• Velkommen til blogg.brr.no!

    foto.brr.no

    - En ventil for mine (sterke) meninger, protester, engasjement og interesser
    !

    Noen av temaene til denne bloggen er "protest kristendom" (kritisk kristen), IKT, foto og litt politikk. Overflatisk gladblogging finner du lite av her!

    Bilder er tilgjengelig i mitt fotogalleri på adressen foto.brr.no.

    Takk for at du avlegger bloggen og eventuelt bildegalleriet et besøk!

    Bjørn Roger Rasmussen, Flatraket 19.08.2017.


Lokale butikker kontra netthandel

(Artikkel sist oppdatert: 08.10.2016).
Fotobutikk

Fotobutikk

I utgangspunktet ønsker jeg å støtte opp om og handle i lokale butikker, men jeg må innrømme at det i den senere tid har blitt mye netthandel i stedet. Jeg har nesten mistet troen på lokale butikker pga. diverse negative erfaringer med dårlig service, lite vareutvalg, høye priser, utsolgt, dårlig kunnskapsnivå hos selgerne, arrogant betjening, lite vilje til å høre på kundens ønsker og behov, butikkene ønsker helst å selge de produkter de har brent inne med på lager og alt i alt opplever jeg en del butikker som lite profesjonelle i sitt møte med meg som kunde.

Jeg har tidligere her i bloggen skrevet en relativt krass artikkel om mine dårlige erfaringer med lokale butikker i Egersund. Våren 2014 valgte vi å flytte fra Egersund opp til Flatraket i Selje kommune, Nordfjord, Sogn og Fjordane. Etter flyttingen har det vært behov for å handle inn både det ene og det andre til vårt nye hus, da vi hadde en stor og kraftig opprydning og kastet masse slitte ting før flyttingen.

Beklageligvis har det fort vist seg at butikkene rundt her vi nå bor, hovedsakelig dem i Måløy, slettes ikke er særlig bedre enn dem jeg tidligere har skrevet om i Egersund.

Oppdatering oktober 2016: Jeg ble igjen minnet på dette temaet i og med at det i Måløy settes i gang en konkurranse (#eghandlarlokalt) november og desember 2016 for å få folk til å handle lokalt. Kampanjen/konkurransen er et samarbeid mellom lokalavisen Fjordenes Tidende, Toyota Nordfjord og Førde AS og MH24 (Måløy Havneservice AS).

Mitt syn på initiativet #eghandlarlokalt (Eg handlar lokalt) i Måløy: I utgangspunktet støtter jeg ideen om i størst mulig grad å handle lokalt. Imidlertid forventer jeg da god service av den lokale butikken. Jeg er lei av å møte dårlig service der selger synes kunden er et «ork» eller kunden på andre måter blir behandlet nedlatende og uprofesjonelt. Jeg ønsker heller ikke å forholde meg til selgere som ikke har nødvendig kompetanse på produktene som selges i butikken. Profesjonell og god service er et mitt syn et «must» hvis småbutikker skal overleve.

Også i Måløy har jeg møtt på de samme problemene som jeg allerede har nevnt: Dårlig service, lite vareutvalg, høye priser, utsolgt, dårlig kunnskapsnivå hos selgerne, arrogant betjening, lite vilje til å høre på kundens ønsker og behov, butikkene ønsker helst å selge de produkter de har brent inne med på lager og alt i alt en del butikker som er lite profesjonelle i sitt møte med kundene.

Låner et lite sitat fra statusen min kone la ut på Facebook 15. september 2014:

«Kjenner eg blir frustrert og irritert over dårleg service på enkelte lokale butikker i Måløy, i dag blei eg faktisk så irritert at etter beløpet var slått inn i kassa og vedkommande ikkje kunne klare å skrive ut ein bytte lapp på noko eg skulle ha i gave fordi eg kjøpte to gaver og ikkje berre ein, ja då sa eg at slik dårleg service finn eg meg ikkje i og sa at då kunne han selge det til nokon andre og kjefta meg ut døra…veit ikkje om eg berre er stolt av min eigen oppførsel… Blei ein anna butikk som fikk selge varer til meg og som hadde bra service. Blir fort til at eg handlar på nettet i staden for lokale butikker. Dette var dagens sukk frå meg.»

 

Fra min tidligere artikkel her i bloggen gjentar jeg følgende:

«Personlig har jeg ikke noe ønske om at sentrum skal bli lagt øde og brakk, eller kun bestå av frisørsalonger. Det er koselig med sentrumsbutikker, og da særlig nisjebutikker eller frittstående butikker som ikke tilhører de store upersonlige kjedene. Butikker som kan tilby personlig og god service, god veiledning, kompetanse og gode opplevelse hvor kunden er i sentrum applauderer jeg så gjerne. Imidlertid frykter jeg nok at enkelte butikker med sin dårlige service er på vei til å grave sin egen grav.»

Og

Butikkene burde ha satset på: «Personlig og profesjonell service der selgeren har høye kunnskaper om produktene de selger samt gir sine kunder god personlig oppfølging.»

Når jeg nå klager på butikkene her i området gjelder ikke dette bare for de mindre sentrumsbutikkene. Et av kjøpene vi har gjort (høsten 2014) er innkjøp av nytt TV (Samsung 50″, UHD/4K, Smart TV). Tenkte først å handle hos en viss kjede som har et navn som begynner på El og slutter på kjøp. Etter å ha sett det dårlige utvalget i lokal butikk, stive priser samt opplevd selgere med minimal kompetanse ble det kjøp på nettet av dette også.

Dessuten hadde ikke lokal butikk inne den modellen jeg ville ha, så jeg måtte nok ha argumentert litt for å få dem til å ta det inn. Ofte pleier kjedeselgere i slike situasjoner prøve på alle slags forsøk på å overtale meg til å kjøpe et av apparatene de har i sitt standard-sortiment (les: produkt med høy bruttofortjeneste for butikken).

Har så langt godt fornøyd med TV-kjøpet. Fint å ha et Smart TV med programvare / apps for direkte avspilling av Netflix, TV 2 Sumo, NRK, NRK Super, Spotify m. m. fra apparatet uten ekstra «bokser». Det er også mulig å bruke apparatet til trådløs visning av innhold fra PC og nettbrett. (Innkjøp av Google Chromecast sammen med apparatet var et tabbe-/bomkjøp da all funksjonalitet i apparatet gjør Chomecast-boksen overflødige.)

For ordens skyld: Vi fant en god lokal leverandør av møbler (Fagmøbler), en annen bra butikk solgte oss et nytt kjøleskap (Måløy Radioforretning) og to biler har også blitt handlet lokalt (Toyota Nordfjord). Noe har vi altså handlet lokalt, og noen gode opplevelser under handling lokalt har vi også hatt!

Det er vel ikke kun salg via Internett som er et konkurransemessig problem for de små sentrumsbutikkene. Et annet stort problem er handelslekkasjen mot større byer, og ikke minst at mange lar seg friste til å dra til større kjøpesentre som oftest ligger utenfor sentrumskjernen.

Det har etter flyttingen fungert veldig bra å bestille produkter via nettet. Alt vi bestiller ender opp i den lokale butikken (Joker Flatraket) som kun ligger noen hundre meter fra vårt hus. Enkelt og greit å hente produktene her. Denne lokalbutikken er vi for øvrig godt fornøyd med.

Jeg vil fortsatt gjerne ha lokale butikker, men da må de kunne tilby meg som kunde ok service. Butikkene bør ha inne et bra sortiment med produkter som man kan ta og føle på, og betjeningen bør kunne tilby gode opplevelser, profesjonell rådgivning og veiledning hvor kundens ønsker og behov vektlegges.  Jeg begynner å bli lei av dårlig service der jeg som kunde er mer til bry enn til glede for butikken.

Les også min tidligere artikkel skrevet rundt det samme temaet:

Utskrift

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: http://www.brr.no/
Tagged , , , , , , , , , , , .Bokmerk permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *