• Velkommen til blogg.brr.no, Bjørn Roger Rasmussen sin private blogg!

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser!

    foto.brr.no

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her! Se undersiden "Om bloggen" for mer informasjon.

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no. Oversikt over alle mine nettsider er tilgjengelig via denne oversikten (lenke).

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 20.10.2017.


Skeptisk til Apple generelt og iPad spesielt

(Sist oppdatert: 03.05.2017).
Apple logo

Apple logo fra www.funny-potato.com

Tidligere hadde jeg følgende oppslag på min kontordør på jobb: Vennligst respekter følgende: Dette er og skal for framtiden være et iPad-fritt / Apple-fritt område!

Selv er jeg en stor skeptiker når det gjelder Apple som leverandør.

Jeg hadde tenkt i lange tider framover å styre klar av hele epleselskapet og Apple-porteføljen (iPod, iPhone, iPad, iMac, iTunes, App Store). Jeg har stor tro på f. eks. nettbrett som konsept, men jeg hadde tenkt å holde meg til nettbrett fra andre selskaper enn Apple. Nettbrett basert på Android skulle være mitt valg.

Nå må jeg imidlertid innrømme at jeg har falt og bitt i det sure eplet. Et nettbrett av typen iPad 2 er anskaffet. Høsten 2014 har dette nettbrettet også fått selskap av et iPad Air 2 nettbrett. Imidlertid har jeg så langt styrt unna iPhone. Selv om disse ”uhellene” med iPad nettbrett har funnet sted er jeg ikke helt frelst på Apple og er ennå skeptiker til visse deler av «religionen» og statussymbolet Apple.

Noen av mine ankepunkter mot Apple er:

    • Apple er et arrogant selskap som ikke tåler kritikk.
    • Låser kundene til seg.
    • De opptrer som et griskt og urimelig moralpoliti. Sensur av programmer og innhold de ikke liker.
    • Apple-menigheten med sin tidligere karismatiske leder (iGod) Steve Jobs tiltaler ikke meg. Steve Jobs døde 5. oktober 2011, så nå spørs det om hvor veien går videre med Tim Cook bak roret. Time will show!
    • Selskapet prøver å markedsføre sine produkter som eksklusive. De holder forholdsvis høye priser og har støtt og stadig leveringsvansker, noe som nok er bevisst politikk for å opprettholde eksklusiviteten.
    • Apple tar lite hensyn til forurensning og de ansattes helse på fabrikkene sine i Kina.
    • Apple som produsent vet å «sno» seg skattemessig. De betaler bare smuler i skatt.
    • Til tider dårlig service hvis problemer med et produkt oppstår.
    • Å ha produkter fra Apple har vel for mange blitt et statussymbol? Det er vel ikke rasjonelle behov som driver kjøpelysten?
    • Til tider minner Apple om en ekstremt karismatisk menighet. Ingen tørr å være kritiske, alle applauderer det ledelsen finner på og ingen tenker selv og Apple kan nesten gjøre hva de vil uten at kundene eller tilhengerskaren reagerer negativt.
    • Umulig å få noen fra Apple sitt norgeskontor i tale via media. All kommunikasjon skal skje fra toppledelsen i USA som ofte ikke besvarer norske medias henvendelser.
    • Det er forståelig at Apple vil beskytte seg og sine produkter, rettigheter og inntjening. Likevel går de noe langt i sin bruk av virkemidler for å sikre dette.

Apple er flinke med å skape ”hype”, lojalitet blant kundene, markedsføring, ”menighetsbygging”, mystikk, skape nyhetens interesse via media, design og å lage brukervennlige produkter.

Noen ankepunkter (kritikk) mot iPad som produkt:

  • Som bruker blir man bastet og bundet opp mot Apple som leverandør. Man må forholde seg til iTunes og App Store. Det er små muligheter for anonymitet og personvern som iPad-bruker.
  • Apple bedriver sensur av innhold og programmer de ikke liker. Ikke alt blir godtatt for levering via Apple Store.
  • Selve iPad maskinvaren virker ganske overpriset. Å betale mange tusenlapper for en masseprodusert skjerm og litt elektronikk som har blitt produsert i et lavkostland slik som Kina blir litt rart. Man betaler nok en god del for designet og merket Apple sitt image.
  • Tilleggsutstyr er også overpriset. For å få bilde fra iPad på et TV som støtter HDMI må man til å kjøpe en dyr overgang / adapter da enheten i vanlig Apple-stil ikke har normale inn- og utganger. Det er også helt idioti å levere en slik enhet uten støtte for USB!
  • Ikke støtte for Adobe Flash som benyttes av mange nettsider.
  • Foreløpig er iPad å anse som en enhet best egnet for personlig bruk hvor brukeren personifiserer enheten til å passe til sine behov. Enhetene støtter ikke mer enn en brukerprofil, noe som gjør dem lite egnet til utlån og til bruk for flere brukere / ulike brukere.
  • En utfordring er innkjøp og distribusjon av programvare/applikasjoner (apper) i en virksomhet som f. eks. en skole. App Store Volume Purchase Program er f. eks. foreløpig ikke tilgjengelig i Norge for bruk i skolesektoren. Mange “løser” dette med å laste ned programvare/applikasjoner til iPad med sin personlige iTunes konto for så å spre det rundt på alle maskinene man måtte ha. Dette er ofte ikke en lovlig framgangsmåte da lisensbetingelser m. m. ofte har sine begrensninger og regler.
  • Foreløpig er nok iPad best egnet til personlig bruk og ikke til bruk i virksomheter. Det er en del utfordringer knyttet opp mot sikkerhet og administrasjon av slike enheter samt tilgjengeligheten av programvare for produktiv bruk. Antivirusprogramvare vil være en selvfølge å benytte seg av.
  • iPad er best egnet til “lettere” bruk som surfing og lesing av kortere artikler. Å skrive lange avhandlinger på en skjerm blir fort noe tungvint og anstrengende.
  • Manglende kompatibilitet mellom iPad og tidligere innkjøpt programvare (Windows programmer) og maskinvare (skrivere, USB-utstyr m. m). I virksomheter kan disse problemene delvis løses ved hjelp av terminalserverløsninger og virtualisering.
  • I jobbsammenheng kom jeg borti følgende problemstilling i forbindelse med installasjon av Citrix Receiver: Sær App Store. Selv om man skal laste ned og installere en gratis app kan man risikere at det kreves fullt kredittkortnummer. Hva er vitsen med dette da appen er gratis? Hvorfor skal Apple ha opplysninger om kundens Visa eller Master Card så lenge som ingen handel skal foretas?
  • iPad og nettbrett spesielt er ennå så lenge litt umodne produkter som har en del begrensninger og barnesykdommer. Muligens litt tidlig å hoppe på karusellen?

Apple iPhone7 produksjonsforhold

Fikk et innspill fra en på Facebook om at jeg kunne argumentere for å holde meg borte fra Apple på religiøst grunnlag. Fanatikerne til Apple oppfører seg som sterkt religiøse og nylanseringer/ pressekonferanser er jo de rene vekkelsesmøtene. Man kan jo også dra parallell mot kristendommen og si at eplet de har i logoen gir assosiasjoner mot det som ifølge Bibelen skjedde i Edens hage. Å våre kritisk eller spørrende mot Apple sine produkter pleier ofte også provosere menigheten eller leverandørens fanboys som ikke takler kritikk eller kritiske spørsmål mot sin eple-«gud».

Det er ingen tvil om at Apple leverer gode og brukervennlige produkter med bra design og at de selger bra og har mange tilhengere. Imidlertid er jeg likevel skeptisk til Apple som leverandør pga. momentene nevnt ovenfor. Nettbrett som konsept har nok kommet for å bli. Etter hvert som barnesykdommene blir fjernet vil de nok bli et greit supplement til stasjonære og bærbare datamaskiner. Nettbrettene vil nok spesielt konkurrere ut mini PC-er.

Flere og nye bruksområder vil dukke opp for nettbrettene, og nye programmer og tjenester vil åpne nye muligheter både privat og i jobbsammenheng. Imidlertid håper jeg på at konkurrentene til Apple vil klare å følge med i utviklingen og at de vil være i stand til å levere minst like gode og spennende produkter som iPad. Apple trenger driftige og aggressive konkurrenter for å unngå at Apple og iPad får helt monopol på markedet!

Ellers er iPad ikke et så unikt produkt som enkelte vil ha det til. F. eks. har de i science fiction-seriene/filmene til Star Trek noe som kalles for «PADD» (Personal Access Display Device) som minner svært mye om dagens nettbrett. Selvsagt bare et fantasiprodukt, men likevel en ide som så sitt lys lenge før iPad som først ble lansert i januar 2010.

Oppdatering våren 2011: Har anskaffet og tatt i bruk to stk. Android nettbrett. Senere tatt ut av bruk igjen pga. iPad sitt inntog.

Oppdatering pr. november 2011: Mine to brett av typen Android har nå «fått» selskap av et Apple iPad 2 nettbrett. Eplet var surt og fallet var stort… Jeg får skylde på at innkjøpet ble foretatt i feberrus samt 40-årskrise.

Oppdatering pr. november 2014: Nok et iPad nettbrett i hus. Denne gangen et brett av typen iPad Air 2 Wi-Fi 64 GB.

I jobbsammenheng som IKT-rådgiver må jeg forholde meg en del til både iPad nettbrett og iPhone telefoner. Nettbrettene benyttes blant annet av politikere (papirløs møtebehandling), skole (pedagogiske formål) og innenfor pleie, rehabilitering og omsorg (mobil omsorg). Telefonene fungerer som tjenestetelefoner hvor det ønskes tilgang på jobb-epost m. m. Jeg har vel i praksis måttet begrave min stridsøks mot Apple-produkter. Det nytter ikke å være en struts og begrave hodet. Apple-produkter har kommet for å bli! Imidlertid har jeg i stor grad så langt klart å gå klar av Apple datamaskiner (Mac OS X). 

Les min artikkel her i bloggen som heter «Mine første erfaringer med iPad«.

Lenker:

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *