• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 23.06.2017.


Morsomme og irriterende søppelpost

(Artikkel sist oppdatert: 15.02.2017).

Stort sett blir jeg irritert når jeg mottar søppelpost (spam mail, useriøse e-poster, Nigeria-brev). Imidlertid er noen av dem også litt morsomme, spesielt dem som er på kvasinorsk etter bruk av automatiske systemer for oversettelse! Tydeligvis kan Google Translate / Google Oversetter og tilsvarende tjenester for språkoversettelse gi litt rare sluttresultater.

Flirte litt av språket i eposten jeg nylig fikk som er gjengitt nedenfor (se skjermdump med tittelen «Uønsket e-post»):

Det er både vanskelig å forstå hva budskapet er og ikke minst er det ingen tvil om dette bare er tullball fra ende til annen. Jeg slettet e-posten og trykket ikke på lenka i e-posten. Dessuten har jeg ikke kundeforhold til noen leverandører som hadde sendt ut noe slikt makkverk.

Uønsket e-post

Uønsket e-post

Danske Bank svindel

Danske Bank svindel

En ting er alskens leverandører som prøver å selge alle slags (unyttige) produkter og ikke minst piratprodukter og medisin (Viagra osv.). Dette er irriterende nok i seg selv og enkelte av produktene kan være helseskadelige. Helst enda verre er alle kjeltringer som vil stjele identiteten til sitt offer eller vedkommende sine penger.

Nå  har vi i mange år levd med slike uønskede e-poster, noe som tyder på at det må et marked for slik svindel og lureri. Enkelte personer må la seg lure. Hvis ikke hadde nok utsendelsen av slike tvilsomme henvendelser stoppet opp av seg selv. Forsøkene på svindel blir mer og mer profesjonelle, så en dag kan man fort sitte på limpinnen.

I perioder har det blant annet vært mange forsøk på å lure nettbankbrukere til å oppgi diverse personlige data til nettsider som til forveksling ser svært like ut som den ekte bankens nettsider. Det er heller ikke måte på hvor steinrik man kunne ha blitt med å nesten ikke gjøre noe som helst. Det eneste som må til er oversendelse av diverse personlige (sensitive) opplysninger. Å bli utsatt for identitetstyveri må være et mareritt!

Det er ikke måte på hvor mange penger og premier jeg har mottatt tilbud om via e-post. Man er den heldige vinner av hovedgevinsten i et helt ukjent lotteri hvor man ikke har «tatt lodd», helt gratis skal man få en iPhone osv. For nesten ingen innsats skal man motta et stort pengebeløp, eller tilfeldigvis er jeg den eneste etterkommeren av en avdød og skal motta en stor arv i form av et stort pengebeløp. Det er for godt til å være sant og er selvsagt svindel og humbug alt sammen. Hvis noe synes for godt til å være sant, er det ofte det!

Gratis Apple iPhone

Gratis Apple iPhone

Så langt synes jeg at det har gått tålig greit å skille mellom seriøse og useriøse henvendelser, selv om forsøkene på svindel stadig blir mer proffe og utspekulerte. De useriøse har ofte avslørt seg via dårlig språk, dårlig/uprofesjonell layout/design, for godt til å være sant-budskap (gjør nesten ingenting, tjen millioner), lenker til rare adresser (lange og kronglete adresser uten kobling til firmaet e-posten angivelig kommer fra), det spørres etter personlige opplysninger som det ikke er naturlig å utlevere osv. Generelt er det viktig å være noe skeptisk og kritisk til både vedlegg som kommer via e-post og lenker på Facebook, da både vedlegg og lenker kan medføre fare for virus/malware/skadevare og/eller svindel.

En del single har blitt lurt av diverse sjekketjenester på nettet. De kriminelle vet å utnytte personer i en sårbar situasjon. En del unge (barn og ungdom) har også blitt lurt av «gamle griser» til å foreta seksualrelaterte handlinger foran åpent webkamera. Alt og alle på nettet er beklageligvis ikke ærlige sjeler eller det de utgir seg for å være.

Svindelforsøkene blir stadig mer og mer avanserte og proffe, og nå dukker det etter hvert opp en del svindel e-post med ganske så bra norsk språk også. Faren for å gå på limpinnen blir ikke mindre framover. Får bare håpe at en sunn porsjon med godt gammeldags «bondevett» og en litt kritisk grunninnstilling holder i kampen mot svindelforsøkene. På tide å få av seg den norske nisselua med all sin naivitet og godtroenhet til andre mennesker, og i stedet anlegge en skeptisk holdning til det som skjer på nettet.

Telenor svindel-epost

I starten av 2017 var det en god del falske svindel-eposter i omløp som utgav seg for å være fra Telenor. Design og layout så troverdig ut, og det norske språket i e-posten var ikke så aller verst (sikkert kopiert fra offisiell Telenor-informasjon). Alt i alt en ganske så profesjonelt laget e-post. Det eneste språklige begrepet jeg reagerte på er «Utsikt faktura» som ikke gir noen mening. Imidlertid pekte ikke avsenderadressen og lenker mot Telenor sine domener.

E-posten utga seg for å være et varsel om en ubetalt Telenor-faktura. Å følge lenken i e-posten var visstnok mindre lurt da dette medførte at skadevare (kunne) bli installert som igjen ville forsøke å kryptere filene på harddisken, etterfulgt av pengeutpressing for å få dem åpnet opp igjen. Denne gangen var det altså snakk om skadevare og ikke å lure til seg informasjon (fishing).

Jeg har «fra gammelt av» registrert mitt eget firma i Brønnøysundregistrene. Dette medfører også en del ulemper, da en del norske aktører tydeligvis bruker slike firmaregistreringer som utgangspunkt for utsendelse av bedriftsrettet reklame (selv om jeg har svart NEI til dette!). Jeg er IKKE interessert i tilbud på kontorutstyr eller tilbud på regnskapssystemer. Firmaregistreringen medfører også mottakelse av tilbud fra kataloghaier om å få oppføring av firmainformasjon til blodpris i diverse kataloger og web-baserte bedriftskataloger/registre som ingen leser eller har interesse av å være oppført i.

Tilbake i 2011 fikk jeg en e-post med enda dårligere språk enn den jeg har gjengitt ovenfor. For en «billig» penge var jeg den «heldige utvalgte» til å få et godt tilbud om lån uten sikkerhet. Om ikke annet ble jeg slettes ikke fristet pga. det dårlige robotspråket. Riktignok føler jeg meg av og til ”slått ned av banker” pga. deres utrolige kreativitet for stadig å legge gebyrer på alt de driver med.

Uønsket e-post

Uønsket e-post

Uansett hvis noen måtte lure: Jeg bet ikke på dette tilbudet eller tilsvarende mottatte tilbud!

Jeg blir innimellom ganske så lei av all slags spam epost og annen uønsket markedsføring. Synd at et slikt fint medium som epost og Internett er i ferd med å bli helt ødelagt og gjort ubrukelig som kommunikasjonskanal pga. man drukner i all slags uønsket søppelpost! I tillegg har man jo de håpløse telefonselgerne som ringer på de dårligste tidspunkt, dørselgere samt alle slags dårlige tilbud som sendes rundt pr. SMS og faks samt «junk» på TV (les: tåpelig reklame og TV Visjon Norge).

Se også tidligere artikkel (lenke) her i bloggen med tittelen «E-post fra Russland».

Lenke:

Redigert utgave av artikkel første gang publisert 02.11.2011.

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *