• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 20.08.2017.


Ventestress og rare feilmeldinger

(Artikkel sist oppdatert: 19.12.2010).

Ventestress og feilmeldinger

Til daglig jobber jeg som IKT-rådgiver og bruker dermed masse av min arbeidstid på å løse diverse dataproblemer som måtte oppstå. Stort sett trives jeg med jobben, men likevel vil jeg trekke fram to irritasjonsmomenter i min hverdag:

  • Ventestress
  • Ulogiske feilmeldinger

Ventestress

Hvorfor skal enkelte oppdateringer ta så lang tid å installere? F. eks. har jeg i det siste opplevd at å installere servicepakke 3 (SP3) på Windows XP maskiner i enkelte tilfeller kan ta alt fra kun noen få minutter til flere timer. Selve installasjonen går ganske greit unna, men på slutten kan enkelte relativt oppegående og ryddige datamaskiner bli stående i opptil flere timer med beskjed om at installasjonsprogrammet «rydder opp».

Å kjøre Windows Update på enkelte maskiner kan også være en ganske stor tålmodighetsprøve. Bare dette at oppdateringstjenesten skal sjekke hvilke oppdateringer som er tilgjengelige kan ta masse med tid. Etter at sjekken er utført vil nedlasting og installasjon ta ennå mer med tid.

Jeg blir fort utålmodig og noe irritabel når enkle oppdateringer skal ta så lang tid å få installert. Rekker ofte å ta meg både flere kaffekopper og å irritere meg i det lange og det brede før jeg jeg er i mål med jobben.

Ulogiske feilmeldinger

Jeg synes ikke at alle feilmeldinger som kommer opp på skjermen er like intuitive og lette å forstå seg på. F. eks. har jeg i det siste slitt med følgende feilmelding i forbindelse med Windows 2008 R2 Server og dens RDP-tjenester (Eksternt skrivebord / Remote Desktop Connection): «Det har oppstått et problem, og Windows Presentation Foundation Terminal Server Print W må lukkes. Vi beklager det inntrufne.»

Hva som må gjøres for å løse dette? Joda. Fjern .NET 3.5 og 3 fra maskinen for så å installere disse tingene på nytt. Etter at dette er gjort fungerer “Terminal Services Easy Print” som ønsket uten irriterende feilmelding. En del søking via Google måtte til for å løse dette problemet!

Forresten: .NET 3.5 OFFLINE installer. Bør ikke dette innebære at alt er inkludert i pakka uten å ha behov for ytterligere nedlastinger? Feil! I praksis forventer nevnte installasjonsprogram å laste ned en plass mellom 10-63 MB for å bli fullstendig installert.

Det var litt om mine frustrasjoner i jobben som IKT-rådgiver. Alt innenfor IKT er ikke så logisk som enkelte skal ha det til. Fortsatt er det en del vei å gå før “barnesykdommene” er plukket av IKT-systemer. Men, men. Det er vel alle slike småproblemer som gjør at jeg har en jobb å gå til!

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *