De kristnes utfordring

(Sist oppdatert 01.11.2020 @ 20:35 av Bjørn Roger Rasmussen.)

Himmel, fjell og kors

Av og til trenger man ikke å skrive så mange ord selv. Det finnes mange andre personer der ute som er mye bedre enn meg til å formulere artikler og treffe spikeren på hodet. Et innlegg jeg nylig leste som jeg gjerne skriver under på og som nesten får en rolige lutheraner som meg til å rope ut “amen” og “halleluja” er skrevet av Hanne Nabintu Herland. I Aftenposten Meninger har hun hatt ”på trykk” et innlegg med tittelen “De kristnes utfordring” (lenke “død” pr. 01.11.2020).

Stikkordsmessig oppsummering av noen av de temaene hun er inni i sin artikkel:

  • Representerer dagens “kristne miljøer” de genuint kristne verdiene? Svaret er nok nei.
  • Jakten på lykke, seg selv nok, egosentriske utvikling og individuell frihet har stor fokus i mange kristne miljøer.
  • Det eksisterer enkelte plasser kritikkverdige sekteriske utstøtelsesmekanismer.
  • Mangel på empati overfor samfunnet, isolasjonistisk vranglære.
  • Det snakkes om “De kristne verdiene”.
  • I praksis: Summen av de praktiserte verdier blant altfor mange er sladder, ondsinnet snakk om andre, utstengsel av fremmede, feighet, falskhet, dobbeltmoral og “snakkesalighet”.
  • Altså stikk motsatte verdier av dem som Jesus selv anbefalte.
  • Det er ofte store sprik mellom ideal og praksis.
  • Mangel på solidarisk samfunnsengasjement

Hun avslutter med å skrive: “I dag er det kanskje slik at den argentinske paven, Frans I, formidler essensen i hva som er det genuint kristne: Det handler om menneskeverd, respekt for forskjellighet, å gi noe til andre og å være ærlig.”

Oppdatering 14.06.2013: Hanne Nabintu Herland har også skrevet en interessant kronikk i Dagen.no (lenke “død” pr. 01.11.2020). Der skriver hun blant annet:

  • “Kristne ledere som så gjerne sitter på første benk i lokalene og smykker seg med all slags selvutnevnte religiøse titler, bærer hovedansvaret for avkristningen.
  • En rekke tradisjonelt religiøse miljøer har således blitt bærere av en aktiv anti-kristen holdning og representerer på mange måter stikk motsatte holdninger av hva Jesus selv anbefalte.
  • Men det finnes heldigvis unntak til de selvdestruktive tendensene blant enkelte kristne.
  • Det bør komme et alvorlig selvransakende oppgjør med de kjetterske læresetningene som legitimerer kristnes rett til å forbli egoistisk isolert og kalde i møtet med samfunnsutviklingen.”

Har også notert meg at Hanne Nabintu Herland har skrevet sammen med diverse bidragsytere en ny bok med tittelen “Ny vind over Norge”. Det er ikke sikkert jeg kommer til å lese denne, da den ser ut til å ha en politisk vinkling der konservativ politikk (blå politikk) er løsningen på alt. Selv er jeg ikke så sikker på at den egoistiske politikken som blå side representerer løser alle “verdensproblemer” vi har i Norge.

Føyer til for egen del at det blir litt for enkelt å skylde på politikere og styresmakter når det gjelder avkristning av Norge. Det er den enkelte kristne som skal vinne folk for Bibelens Gud. Når mange kristne isolerer seg på sine bedehus og ikke lengre er interesserte i verden utenfor blir det avkristning. Det er kristne som har oppdraget med å aktualisere Bibelens budskap og ta det med seg ut til folket! Ekte tro, nåde og kjærlighet kan fungere den dag i dag, mens fullt av menneskelagde regler og bud neppe vil frelse noen.

Lenke:

En liten notis til slutt: En av mine “kjepphester” er protest kristendom. Som jeg har skrevet annet sted i denne bloggen: “Anser meg selv som kristen, men synes likevel det skjer mye rart i kristendommens navn som ikke jeg kan identifisere meg med eller stå inne for. Her i denne kategorien anlegger jeg et litt kritisk skråblikk mot saker jeg reagerer på.” Ja til Bibelen og den treenige Gud, nei til enkelte kristnes fortolkning og praktisering av budskapet.

image_printUtskriftsvennlig versjon
Del dette:
Tagged , , .Bokmerk permalink.

Om Bjørn Roger Rasmussen

Ta en titt på undersiden "Om bloggen" for mer informasjon om bloggforfatter. Les ellers mer om meg, Bjørn Roger Rasmussen (BRR), på min personlige nettside: https://www.brr.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Spamkommentarer blokkert