• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 17.08.2017.


Protest kristendom: Hva opptar meg for tiden?

(Artikkel sist oppdatert: 12.08.2017).

Jesusbilde

Denne artikkelen setter ord på hva som opptar meg innenfor kategori protest kristendom sommeren/høsten 2017. Jeg er og blir en troende kristen, men jeg er også kritisk og skeptisk til mye av det som skjer i Guds og Bibelens navn.

Tema som opptar meg for tiden er blant annet:

  • Min skepsis mot Hillsong Norway.
  • Min sterke skepsis mot TV Visjon Norge.
  • Kristne verdier er et ullent og tvetydig begrep med muligheter for misbruk.
  • Mye rart skjer i kristendommens navn, f. eks. opprettelsen av studier i helbredelse og profeti i regi av ACTA bibelskole/IMI.
  • Valg 2017: Skeptisk til KrF og jeg forstår ikke at kristne kan stemme FrP.
  • Ekstrem karismatikk og ekstremt konservativ kristendom (bokstavtro) er jeg støtt og stadig skeptisk til.

Før jeg går videre gjentar jeg det jeg har skrevet i forbindelse med siden/kategorien «Protest kristendom»:

Jeg anser meg selv som kristen, men jeg synes likevel det skjer mye rart i kristendommens navn som ikke jeg kan identifisere meg med eller stå inne for. Her i denne kategorien anlegger jeg et litt kritisk skråblikk mot kristne meninger, holdninger, ståsteder og saker jeg reagerer på.

Jesus vs. kristendom/religion: Ja til Jesus, nei takk til en del av religionen og kristendommen som misbruker Bibelens Jesus-budskap. Jeg retter enkelt og greit en protest mot enkelte former for (såkalt) kristendom.

Jeg har ikke problemer med Bibelen eller den treenige Gud (Faderen, Sønnen og Den hellige ånd) i seg selv. Derimot er jeg enig i det klassiske utsagnet: «Jeg liker Jesus, men jeg liker ikke alltid bakkemannskapet hans!» Jeg går på ingen måte til kamp mot Bibelens grunnsannheter eller mot Gud, men jeg tar et oppgjør med enkelte menneskers fortolkning og forvrengning av budskapet.

 

Mer om de tidligere nevnte temaene med lenker til tidligere skrevne tekster og artikler:

Hillsong Norway: Skeptisk til både innhold (for mye sang- og musikk-fokus) og organisering (inn- og underordning under menighet, ledelse og i ekteskapet). Les mer her (lenke).
TV Visjon Norge: Ekstrem-karismatisk forkynnelse og tvilsomme forkynnere med masse pengefokus (kollekt) og forkynnelse av typen velsignelse mot betaling, profetier osv. Gniere kommer ikke til himmelen, konspirasjonsteorier, media driver med falske nyheter, masse vås som framsettes av kanalens grunnlegger osv. Les mer her (lenke)
Kristne verdier: Kristne verdier, ullent og tvetydig begrep med muligheter for misbruk. Misbrukes til politisk vinning og for å «fange» kristne velgere. Les mer her (lenke). Se også artikkel om norske verdier.
Studier i helbredelse og profeti: Mye rart skjer i kristendommens navn, f. eks. opprettelsen av studier i helbredelse og profeti i regi av ACTA bibelskole/IMI. Les mer her (lenke), oppdatering 6.
 Valg 2017:  Jeg er både skeptisk til KrF (og andre såkalt kristne partier) og ikke minst til at kristne kan stemme FrP. Les mer her (lenke).
Ekstrem karismatikk:  Jeg er skeptisk til ekstrem karismatikk. Det blir blant annet for mye show og avsporinger fra det sentrale i Bibelen. Les mer her (lenke).
Konservativ kristendom:  Ekstremt konservativ kristendom (bokstavtro, Bibeltro) er jeg også skeptisk til. Alt står ikke så klart i Bibelen som de vil ha det til, og dessuten dømmer de andre troende som ikke deler deres syn. Les mer her (lenke).
Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , , .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *