• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 20.08.2017.


Uønskede bankkunder?

(Artikkel sist oppdatert: 08.12.2011).

Penger.

Fra vår hovedbank (Fokus Bank) hvor vi har huslån, betalingskort samt diverse kontoer har vi i dag fått beskjed om at vi ikke er aktive nok kunder i deres målestokk. Pga. vi ikke er aktive nok skal vi bli «straffet» med 0,75 % høyere rentesats på boliglånet enn det andre kunder får, noe som ved kjapp regning viser seg å utgjøre ca. kr 10.000,- på årsbasis.

Banken skriver: «Hvis dere velger å fortsette som i dag, vil vi etter hvert sette opp boliglånsrenten til X % nominelt. Dette er renten som vi for tiden tilbyr kunder som ikke bruker oss aktivt.»

Hva vi må gjøre for å bli «aktiv nok» i det daglige? Joda, ifølge banken må vi bruke deres betalingskort aktivt samt betale regninger via dem. Hvor grensen går for at man er «aktiv nok» etter bankens målestokk vites ikke.

Makan på frekkhetens og griskhetens nådegave! Vi er etter eget syn helt greie kunder for banken. Vi har boliglån hos dem samt noen brukskontoer. Likevel er vi ikke «aktive nok» for banken selv om vi bruker dem som vår hovedbank og aldri har misligholdt vårt kundeforhold. Vi har heller ikke ringt dem ned «de i Trondheim» etter at de la ned sin lokale filial her i Egersund.

Stønn! For en kundebehandling! Banken vil visstnok ha sine kunder bastet og bundet på armer og bein samt presse dem til å handle og sløse med pengene for at de skal bli fornøyde. Deres første bud lyder nok at «Du skal ikke ha andre banker enn oss» mens andre bud sannsynligvis er «la kundenes penger får bein til å gå på». Profitt betyr alt, mens dette å gi kundene profesjonell økonomisk veiledning har gått ut på dato.

Den eneste aktøren som tjener på tiltaket er banken selv. Resultatet de vil oppnå er ganske sikkert et høyere tall på bunnlinja!

Oppdatering: Etter at jeg skrev denne artikkelen har jeg vært i kontakt med en kunderådgiver og fått bekreftet at jeg får de «riktige» betingelser (samme rente til alle, pr. dags dato en nominell boliglånsrente på 3,75 %). Imidlertid har jeg ikke ennå blitt klok på hvor de setter skillet mellom ”passiv” og ”aktiv” kunde i det daglige. Om det er antall kontotransaksjoner, antall betalte regninger i nettbanken, størrelse på lønnsinnbetalingen til konto, antall ganger betalingskortet blir brukt i løpet av en måned, beløpsstørrelse inn/ut eller andre kriterier vites ikke.

Lenker:

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *