enkelte teknologien i bruk mens andre
ikke gjør det?
Da dette også var en litt for vid problemstilling, fant vi det hensiktsmessig å begrense våre studier til en bestemt bransje. Den
bransjen vi valgte å se litt nærmere på ble dagligvarebransjen. Denne bransjen er særdeles interessant pga. de store
mengdene med handelsdokumenter som blir utvekslet mellom detaljister, grossister og produsenter. Ifølge forskning vil det
bare være lønnsomt å innføre EDI i bedrifter som hyppig utveksler store mengder med standarddokumenter.
Bransjens kompleksitet (stadig nye og tettere samarbeidsformer) gjorde det også interessant å se litt nærmere på denne bransjen.
For å muliggjøre det samarbeidet en slik organisering krever kan EDI benyttes som et hjelpemiddel.
Vår endelige problemstilling ble til slutt:
- «Kartlegging og analyse av EDI-bruken og hva som innvirker på utnyttelsesgraden i
dagligvarebransjen.»
Å jobbe med EDI som tema har vært interessant. Etter å ha lest IT-blader i noen år har vi
fått se at EDI absolutt er et dagsaktuelt tema. Flere og flere tar teknologien i bruk, og mange
mener at bruk av EDI vil bli en betingelse for å overleve i morgendagens tøffe konkurranse.
Hovedfagsstudentene Bjørn Roger Rasmussen og Henrik Risøy
Studenter ved HiBu, avdeling Ringerike.
(Høgskolen i Buskerud avd. Ringerike har senere skiftet navn til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) – campus Ringerike.)
Egersund, våren 1996
Tilbake til begynnelsen.
Del 2: Teori om EDI
______________________________________________________________
Hva er EDI
Vi vil ta utgangspunkt i følgende definisjon av EDI:
- "The interchange of standard formatted messages between the computer application
systems of trading partners and/or administrations with minimal manual intervention".
Det vi legger i EDI er altså:
- Alle elektronisk utveksling (uavhengig av hvilken standard som benyttes) av handelsdokumenter som
skjer automatisk uten menneskelige inngrep er EDI!
EDI innebærer med andre ord en elektronisk utveksling av handelsdokumenter/meldinger
mellom ulike handelspartneres datasystemer. Meldingene er strukturert slik at de kan behandles
automatisk av den mottakene maskinen med minimal eller ingen menneskelig innsats. For å
overføre meldingene benyttes et nettverkssystem av en eller annen type (telenettet, X.400,
Internett eller andre typer datanettverk).
En EDI-melding er ikke det samme som en E-mail. En E-mail er ustrukturert i sin
oppbygning, og den må dermed tolkes og behandles av et menneske. En EDI-melding er
derimot så strukturert oppbygd at den kan bli behandlet automatisk av en datamaskin.
Teknologien EDI har sitt utspring i transportbransjen. Da bransjen for ca. 30 år
siden hadde et overveldende papirarbeid, prøvde man å finne måter å rasjonalisere dette arbeidet på.
Løsningen på problemene ble EDI. Etter denne tid har bruken av EDI spredt seg til mange ulike bransjer.
______________________________________________________________
Hva kan EDI benyttes til
EDI kan benyttes til å utveksle standard formatterte meldinger innenfor:
- Handel
- Transport (spedisjon)
- Offentlig administrasjon (inkludert tollbehandling)
Dette er i samsvar med EDIFACT-standarden utviklet av FN. EDIFACT (Electronic Data Interchange
For Administration Commerce and Transport) er en EDI-standard tenkt brukt innenfor administrasjon, handel
og transport. Hensikten med å utvikle en slik felles standard er å unngå de problemene man tidligere hadde
med inkompatible standarder som førte til store handelshindringer mellom ulike bedrifter, bransjer og land.
Følgende dokumenttyper kan bli utvekslet ved bruk av EDI:
- Tilbud (fra leverandør til kunde)
- Ordrer/bestillinger (fra kunde til leverandør)
- Ordrebekreftelse (fra leverandør til kunde)
- Faktura (fra leverandør til kunde)
- Leveringsinstruks (fra kunde til leverandør)
- Betalingsdokumenter (mellom kundens bank og leverandørens bank)
- Transportdokumenter (fra leverandør til kunde og transportselskap)
- Fortolling
- Overføring av prisjusteringer og vareinformasjon
Innenfor varehandel kan EDI-systemet knyttes opp mot butikkdatasystemet. Når kundene kjøper et
bestemt produkt, blir dette registrert av skanneren (som leser EAN-koden) i kassaapparatet. Opplysninger om
antall solgte enheter av de ulike produktene blir overført til lagersystemet, som automatisk regner ut ny
lagerbeholdning. Når lagerbeholdningen kommer under en viss grense, sender EDI-systemet automatisk
en bestilling til leverandøren. Den menneskelige faktor må først settes inn når varen skal finnes fram fra lager
og pakkes for transport.
På samme måte kan EDI benyttes for å forenkle papirarbeidet i forbindelse med transport og
tollbehandling. I stedet for å registrere de samme data flere ganger i ulike systemer, blir data kun registrert
en gang og så overført elektronisk over et datanettverk. Elektronisk utveksling har blant annet følgende fordeler:
- Utvekslingen går hurtigere enn utveksling av tradisjonell post.
- Papirbehovet blir sterkt redusert.
- De samme data blir kun registrert en gang (dobbeltregistrering unngås).
______________________________________________________________
Fordeler og ulemper
Bruk av EDI gir blant annet følgende fordeler og ulemper:
Fordeler:
- Høy nøyaktighet. Data registreres kun en gang.
- Raskt. Elektronisk utveksling er raskere enn vanlig postgang.
- Rasjonelt. Lagerfunksjonen kan optimaliseres (jf. Just In Time-prinsippet).
- Kundevennlig. Bedre service og dokumentasjon til kunder. Bedre kontroll og frigjøring av menneskelige ressurser.
- Billig. EDI kan gi store innsparelser. Kostnadene pr. ordre kan ifølge forskning reduseres med opptil 9/10.
- Strategisk virkemiddel. EDI or Die.
- Miljøvennlig. Behovet for papir til handelsdokumenter blir redusert.
- Færre handelshindringer. Språkbarrierer brytes ned ved bruk av EDI.
- Forenkler internasjonal handel. Ved bruk av EDI tar fortollingen kortere tid (jf. TVINN).
- Raskere betaling. Overføring av penger går raskt ved bruk av EDI.
Ulemper:
- Tilhørighet. Sterk knytting mellom leverandør og kunde er ikke alltid ønskelig.
- Avhengighet. For å oppnå fordeler må også bedriftens handelspartnere bruke EDI.
- Bransjeavgrensninger. Ulike standarder i ulike bransjer kan skape trøbbel. Ved bruk av
felles standarder slik som EDIFACT hindres slike problemer.
- Organisasjonsforandringer. EDI kan medføre negative endringer i organisasjonen.
- Lover og regler. EDI-meldinger er ikke alltid juridisk bindende.
- Høye implementeringskostnader.
- Sikkerhet. Er EDI-systemene sikre nok mot innsyn?
- Tekniske utfordringer. Det kan være vanskelig å få EDI-systemet på lufta.
______________________________________________________________
Tidligere forskning
Tidligere forskning på EDI-området har vist oss følgende:
Utbredelsen av EDI:
- Mange store firma i både USA, England og Norge bruker allerede EDI.
- Fra 1993 til 1994 vokste benyttelsen av EDI og E-mail her i Norge med hele 23 %.
- Mange firma planlegger å ta EDI i bruk i framtiden.
- I 1994 ble EDI benyttet av rundt 4 % av landets bedrifter. Innenfor enkelte bransjer og
segmenter var bruken vesentlig større.
Bedriftsstørrelse og bruk av EDI:
- Innenfor store bedrifter (mer enn 100 ansatte) benyttes EDI i 18 % av alle bedrifter.
- Innenfor handelsbedrifter med mer enn fire ansatte vil man ifølge prognoser finne EDI
i bruk i opptil 60 % av bedriftene innen kort tid. I 1994 var bruken kommet opp i 12 %.
Bransje og EDI-bruk:
- Handelsbransjen benytter EDI mer enn de andre bransjene. Store mengder med strukturert
informasjon som skal utveksles fører antakelig til den store bruken.
- EDI benyttes også noe innenfor transport, industri og offentlig virksomhet.
- EDI benyttes i liten grad innenfor servicebedrifter (kun 5 % av bedriftene).
Konkurransesituasjon og EDI-bruk:
- Mange hevder at bruk av EDI vil bli en nødvendighet for å overleve i morgendagens
konkurranse. Blant annet jobber EU (TEDIS-programmet) og FN (EDIFACT) med å få teknologien
innført.
- Enkelte hevder følgende: EDI or DIE.
- EDI kan bli en betingelse for å delta i handelen. De bedrifter som velger å ikke
innføre EDI kan bli skviset ut i den harde internasjonale konkurransen som vil prege morgendagens
samfunn.
Geografisk bedriftsplassering og EDI-bruk:
- Bruken av EDI er høyere i Midt- og Nord-Norge (16 %) og i Oslo-regionen (13 %) enn i resten
av landet.
- På Sør- og Vestlandet (5 %) og på Østlandet (3 %) utenom Oslo, benyttes EDI lite.
- Prosenttallene er hentet fra bedrifter med mer enn fire ansatte.
Organisatoriske forhold og benyttelse av EDI:
- Innføring av EDI medfører et behov for endringer i alle de faktorene som inngår i Leavitts
modell (diamant).
- En EDI-innføring må medføre endringer i både organisasjonsstruktur, teknologi,
aktører, arbeid og omgivelser.
- Uten at organisasjonen foretar tilpasninger til EDI-systemet, vil gjerne EDI-innføringen ikke
gi de tiltenkte resultatene.
- Innføring av EDI medfører endringer innenfor personell og organisasjon (PSO-utvikling)!
Trender i årene som kommer:
- Vi tror at bruken av EDI vil øke eksponensialt i årene som kommer.
- Nå er det stort sett kun større bedrifter som benytter EDI. På sikt vil de store bedriftene dra de små med
seg. For å samhandle med store bedrifter vil bruk av EDI være en forutsetning.
- Bruken av fellesstandarden EDIFACT vil øke på bekostning av proprietære standarder.
- Kort sagt: EDI OR DIE!!
Tilbake til begynnelsen.
Del 3: Presentasjon av vår undersøkelse
______________________________________________________________
Innledning
I vår undersøkelse har vi valgt å se på bruken av EDI og på hva som påvirker denne bruken
innenfor dagligvarebransjens verdikjede. For å kartlegge dette har vi utarbeidet to spørreskjemaer:
- Spørreskjema 1 har blitt sendt ut til ulike innkjøpsgrupper innenfor dagligvarehandel. De gruppene
som har fått skjemaet tilsendt er Norgesgruppen (Aka, Spar, Kiwi osv.), Hakongruppen (Rimi, ICA, Livi osv.),
Forbrukersamvirket (Obs!, Domus, Mega osv.) og Reitangruppen (Rema 100).
- Spørreskjema 2 har blitt sendt ut til ulike kjeder (ICA, Livi, Rema osv.) innenfor
innkjøpsgruppene nevnt ovenfor.
Totalt har vi sendt ut 78 spørreskjemaer, og disse ble sendt ut i uke 6. Spørreskjemaene har blitt utarbeidet
på bakgrunn av oppstilte hypoteser. Vi har hypoteser som sier at det finnes en sammenheng mellom utnyttelsesgraden av EDI
og faktorene nevnt nedenfor:
- Demografi: Ifølge tidligere undersøkelser er det grunn til å tro at større bedrifter benytter EDI mer enn
mindre bedrifter. Kanskje benytter nyere bedrifter EDI mer enn eldre, og det kan også finnes geografiske forskjeller
i benyttelsen.
- Datamodenhet: Å få et EDI-system på lufta kan innebære en del arbeid og behov for store EDB-tekniske kunnskaper.
Vi tror dermed at bedrifter ikke vil vurdere å innføre EDI før de har interne EDB-systemer som fungerer bra. Mer erfarne
EDB-brukere har antakelig kommet lengre i prosessen med innføring av EDI enn "EDB-nybegynnerne".
- Konkurransesituasjon: Bedrifter utsatt for hard konkurranse vil gjerne innføre EDI for å klare å følge med i
kappløpet. Konkurransesituasjonen og hva konkurrentene gjør kan altså påvirke hvorvidt EDI blir innført eller ikke.
- Gevinstmuligheter: Forventninger om store gevinster kan føre til at EDI blir innført. Bedriften kan innføre EDI
for å få et konkurransefortrinn.
Dagligvarebransjen er en bransje i vekst. Hard konkurranse hersker i bransjen, og i de senere år har store kjeder
og innkjøpsgrupper tatt over kontrollen av det meste av markedet.
Spørreskjemaene ble sendt ut til respondentene 6. februar 1996. Da vi mottok alt for få svar etter
denne utsendelsen, fant vi det hensiktsmessig å sende ut en påminnelse i slutten av februar. For
å øke svarprosenten enda et hakk, foretok vi også en påminnelse pr. telefon i begynnelsen av mars.
______________________________________________________________
Kommentarer til mottatte svar
Vår undersøkelse har resultert i følgende antall svar:
- Innenfor kjedeleddet har vi oppnådd en svarprosent på 40,54 % (30 svar).
- Av innkjøpsgruppene har vi mottatt 75 % svar (3 svar).
- Totalt sendte vi ut 74 spørreskjemaer til kjedene og 4 spørreskjemaer til innkjøpsgruppene.
Spørreskjemaene som vi har fått inn viser at det hersker stor usikkerhet om hva begrepet EDI innebærer. Noen setter likhetstegn
mellom EDIFACT og EDI. Andre vet at de har et EDI-system i bruk, men hvilken standard det er basert på har de ingen formeninger
om.
Manglende EDI-kunnskaper og kronglete kjedeorganisering har gjort det umulig for enkelte å besvare hele
spørreskjemaet. Pga. vårt lille og mangelfulle tallmateriale er våre funn for usikre
til at vi uten videre kan generalisere våre resultater til å gjelde
hele dagligvarebransjen under ett.
______________________________________________________________
Resultater
Vi sendte ut spørreskjema til de mest sentrale kjedene innenfor
dagligvarehandel. Denne utsendelsen frambrakte følgende svar:
Resultater - Kjedeleddet
De kjedene som har svart oss har til sammen 2 490 butikker innenfor dagligvarehandel.
Av disse butikkene har 1 366 butikker (ca. 55 %) butikkdatasystemer, mens 1 656 (ca.
67 %) butikker bruker EDI. Det er verdt å merke seg at bruken av EDI er større enn bruken av
butikkdatasystemer. Vi har tidligere argumentert for at dette ikke ville være tilfelle.
Totalt 19 kjeder av de 30 som har svart bruker EDI.
Demografi:
I små dagligvarebutikker (omsetning under 15 millioner pr. år) er bruken av EDI på ca. 41 %.
Innenfor mellomstore og store butikker er bruken på ca. 73 %. Vi ser altså at EDI-bruken er
større blant de store og mellomstore enn blant de små butikkene.
Vi fant ingen store geografiske forskjeller i EDI-bruken mellom landets ulike regioner.
Datamodenhet og EDI-teknologiens modenhet:
Kjeder som bruker EDI har gjennomsnittlig en høyere IT-kompetanse enn de som ikke bruker EDI.
Det viser seg at kjeder med høy IT-kompetanse oftere har innført EDI enn kjeder som selv
oppfatter sin kompetanse på IT-området som lav.
På forhånd hadde vi trodd at de fleste kjeder hadde innført EDI i løpet av de siste fire årene
(etter 1992). Det viste seg imidlertid at gjennomsnittlig innføringstidspunkt for EDI hos kjedene
var på ca. 1988. Flere kjeder har altså benyttet seg av EDI i en årrekke. Det viser seg også at
kjedene er ganske avhengige av sine EDI-systemer i den daglige driften. Hvis EDI-systemene
stopper opp, får kjedene fort problemer.
Vi hadde trodd at en hindring for å innføre EDI kunne være mangel på aksepterte standarder. De
kjedene som har svart oss, er ikke enige i dette. Mangel på EDI-standarder er ikke noe stort
problem!
Følgende meldinger utveksles ofte elektronisk:
- Faktura
- Vareinformasjon
- Ordre
- Spedisjonsdokumenter
- Andre dokumenter
(f. eks. ordreendringer, ordrebekreftelser, leveringsinstrukser og kreditnota)
utveksles i liten grad.
De fleste kjeder bruker i dag systemer delvis basert på EDIFACT. Dette vil også være tilfelle i
mange år framover. Få kjeder vil i løpet av de nærmeste årene gå over til rene EDIFACT-systemer.
Konkurransesituasjon:
Tallmaterialet på dette punktet er noe mangelfullt. Likevel ser det ut for at de fleste innfører
EDI ut fra eget initiativ. Konkurrentene eller andre i bransjen har ingen stor påvirkning på
EDI-innføringene.
Forventninger om gevinster og hindringer:
EDI blir ofte innført for å oppnå:
- Færre feil i data
- Tidsgevinster
- Kostnadsreduksjoner
- Andre mulige gevinster er av mindre betydning.
Forventningene til en EDI-innføring er ofte noe høyere enn de resultater kjeden faktisk klarer å
oppnå. De forventninger kjedene har til EDI-systemet blir altså ikke innfridd fullt ut.
Forventninger om gevinster kan føre til at EDI blir innført, mens ulike hindringer
kan motvirke at EDI blir innført.
Sentrale hindringer:
- Manglende IT-kompetanse
- Juridisk usikkerhet er ikke noe problem.
Oppnådde gevinster fører til at våre EDI-brukende kjeder planlegger å ta EDI i bruk
i enda større grad i framtiden.
Hvor vellykkede tidligere EDI-prosjekter har vært påvirker framtidige EDI-innføringer. Tidligere
EDI-systemer som ikke har vært suksessfulle, kan føre til at kjeden vil være forsiktig med å
sette i gang nye prosjekter. Hvis tidligere prosjekter i stedet har gitt stor suksess, vil kjeden
gjerne velge å starte med nye EDI-prosjekter.
Fra å se på de svarene vi har mottatt fra kjedeleddet, skal vi gå over til å se på de svarene
innkjøpsgruppene har gitt oss:
Resultater - Innkjøpsgruppene
Av fire utsendte spørreskjema har vi mottatt svar på tre. Dette gir oss en svarprosent
på 75 %. Spørreskjemaene fra innkjøpsgruppene frambringer i liten grad ny kunnskap i forhold
til de svar kjedene har gitt oss.
Alle de tre innkjøpsgruppene som har svart oss bruker EDI. Innføringstidspunktene for EDI
varierer mellom midten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet. Systemene er
delvis basert på EDIFACT. Alle innkjøpsgrupper planlegger nye EDI-prosjekter i årene som
kommer.
Kun få produsenter som er tilknyttet innkjøpsgruppene benytter seg av EDI (under 10 %). Vi spår
at bruken av EDI overfor produsentleddet vil øke i årene framover.
Tilbake til begynnelsen.
Del 4: Konklusjoner og avsluttende betraktninger
______________________________________________________________
Vi har nå kommet til slutten i vår WWW-presentasjon. Ovenfor har vi sett på:
- Teori rundt EDI. Hva er EDI? Hva kan EDI benyttes til? Fordeler og ulemper? Tidligere forskning?
- Empiriske data som vår spørreundersøkelse innenfor dagligvarehandel har frambrakt.
Vi har sett at EDI er en teknologi som i høyest grad er dagsaktuell. Over 66 % av dagligvarebutikkene
i vår undersøkelse har tatt teknologien i bruk, og særlig stor er bruken innenfor store og mellomstore
butikker. Vi har også sett at mange bedrifter i stor grad har gjort seg avhengig av EDI-systemet i den
daglige driften. Et uventet funn, var dette at bruken av EDI var større enn bruken av butikkdatasystemer.
Selv om forventningene til EDI-systemer ofte er litt overdrevne, har vi sett at EDI-innføringer medfører
positive gevinster. Oppnådde gevinster blant våre EDI-brukende kjeder har vært så store at kjedene planlegger
å igangsette nye EDI-prosjekter i årene som kommer.
På forhånd hadde vi trodd at hindringer slik som juridisk usikkerhet kunne ha ført til at EDI ikke blir
innført, men vi har fått se at dette ikke er tilfelle. Mangel på aksepterte standarder er heller ikke
et stort problem. Det største problemet er mangel på IT-kompetanse!
Å jobbe med EDI som tema har vært interessant. Nå er vårt ønske at andre må få glede av de arbeider
vi har utført!
Tilbake til begynnelsen.
Linker og referanser
______________________________________________________________
WWW-dokumenter
Linkene som tidligere lå her var ikke lengre aktuelle (virket ikke) og har blitt fjernet.
Litteraturkilder
Hvilke litteraturkilder som har blitt benyttet for å lage framstillingen ovenfor framgår
av vår hovedfagsavhandling. Denne avhandlingen kan fra høsten 1996 lånes fra skolebiblioteket
på Høgskolen i Buskerud - Ringerike (jf. BibSys). (Oppdatering: Nå via biblioteket til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) – campus Ringerike -
Informasjon om og utlån av papiroppgaven via USN Oria. Oppgaven foreligger ikke i digitalt / elektronisk format.)
Tilbake til begynnelsen.