• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 23.08.2017.


Pinse, den glemte høytid?

(Artikkel sist oppdatert: 07.06.2017).

Pinse

I forbindelse med at det er klart for pinse 2017 drar jeg fram igjen denne tidligere publiserte artikkelen bestående av noen pinsetanker og refleksjoner:

Undersøkelser og skriverier i media har flere ganger fått fram i lyset hvor lite folk vet om pinse. Tydeligvis har vi kristne gjort en meget dårlig jobb med å markedsføre pinsehøytiden og hva den innebærer / betyr. For mange er pinse bare langhelg og fri fra jobb. Det blir litt sånt: «Nå feirer vi pinse, selv om ingen av oss aner hvorfor.»

Ifølge Den norske kirke er pinsens innhold blant annet følgende:

  • Pinse er den tredje store høytiden i den kristne kirke.
  • Den feires alltid 50 dager etter påske.
  • Ordet pinse kommer av det greske ord «pentekoste», som betyr den femtiende, noe som gir mening når man husker at pinse feires 50 dager etter påske.
  • Pinsen er festen som markerer at Den hellige ånd ble sendt til disiplene.
  • De første menighetene har sitt utspring i pinsebegivenheten.
  • Derfor kaller mange også pinsedagen for kirkens fødselsdag.
  • Den hellige ånd er Guds ånd – den tredje personen i guddommen.
  • Den hellige ånd er Guds talsmann her på jorda.

Apg 2, 2-4 i Bibelen lyder: «Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne.»

Og når jeg først er i gang med sitater fra Bibelen kommer det to til som omhandler den hellige ånd:

  • «Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.» (Apg. 1, 8)
  • «Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.» (Joh. 14, 26)

Den hellige ånd (DHÅ) er en del av den treenige Gud sammen med faderen og sønnen (Jesus Messias). Den hellige ånd ble sendt til jorden som talsmann i stedet for Jesus.

Treenigheten

Treenigheten

På pinsedagen fant språkunderet sted for nesten 2000 år siden. Disiplene fikk kraft fra den hellige ånd og begynte med stor frimodighet å forkynne det kristne budskap. Plutselig snakket og forkynte de på mange forskjellige språk som de i utgangspunktet ikke kunne. Dessuten ble de første menigheter og misjonsarbeid startet. Ca. 3.000 personer kom til tro på at Jesus er Guds Sønn.

Den Hellige Ånd hjelper oss til å tro, og Den Hellige Ånd gjør Guds ord levende for den enkelte troende. Den hellige ånds oppgaver er blant annet å overbevise, veilede, tale, lære, styrke, hjelpe, forkynne, herliggjøre og å gi oss kraft. Alle troende har fått Guds ånd i gave, og den er ikke forbeholdt bare prester, «sterkttroende» eller karismatiske pinsevenner. Den hellige ånd har tatt bolig inni oss, både hos «jøder og hedninger». Guds Ånd har altså sin bolig og tilholdssted hos troende mennesker.

Noe av årsaken til at pinse blir forbigått i stillhet kan nok ha sammenheng med at det ikke er så lett å forstå høytidens innhold. Dette med den hellige ånd, ildtunger som kom ned og satte seg på disiplene, talsmann, tungetale, tegn, undere, nådegaver osv. Den hellige ånd kan ikke sees med det blotte øye, men noen ganger kan resultatene etter ånden merkes av de «innvidde». Dette er et noe vanskelig, usannsynlig og fremmed budskap å forholde seg til. Pinsen er muligens den mest mystiske, abstrakte, usynlige og uhåndgripelige av de kristne høytidene.

Pinse er en noe pedagogisk vanskelig høytid å få formidlet til landets befolkning. Å få formidlet innholdet og budskapet på en forståelig måte som den vanlige nordmann kan forstå og «kjøpe» er ikke helt rett fram. Mange vil nok fortsette med å se på pinse som ren overtro.

Budskapet rundt den hellige ånd og pinse er absolutt sentralt innenfor kristendommen. Pinse er like viktig for oss lutheranere som for pinsevennene. Den hellige ånd, talsmannen, som kom i pinse er et «must» og en nødvendighet for å kunne være en kristen.

Til tider har nok også pinsevenner og andre karismatiske bevegelser gjort pinsebudskapet en bjørnetjeneste. Deres sterke fokus på «ekstreme» nådegaver, åndsopplevelser, helbredelser, profetier, tungetale og andre åndelige gaver kan virke litt fremmed og skremmende for utenforstående. På mange måter har de karismatiske kristne beklageligvis fått tilnærmet enerett på hele pinsebegrepet og pinsemarkeringen.

Alle kristne har fått del i Den Hellige Ånd (DHÅ). Troende har «blitt født på nytt» og har fått DHÅ i seg. DHÅ bidrar til forvandling og til å gjøre vår tro levende. Han er talsmannen som åpenbarer og tar bort sløret. DHÅ vitner om at du er Guds barn og han går i forbønn for oss. Han viser deg hva som er synd. DHÅ er den som gir liv. Kilde: Kristenbloggen: Spørsmål: Har alle kristne Den Hellige Ånd?

Et noe større stridstema er åndsdøpt. Ifølge en del karismatiske kristne er det håndfaste beviset på at en person er åndsdåp at vedkommende taler i tunger. Personlig tror jeg at alle troende kristne er åndsdøpte. Kilde: Jesusnett: Hva er det å bli åndsdøpt?

Hva hadde troen og kristendommen vært uten pinse? Der henter jeg hjelp fra Davids blogg hvor han i forbindelse med pinse 2017 blant annet skrev:

Uten Ånden, har vi ikke annet å tilby enn litt halvtam morallære og noen «dølle» (kjedelige, teite, gammeldagse og tørre) tradisjoner.

 

Jeg er fullt klar over at ikke alle i vårt land har en kristen tro. Likevel synes jeg at det er naturlig å ha såpass mye kultur- og historieinnsikt til at man vet hvorfor pinse finnes som en høytid. Mandag andre pinsedag er merket som en rød dag eller helligdag i våre kalendere. I tillegg har vi pinseaften (lørdag) og 1. pinsedag (søndag) da i tillegg til nevnte 2. pinsedag (mandag).

Ifølge Den Norske Israelsmisjon kan f. eks. pinse hjemme feires på følgende måter:

  • Pynt i huset med blomster plukket av barna
  • Tenn to lys og be om velsignelse over pinsehelga
  • Velsign barna
  • Bak to loff til å svinge med
  • Ta fri fra arbeid og senk skuldrene
  • Jødiske retter knyttet til pinse – lag og spis
  • Plant et frukttre
  • Lesevake (med Bibeltekster) er kult!

Noe usikker på om alle disse forslagene vil gi meg en bedre «pinsestemning». Imidlertid kan vel både lesing av Bibelen om det den skriver om pinse, bønn og refleksjoner over pinseunderet ha noe for seg. I praksis er jeg nok «redd» at det for min del blir mest avslapping og fri fra jobb.

Due, symbol for blant annet ånden.

Oppsummert: Pinse er 50 dager etter påske, feires til minne om at Jesus disipler fikk den hellige ånd (talsmannen) og mange regner pinse som den kristne kirkes fødselsdag. Pinse er en sentral høytid for alle som er troende kristne, ikke bare for pinsevenner. Også lutheranere tror på og regner med den hellige ånd.

Enda mer utrolig er at det finnes mange som ikke har den minste peiling på hvorfor vi feirer Kristi himmelfartsdag. Bare navnet på dagen burde røpe det meste! Se ellers tilsvarende artikler om jul, påske og Kristin himmelfartsdag under lenker.

Det er verdt å markere pinse. God pinse!

Lenker:

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , , .Bokmerk permalink.

2 kommentarer til Pinse, den glemte høytid?

  1. metron sier:

    Vil heller si heldigvis til at stadig færre vet hvorfor vi har pinse. For mange av oss som ikke er kristne betyr ikke de kristne høytidene noe som helst annet enn at vi har fri. Jeg kunne sikkert ha funnet en eller annen hedensk markering og markert denne i stedet for pinsen. Det samme med påsken. Jula er allerede hedensk da jeg feirer det som egentlig er jul, nemlig vintersolverv, vi blir stadig flere som feirer det. Snart er det St. Hans, og det eneste som er igjen etter de kristnes forsøk på å stjele den også, er navnet. Bålbrenningen på St. Hans er jo en mye eldre hedensk skikk som er vel verdt å holde liv i. Det hadde vært helt greit om de kristne høytidene forsvant helt, det hadde ikke betydd noenting for meg.

  2. Den enkelte har selvsagt frihet til selv å velge hva man skal tro og ikke tro på. Det er mange som ikke tror på pinse eller Bibelens budskap ellers. I ytringsfrihetens navn har jeg latt kommentaren ovenfor bli liggende her i bloggen. Selv om jeg tror på Bibelen forventer jeg ikke at alle andre gjør det samme valget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *